Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad C11 med dÃ¥lig flöde, gult vatten i flödesmätaren  (läst 1766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonnybaz

  • Gäst
Nyinflyttad sedan 1 mån i nybyggt hus där vi har en C11 placerad i fristående garage (28m2) med kulvert (6m)till huset (ca160m2). Golvvärmen i betongplatta.
Jag har dock inte upplevt någon jämn golvvärme under denna tid och har efter tips skruvat upp alla väggmonterade termostater till max för att låta pumpen jobba så effektivt som möjligt.

Jag får larm ang hög tempskillnad värmebärare ett flertal gånger i veckan samt tittar jag på flödesnålarna i huset så ligger dessa långt under målvärde på samtliga slingor, har skruvat upp dem max och når inga målvärden.
Sedan tycker jag vattnet i flödesmätaren/inställningen ser väldigt gult ut, grannens var helt kristallklart samt att han kunde justera flödet utan problem.

Min byggare var förbi igår och han kommenterade att detta kan bero på att vattnet går genom en kulvert och kommer garanterat hävda att en extern cikulationspump krävs.
Kan kulverten påverka såpass? Det är i huset som splitten sker till de olika rummen.

Hjälp....

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,
Vad ligger diffen melllan GT8 & GT9 på i värmedrift?

Att det blivit gult i flödesmätarna tyder på smutsigt vatten, skulle kunna bero på några faktorer... eget vatten eller kommunalt? Syre intränging i värmekretsen.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad jonnybaz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan jag läsa av diffen melllan GT8 & GT9 på i displayen?
Vad jag kan se så har jag inga tempgivare inne i huset på retur resp. invatten.
Vi har kommunalt vatten.

Det som oroar mig är flödesgivarna som visar typ noll när jag kollar på dem och enligt informationen så skall de ligga mellan 0,8 och 1,9 beroende på slinga.
Visar den endast flöde då cirkulationspumpen jobbar?

Jag har en rörmokare som är ansvarig för installationen men jag vill inte bli bortfintad av honom därav dessa frågor...

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,
Under meny 3 om du har en Rego6xx som styrning.

Det tyder vilket som helst på att flödet inte är tillräckligt av någon anledning, kan vara luftfickor eller helt enkelt ett större tryckfall över värmekretsen än vad den interna circulationspumpen klarar av.
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Om det är Roth ställs flödet på returen alltså dom nedre. Har någon försökt ställa med flödesmätarna blir det för dåligt flöde där och det fastnar skit.
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!