Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2020 och vedeldning  (läst 7042 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #15 skrivet: 19 mars 2008, 19:35:53 »
Har du någon koll på besparing jämfört med el. Fast kondensering ska ju inte vara det mest ekonomiska fast det kanske inte skiljer så mycket. verkar ju vara enkelt att koppla in l/v till acktank. Tänke elda ungefär när det är kallare än några minus samt köra värmepumpen resten. Hur gör du med legionella eldar ibland eller spetsar med el.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DB 4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rävlanda
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • För mycket av det goda är alldeles lagom!
SV: 2020 och vedeldning
« Svar #16 skrivet: 23 mars 2008, 21:38:41 »
Om det blir legionella eller andra konstigheter i värmeelementen bryr jag mig inte så mycket om, bara dricksvattnet är OK. Det är ju ett "problem" som även finns i övriga typer av värmepumpssystem, då det värmda vattnet ligger runt 50 grader.

Besparingen som jag har gjort mellan enbart eldrift och värmepump kan jag bara uppskatta, då jag bara bott i huset två vintrar. Jag tror att jag har halverat elförbrukningen gentemot elpatronen.
Förra vintern körde jag med enbart ved och då hade jag lägre elförbrukning än denna vinter som jag enbart kört med värmepump förutom vid två tillfällen då jag stödeldat. Å andra sidan har jag sluppit elda med ved tre gånger per dygn, sluppit bära in ved och bära ut aska. Och bekvämlighet är ju värt en hel del också.

Givetvis kan man optimera sin värmeanläggning och styra den bättre med annan styrautomatik, men jag är nog ganska nöjd med att ha en enkel fungerande anläggning utan en massa konstiga larm och felkoder som titt som tätt dyker upp.
2020-8, vedpanna, 500 + 1000l acktank, elVVB, solfångare 10m2.
Suterrängvilla 200m2 byggyta

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!