Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gratisvärme?  (läst 2000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
Gratisvärme?
« skrivet: 09 februari 2005, 00:29:27 »
Är det någon som har erfarenhet av att ta tillvara den restvärme som köldmediat har efter att ha passerat sista vvx:n och innan expantionsventilen (varma sidan alltså)?
Jag funderar på att bryta upp köldmediekretsen och låta köldmediet gå igenom en fläktkondensor innan den expanderar i expansionsventilen. Borran (härligt uttryck som jag lärt mig här) blir då hårdare belastad.
Jag hade tänkt ha en fläkt i källaren och en i garaget som är kopplade i serie.
Hur påverkas flödet då rörlängden blir ca 25 meter? Skall jag gå upp i dimension för att minska tryckfallet?

Jag har försökt se om detta har avhandlats tidigare men har inte hittat något. Jag är ny här och är ingen fena på att söka.
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Gratisvärme?
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2005, 01:05:16 »
Hetsa Thermia ta kontakt med din lokala Thermia representant (lättare än att få kontakt med HK).
lägg fram din önskan.... din maskin har en underkylare som standard!!! den kan man använda till detta. Som den är kopplad nu kommer returvattnet först till den.
Skulle även funka rätt bra om du kopplade in det nya på returen men då måste det va fullflödesgrejor och grova dimensioner fram (28 koppar?) man vill ju inte strypa flödet..
Din borra!! är ju varm och fin så der går ta ut mera utan problem.
Men som sagt det skulle va kul om du kräver fram en lösning/ritning för anslutning av källarvärme till din underkylare.
Nu vaknar nog en och annan väntar pÃ¥ respons frÃ¥n er andra  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Gratisvärme?
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2005, 04:57:13 »
Jag tror inte Thermia är intresserad av mina funderingar. De vill nog hellre sälja en standardpump till någon annan än ändra på min. Samtidigt tror jag kostnaden skulle skjuta i höjden.

Min tanke är inte att använda vatten som värmebärare utan att använda köldmediet. Alltså inte belasta underkylaren.
Köldmediet som efter underkylaren är i vätskefas passerar fläktkondensorn som kramar ut den sista värmen ur köldmediet.
Det är inte stor effekt man kan ta ut men alltid något och proportionerlig med behovet (mera värme på vintern). Fläkten går när kompressorn går.

Kopparröret är 3/8" efter underkylaren. Det är det röret jag funderar på om dimensionen räcker eller om jag behöver öka det. Tillkommande rörlängd kanske 30 meter.
Kompressorn är en Copeland ZR40K3E med en slagvolym på 9,4 m3/timme. Det säger mig inte ett skvatt. I alla fall inte vilket vätskeflöde man har som mest.

Sedan gäller det att hitta en billig fläktkondensor som klarar 30 bar med råge samt kompensera för vätskevolymen i rör och fläktkondensor vid återfyllning av köldmedia.
Hmmmmm...........
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!