Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpsbyte  (läst 2789 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Värmepumpsbyte
« skrivet: 10 maj 2011, 11:02:10 »
Hej!

Jag har fått en hel del hjälp av er på forumet. Tack erp och ni andra Thumbsup!

Jag sÃ¥g att ´erp´ har bytt värmepump efter fem Ã¥r:  "CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08." Är det normalt att pumpen inte hÃ¥ller längre än sÃ¥? DÃ¥ är ju anläggningen lÃ¥ngt ifrÃ¥n betald. Vad kostar ett byte och har du en försäkring som gÃ¥r in? Man erbjuds ju att teckna en försäkring.

/Hälsningar Åke

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsbyte
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2011, 11:35:20 »
Nej, enligt firman som bytte kompressor, torkfilter och lite småprylar samt gas, är det inte vanligt att de byter kompressorn.
När kylfirman gjort bytet, fick jag en faktura med 30 dagars kredit. Efter kontakt med mitt försäkringsbolag och skadeanmälan, fick jag ett papper där jag fyllde i installationsdatum och leverantör av pumpen. Sedan fyllde kylfirman i vad de gjort och vad det hela kostat. Hela kalaset kostade 21000.

Därefter skickade jag in detta papper plus kopia på fakturan till mitt försäkringsbolag, och efter tre dagar fick jag 12700 insatt på mitt personkonto efter adrag av självrisk och 30% i åldersavdrag.
Efter detta skickade jag in kopia på min 6-årsförsäkring samt kopia på fakturan samt skadeersättningen från min villaförsäkring till Arctic AB, som står för 6-årsförsäkringen. Efter ytterligare 2 dagar kom resterande 8300 in på mitt konto, och jag hade fått hela bytet betalt efter 2 veckor. Allt funkade helt suveränt och jag behövde inte lägga ut ett enda öre.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsbyte
« Svar #2 skrivet: 10 maj 2011, 11:56:03 »
En sexårsförsäkring ingår alltid, det man erbjuds är att förlänga denna till 10 år.

Jag har en känsla av att min pump gick på ovanligt hög hetgastemp redan från början. Jag reagerade inte på detta de första åren utan trodde att det var effektivt, innan jag började fundera och kom på att det är inte hetgastempen som värmer, utan det är ju fasövergångarna som sköter detta.

Hade jag slagit larm tidigt och fått ordning på hetgasen, hade jag kanske aldrig behövt byta kompressorn.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Alrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpsbyte
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2011, 12:43:05 »
Hej erp & tack för ditt utförliga svar!  Thumbsup


/Hälsningar Åke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!