Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: installera luft/vatten tillsammans med ny vedanläggning Hjälp  (läst 20052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad S-vall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej hoppas att nån vänlig själ kan bringa lite klarhet i mina funderingar.

Så här ser det ut idag:
Älvsbyhus -86 120kvm bor i Sundsvall.
Maga vedpanna och 2st stockbro ack tankar 750liter st ena tanken sitter det elpatron + vv slinga i.

Börjar bli väldigt trött på att elda och all hantering med veden, så nu har jag börjat fundera på att installera en luft/vatten pump, bergvärme kanske är det bästa men vedanläggningen gick på 80 000kr för tre år sen och att borra kostar runt 150 000kr så det känns inte ekonomiskt försvarbart. Är bara i funderingstadiet än och har inte tagit in några offerter.

Det jag undrar över är om det går att koppla detta i tillsammans och få det att fungera bra? elda när det är -15 eller kallare och resten av tiden låta luft/vatten pumpen göra jobbet?
Vad skulle årsförbrukning bli på ett ungefär ?

Har tittat på denna pump http://www.ctcvarme.se/web/Luftvarmepumpar/Helprodukter/CTC_-_varme/Varmepumpar/Luftvarmepumpar/CTC_EcoAir_Polar-201.aspx
Vad tror ni om den ? finns det bättre ? behöver jag även en sÃ¥n här?  http://www.ctcvarme.se/web/Luftvarmepumpar/Helprodukter/CTC_-_varme/Varmepumpar/Luftvarmepumpar/CTC_EcoLogic_EXT-564.aspx
Räcker detta eller behöver man ytterligare nånting inomhus ? Vad kostar det på ett ungefär instalerat och klart ?
Vore tacksam på svar är helt nybörjare på detta.
Mvh Stefan

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vad har du för behov av framledningstemp när det är kallt ute, typ -15?

EcoAir PolarEdition kan gå ner till -20 men bara om returen från radiatorerna är tillräckligt kall, och om du har haft ett vedeldat system så är väl risken stor att du behöver ganska varmt vatten ut i radiatorerna? Med stora acktankar är det nog klokt att ha en ganska stor värmepump som verkligen orkar värma alltihop, eller vad säger proffsen här på forumet?

För att styra EcoAir mot befintligt system behöver du EcoLogic. Om du kollar bland broschyrerna på CTC-sidan så finns det en sida med systemlösningar. Där finns tips på hur man bygger ihop EcoAir med olika system:

http://www.ctcvarme.se/web/Systemdokument_1.aspx?MA_START_FOLDER=fa2050c0-d124-4756-b8f1-8e1c3e0b64ec

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En annan variant, dock snarlik, är en Nibe F2026. Denna har en inbyggd styrning där du exempelvis kan köra fast kondensering på tanken med elpatron och slinga. Enklast möjliga funktionalitet egentligen.

En fördel med Nibe är att eftersom du har slinga så vill du ha bra skiktning och Niben låter laddpumpen gå intermittent i minusgrader. EcoAir låter laddpumpen gå konstant vilket ger sämre skiktning, ju större VP desto högre flöde och desto sämre skiktning.

Hur är systemet kopplat, måste du ladda båda tankarna? 1.5 kubik är lite väl mycket att ladda för en VP eftersom styrsystemet, beroende på hur det styr elpatron, kanske inte går att ställa till att kunna vänta med elpatronen tillräckligt länge.

Är ditt system känsligt på temp så kan du titta på Mecaterm, deras Arctic EVI levererar 60°C ner till -10°C mot 58 på Nibe och CTC. Nuvarande Mecaterm kräver extern styrenhet (Solo, http://www.mecaterm.se/uploads/text100.pdf) men den kommande uppgraderade VP-modellen (som får ett väldigt snarlikt men lite ändrat namn) har en enkel inbyggd styrning.

Viktigt, kolla att VP kan ta in vatten som är väldigt varmt. Har du laddat tankarna till 80 grader i många minusgrader måste laddpumpen ändå värma VP så att den inte fryser. CTC ska klara det om jag inte minns fel från tidigare diskussioner här men kolla med tillverkaren för säkerhets skull.

Värt att tänka på: att ha elpatronen i tanken som laddas med VP är ingen jättehöjdare egentligen men det är en längre historia...

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om du installerar själv så får du bergvärme för ca 100000kr går bra att köra mot tankarna tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
100000 tror jag inte på utan en säker källa. Visserligen behövs ingen panna utan bara VP men installationskostnaden efter rot utöver borrandet och rör i hålet är inte stora pengar. Var kommer siffran 100000 ifrån?

En Nibe F2026-10 kostar 45000 och så plus laddpump och lite rör och isolering. Långt ifrån några 100000. Med ett hus från 1986 på 120 kvadrat kan inte förbrukningen var helt i höjden heller så de där 50000 (räknat i väldigt lägsta laget) är inte helt enkla att tjäna igen eftersom det går att elda med ved när det är riktigt kallt.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
En bra luft/vatten-pump kan man få för 40 kkr, beroende på vilka krav man har, och då tillkommer inga kostnader för borrning osv, och vedpannan för stödvärme vintertid finns ju redan.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
100000 tror jag inte på utan en säker källa. Visserligen behövs ingen panna utan bara VP men installationskostnaden efter rot utöver borrandet och rör i hålet är inte stora pengar. Var kommer siffran 100000 ifrån?

En Nibe F2026-10 kostar 45000 och så plus laddpump och lite rör och isolering. Långt ifrån några 100000. Med ett hus från 1986 på 120 kvadrat kan inte förbrukningen var helt i höjden heller så de där 50000 (räknat i väldigt lägsta laget) är inte helt enkla att tjäna igen eftersom det går att elda med ved när det är riktigt kallt.

/Marcus
Om man köper en Nibe 1245 8 kw med inbyggd beredare för 54200 kr http://www.bynor.se/product.php?id_product=7556  borrar för ca 40000 kr  köper rör delar runt 6000 kr sÃ¥ har man bergvärme för ca 100000 kr som gÃ¥r att samköra med vedpannan vill man komma billigare undan kan man köpa en Bosch vp 9kw för 47600 kr gÃ¥r säkert bra att samköra med ved ocksÃ¥ men vet inte hur. Köper man endast en luft/vatten vp sÃ¥ löser man endast värmen man mÃ¥ste endera köpa innerdelen eller styr och växelventiler eller en elberedare sÃ¥ det tillkommer en del kostnader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Såg att även Nibe 1226 fanns för 42400 kr http://www.bynor.se/product.php?id_product=3311
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Köper man endast en luft/vatten vp så löser man endast värmen man måste endera köpa innerdelen eller styr och växelventiler eller en elberedare så det tillkommer en del kostnader.

Fast nu står det ju i första inlägget att det redan finns en komplett anläggning:
"Maga vedpanna och 2st stockbro ack tankar 750liter st ena tanken sitter det elpatron + vv slinga i."

Så allt som behövs är en värmepump som kan värma den tank som har vv-slingan, och under den värsta vinterkylan finns den ganska nya vedpannan som backup, och om man inte ids elda så finns elpatronen.

EcoAir 107 kostar ca 40 000 (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/ctc_varmepumpar_luft_vatten) och EcoLogic som styr mot befintligt system kostar hos samma säljare ca 9000 (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/tillbehor_ctc_varmepumpar/ctc_ecologic_ext_med_shuntsystem--6246440)

Rotavdraget för luftvatten är hälften av 25% av totalkostnaden, så om vi drar till med 10 000 för att koppla in värmepumpen blir totalen ca 60 kkr, hälften av 25% är 7 500 vilket ger 52500 kvar. Så för halva kostnaden har S-vall fått ett system som sköter värme och tappvarmvatten under 9-10 månader av året och kan samtidigt dra nytta av vedanläggningen när det är riktigt kallt. Ekonomin i det hela beror på hur man värderar kostnaden för veden (inklusive arbetstiden) men om man räknar på ett lågt års-cop på värmepumpen (2,0) så får inte veden kosta mer än ca 300-400 kr/m3s inklusive arbetskostnad för att kapa, klyva, torka och transportera för att konkurrera med värmepumpen.

Om man sen väljer CTC eller Nibe eller nåt annat fabrikat är väl mindre viktigt. Huvudsaken är väl att man hittar en leverantör/installatör som man känner att man kan lita på.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
CTC Ecopart 7,5kW för 27750:-, fast kondensering mot en tank.
Borrhål 150m, 35000:-?

Borde gå att få ihop för under 100000:- tycker jag.

Eller en rejäl luft/luft vp som avlastar veden så långt det går, kostnad ca 20000:-
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Fast nu står det ju i första inlägget att det redan finns en komplett anläggning:
"Maga vedpanna och 2st stockbro ack tankar 750liter st ena tanken sitter det elpatron + vv slinga i."

Så allt som behövs är en värmepump som kan värma den tank som har vv-slingan, och under den värsta vinterkylan finns den ganska nya vedpannan som backup, och om man inte ids elda så finns elpatronen.

EcoAir 107 kostar ca 40 000 (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/ctc_varmepumpar_luft_vatten) och EcoLogic som styr mot befintligt system kostar hos samma säljare ca 9000 (http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/tillbehor_ctc_varmepumpar/ctc_ecologic_ext_med_shuntsystem--6246440)

Rotavdraget för luftvatten är hälften av 25% av totalkostnaden, så om vi drar till med 10 000 för att koppla in värmepumpen blir totalen ca 60 kkr, hälften av 25% är 7 500 vilket ger 52500 kvar. Så för halva kostnaden har S-vall fått ett system som sköter värme och tappvarmvatten under 9-10 månader av året och kan samtidigt dra nytta av vedanläggningen när det är riktigt kallt. Ekonomin i det hela beror på hur man värderar kostnaden för veden (inklusive arbetstiden) men om man räknar på ett lågt års-cop på värmepumpen (2,0) så får inte veden kosta mer än ca 300-400 kr/m3s inklusive arbetskostnad för att kapa, klyva, torka och transportera för att konkurrera med värmepumpen.

Om man sen väljer CTC eller Nibe eller nåt annat fabrikat är väl mindre viktigt. Huvudsaken är väl att man hittar en leverantör/installatör som man känner att man kan lita på.
Men hur ska man fixa vv ska vp jobba med fast kondensering på tex start 45 stopp 50 grader hela tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
VPn kan ju jobba mot tanken med vv-slinga, antingen fast kondensering eller styrning via EcoLogic. Att ha en 750- istället för en 250-literstank (som i EcoEl) är väl inget problem?

Om man kan installera allting själv blir såklart kostnaden en annan än om man lejer bort alltihop, eftersom installatören kanske gärna vill sälja grejerna också. Men när jag tittar på exv www.rorprodukter.se så skiljer det bara drygt 7 000 kr mellan bergvärme- (EcoPart) och luft/vatten-pump (EcoAir) på 7,5 kW. Om man går upp till 10 kW skiljer det ca 12 kkr.

Bergvärme är visserligen bättre vintertid, men samma sak gäller ju den 3 Ã¥r gamla vedanläggningen. Att installera i ett till dyrt system som ocksÃ¥ är som bäst vintertid verkar väl inte direkt logiskt?  Och luft7luft-pump kan inte ge varmvatten. AlltsÃ¥ har S-vall redan hittat den smartaste lösningen där han kan fortsätta att dra nytta av den dyra vedeldningsinstallationen som gjordes för tre Ã¥r sen. FrÃ¥gan är bara vilket fabrikat som är bäst, och där finns det nog inget givet svar. Alla här inne verkar ju hyfsat nöjda med sina anläggningar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ja ska man få vv ur acktanken måste man köra fast kondensering mot tanken men då blir ju cop sämre har hört siffror runt 30% men vet inte om det stämmer. Om inte acktanken har 4 vägs shunt då kan ju elpatron värma toppen av tanken och värmen tas ut på mitten av acken och vp jobbar med flytande kondensering men 4 vägs shunt brukar inte vara så vanligt. Hade samma funderingar för några år sen tyckte det verkade billigt och bra med luft vatten men när jag började räkna efter så tillkom det en hel del grejer om man skulle få en bra lösning som även fixar vv. Jag ville visserligen ha en anläggning som skulle klara värmen utan att elda så att jag inte måste elda utan kan elda när jag vill. Eller har jag missat nån enkel och bra inkoppling av vp som fixar både värme samt vv Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Jag kör på detta vis - värmepumpen kör mot radiatortemp i botten och vv produceras i toppen av tanken där det slutvärms med el. Om det behöver spetsas så tas det vv från toppläget via 4.vägs shunten i toppen som har spetsat elvatten attt tillgå.

Funkar super.

Vedpannan kan spetsa vv-/spetstanken om så önskas.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Ja ska man få vv ur acktanken måste man köra fast kondensering mot tanken men då blir ju cop sämre har hört siffror runt 30% men vet inte om det stämmer. Om inte acktanken har 4 vägs shunt då kan ju elpatron värma toppen av tanken och värmen tas ut på mitten av acken och vp jobbar med flytande kondensering men 4 vägs shunt brukar inte vara så vanligt.

Tanken har ju en vv-slinga, sÃ¥ jag förstÃ¥r inte vad problemet skulle vara? Varför skulle man vara tvungen att köra fast kondensering eller mÃ¥sta ha en 4-vägsshunt för att fÃ¥ varmvatten? 4-vägsshunten har man väl  för att styra framledningen till radiatorerna?

Stockbros tank (Dalatanken) ser enligt deras produktblad i princip ut som en EcoEl-tank fast tre ggr så stor. VPn värmer tanken, på samma sätt som EcoEl (vv-slinga inne i tanken) och om toppen behöver spetsas varmare än vad VPn klarar så finns en elpatron i toppen, allts precis som maos66 skriver.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!