Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad  (läst 7073 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gustis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Hej alla,

har nu kört min panna sen början av mars.

På lite mer än 2 månader har jag 1835 starter och en total driftstid om 635h varav VV 270h.

Gradmin-inst 100
Start kompr. -120
Start tillsats -400
Diff tillslag 100

Det är en 1245-8 med FLM (ej inkopplad ännu, kör bara fläkten)

Nått är fel, antingen är den på tok för stor eller så är den inte riktigt konfad.

Tacksam för några spontana idéer

Specs:
ca 180m2 omkring 22grader+100m2 "uppvärmd" källare+garage snitt ca 17grader (svalare i garaget sänker källar-snittet)
Sen har jag en NIBE 1245-8+FLM + Eminent 100l VVB + UKV 100l. Golvvärme hela huset.
Ingen rumsreglering (ännu i alla fall)
VVC med handdukstorkar.
ett hål om 160 m
« Senast ändrad: 16 maj 2011, 15:05:53 av gustis1 »
180kvm sutterain-villa med 100 kvm garage under.
Golvvärme hela huset och en Nibe F1245-8kW
VVC och ack-tank för både varmvatten och golvvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2011, 16:21:11 »
Hej!
Det blir ca 30 starter/dygn i snitt vilket inte är katastrof.
Men du kan säkert få ner antalet starter lite till genom att ändra "start kompr"-värdet till -150.
Du bör också justera "start tillsats" till minst 5 ggr "start kompr" eller -750 i detta fallet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gustis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #2 skrivet: 16 maj 2011, 17:07:06 »
Tack för tipset.

Det som oroar mig lite är att FLM ger enligt schemat motsvarande runt 1,5 kW "extra".

Blir det ännu fler starter då?
180kvm sutterain-villa med 100 kvm garage under.
Golvvärme hela huset och en Nibe F1245-8kW
VVC och ack-tank för både varmvatten och golvvärme.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #3 skrivet: 16 maj 2011, 20:29:56 »
Ett tankeexperiment.

Vad kostar minst

A) förmodad minskad livslängd pga 3 starter mer per dygn (10%) pga flm
B) minskad förbrukning pga flm

För övrigt kan man konstatera att din vp troligen är för stor mellan mars-okt....

Mer intressant blir att notera om den eventuellt är för liten mellan nov-feb

Mvh
D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #4 skrivet: 16 maj 2011, 20:40:06 »
Du har ju kört vp den sämsta tiden på året om man tänker på start stopp.Det blir nog bra om du räknar på hela året. Gör som carl skrev så kommer dom minska.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gorons

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2011, 01:11:18 »
Jag har kört min 1245-8 nu i 27 dagar! Har samma som du med ukv pÃ¥ 100 l, valde dock bort flm mot en kanalfläkt som kör ventilationen rakt ut. Huset är ca 210  med övervÃ¥ning och med radiatorer pÃ¥ bÃ¥da plan. Mitt aktiva borrdjup är 193 m. Jag kör inte med rumsgivare heller, utan bara pÃ¥ utegivare

Som jämförelse har jag följande driftinfo.
Totalt 289 starter, med 86 gångtimmar, varav 24 varmvatten. Vilket ger ca 11 starter per dygn med ca 3 kompressortimmar. Varmvattenproduktion står för ca 27 % av kompressordrift. Vi är då 2 st vuxna och 3 st ungdomar som sportar mycket! Det duschar mellan 2-5 st per dag.

Det som slÃ¥r mig när jag ser dina värden är dina mÃ¥nga gÃ¥ngtimmar för varmvatten! Du har 4 ggr sÃ¥ sÃ¥ mycket gÃ¥ngtimmar för varmvatten som jag? Din procent av totala  gÃ¥ngtimmar är ca 42 % för varmvatten!

Vet nu inte vad som kan betecknas som normalt för gångtimmar för varmvattenproduktion men jag tror att där kanske du har en stor del av förklaringen till dina driftvärden! Antingen förbrukar du stora mängder varmvatten eller så har du något knas på varmvatteninställningrna!
Jag har inte ändrat mina inställningar för varmvatten utan de är som de var från början.

Följande värden har jag dock ändrat: Gradminuterna för kompessordrift till -150, tillsats -600, -1 förskjutning av värmekurva, jag har höjt kb pumpen till 80 % för att fÃ¥ vettig diff pÃ¥ kb in och ut.  För övrigt finns det mycket info pÃ¥ forumet hur du justerar in golvvärmeslingor och dylikt.
Lycka till *vinkar*


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #6 skrivet: 17 maj 2011, 06:56:58 »
Det är din VVC som gör att tappvarmvattenvärmningen står för så pass stor del av driften, och troligen även för en hel del starter på kompressorn - en stor anledning till dina värden hittar du alltså i din VVC.
Utöver de tips som redan getts vill jag göra dig uppmärksam på neckdelen med strypande golvvärmetermostater (om du har det).
Helst skall du trimma in anläggningen med helt öppna termostater och sedan bara låta några få termostater, i rum som ofta exponeras för extra värme av t.ex. solinstrålning eller från matlagning reglera tempen.
Om för många termostater stryper samtidigt får du många start/stopp.

Personligen anser jag det vara bättre för anläggningen, och er i huset, att öppna en dörr och vädra om det blir lite för varmt i huset från tid till annan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad couchbob

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #7 skrivet: 17 maj 2011, 15:12:02 »

Utöver de tips som redan getts vill jag göra dig uppmärksam på neckdelen med strypande golvvärmetermostater (om du har det).
Helst skall du trimma in anläggningen med helt öppna termostater och sedan bara låta några få termostater, i rum som ofta exponeras för extra värme av t.ex. solinstrålning eller från matlagning reglera tempen.
Om för många termostater stryper samtidigt får du många start/stopp.

Jag kör med rumstermostater som stÃ¥r pÃ¥ ca 23 grader och de stryper ofta nu mitt pÃ¥ dagen pga av solinstrÃ¥lningen, jag har inte sett problemet med start/stopp, utan tvärtom. Jag tror det beror pÃ¥ att jag har en UKV100 som buffrar . Mitt gradminutervärde sticker iväg till 100 när termostaterna har strypts och blir sedan kvar där tills sent pÃ¥ kvällen/natten dÃ¥ framledningen höjs pga utetemperaturen. Mao har jag inga starter alls pga av värmeproduktion pÃ¥ dagtid. Det blir nÃ¥gon enstaka start pga av varmvattenprod bara.   

Har också ställt ner stopp av värme till 14grader och filtreringstid till 6h , det är ett nytt välisolerat hus så det funkar fint, ofta stannar även värmebärarpumpen på eftermiddagen nu = sparar energi.

Utloggad gustis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #8 skrivet: 17 maj 2011, 21:41:20 »
Tack för info och tips, Gorons. Vi är två vuxna och rör oss tyvärr inte överdrivet mycket :)

Som Rickard skriver är VVC:n säkert en bidragande orsak. Vad gäller givare har jag inga så det är nog inget problem. Ställer in rum för rum på fördelaren.

En av anledningarna till att jag började fundera var att jag fått en möjlighet att byta till en 1245-6:a

Eftersom huset är nygbyggt med 30cm cellplast under plattan och 35cm isolering i vägg samt 50-60 på vinden kanske det räcker med en 6:a.
Det känns som en bra idé just nu, men kanske biter i r-ven så att säga. Har ju inte testat 8:an en kall vinter än.

En kille jag snackade med sa att man skall dimensionera mot 70-80% vilket jag borde landa kring med en 6:a.
Enligt energiberäkningen täcker jag med FLM 98% DVUT -16.

Som David skriver ovan så får man ju värdera vad pannans livslängd mot ev att den blir för liten har för effekt.
Kortar antalet starter ned livslängden i kombination med att pannan drar mer med antalet starter, så att det lönar sig att ligga på 70-80% och köra resten med tillsats när det verkligen behövs?

Måste sätta mig och gå igenom inställningarna och kolla alla ventiler och kanske sätta vvc-pumpen på timer eller nått.

Tack alla
180kvm sutterain-villa med 100 kvm garage under.
Golvvärme hela huset och en Nibe F1245-8kW
VVC och ack-tank för både varmvatten och golvvärme.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #9 skrivet: 18 maj 2011, 00:58:53 »
Se över vvc installation och upplägg. Kanske ligger "problemet" där snarare än att pumpen är för stor. Inte mycket vinst i att pumpen står o går hela tiden under april för att sedan inte orka med i januari

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #10 skrivet: 18 maj 2011, 11:54:53 »
VVC med handdukstorkar.

Att använda VVC till handdukstorkar trodde jag man hade slutat med för länge sedan. Framförallt för risken med bakteriell tillväxt i handdukstorken.

I vilket fall som helst så blir det lite problematiskt med VVC och handukstork eftersom den inte kan (bör?) stängas av alls.

Om du haft ett rent VVC system (utan handdusktork) så hade en timer kunnat lösa en del av starterna. Timern kunde starta VVC pumpen vid de tider på dygnet man är hemma och använder VV.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad gustis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #11 skrivet: 19 maj 2011, 22:21:00 »
Handdukstork på VVC är ett stort problem i flerbostadshus och framförallt där vi har en möjlighet att strypa flödet precis som du säger.
Tror dock inte det är ett jättestort problem i villan. Dock är det ju givetvis så att den aldrig kan stängas av, men det var en av anledningarna till att jag satte dem på VVC:n.
Ser jag till returtemperaturen så tappar jag inte så mycket temperatur, utan det verkar mer som att inte pannan kan hålla koll på den temperaturen.
Nån som har koll om jag kan sätta en extern givare som styr VV på pannan?

En annan tanke som slog mig var att jag hade planerat att köra golvslingorna i badrummen även sommartid.
Det blir ju ännu kortare gångtider då... kan det vara nån idé att sätta en större acktank än min nuvarande på 100l?
Där borde ju en mindre panna får "mindre" problem...
180kvm sutterain-villa med 100 kvm garage under.
Golvvärme hela huset och en Nibe F1245-8kW
VVC och ack-tank för både varmvatten och golvvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #12 skrivet: 20 maj 2011, 08:38:18 »
Eller kan du kanske byta din UKV till en modell större?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #13 skrivet: 20 maj 2011, 16:50:55 »
Tycker du ska kolla varför du har så många starter beror det på vv beredning hjälper inte en större ukv sätt i ett usb minne i vp och logga en vecka så syns det direkt varifrån starterna kommer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad gustis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Överdimensionerad eller bara fel konfigurerad
« Svar #14 skrivet: 21 maj 2011, 10:09:55 »
Tack, bra idé.
Anledningen att jag fortsätter fråga om att byta till mindre är för att jag har en möjlighet att göra det utan att betala nått för demontering och installation av den nya pannan.

Börjar logga, ber att få återkomma i frågan :)

180kvm sutterain-villa med 100 kvm garage under.
Golvvärme hela huset och en Nibe F1245-8kW
VVC och ack-tank för både varmvatten och golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!