Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoHeat 8.5kw ökande antal starter när spetsvärmen gÃ¥r in  (läst 8403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Hej

Nu när det börjar kyla på så noterar jag att vår VP börjar spetsvärma, inget fel i det. Men varför börjar kompressorn starta/stoppa när det inträffar?
Borde inte kompressorn arbeta konstant fast det spetsvärms med el?

Jag konfigurerade bort spetsvärmen kl 08:34 för att se om kompressorn går med på att arbeta 100%. Se grafen!

Någon som har ett bra förslag på vad jag kan göra för att få kompressorn att gå på 100%? Förutom att koppla bort elpatronen d.v.s. :)

CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror kompressorn stoppar på hög retur, max är väl 48 ºC där.
Kolla inställningen på CP:n till kompressorn (bakom panelen under tanken), ställ den på läge 1 om den inte redan står på det.
Eftersom retur frÃ¥n radiatorerna är ett par grader lägre sÃ¥ borde du kunna fÃ¥ ner VP-in lite.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Hej,
Carl kan ha rätt, men jag tror snarare att det är temperaturen i tanken som kommer till 'framledning börvärde+delta' och därför stoppar kompressorn. Baserar tankegången på att graferna visar att stigaretempen sjunker och då måste det vara shunten som stryper lite, därför kan tankens temp stiga. Sen är det nog 10min startfördröjning du ser innan kompressorn startar igen.

Huset verkar förbruka en hel del värme...50-55grader framledning är en svår balansgång utan elspets

Du kan prova högre fart på radiatorcirkulationspumpen (helt mot min princip) för att inte få tempen att stiga i tanken så lätt utan köra ut mer varmvatten i huset

Kör du elspets kan du försöka med så lite som möjligt 1,5kW eller 3kW för att inte få så snabb temphöjning

Tillägg: jag kollade din loggning och ser att du klarar dig bra utan eltillskott nu, är det bara pga varmare utetemperatur eller kom du på någon annan lösning?
« Senast ändrad: 15 februari 2011, 19:13:53 av NollKoll »
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Hej

Tack för era svar.

Carl: Jag skall ta en titt imorgon, kan du utveckla lite mer om CP:n? Jag är inte helt med på vad den inställningen gör och jag vill gärna försöka lära mig.

NollKoll: Huset är totalt 260 m2, normaluppvärmd yta är ca 220m2 och resterande 40m2 är uppvärmda till ca 16 grader. Tidigare körde vi med olja och förbrukade strax under 3m3 per år. Huset består av 2 lägenheter, varav den mindre är på 60 m2. Anledningen till att vi skjuter på lite extra värme är att vi tycks ha lite obalans i systemet och den lilla lägenheten är lite kallare. Jag kommer att byta ut 3 st. radiatorer i den större delen nu i vår, det blir 3 rejäla konvektorelement från Purmo. Min plan är att med tiden sänka framledningsbehovet, är dock osäker på om det fungerar att byta lite i taget eller om jag måste byta samtliga gamla radiatorer för att lyckas med uppgiften. Vi har 2-rörssystem.

Som svar på din fråga, imorse vid 08:30 slog jag av elpatronen i sin helhet och vid 18:40 konfade jag elpatronen att max använda 4.5kW.

Jag tycker att huset med sina 260m2 borde vara hyfsat energisnålt med tanke på att det bara gått 3m3 olja per år?
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Just ja, graferna kan ses live här:

http://www.stefanlinden.com/weather/
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: EcoHeat 8.5kw ökande antal starter när spetsvärmen går in
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2011, 23:18:48 »
dum frÃ¥ga, vad har du för värde vid -15 grader och hur är det med termostaterna (borttagna?) 

Samt det jag tycker är mer intressant vad har du för temperturer på in- resp utgående från elementen (ej retur till pumpen utan rören vid elementen)
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Carl: Jag skall ta en titt imorgon, kan du utveckla lite mer om CP:n? Jag är inte helt med på vad den inställningen gör och jag vill gärna försöka lära mig.

Jag hade nog lite fel, på CTC är det utgående temp från kompressorn som är max 55 ºC.
Tyvärr verkar denna temperatur inte synas i menyn, men temperaturen på "Panna" ger väl en indikation på hur hög temp som den jobbar med.
Över 55 ºC från kompressorn så stoppar den och VP:n blir en elpanna.
Därför är det viktigt att försöka hålla nere temperaturen i systemet, jag tror bästa sättet är att försöka behålla skiktningen i pannan så att kompressorn får jobba med lite lägre temp.
« Senast ändrad: 16 februari 2011, 09:12:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
dum frÃ¥ga, vad har du för värde vid -15 grader och hur är det med termostaterna (borttagna?) 

Samt det jag tycker är mer intressant vad har du för temperturer på in- resp utgående från elementen (ej retur till pumpen utan rören vid elementen)

Jag kör på kurva 50 +4 nu. Jag hoppas att kunna sänka den när jag bytt ut tre av radiatorerna till lågtemperatur-radiatorer.

Jag har inte mätt in- och ut-temp på respektive radiator, borde jag göra det? Jag har förstått att man gärna vill ha ca 7 grader skillnad på dessa. Gäller det när man kör utan termostat?

I lägenheten har jag plockat bort termostaterna men i vår del sitter dom kvar (på fullt läge dock).

Kan någon svara på om det hjälper att byta ut några radiatorer eller om man måste byta ut samtliga radiatorer i hela huset för att sänka framledningsbehovet? När jag söker i forumet hittar jag lite motsägelsfeulla uppgifter om det.
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Carl: Jag skall ta en titt imorgon, kan du utveckla lite mer om CP:n? Jag är inte helt med på vad den inställningen gör och jag vill gärna försöka lära mig.

Jag hade nog lite fel, på CTC är det utgående temp från kompressorn som är max 55 ºC.
Tyvärr verkar denna temperatur inte synas i menyn, men temperaturen på "Panna" ger väl en indikation på hur hög temp som den jobbar med.
Över 55 ºC från kompressorn så stoppar den och VP:n blir en elpanna.
Därför är det viktigt att försöka hålla nere temperaturen i systemet, jag tror bästa sättet är att försöka behålla skiktningen i pannan så att kompressorn får jobba med lite lägre temp.

Vad betyder det när man talar om att behålla skiktningen? Jag har stött på det tidigare men jag är inte med på vad betyder.

"Panna" ligger nu på 61 grader med -15 grader utomhus. Lite högt kanske...
CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: EcoHeat 8.5kw ökande antal starter när spetsvärmen går in
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2011, 00:39:53 »
Skiktning det i stor drag att det inte är jämn varmt i tanken.  varma vattnet stigr till toppen och kalla vattnet till botten. Om returen  är för stor sÃ¥ rör man om i tanken sÃ¥ tappar man skiktningen eller om den(returen) är för varm.

Skillnad på 5-7 grader OCH aldrig ha en termostat dessa är av ondo generellt sett.Kan dock finnas undantag tex rum där man eldar i kamin (men då ställ den högre typ 23-24 grader om du vill 21 när du inte eldar) . Så mät temperaturen på in och ut på elementen kolla diffen.
 mät vid VP'n in/ut och kolla diffen där ocksÃ¥. In och utvärden kan du gärna mäta när det är kallt.



CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Tepla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag hÃ¥ller med ME. Du skulle kunna ha en obalans mellan raddarna dvs att nÃ¥gra har höga dT och nÃ¥gra har lÃ¥ga (kallas ibland för kortslutande). Summan av dessa flöden verkar ge dig en delta (stig-retur) pÃ¥ 8 grader vilket är nära pÃ¥ idealiskt (optimum borde ligga nÃ¥gonstans mellan 5-8 grader beroende pÃ¥ bla VBdiff) men du kan trots det ha en obalans. Jag föreslÃ¥r att du köper en IR penntermometer pÃ¥ clasohlsson för 250kr. Den har du mycket nytta av. Den är mycket exakt sÃ¥ länge den inte blir dammig i toppen. Kom bara ihÃ¥g att om du mäter pÃ¥ en blank yta tex metall sÃ¥ skall du först sätta pÃ¥  en bit eltejp. Stäng sedan av eltillskottet sÃ¥ att du fÃ¥r stabil temp och posta sedan varje radiators in resp ut temp samt om rummet känns kallt lagom eller varmt. Sedan blir det kanske aktuellt att ta bort termostater pÃ¥ dem med höga dT (bör göras pÃ¥ alla iofs!) och köpa ventilrattar (som ersätter termostaterna) där du har för lÃ¥ga dT.

Kolla helst med CTC exakt hur deras ATA-funktion (som stänger av VP) fungerar och posta här

Posta gärna en bild pÃ¥ loggerns och CTCns stigargivare.  
Ecoheat5 V3, 100+50 m2 bo+biyta, 130 m borrdjup, tidigare 2,1 m3 olja/Ã¥r + 7300 kWh hh, nu ca 12100 kWh totalt

Utloggad lindin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Intressant! Jag Ã¥ker till Sthlm imorgon sÃ¥ det passar bra att införskaffa en lasertempmätare dÃ¥. Jag  pÃ¥börjar mätningarna nästa vecka, lär väl ta en dag att göra det gissar jag.

Jag är tacksam för all hjälp jag får av er, mycket lärorikt!



CTC 8.5 kWh som värmer 100m2 boningsyta + ca 100m2 + lägenhet om ca 60m2. Källaren är delvis uppvärmd. Borrhål 190m (180 aktivt).

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: EcoHeat 8.5kw ökande antal starter när spetsvärmen går in
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2011, 11:50:56 »
@Tepla: bra skrivet.

jag har kört med en febertermometer (ir variant) som jag ändÃ¥ hade, passade pÃ¥ att mäta när fram var runt 39-40 grader :)  Men funderar pÃ¥ att skaffa en mrd bättre mät omrÃ¥de ... 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Kawazu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
Har exakt det samma problem.
Stänger jag av elspetsen går pumpen 24/7
Ställer jag på tex 3kw så får jag helt plötsligt 15-25start/stop och en gångtid på 21-22tim / 24tim.

Har en ecoheat 5

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
är det inte så det fungerar. utan elspetts så orkar inte kompressorn upp till bör utan den går 24/7
med hjälp av elpatronen sÃ¥ kommer den upp i bör, och kompressorn stannar.  Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!