Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: luftvärmepump multi el singel  (läst 4380 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad angkor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
luftvärmepump multi el singel
« skrivet: 13 september 2009, 00:15:54 »
Tjena!

Helt ny här och efter att ha läst en del så är jag säker på att ha hamnat rätt.
Bor i Haninge i ett fritidshus/soteränghus, 70kvm uppe resp 45 nere. Har direkt el, tvåglasfönster och funderar nu
pÃ¥ att införskaffa en lvp.  Har inte hittat mycket i forumet ang multilösningar ex en utomhusdel kopplad till tvÃ¥ inomhusdelar.
Googlade lite snabbt och hittade denna SANYO MULTI 1424. Finns det inte fler märken som har denna lösning? Man vill ju gärna slippa köpa och installera två pumpar om man kan lösa det på detta sätt med en pump. Finns det fler märken/modeller som har denna lösning?
Annars lutar det nog åt en Toshibas ras 10 el 13 pump. Problemet blir då placeringen. Blir alltid kallast nere där vi sover, men man tillbringar ju mest tid uppe i v-rum och kök. Värme stiger så logiskt borde vara att ha den nere. Tyvärr är planlösningen inte optimal men en liten trapphall och en smal vinklad trappa upp till övervåningen. Tacksam för tips.

Mvh Peter




 

 

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: luftvärmepump multi el singel
« Svar #1 skrivet: 13 september 2009, 08:48:28 »
Värmen stannar lokalt. Den rör sig knappt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: luftvärmepump multi el singel
« Svar #2 skrivet: 13 september 2009, 09:20:04 »
Tjena!

Helt ny här och efter att ha läst en del så är jag säker på att ha hamnat rätt.
Bor i Haninge i ett fritidshus/soteränghus, 70kvm uppe resp 45 nere. Har direkt el, tvåglasfönster och funderar nu
pÃ¥ att införskaffa en lvp.  Har inte hittat mycket i forumet ang multilösningar ex en utomhusdel kopplad till tvÃ¥ inomhusdelar.
Googlade lite snabbt och hittade denna SANYO MULTI 1424. Finns det inte fler märken som har denna lösning? Man vill ju gärna slippa köpa och installera två pumpar om man kan lösa det på detta sätt med en pump. Finns det fler märken/modeller som har denna lösning?
Annars lutar det nog åt en Toshibas ras 10 el 13 pump. Problemet blir då placeringen. Blir alltid kallast nere där vi sover, men man tillbringar ju mest tid uppe i v-rum och kök. Värme stiger så logiskt borde vara att ha den nere. Tyvärr är planlösningen inte optimal men en liten trapphall och en smal vinklad trappa upp till övervåningen. Tacksam för tips.

Mvh Peter




 

 
hej
 monterings kostnaden är ca lika pÃ¥
 en duo eller 2st singel pumpar
 och duo pumparna brukar vara dyra

 klippt frÃ¥n http://www.tsfs.se/  sida
 Multi split maskiner.

Välj 2 separata maskiner istället för multimaskiner då ni får väldigt lite effekt för pengarna på
multi modeller.
Jag kan självklart ta hem önskvärd multi split modell.

 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: luftvärmepump multi el singel
« Svar #3 skrivet: 13 september 2009, 10:40:07 »
HÃ¥ller med Kjell.
och tänk om tex kompressorn rasar på multisplitten om ngra år, då dör hela anläggningen.
har man två separata enheter så får man en större säkerhet...
och priset är som sagt ungefär det samma.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: luftvärmepump multi el singel
« Svar #4 skrivet: 13 september 2009, 19:23:27 »
Ja jag håller med Cougar! Med 2 separata maskiner så får man en klart mkt större sammanlagd tillförd värmeeffekt till huset, pumparna kommer inte att avfrosta samtidigt vilket ger en jämnare innetemp (utan eller ivf klart mkt mindre svackor i innetempen), händer något med den ena pumpen så har man ivf 1 st kvar i drift, man får även en klart mkt mer ekonomisk drift av pumparna tack vare att de oftast bara kommer att gå på dellast (halvfart) mm mm, och allt detta i princip då till i stort sett samma investeringskostnad. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: luftvärmepump multi el singel
« Svar #5 skrivet: 13 september 2009, 22:46:19 »
jag tycker inte man bör döma ut multisplit maskinerna bara sådär, de har ju givetvis sitt användningsområde, om man tuillexempel har ett gamalt fint 1800-talshus som man inte vill förfula mer än nödvändigt med en massa moderniteter så kan man ju välja en duo eller trippelsplit maskin och sätta utedelen på ett ickesynligt ställe.

jag har själv ingen erfarenhet av dessa agreggat men COP värdet är ju inte så mycket sämre än för monosplit.
är det någon som är mer insatt i dessa och vet hur de fungerar?
kan man ha t.ex. olika temperaturer på de olika innerdelarna? borde ju vara möjligt att reglera med hjälp av fläkten även om kondensorn är varm så blir ju inte rummet varmt om fläkten inte blåser..

hur kopplas köldmediekretsen på dessa, är det avgreningar på köldmedierören för varje enhet eller dras varje enhets rör fram till utedelen och ansluts på egna ventiler och så sker fördelningen invändigt och regleras med magnetventiler så att varje innerdels köldmedieflöde kan stängas av separat? tror jag har sett nån maskin med 4st anslutningar på ytterdelen, den maskinen kan ha haft dubbla kompressorer också.

vad händer om man väljer kyla på en innerdel och värme på en annan, det är ju inte möjligt i praktiken, men stannar pumpen då eller ignorerar den en av innerdelarna?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: luftvärmepump multi el singel
« Svar #6 skrivet: 14 september 2009, 07:18:02 »
Varje innedel har egna anslutningspunkter på utedelen.

Det går ej att köra kyla och värme samtidigt på olika innedelar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!