Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: l/v + pellets eller elpanna????  (läst 2429 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jamjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
l/v + pellets eller elpanna????
« skrivet: 07 september 2008, 23:43:15 »
Funderar på att installera en ctc l/v pump inom kort. Det optimala tycker jag hade varit att istället för en elpanna ansluta till en pelletspanna med elpatron så att man slipper den dyra elen vintertid, men samtidigt har valfriheten.
Är det nÃ¥gon som vet om det är en orimlig prisskillnad mellan ctc värmepump + elpanna och ctc värmepump + pelletspanna?  Det jag funderar över är om man ändÃ¥ tänker sig att installera pelletspanna med tiden kanske det är dumt att köpa värmepumpen med elpanna nu, om det inte skiljer sÃ¥ mycket i kostnad. Om man installerar med elpannan nu sÃ¥ fÃ¥r man ju den extrakostnaden som elpannan kostar den dagen man eventuellt vill komplettera med pellets. Kan dock tänka mig att det är mycket dyrare med pelletspannan och därför kanske man fÃ¥r dela upp investeringen. Krävs det en massa extragrejer som är specifikt för elpanna / pelletspanna ihop med värmepump. Om det är sÃ¥, sÃ¥ kanske man nu istället borde satsa pÃ¥ pelletspanna förberedd för installation med värmepump, och sedan komplettera med pump sÃ¥ att man inte köper en massa saker som man ändÃ¥ inte har användning för senare?
 
Rörigt inlägg! Sc:,h Tacksam för svar i alla fall.

Utloggad mbqmbq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Toshiba RAS 10
SV: l/v + pellets eller elpanna????
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2009, 06:35:34 »
Du kan få en extra slinga insatt i Biosol-pannan om du beställer det från Stocksbroverken.
Du behöver ange hur många kW som ska överföras. (Solslingan är dimensionerad för 4kW).

Det du får då en "ackumulatortankpanna" med pelletsbrännare, koppling till L/V samt sol.
Det borde vara flexibelt nog. Har man ytterligare plats kan man även utöka med en vanlig ackumulatortank, men det är överkurs. 

/Magnus

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: l/v + pellets eller elpanna????
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2009, 12:39:52 »
Om du laddar ner....

beskrivningen av CTC's styrstem Ecologic från deras hemsida. Så ser du att det finns flera alternativ att samköra LV med pellets/elpanna. Vanligast är nog att styrsystemet startar upp pannan när det behövs tillsattsvärme. Och du har i förväg valt (med en omkastare på pannan) om den skall köra pellets eller el.

En annan tanke är att du skippar pelletsalternativet och kompletterar med en LL pump som  hjälper LV när det är kallt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!