Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pumpen startar en gÃ¥ng i timmen (hjälp med justering)  (läst 16456 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Hej!
Flyttade i september in i vårt hus byggt 1935 som fått bergvärme installerat förra vintern, en Thermia Diplomat Duo. Har reagerat på att jag tycker pumpen är igång väldigt stor del av dygnet, trots att det nu inte är speciellt kallt ute.

Idag är det -1 grad ute. Pumpen går då igång och står och brummar i ca 40 minuter, därefter stannar den i ca 25 minuter innan den går igång i ungefär 40 minuter igen osv. Detta ger ju ca 24 starter/dygn. Tycker också att strömförbrukningen i huset är högre än jag hade väntat mig med bergvärme. I oktober hade vi 1000 kwh och hittills i november 1100 kwh. Då är vi endast 2 i hushållet, kör disk och tvätt sparsamt samt släcker lampor efter oss. Men det kanske är normal förbrukning?

Inställningar på pumpen är följande:
Integral A1 = 60
Hysteres = 10
Max retur = 55
Startint = 20M
Tryckrör = 74 (140)
Shunttid = 60s

Tillsats:
Max steg = 2
Integral A2 = 600
hysteres = 20
vv stop = 60
Fördr efter ev = 30 m

värmepump 1
brinepump 1
cirkpump 1

Temperaturer är följande:
Kurva 40
Min 12
Max 58

Precis innan pumpen stannar är temperaturerna följande:
ute -1
framledn 49 (41)
retur 44 (55)
varmvatten 60
brine in 2
brine ut -2


Integral när pumpen går igång är ungefär -110. Jag har rumvärdet ställt på 20 grader och har höjt kurvan med två grader vid +5 och en grad vid 0 ute. Håller en inomhustemperatur på ungefär 19 grader med dessa inställningar, alla radiatorer som har termostat är fullt öppna. Det blir oftast ett par grader varmare på övervåningen i huset än nedervåningen (har även källare).

Är total nybörjare på det här med värmepump men har läst en del här. Vad jag ska ha för värde på kurva har jag inte riktigt förstått mig på, däremot har jag läst guiden om att optimera min Thermia och förstått att jag borde dra upp startint-värdet ordentligt, eller? Jag tror inte tidigare ägare gjort några förändringar i installningar så det är nog inställt sen installationen.

Med tanke på hur mycket pumpen går per dygn nu blir jag fundersam på hur den ska räcka till när det blir kallare ute...
Tacksam för lite info från er som är mer insatta i detta. Behöver ni fler värden eller information ska jag göra mitt bästa för att ordna det.

Tack på förhand!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #1 skrivet: 23 november 2010, 20:16:34 »
Hur stort är huset resp pumpen? Vad var energiförbrukningen innan pumpen installerades? Vart i landet finns huset?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #2 skrivet: 23 november 2010, 20:35:15 »
Är det ingen Optimum?
Ser att du bara har 5 º delta mellan stig och retur, och det är för dåligt på en pump med R407c.
Måste upp på 8 º skillnad. Kolla vilket steg cirkpumpen går på om du inte har optimum. Om du har opt så bör du kolla att den är rätt inställd samt att givarna visar rätt.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #3 skrivet: 23 november 2010, 20:41:00 »
Huset är på ca 130 kvadrat boyta fördelat på 2 våningar. Dessutom källare på ca 40 kvadrat där det sitter endast en radiator. Det finns i Örebro.
Kan jag se nånstans på pumpen vad det är för storlek på den? Den enda dokumentation jag har är Thermias skötselanvisning där installatören inte har fyllt i nåt över huvud taget på de sista sidorna.

Vad energiförbrukningen var innan vet jag tyvärr inte. Den uppgivna förbrukningen när vi köpte huset var värme 8500 kwh och hushållsel 6500 kwh. Uppvärmningsdelen är baserad på första halvåret 2010 eftersom pumpen installerades december 2009. Med tanke på att det var skitkallt hela januari och februari (mellan 10 och 20 minus konstant kändes det som) borde det ju inte vara någon glädjekalkyl. Innan bergvärmen installerades värmdes huset med luftvärmepump samt elpatron.

Jag ser förresten i mäklarprospektet som jag bläddrar i nu att pumpen är på 8 kw enligt detta, så det stämmer väl förhoppningsvis.

Nej det är ingen Optimum vad jag vet iaf. Det står Thermia Diplomat Duo på pumpen. Installatören har som sagt inte fyllt i något i boken...

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #4 skrivet: 23 november 2010, 20:56:38 »
Då går säkert cirkpumpen på 3:an. Sänk den till 2:an. Kolla framledning och retur efter detta. Den skillnaden kommer göra gott.
Integral A1 står på 60 säger du, men pumpen startar inte förän -110? Var det ett enstaka tillfälle eller är det så varje gång?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #5 skrivet: 23 november 2010, 21:09:49 »
De gånger jag kollat när pumpen drar igång står integralvärdet i temperaturmenyn på omkring -110. Jag ska se om jag kan kolla upp det några gånger till och se om det stämmer. Det handlar kanske om tre tillfällen jag kollat. När pumpen slår av är värdet 0, antar att det är så det ska vara?

Det enda jag hittat för att ställa cirkulationspumpen är det jag redovisat i första inlägget (värmepump 1, brinepump 1, cirkpump 1) så där tror jag inte jag kan sänka något mer...?
« Senast ändrad: 23 november 2010, 21:12:44 av Küngen »

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #6 skrivet: 23 november 2010, 21:24:48 »
Jo, på cirkpumpen. Öppna fronten på VP. Sitter en skruv ovanpå som håller fronten. Vrids 1/4 varv med skruvmejsel.
Till vänster rätt en bit upp sitter en cirkulationspump. På den sitter en lägesväljare. En liten röd ratt. Kolla vilket läge den står i. Troligtvis 3:an. Sänk isf. Står den på 2:an kan man sänka till 1:an. Men de är lite risk för att den inte orkar starta sen i vår när du får stillestånd på maskinen.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #7 skrivet: 23 november 2010, 21:58:12 »
Var precis ner och kollade nu och då måste pumpen ha startat någon gång de senaste minuterna. Hade framledning på 36 och retur på 35, integral -68. Kan dock ge mig tusan på att integralen legat på mer än -100 tidigare.
Öppnade upp maskinen och kan bekräfta att det är en Duo 8. Det finns två cirkulationspumpar till vänster; en nästan nere vid golvet och en mer i mitten av pumpen. Den vid golvet står i läge 2, den övre står i läge 3. Antar att det är denna jag då ska ändra.

Har nu ställt om den till läge 2. Får kolla igen i morgon förmiddag och se hur det ser ut med temperaturerna och hur ofta den startar. Man ska väl kunna få fram antal starter i maskinen på något sätt? Det är inget jag lyckats hitta...

Tusen tack förresten till er som tagit er tid att läsa och svara!
« Senast ändrad: 23 november 2010, 22:50:54 av Küngen »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #8 skrivet: 24 november 2010, 00:42:33 »
Integralen sjunker en tid även efter pumpen startat, helt ok. Det tar en stund innan den når börvärdet (det inom parentes)

Den övre  pumpen är för elementen den kan du sänka till läge tvÃ¥. (den är varm och skön)
Kolla tempdiffen sen när kompressorn går för värme stabilt efter säg ca 10 minuter.

Startvärdet för kompressorn (-60) kan med fördel ökas för mindre antal starter.

men det finns ett värde som heter hysteres som bör justeras också, så inte den rackarn "styr" på det värdet.

Kolla lite här så kanske det blir lättare att förstå...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2682.0

Höj gärna hysteres för start av kompressor men även för start av elpatron. Du kan iofs kolla just innan den stannar så inte pumpen orkar upp i mera än 10 graders skillnad mellan är och börvärdet.



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #9 skrivet: 24 november 2010, 10:40:07 »
Nej, det finns ingen starträknare i styren. Om du går in i temperaturmenyn så kan du stega ner till Integral, tryck sedan höger så kommer du in i en ny menybild som visar en graf över Integralen. I den kan man läsa av temperaturen varje minut och på så sätt lista ut hur den startat. Så fort Integralen nått inställt värde (-60 i ditt nuvarande läge) så startar komp. och stannar igen så fort Integral nått 0 eller högre.
Ställer man upp loggtid i servicemenyn under Installation så får man en längre graftid. Men den blir mer svårläst.

Själv kör jag Integral 115 just nu. Får cirka 40 min vilotid och 45 min drift.
-3 ºC ute Rumbör 20 och kurva 30.
Kurva 0 ºC = +1 ºC
kurva +5 ºC = +1 ºC
VP enl signaturen.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #10 skrivet: 24 november 2010, 12:53:38 »
Ställde ner cirkulationspumpen på steg 2 igår kväll men kan inte påstå att jag märker någon större skillnad. Pumpen går fortfarande efter samma mönster, dvs ca 40 minuters drift och därefter 25 minuters vila osv. Jag har fått en grad större skillnad påframledning och retur... när jag läst av 2 gånger nu på förmiddagen har det varit 47 och 41 respektive 46 och 40.
Pumpen startar när integralen når -60 men sen fortsätter den sjunka neråt -100 till -120 innan den vänder, precis som Bertil skrev...

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #11 skrivet: 24 november 2010, 13:09:00 »
Sänk pumpen till 1:an ett tag för att testa.
Jag kör min på 2:an och har sedan en strypventil (STAD 20) på returen för att få rätt deltaT.
Med rätt delta får du bättre resultat på driften med en fullständig kondensering och det bör även påverka framled så integralen hämtas fortare.
När vi är hemma med detta kan vi sedan laborera med Integral och hysteres Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #12 skrivet: 24 november 2010, 13:50:13 »
Att pumpen går 40 minuter och står still 25 när det är -1 ute och Örebrotrakten tycker jag inte är så dåligt. 8 kW till 130 m2 i 2 plan med 30-talsisolering är rimlig storlek på pumpen.

1000 kWh totalt i oktober är inte heller något att oroas sig över. Min pump (alltså enbart värmepumpen) drog 657 kWh i oktober. Är det något problem så är det husets isoleringstandard, inte pumpen. 8500 kWh/år för att värma huset tror jag på.

Det enda jag har reagerat på är att pumpen gick upp till 49 grader när börvärdet var 41 (det är så jag tolkar siffrorna). Det tyder på rätt liten vattenvolym i systemet relativt pumpen storlek. Stora pendlingar runt börvärdet kostar lite extra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Küngen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #13 skrivet: 24 november 2010, 17:59:14 »
Nu har jag kört ett par timmar med cirkulationspumpen i läge 1. Har gjort två avläsningar precis innan pumpen stannat och har då en framledning på 47 och retur på 39 första mätningen, och 46 respektive 38 andra gången, dvs en skillnad på 8 grader båda gånger. Kompressordriften verkar vara samma som tidigare, dvs ca 40 minuters drift och 25 minuters vila.
En mycket positiv bieffekt av att ha dragit ner pumpen är att det nu är tämligen tyst här hemma. Det var ett tydligt bakgrundsbrus av cirkulationen i ledningarna tidigare.

Tobocop du skrev att i läge 1 är det en risk att pumpen inte orkar starta i vår när jag får stillestånd på maskinen. Hur menar du då?

Jag kom på att jag glömt nämna att två små radiatorer (i tvättstugan, 4 kvadrat, samt hallen, 8 kvadrat) för närvarande är bortkopplade från systemet pga ombyggnad där. Kommer troligtvis att kopplas in igen nästa vecka. Är detta något som har betydelse för nuvarande "intrimning"?


Hur kan jag förresten se om jag har liten vattenvolym i systemet som Roland skrev? Skulle så vara fallet så får jag ju hit en VVS-gubbe nästa vecka som ska koppla in ovan nämnda element igen samt fixa med avlopp till tvättstugan, så i såna fall kan han ju hjälpa mig fylla systemet om det behövs. Börvärdet (?) 41 vet jag inte riktigt varifrån det kommer, det är ju inget som går at ställa in som t.ex. maxretur (55). Men det kanske är sammankopplat med värmekurvan?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Pumpen startar en gång i timmen (hjälp med justering)
« Svar #14 skrivet: 24 november 2010, 18:07:18 »
Cirkpumparna kan kärva fast om dom står stilla för länge. Dock har all moderna värmepumpars styrsystem en inbyggd funktion för motionskörning av cirkpumparna. Det borde din också ha...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!