Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är bättre?  (läst 2627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad baldmore

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Vad är bättre?
« skrivet: 31 mars 2005, 06:39:31 »
Hej.
Mitt borrhÃ¥l är 7 Ã¥r nu, och 150 meter djupt. (iaf skall det vara det, vem vet?) Det första 3 Ã¥ren kunde jag köra pÃ¥ läge 1 pÃ¥ c-pumpen (lägsta effekt) för att hÃ¥lla en bra diff pÃ¥ kalla sidan 2-4 grader. Dom sista iaf, 3 Ã¥ren har jag kört pÃ¥ läge 3 för att inte fÃ¥ en massa - grader typ -5 till -9  ut frÃ¥n pumpen, samt även nÃ¥gon minus upp dÃ¥ frÃ¥n hÃ¥let.

Nu sen loggningen började för mig... (1 vecka med lite prov) kollade jag som hastigast att sänka hastigheten på kalla sidan till läge 1 på c-pumpen i går kväll och det verkar som om tempen upp ökade 0.5 grader samt att tempen ned sjunker 1.5 grader.

Det var nu...

KB in +3
KB ut -4

mot tidigare

KB in +2.5
KB ut -2.5

Förmodligen blir det så att även KB in blir lägre om jag fortsätter. Jag får kolla en liten längre logg för att se lite bättre.
 
Mvh// baldmore

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Vad är bättre?
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2005, 09:41:07 »
Sju graders diff pÃ¥ brine är MYCKET kar du kollat att du inte har nÃ¥got filter som är igensatt och försämrar flödet...  en diff borde vara 3-4  grader.

Vad har du för VP (storlek) 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad baldmore

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vad är bättre?
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2005, 13:19:48 »
7 Kw är pumpen. Lite orolig att hålet är för litet Sc:,h eller något annat som är fel, då det gått köra utan problem och med bra temp och diff tidigare ???
Fast det fungerar bra med högsta hastigheten.

mvh// baldmore

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Vad är bättre?
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2005, 16:00:38 »
Låter konstigt ..... 150 m borde räcka om du inte har kort aktivt hål....

Det är mest diffen som inte är bra tycker jag
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vad är bättre?
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2005, 20:00:04 »
rensa smutsfiltren, kolla ev luft.. Diffen ändras inte om hålet är förklent (i princip) utan diffen ökar om cirkulationen minskar och det kan bero på det jag nämnde!!

Kolla upp det så blir det bättre!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad baldmore

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Vad är bättre?
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2005, 21:05:46 »
Jag har kollat filtret tidigare i vinter och det var helt rent. DÃ¥ luftade jag en hel dag kalla sidan med en dränkbar pump och en tunna. Det blev mycket bättre "ljud" frÃ¥n kalla sidan, men inte riktigt tyst.  Det är sammma ljud nu, alltsÃ¥ lite luft över pumpen, men det blir bra efter att den varit igÃ¥ng ca 30 sek.
Går det att få kalla sidan ljudlös?
Cirkulationen blir förstås lägre med ett lägre varvtal på c-pumpen så det är väl därför som diffen ökar.
problemet är att det har blivit förändringar sista åren. Jag har klarat mig bra tycker jag med läge 3 då det gäller diffen, men som sagt så var det bättre för!!
Nu då man "loggar" så blir man kanske lite petig ::)
Största bekymret är att jag tycker att det går för mycket energi. Energiförbrukningen har ökat markant sista 4 åren. Det har förstås naturliga förklaringar oxå ( Tillökning i familjen med ett barn, utbyggnad 30 m2 med golvärme) Detta samtidigt som flödet, diffen, mera minus i hålet har kommit.

Mvh// baldmore

rensa smutsfiltren, kolla ev luft.. Diffen ändras inte om hålet är förklent (i princip) utan diffen ökar om cirkulationen minskar och det kan bero på det jag nämnde!!

Kolla upp det så blir det bättre!!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vad är bättre?
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2005, 21:19:44 »
det ska va ett helt "jämnt" ljud, inget oregelbundet ljud som indikerar luft!

Kör cirkpumepn på max, ca 5 graders tempdiff är väl inte helt fel. Men det borde gå få ned till ca 4 grader. Liite beroende på vilken temp VP jobbar med just då. Jobbar den med värme med låg temp på framledningen då är vp effektivare då blir det en större tempdiff på kalla sidan (den tar mera värme ur borran då)
Jobbar den med vv då blir det en mindre tempdiff pga av högre arbetstemp därmed mindre uttag ur borran.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Vad är bättre?
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2005, 23:17:25 »
En lite undran kan det vara fel på cirkpumpen på kalla sidan ? Är för dåligt insatt själv på hur diverse fel kan yttra sig på en felande cirkpump.

min pÃ¥ varma sidan skalade och jag antar att der var luft i den.... Fast det var ju bara jag som hörde det :)  fick bort ljuder efter lite trixade med tryck i systemet och hastighet pÃ¥ c-pumpen....
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!