Skrivet av: Percy
« skrivet: 25 januari 2013, 07:28:25 »Religion är inte mycket bättre än teknikfrågorn, men på historia är jag en hejjare:)
Bypassen är endast aktiv under vv-laddning. det vet jag ungefär eftersom VB fram och BT25 som sitter efter bypassen är samma (diff 0.2k). deltat till golvet ligger på 6K.
1. Bra då blir det ju inte så många starter
2. Utan den externa cp på sjunker flödet i golvslingorna 1,5l/min vån 1 och 1l/min vån 2. och det är primärt till vån 2 dit värmen behövs. Med extern cp på har jag 3-2l/min flöde men då kan jag få det till 4-3l/min om jag kör på max. Sen har jag en nivåskillnad att tänka på. ca 7m från botten på kulvert till vån2.
3. Ja
4. 6+6 slingor. 2 st i v-rum som inte har termostat med som jag har strypt till flöde 1l/min.
5. Ingen innegivare.
6. värme ligger på 6.5k tror jag, GM -150.
Det kan ju vara så också att när vp börja värma vid en vb fram på 24 °C så går det ganska snabbt de första graderna, eller 3-4 °C på två minuter...värmekörningarna blir sällan längre än 15-20min.
Såg igår att jag låg på en total elförbrukning på 30kWh med -12 i utemedel och normalt leverne+motorvärmare till bilen.
Att jag kan köra på kurva 2 beror väl delvis på värmeåtervinningen från ventilationsaggregatet. roterande värmeväxlare är väl helt ok. har dock stängt av eftervärmen på den för att se hur det fungerar.
Bypassen är endast aktiv under vv-laddning. det vet jag ungefär eftersom VB fram och BT25 som sitter efter bypassen är samma (diff 0.2k). deltat till golvet ligger på 6K.
1. Bra då blir det ju inte så många starter
2. Utan den externa cp på sjunker flödet i golvslingorna 1,5l/min vån 1 och 1l/min vån 2. och det är primärt till vån 2 dit värmen behövs. Med extern cp på har jag 3-2l/min flöde men då kan jag få det till 4-3l/min om jag kör på max. Sen har jag en nivåskillnad att tänka på. ca 7m från botten på kulvert till vån2.
3. Ja
4. 6+6 slingor. 2 st i v-rum som inte har termostat med som jag har strypt till flöde 1l/min.
5. Ingen innegivare.
6. värme ligger på 6.5k tror jag, GM -150.
Det kan ju vara så också att när vp börja värma vid en vb fram på 24 °C så går det ganska snabbt de första graderna, eller 3-4 °C på två minuter...värmekörningarna blir sällan längre än 15-20min.
Såg igår att jag låg på en total elförbrukning på 30kWh med -12 i utemedel och normalt leverne+motorvärmare till bilen.
Att jag kan köra på kurva 2 beror väl delvis på värmeåtervinningen från ventilationsaggregatet. roterande värmeväxlare är väl helt ok. har dock stängt av eftervärmen på den för att se hur det fungerar.