Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥ga om acc tank  (läst 2013 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
Fråga om acc tank
« skrivet: 19 september 2011, 01:35:57 »
Har ett hus på cirka 210m2 byggt på 60 talet
Har installerat FTX och bytt alla fönster till 1,0 U värde.
Håller på med tilläggsisolering på vinden.
Har gamla typ av radiatorer i nästan alla rum, funderar på att byta i de rum som jag har lite nyare flata enkla till dubbla lågtemp element.
Har nu införskaffat en 10Kw DUO Optimum G2 med VV på 300 liter har barn som badar mycket.
Har borrat 250 m varav 225 i berget.

Är nu lite orolig kommer denna att räcka för mitt hus ?
Har ju kvar hela min vedpanna med acktankar på 2x750 liter är detta något som jag skall börja använda eller skall jag förlita mig på cirkulationspumpen i Thermia, funderar på att ack tanken kan hjälpa till om det blir snabba väderförändringar.

Hälsningar
Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om acc tank
« Svar #1 skrivet: 19 september 2011, 07:22:34 »
Utan att veta husets energibehov så skulle jag tippa mellan tumme och pekfinger att en 10 kW VP ska räcka.
Har du "bra" radiatorer, typ gamla sektionsradiatorer eller konvektorelement så ser jag ingen anledning att använda acktankar, systemet blir inte snabbare med en ack, tvärtom.
En innegivare till VP:n hjälper däremot till om du är orolig för snabba temperaturförändringar.

Har du plats kan du behålla din vedpanna som backup, bästa inkopplingen enligt mig är då att ha värmekällorna parallellt så att man bara kör den ena i taget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Fråga om acc tank
« Svar #2 skrivet: 19 september 2011, 23:41:01 »
Tack för svaret.
Jag tänkte om man körde acc tankarna så kanske man fick längre gångtid och hade mer värme i tankarna om det kommer en köldknäpp men det kanske inte behövs.
Värmebehovet är cirka 30000 KWh.
Enligt där jag köpte maskinen så bör en 10 räcka, men jag vet inte har löst en del på forumet och det känns som man kanske skulle köpt en 12 men då skulle man nog inte välja thermia då skulle man nog välja en maskin med varvtalsreglerad kompressor om den är lite överdimensionerad eller vad tror ni.

Inomhusgivare någon som vet var man kan hitta med bra pris såg någonstans att någon hade hittat för 900 kr cirka var kan man köpa det ?

Tackar för all kunskap.
Peter

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Fråga om acc tank
« Svar #3 skrivet: 19 september 2011, 23:54:32 »
Jag skulle behålla actankarna om du kan.
Sätt solfångare på taket och ladda tankarna.
Jag har en på tot 500 l och den räcker inte vackra dagar.

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Fråga om acc tank
« Svar #4 skrivet: 20 september 2011, 00:42:53 »
Har du mer effekt än du behöver är tankarna bra.

Om VPn är i snålaste laget så blir det lätt onödigt med tankarna, så vida du inte vill kombinera med andra värmekällor.

Att göra som petera är inne på och ladda med högre framledningstemp än vad som för stunden behövs är i de flesta fall onödigt och inte effektivt när man har en bergvärmepump.

Men det kan ge extra komfort och i vissa fall är den något sämre driftekonomin motiverbar.

Har du möjlighet att köra med bara ena tanken? Det skulle vara en lite mer rimlig volym att jobba med och ändå hålla kvar vid helt flytande kondensering.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om acc tank
« Svar #5 skrivet: 20 september 2011, 07:02:33 »
Tack för svaret.
Jag tänkte om man körde acc tankarna så kanske man fick längre gångtid och hade mer värme i tankarna om det kommer en köldknäpp men det kanske inte behövs.
Värmebehovet är cirka 30000 KWh.
Enligt där jag köpte maskinen så bör en 10 räcka, men jag vet inte har löst en del på forumet och det känns som man kanske skulle köpt en 12 men då skulle man nog inte välja thermia då skulle man nog välja en maskin med varvtalsreglerad kompressor om den är lite överdimensionerad eller vad tror ni.

Inomhusgivare någon som vet var man kan hitta med bra pris såg någonstans att någon hade hittat för 900 kr cirka var kan man köpa det ?

Tackar för all kunskap.
Peter


VP:n jobbar bäst om den får jobba flytande och göra värme efter det momentana behovet.
Som sagt är det oekonomiskt att köra VP:n med högre temperatur än vad som behövs för tillfället bara för att ha lite extra i tanken vid eventuella köldknäppar.

Jag tror 30 000 kWh är i överkant med tanke på att du installerar både FTX, isolerar och byter fönster.
Så jag tror du prickat rätt med en 10 kW VP.

Thermia kan man nog bara köpa via återförsäljare, jag har inte sett nån som säljer grejer till Thermia via internet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad petera9999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Thermia 10Kw med 250m borra
SV: Fråga om acc tank
« Svar #6 skrivet: 20 september 2011, 07:06:26 »
Hej
Har möjlighet att köra en tank kan stänga av en tank.
Solfångare har jag redan som laddar systemet, sitter här nu inför installationen som jag ochmin bror utför och funderar.
För antingen har vi diskuterat att sätta på kulventiler så att man kan stänga av vattentankarna och köra direkt mot raditorkretsen men så funderade jag att det kunde gå att ackmulera upp lite på dagen när tempen är nerställd och skicka ut detta senare på kvällen när vi är hemma.
Har börjat snegla lite på att skifta några radiatorer också.
Men så är det detta med varvtalsregulerad då känns det inte som att man optimerar ordentligt om man kör mot acktank samt att då kan kan man ju inte använda det mot radiatorkretsen.
Utan att jag lir tvungen att använda mitt ordinarie shuntsystem och då tappar man idén med Thermian.

Peter


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fråga om acc tank
« Svar #7 skrivet: 20 september 2011, 07:24:23 »
Om du har VV-slinga i nån av tankarna så kan du alltid förvärma varmvattnet med solen.
Sen går det att köra VP:n mot tanken och låta temperaturen i tanken flyta, du har säkert kvar nån shuntautomatik som kan reglera framledningen om solen värmer upp tanken?
Vp:ns framledningsgivare sätts då i tanken så den känner av hur varm den är och värmer den då endast vid behov.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!