Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Annan l/v med värme/kyla än Daikin?  (läst 2405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thegeby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Annan l/v med värme/kyla än Daikin?
« skrivet: 18 mars 2009, 09:33:51 »
Jag känner mig helkorkad  Sc:,h men jag kan inte hitta ett klart besked för nÃ¥gon annan vp. (frÃ¥nsett l/l)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Annan l/v med värme/kyla än Daikin?
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2009, 22:58:33 »
Njae, Airwell LVVP kan inte kyla vad jag kan se.

Vad jag har sett är det bara Daikin som kan kombinera LVVP med kyla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Annan l/v med värme/kyla än Daikin?
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2009, 06:35:47 »
Hej!

Acqua Inverter och PLUOTEMP klarar kyla galant!

Mvh Kaj
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Annan l/v med värme/kyla än Daikin?
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2009, 07:07:22 »
Hur hade du tänkt att du ska använda kylfunktionen ?
för att du ska ha någon nytta av det krävs fläktkonvektorer med kondensavrinning samt avstängningar till övrigt distrubitions/värmesystem.

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad thegeby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Annan l/v med värme/kyla än Daikin?
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2009, 07:21:50 »
Hur hade du tänkt att du ska använda kylfunktionen ?
för att du ska ha någon nytta av det krävs fläktkonvektorer med kondensavrinning samt avstängningar till övrigt distrubitions/värmesystem.

mvh. ACE

Alupex distribution från garage till 7 eller 8 fläktkonvektorer (jodå, med avrinning och strömtillförsel) och 4 eller 3 radiatorer (i badrum och hall). Jag tänker mig återanvända radiatorer från större rum för att bibehålla kapaciteten. Alla distributionsrör kommer att ha en avstängningsventil, inte bara för att koppla bort radiatorer sommertid, men för a kunna isolera läckor i framtiden.

ACE, du är en forumgud. Verkar detta vettigt?

Kaj, har ni lust med en extra bröllopsresa till Belgien?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Annan l/v med värme/kyla än Daikin?
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2009, 07:32:49 »
OK  Thumbsup
ville bara förvissa mig om att du inte tänkte köra kallvatten på radiatorer sommartid....resulterar garanterat i en träff med daggpunkten = vattenskador..
Det är inte bättre med golvslingor och kyla ..

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Annan l/v med värme/kyla än Daikin?
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2009, 08:44:55 »
Hej!

Acqua Inverter och PLUOTEMP klarar kyla galant!

Mvh Kaj

Det står inget om detta i broschyrerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thegeby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Annan l/v med värme/kyla än Daikin?
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2009, 15:27:54 »
Hej!

Acqua Inverter och PLUOTEMP klarar kyla galant!

Mvh Kaj

Det står inget om detta i broschyrerna.

Pluotemp visar kyla i datatabellen för Fujitsu, men hur styrs den?

Utloggad Acqua inverter

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
    • varmeutveckling.se
SV: Annan l/v med värme/kyla än Daikin?
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2009, 18:03:47 »
Hej,

Regleringen av kyla är enkel, vi jobbar då mot en fast temperatur på vattnet (manuellt ställbar) tillex 7 grader på framledningen till konvektorerna. Rumstemperaturen regleras då av inbyggd termostat i respektive konvektor, termostaten styr 2 eller 3-vägs ventil samt eventuellt fläkten. Om konvektorernas termostater är nöjda så sjunker returvattnets temperatur ganska snabbt och även så kompressorns varvtal (kanske den till och med hinner stanna). Varmvattnet prioriteras forfarande om man valt det. Från omron plc:n kan vi välja att automatiskt styra ventil som stänger av framledningen till dina vanliga raddar vid kyldrift.

Belgien? Kanske det...

Mvh Kaj
Jobbar med konstruktion och installationer av värmesystem, samt kyl och frysanläggningar. Värmer egen fastighet med "hemmabygge" på ca 35kW uteffekt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!