Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT490 högt tryck och lÃ¥g temp  (läst 7582 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BeO42

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT490 högt tryck och låg temp
« skrivet: 22 januari 2015, 20:20:45 »
Hej

Jag har en IVT490 som är ungefär 6-7 år gammal. Vi har bott i huset i ungefär 1,5 år så jag vet inte så mycket om pumpens historik.

När den första kylan kom till Skåne sent i höstas fick jag ingen värme i våra radiatorer (ingen golvvärme). Jag kollade pumpen och såg att det var väldigt lågt tryck, enligt mätaren. 0,4-0,5 bar. Jag sökte info om problemet och fick tips att jag skulle fylla på mer vatten. Detta gjordes, upp till 1,1 bar.

Morgonen efter var trycket nere pÃ¥ 0,6 bar, mer vatten fylldes pÃ¥. Samtidigt upptäckte jag att det droppade vatten i spillkoppen, frÃ¥n övertrycksventilen längst upp till vänster pÃ¥ tanken. Jag snurrade pÃ¥ vredet för att se om det helt enkelt var lite smuts som satt sig i ventilen. Givetvis ökade flödet till spillkoppen.  >:(  Efter mera lirkande lyckade jag till slut fÃ¥ flödet att upphöra.

Fyllde på vatten till 1,1 bar och tänkte att nu ska det väl fungera.

Morgonen efter, 2,3 bar. Tömde vatten tills jag var tillbaka på 1,1 bar. Nästa morgon 2,4 bar. Envis jäkel. Lirkade mer på övertrycksventilen men det har inte hjälpt.

Vad kan orsaka detta höga tryck?

Nästa egenhet, pumpen har svårt att nå börvärdet på radiatorvattnet. Om jag har ett börvärde på 35 grader når den ofta inte upp till mer än 31-32 grader. Värmepatronen kickar in redan vid strax över nolltemperatur på utegivaren, och då är vi ändå väldigt snåla med varmvattenanvändningen. Pumpen står dessutom inställd på ekonomidrift.

Shunten har jag provat att köra i serviceläget, och den rör sig fint mellan ändlägena. Dock står den nästan alltid på max, eller strax därunder. Temperaturen på tappvarmvattnet ligger på rätt värden.

Några tips på mer jag kan kolla upp innan jag ringer dyr servicekille?

Tack på förhand!

/BeO

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT490 högt tryck och låg temp
« Svar #1 skrivet: 23 januari 2015, 08:05:00 »
Hej!
Har du luftat grejerna?
Det kan finnas luft i både värmesystemet och i pannan.

Sen kanske påfyllningsventilen inte är riktigt stängd eller om den läcker genom?
Prova att dra åt denna lite till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT490 högt tryck och låg temp
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2015, 08:41:56 »
Som sagt var lufta och efterfyll... Hur snabbt stiger trycket när du fyller på vatten? Går det snabbt så har du säkert problem med expansionskärlet.

Din VP har en uteffekt på ca 2kW, så att den måste koppla in tillskottet vid 0 grader är ganska normalt.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 573
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT490 högt tryck och låg temp
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2015, 10:37:27 »
Ang "Nästa egenhet" läs mitt inlägg  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58010.0

Hur stort är huset ,hur många plan ?
Om planlösningen är öppen kanske en LLVP är på sin plats för att stötta IVT490.
Du kan även hålla koll på hur högt tempen går på kompressorn (GT6) ang ditt börvärde. Borde vara 70-80 gr (för att optimera elkostnader)
Har ventsystemet i huset rengjorts ? filter i FLVP:en
« Senast ändrad: 23 januari 2015, 10:51:34 av Västerhaninge 17 »
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad BeO42

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 högt tryck och låg temp
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2015, 11:24:24 »
Hej!
Har du luftat grejerna?
Det kan finnas luft i både värmesystemet och i pannan.

Sen kanske påfyllningsventilen inte är riktigt stängd eller om den läcker genom?
Prova att dra åt denna lite till.

Jag testade att lufta alla radiatorer plus en luftningspunkt som sitter på rörsystemet på andra våningen. Kände även på luftningen på vattentanken. Överallt kom det vatten direkt. Men det är drygt en månad sedan jag gjorde detta, ska gå över alla punkter igen när jag kommer hem idag. Endast expansionskärlet jag inte vågat mig på då den typen av ventiler har en tendens att börja läcka om dom inte använts på länge så jag har inte vågat riskera ett läckage där. Saknar både pump och tryckmätare för den ventiltypen.

Påfyllningsventilen, ja vem vet om den sluter ordentligt tätt. ska lirka lite på den för att se om det gör någon skillnad. Man hör inget flödesljud från den åtminstone, men om det är ett lågt flöde lär det vara svårt att höra.

Tack för tipsen :)

Utloggad BeO42

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 högt tryck och låg temp
« Svar #5 skrivet: 23 januari 2015, 11:28:37 »
Som sagt var lufta och efterfyll... Hur snabbt stiger trycket när du fyller på vatten? Går det snabbt så har du säkert problem med expansionskärlet.

Din VP har en uteffekt på ca 2kW, så att den måste koppla in tillskottet vid 0 grader är ganska normalt.

Jag ska testa att gå igenom alla luftningspunkter idag igen, se mitt förra inlägg :)

Vad är snabbt när jag fyller på? Minns inte exakt, men jag tror inte påfyllningskranen var öppen över 10 sekunder när jag fyllde på från 0,6 till 1,1 bar. Vad är normal tid?

Jag har som sagt inte vågat ge mig på luftnippeln till expansionskärlet. Vad ska det vara för tryck när man mäter där? Hur vet man om något är trasigt? Får införskaffa en mätare och en pump... :)

Tack för ditt svar :)

Utloggad BeO42

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT490 högt tryck och låg temp
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2015, 11:46:37 »
Ang "Nästa egenhet" läs mitt inlägg  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=58010.0

Hur stort är huset ,hur många plan ?
Om planlösningen är öppen kanske en LLVP är på sin plats för att stötta IVT490.
Du kan även hålla koll på hur högt tempen går på kompressorn (GT6) ang ditt börvärde. Borde vara 70-80 gr (för att optimera elkostnader)
Har ventsystemet i huset rengjorts ? filter i FLVP:en

Ett och ett halvt plans trähus byggt tidigt 80-tal, ungefär 140 kvadrat. Fasaden nyligen bytt och tilläggsisolerat. Nya treglasfönster sattes in samtidigt (knappt tre år sedan). Tre rum på bottenvåningen har vi ingen värme på alls, endast i kök, badrum och vardagsrum. På ovanvåningen är det ett stort allrum, ett badrum och ett mindre sovrum. Där är värmen på i alla rummen. Totalt har vi 12 radiatorer, 8 på BV och 4 på OV. Tre på BV är helt stängda, ett står halvöppet. Två på OV är halvöppna, resten fullt öppna.

Värmekurvan är satt på 4,8. Kompressorn brukar ligga på 70-75 grader.

Ventilationssystemet har inte rengjorts sedan vi flyttade in för ett och ett halvt år sedan. Har faktiskt ingen aning hur jag ska gå tillväga för att kontrollera och eventuellt rengöra detta. Filtret på pumpen kollar jag regelbundet, men det är sällan det finns något att städa bort på det. Man känner dock ett bra flöde i systemet när man håller handen vid ventilerna.

Vi har det medvetet rätt så svalt i huset (under 18 grader försöker vi ligga på), men tycker att pumpen borde orka med att nå upp till börvärdet på 35 grader på värmeslingan när det inte är kallare än noll grader ute. Just nu får vi inte mer än 16 grader i köket t.ex. Eller ställer jag för höga krav på den? :)

Tack för ditt svar och din länk :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT490 högt tryck och låg temp
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2015, 16:40:14 »
Saknar både pump och tryckmätare för den ventiltypen.

Det är väl en vanlig bilventil? Testa att släppa ut luft lite snabbt. kommer det luft så är det tryck i blåsan, kommer det vatten så är blåsan trasig och kommer det ingenting så har luften läckt ut.
Trycket i blåsan skall vara ca 0,5 bar, men det skall helst mätas med kärlet urkopplat. Det går att tappa ur vatten ur systemet så att trycket på den sidan blir noll och kontrollmäta. Är det inte mer än 0,5 bar på luftsidan så kan du prova att fylla på till 0,5 plus ett par tiondels bar.


Sen finns det väl nån lägstatemp på frånluften om jag inte minns fel. Har du för svalt inne så stannar kompressorn på grund av det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!