Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245 + Pool40 frÃ¥gor...  (läst 3032 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mica

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Nibe 1245 + Pool40 frågor...
« skrivet: 25 juli 2012, 18:46:12 »
Hej,
Installerade Pool40 i samband med installationen av 1245:an, men jag har inte provat den förrän idag och jag är lite fundersam:
1) Den verkar bara starta vid "starttemperaturen", inte så länge den är i intervallet mellan start och max. Stämmer det? Tex. hade jag starttemp inställd på 14 grader (fabriksinställning?) och maxtemp 30. Jag har 26 grader i poolen men värmaren startade inte förrän jag ökade starttemp till 25,5 och stängde av solfångarna så att värmen sjönk under 25,5. Ska det vara så?
2) Ovanstående innebär i så fall att varje gg jag stänger av pooltillskottet så måste jag sätta om starttemperatur och vänta till det sjunkit för att trigga ingång värmen. Någon som har ett bra förslag hur man kan hantera detta?
2) Jag har normalt poolpumpen avstängd på natten och som det är nu så kör ju VP ut värme oavsett om pumpen är igång eller ej. Jag skulle ju vilja att den gick att ställa in så den matchar poolpumpens tider. Går det på något inte allt för avancerat sätt (Nibes support säger att det inte är möjligt).

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 + Pool40 frågor...
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2012, 00:28:40 »
Självklart så startar den inte poolvärmning förrän temperaturen i poolen går under starttemp, man ställer in start och stopptemp så att pooltemperaturen hålls inom intervallet.
Rekommendationen är att låta värmepumpen köra cirkpumpen på poolsidan (via ett relä kopplat mot växelventilen för poolvärmningen).

Om du ändå vill ha poolpumpen avstängd nattetid så krävs lite mer avancerad koppling, t ex om du ändå stänger av poolpumpen så kan du samtidigt koppla om tempgivaren för poolvärme till ett fast motstånd som lurar VP:n att temperaturen i poolen är tillräckligt hög.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 + Pool40 frågor...
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2012, 10:42:11 »
Det finns två sätt att se till att värmepumpen inte startar om poolcirkluationen står still.

1. koppla in tempgivare (BT51) via en potentialfri kontakt på kontaktorn som drar poolcirkulationspumpen, när cirkulationen är avstängd skall den potentialfria kontakten vara öppen, detta gör att poolvärmning inte triggas av Pool40.
Ur manualen:
"Om poolgivaren (BT51) inte är ansluten tillåts poolladdningen inte att starta"

2. Koppla in en potentialfri kontakt till Pool40:s plint 21-22, när kontakten är sluten (när poolcirkulationspumpen står still) förreglas värmepumpsdriften.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 + Pool40 frågor...
« Svar #3 skrivet: 26 juli 2012, 15:48:04 »
Det finns två sätt att se till att värmepumpen inte startar om poolcirkluationen står still.

1. koppla in tempgivare (BT51) via en potentialfri kontakt på kontaktorn som drar poolcirkulationspumpen, när cirkulationen är avstängd skall den potentialfria kontakten vara öppen, detta gör att poolvärmning inte triggas av Pool40.
Ur manualen:
"Om poolgivaren (BT51) inte är ansluten tillåts poolladdningen inte att starta"

2. Koppla in en potentialfri kontakt till Pool40:s plint 21-22, när kontakten är sluten (när poolcirkulationspumpen står still) förreglas värmepumpsdriften.

1. Verkar vara enklaste sättet, bara att koppla ur poolgivaren alltså.
2. Kanske inte så smart, man vill väl fortfarande att VP:n gör varmvatten och ev värme även då pool-CP står?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 + Pool40 frågor...
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2012, 07:20:51 »
Som jag förstår förslag 2 så avser det bara en förregeling av poolvärmning, inte att kompressorn spärras för all drift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 + Pool40 frågor...
« Svar #5 skrivet: 27 juli 2012, 23:52:37 »
Som jag förstår förslag 2 så avser det bara en förregeling av poolvärmning, inte att kompressorn spärras för all drift.

OK, det var mer än jag visste, men jag har sällskap av Nibes support ser jag.
Verkar vara enklaste sättet att fixa till funktionen i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1245 + Pool40 frågor...
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2012, 08:34:44 »
Jag refererar bara till texten i manualen: "När kontakten sluts blockeras pooluppvärmningen" (se bildtext ovan).
Dessutom utgår jag ifrån att man inte bygger en poolstyrning vars förreglingsfunktion blockerar all kompressordrift...

Men man vet ju inte säkert innan man provat.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!