Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpar med kolvkompressor  (läst 3641 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan_1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Pumpar med kolvkompressor
« skrivet: 30 mars 2009, 08:11:19 »
Jag planerar att bygga ut huset. I samband med det kommer min nuvarande Thermia kolvkompressor-bergvärmepump från 1985 förmodligen inte att räcka till. Den måste i alla fall monteras bort under renoveringen av källaren.
Jag funderar på en ny värmepump när jag ändå håller på.
Finns det pumpar med kolvkompressorer att köpa?
De som säljer pumpar med scrollkompressorer t.ex. Thermia säger att de håller mellan 15-20 år. Min pump är nästan 25 år gammal och har aldrig krånglat.
När jag läser här på forumet verkar väldigt många haft haverier på sina scrollkompressorpumpar.

Jag förstår inte utvecklingen? Min pump från 1985 har hittills hållt i nästan 25 år. Den tillverkades 1985. Idag 2009 borde pumparna som tillverkas nu vara så utvecklade att de håller ännu längre? Med idag lovar de bara 15-20 år. Jag får det inte att gå ihop.
« Senast ändrad: 30 mars 2009, 08:13:18 av Freddan_1 »
Info om huset:
Jag köpte huset i dec. 2006. Huset är en enplansvilla 105 kvm + souterrängdel på cirka 40 kvm. Huset är ett äldre mindre hus som byggdes om till permanentbostad år 1985.

Info om värmepumpen:
Thermia Modul 8 från 1985. Ineffekt är 5400 watt. Ingen inbyggd varmvattentank. Separat Nibe ackumulatortank på 300 liter från 2004. Elpatron ej installerat.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Pumpar med kolvkompressor
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2009, 08:32:55 »
Hej
Ja visst finns det med kolvkompressorer fortfarande. Nibes vp har det i de mindre effektklasserna, åtminstone 6 & 8 kw vp.
Sedan är det inte säkert att det att det är typen av kompressor som styr livslängd. det finns en mängd faktorerer ytterligare tex:
- Antal starter / driftimma.
- Temp skillnad mellan kb & vb.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pumpar med kolvkompressor
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2009, 08:38:48 »
Nibe har kolv på sina kompressorer upp till 10 kW, effekter på 12 kW och uppåt är scroll, samt i 1250, den varvtalsstyrda.
(Är inte helt hundra på detta då de verkar "mörka" vilken typ av kompressor det sitter i pumparna, men så var det i alla fall för ett år sedan, och jag gissar att det skulle framgå om det sitter scroll då de av gemene man anses vara modernare.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pumpar med kolvkompressor
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2009, 09:32:18 »
Det är som Rickard skriver, scrollkompressorn anses av gemene man som modernare och det är lätt att förstÃ¥. En roterande del till skillnad mot en fram och Ã¥tergÃ¥ende kolv med ventiler. Ungefär som en jetmotor jämfört med en kolvmotor. SÃ¥ tyckte jag ocksÃ¥ tills jag kom underfund med att scrollkompressorn är byggd för ett visst tryckförhÃ¥llande. Avvikelser frÃ¥n det tryckförhÃ¥llandet minskar verkningsgraden. En värmepump som arbetar med flytande kondensering är alltsÃ¥ inte alls nÃ¥got bra användningsomrÃ¥de för scrollkompressorn ur den synpunkten. 

 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpar med kolvkompressor
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2009, 09:48:38 »
Din gamla VP är rätt kraftfull, är du säker på att den inte fixar värmen?
Du borde även passa på att tilläggsisolera befintligt hus vid tillbyggnationen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Pumpar med kolvkompressor
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2009, 11:01:16 »
 Rent allmänt kan man nog säga att maskiner var bättre förr, i det pÃ¥seendet att det inte var en massa "lull-lull", med elektronik, klent tilltagna delar i maskinerna, och mycket "smäck". Du har nog bara ett vred pÃ¥ din VP, och det har ju fungerat i 25 Ã¥r för dig, idag skall det vara en display, där du kan fÃ¥ fram en massa data, egentligen som man inte behöver, men som är bra att ha vid optimering och felsökning, och tunga var dom gamla VP-arna. Tillverkarna vill göra maskinerna sÃ¥ billiga som mögligt, därav kanske man prutar lite pÃ¥ kvaliten pÃ¥ mekaniska delar, men elektronik är förhÃ¥llande billigt, sÃ¥ att man kan imponera med display, där du kan se en massa värden.Det är ju bra att det är billigt, men när det gÃ¥r sönder, sÃ¥ kostar det, försäkringen tar, iallafall dom 10 fösta Ã¥ren, men nÃ¥gon mÃ¥ste betala försäkringsbolagen, sÃ¥ i slutändan är det slutkonsumenten som fÃ¥r stÃ¥ för fiolerna.
 Novis *vinkar*

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Pumpar med kolvkompressor
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2009, 14:41:04 »
Jag tror lite det är en skev bild som ges av forumet ocksÃ¥.  De som kommer hit är ju de som har installerat en pump nyligenoch de som du läser om är ju enbart de som har problem och inte de som gÃ¥r problemfritt.

Det är ju liksom inte sÃ¥ att alla forummedlemmar med jämna mellanrum skriver "min pump fungerar fortfarande".  Istället läser du ju bara om att pumparna har gett upp efter bara 5 Ã¥r och sÃ¥...  Det är kanske inte en representativ bild av hur verkligheten ser ut?



Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad mic.ste

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Pumpar med kolvkompressor
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2009, 15:00:24 »
Kolvkompressorn är gammal beprövad teknik, nackdelarna med dessa är väl i första hand ljudnivån, men det gåt att få bort mycket av detta genom att tänka till vid layouten av kylkretsen, något som man inte ska räkna med att alla tillverkare gör.
I dag installeras många VP i grovkök osv, så då ställer man helt andra krav på ljudnivåer och scrollar är generellt tystare än de förstnämnda.
Och att man här på forumet läser mer om haverier hos scrollar är nog som någon nämnde mest pga att det säljs mest scroll idag.
Slutligen så kan man säga att det är väldigt sällan som en kompressor skär ihop pga själva kompressorkonstruktionen, jag skulle vilja säga att i 90% av fallen så beror ett kompressor haveri på omständigheter utanför kompressorn.

Utloggad Freddan_1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Pumpar med kolvkompressor
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2009, 09:06:24 »
Rent allmänt kan man nog säga att maskiner var bättre förr, i det påseendet att det inte var en massa "lull-lull", med elektronik, klent tilltagna delar i maskinerna, och mycket "smäck". Du har nog bara ett vred på din VP, och det har ju fungerat i 25 år för dig, idag skall det vara en display, där du kan få fram en massa data, egentligen som man inte behöver, men som är bra att ha vid optimering och felsökning, och tunga var dom gamla VP-arna. Tillverkarna vill göra maskinerna så billiga som mögligt, därav kanske man prutar lite på kvaliten på mekaniska delar, men elektronik är förhållande billigt, så att man kan imponera med display, där du kan se en massa värden.Det är ju bra att det är billigt, men när det går sönder, så kostar det, försäkringen tar, iallafall dom 10 fösta åren, men någon måste betala försäkringsbolagen, så i slutändan är det slutkonsumenten som får stå för fiolerna.
 Novis *vinkar*

Jag håller med. Det var bättre förr. Min värmepump har inte mycket onödig elektronik. Det finns en separat display där man digitalt kan se olika temperaturer och ställa in kurvan. På rören finns det riktiga mekaniska termometrar. Givetvis hörs den mer än en scroll, men det vänjer man sig vid. Jag tänker aldrig på det.
Jag har aldrig förstått det där med en massa funktioner som bara gör systemet känsligare och dyrar att laga.
Jag tycker det är dåligt att dagens pumpar "är gjorda för att hålla i 15-20 år"
Jag skall försöka behålla den gamla pumpen
Info om huset:
Jag köpte huset i dec. 2006. Huset är en enplansvilla 105 kvm + souterrängdel på cirka 40 kvm. Huset är ett äldre mindre hus som byggdes om till permanentbostad år 1985.

Info om värmepumpen:
Thermia Modul 8 från 1985. Ineffekt är 5400 watt. Ingen inbyggd varmvattentank. Separat Nibe ackumulatortank på 300 liter från 2004. Elpatron ej installerat.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Pumpar med kolvkompressor
« Svar #9 skrivet: 31 mars 2009, 09:47:38 »
Kolkompressorn är att föredra vid höga flöden i förhållande till tryck-uppbyggnad , samt vid variationer i tryck/flöde pga dess höga interna täthet.
en scroll har som Roland påpekade ett smalt optimerings-band...och läcker för mycket internt utanför dessa driftförhållanden.

Utvecklingen har dock gått mot mer högtrycksmaskiner....vilket gör att de kompressorer som "volymtillverkas" går mot högtrycksdito (rotationare och scrollar)...och prisbilden för dessa hamnar lägre än de som produceras i små volymer.

Kör inte Thermia högtrycksmedie även i BV-pumpar....varför de självklart förespråkar scrollen.. ;)

Och som sagts..det som avgör livslängden på kompressorn är mer arbetsbetingelserna än typen...

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Pumpar med kolvkompressor
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2009, 10:45:48 »
Kolkompressorn är att föredra vid höga flöden i förhållande till tryck-uppbyggnad , samt vid variationer i tryck/flöde pga dess höga interna täthet.
en scroll har som Roland påpekade ett smalt optimerings-band...och läcker för mycket internt utanför dessa driftförhållanden.

Vore det inte då bättre med en kolvkompressor på en varvtalsstyrd värmepump som Qvantums Serie V kommer att ha? www.qvantum.se
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!