Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LV-Offert AVT  (läst 3163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
LV-Offert AVT
« skrivet: 27 november 2013, 11:38:01 »
Halloj!

Jag sitter idag på en oerhört oekonomisk lösning med en gammal oljepanna från -82 med elpatroner som är monterade i efterhand på pannan.

Håller på att kikar på lite LV lösningar för mitt hus som har följande spec:

Fristående trähus 1,5 plan 102 kvadrat boyta och cirka 41 kvadrat biyta byggt -58. En stor del av övervåningen räknas som biyta på grund av det slutande taket. Fönster är än så länge original(tvåglas) men ska om ett par veckor bytas ut mot treglas fönster i hela kåken. Vattenburen uppvärmning på nedervåningen och direktverkade oljefyllda radiatorer på övervåningen(2 st)

Har bara bott i huset sen i början på augusti men huset har en estimerad förbrukning på ca 26000(ink hushållsel) kwh om året.

Tänkte slänga ut frågan om tips på bra aktörer i stockholmsområdet. Min senaste var från AllVärmeTeknik på en CTC EcoZenith i250 tillsammans med en EcoAir 408. Listan på vad som ingick var ju för visso väldigt detaljerad men deras pris var ändå på ca 138 650 vilket då inkluderade också bortforsling av pannan samt sanering och fyllning av sand för oljetanken som ligger i backen.

Spontant kändes ju det priset extremt dyrt samtidigt så är dom väldigt mycket mer detaljerade i vad som ingår vilket är i på rincip allt samt att dom har en lista bra mycket längre på vad som ingår i installationen t.ex kalkfilter, avstick, spänningsvakt för att ge några exempel. Av Dom offerter jag fått in tidigare så är det ingen av dom aktörer som är i närheten av detaljrikedomen. Men det känns ändå lite som att det skulle kunna vara ett enkelt säljknep för att rättfärdiga en extremt saltad offert.

Någon här som har några erfarenheter av AllVärmeTeknik? Sökte lite på det här forumet men var inte så många inlägg som kändes direkt aktuella.

Tack på förhand för eventuella tips. :)

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: LV-Offert AVT
« Svar #1 skrivet: 27 november 2013, 12:27:36 »
Spänningsvakt? Har ni väldigt ostadig elnät där du bor? Och kalkfilter? Har ni inte kommunalt vatten?

Varför sanera och ta bort oljetanken? Gör den någon skada där den ligger?

Om man kollar nätpriser för EcoZenith i250 och EcoAir 408 så ligger dom tillsammans på ca 80 kkr. Installation borde inte kosta mer än max 20-25 kkr, och sen drar man ROT-avdrag (hälften av 25% som är schablon för arbetskostnad) och landar på knappt 90 kkr.

AVTs 140 kkr, var det före ROT?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: LV-Offert AVT
« Svar #2 skrivet: 27 november 2013, 12:42:33 »
Hej... vet just inget om företaget i fråga, men priset lät väldigt högt. Finns ju andra som fått offerter kring 100 tkr efter rot på just CTC pumpar, så jag skulle nog inte välja den firman. Dyrt innebär inte nödvändigtvis bättre...

Oxford
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LV-Offert AVT
« Svar #3 skrivet: 27 november 2013, 12:50:33 »
Spänningsvakt? Har ni väldigt ostadig elnät där du bor? Och kalkfilter? Har ni inte kommunalt vatten?

Varför sanera och ta bort oljetanken? Gör den någon skada där den ligger?

Om man kollar nätpriser för EcoZenith i250 och EcoAir 408 så ligger dom tillsammans på ca 80 kkr. Installation borde inte kosta mer än max 20-25 kkr, och sen drar man ROT-avdrag (hälften av 25% som är schablon för arbetskostnad) och landar på knappt 90 kkr.

AVTs 140 kkr, var det före ROT?

Hej!

Tack för svar. Näe 138 650 var faktiskt efter rot. Nu har jag inte papprena på jobbet men tror dom skulle ha 119k lite drygt bara för pannan och utedelen. Han satt och rabblade en hel bunt med saker som dom installerade som standard och hänvisade också till att dom tog ett helhetsansvar för hela installationen vilket han menade på att många andra firmor inte gör dvs tar in tredjepart för t.ex el osv.

Våra elnät är inte ostabilt av vad jag märkt av ivf. :)

Ska kika på papperna när jag kommer hem var en bunt saker han pekade på att det var saker som dom installera men som andra ofta inte gjorde utan att ta extra betalt.

Nu har jag inte en annan offert på en CTC lösning men när det blir över 40 000 kr dyrare än tidigare dyraste offerten så höjer man ju på ögonbrynet. Tror tom jag haft en offert på bergvärme som legat i dom trakterna. :)

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: LV-Offert AVT
« Svar #4 skrivet: 27 november 2013, 13:07:46 »
Sök på allvärmeteknik och AVT samt deras vapendragare Varmthem i forumet innan du bestämmer dig för något är mitt råd.

Vad gäller oljetankar i mark så brukar många kommuner kräva att man sandfyllerdessa om man inte vill gräva upp
medans andra kommuner KRÄVER att tanken skall upp oavsett (kontrollera innan vad din kommun har för regler så inte tanken sandfylls och sedan måste grävas upp ändå)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LV-Offert AVT
« Svar #5 skrivet: 28 november 2013, 06:49:51 »
...att dom tog ett helhetsansvar för hela installationen vilket han menade på att många andra firmor inte gör dvs tar in tredjepart för t.ex el osv.

Redan här blinkar varningslampan. Självklart har alla firmor som använder sig av tredjepart/underleverantör fortfarande ett helhetsansvar. För dig som slutkund är det ingen skillnad - och det är dessutom standard att en extern elektriker hyrs in för dess jobb. Hyr du in elektrikern själv är det självklart en helt annan grej.

En VVS-firma kan låta Kim Jong-un utföra installationen, men det är firman som ansvarar mot slutkund. Ett argument som det du nämner hade fått mig att omedelbart kasta ut företaget.

Vad gäller kalkfilter: det finns kommunalt vatten med väldigt högt kalkinnehåll så det är ingen garanti. Men då tänker jag främst på exempelvis Skåne, Vombvattnet är kalkrikt om jag minns rätt.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Jakilles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LV-Offert AVT
« Svar #6 skrivet: 28 november 2013, 21:15:10 »
Hej

Jag hade också besök av en försäljare från AVT, efter att jag lämnat en intresseanmälan på CTC's websajt. Vi fick en prismässigt liknande offert med samma säljsnack, men här behövs då ingen sanering eller fyllnad med sand efter oljetank.

Vi tänker i alla fall ta in fler offerter från fler firmor, för min del känns det även tryggare med en lokal firma med lokala resurser, säljsnacket till trots.

/J

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LV-Offert AVT
« Svar #7 skrivet: 29 november 2013, 08:39:41 »
Hej

Jag hade också besök av en försäljare från AVT, efter att jag lämnat en intresseanmälan på CTC's websajt. Vi fick en prismässigt liknande offert med samma säljsnack, men här behövs då ingen sanering eller fyllnad med sand efter oljetank.

Vi tänker i alla fall ta in fler offerter från fler firmor, för min del känns det även tryggare med en lokal firma med lokala resurser, säljsnacket till trots.

/J

Jag har ju ett par andra offerter sedan tidigare. Men ska ta in flera jag med men det jag kan säga är ju att det diffade ungefär 43 000 mellan AVTs offert och den dyraste jag fått innan. Den var på ca 95 000 för en Daikin Altherma.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: LV-Offert AVT
« Svar #8 skrivet: 29 november 2013, 09:05:30 »
Verkar vara nåt som går igen, fick även jag offert från dem och den var dyrare efter ROT än vad någon av de andra var före ROT. Sen hade de en lång lista på extrasaker de installerade men jag vet inte om det är nödvändigt (tex tryckstötsdämpare??). Sen ville de hellre att jag skulle installera luft-vatten-pump istället för bergvärme som jag angivit i min intresseanmälan. Passar inte med L/V på min lilla radhustomt...

Dessutom kom säljaren 50 minuter efter överenskommen tid.

Jag kände att säljaren inte lyssnade på det jag ville ha utan istället ville prångla på mig deras egna lösning utan att ha särskilt bra argument.

Mitt råd är att ta in flera offerter och sen bestämma dig för den som känns bäst både pris-, person- och teknikmässigt.
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad Grimster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LV-Offert AVT
« Svar #9 skrivet: 29 november 2013, 10:15:32 »
Verkar vara nåt som går igen, fick även jag offert från dem och den var dyrare efter ROT än vad någon av de andra var före ROT. Sen hade de en lång lista på extrasaker de installerade men jag vet inte om det är nödvändigt (tex tryckstötsdämpare??). Sen ville de hellre att jag skulle installera luft-vatten-pump istället för bergvärme som jag angivit i min intresseanmälan. Passar inte med L/V på min lilla radhustomt...

Dessutom kom säljaren 50 minuter efter överenskommen tid.

Jag kände att säljaren inte lyssnade på det jag ville ha utan istället ville prångla på mig deras egna lösning utan att ha särskilt bra argument.

Mitt råd är att ta in flera offerter och sen bestämma dig för den som känns bäst både pris-, person- och teknikmässigt.

Jag kontaktade faktiskt AVT efter att en kompis tipsat och påstått att dom skulle vara bra. Han sa visserligen att dom var lite dyrare men att han ansåg att dom gjorde det lite bättre. Så var ju förberedd på en dyrare offert men trodde inte den skulle vara så pass mycket dyrare. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 378
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!