Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BENTONIT  (läst 5382 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
BENTONIT
« skrivet: 15 april 2005, 20:41:32 »
Hejsan!
Bor i en mindre ort där kommunen tidigare inte tillÃ¥tit bergvärme inom inre vattenskyddsomrÃ¥de. Nu har de via rättsliga processer tvingats backa efter nederlag i bÃ¥de länsrätt och miljödomstol. 

Dock beslutade domstolen att hålet skall fyllas helt med bentonit! Således inte bara en tätning mellan stålrör och beerg...

Mina frågor lyder som följer:
- Vad kostar det att fylla hela hålet med bentonit? ca 20 meter till berg.
- Vilken blir effektpåverkan? Måste jag borra djupare?

Hjälp!!
Min mardröm är att efter tre Ã¥rs väntan  spricker hela afären pga fördyrade kostnader och effektförluster.....

Thermia Diplomat 10 TWS installerad 29 Juni 2005.
Borran 180 m. 20 m till berg
Tidigare förbrukning ca 4m3 Olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: BENTONIT
« Svar #1 skrivet: 15 april 2005, 23:40:46 »
OBS...bentonitleran är köldkänslig, finns ett "amerikanskt" material som ska vara bättre
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Pumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: BENTONIT
« Svar #2 skrivet: 21 april 2005, 20:55:18 »
En offert jag fått handlar om att instalera en Thermia Diplomat TWS, Installatören vill borra 160 m.
ca 20 meter till berg.
Hur mycket djupare bör jag borra pga bentoniten?

Undrar fortfrande om någon har en prisgissning!!

Thermia Diplomat 10 TWS installerad 29 Juni 2005.
Borran 180 m. 20 m till berg
Tidigare förbrukning ca 4m3 Olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: BENTONIT
« Svar #3 skrivet: 21 april 2005, 22:46:25 »
jag vet inte...Bentonit har bra egenskaper (grymt bra t.o.m, man har tänkt försegla slutförvaringen av kärnavfall med bentonit) men det har problem med kyla. Getotec har skrivit om ett amerikanskt material, använt vid återfyllning, lika bra som Bentonit, men okänsligt för kyla...fick jag tag på det till vettig penning så skulle jag försöka få dem att fylla med det.

Tillbaka til Bentoniten, l  Pris??? ingen aning..kanske Dirren här vet??? Annars sÃ¥ rekomenderar jag (sorry rickard..du mÃ¥ste fÃ¥ hit honom...) att ta ett snack med Nelson pÃ¥ Geotec, där bör du kunna fÃ¥ prisuppgift..i alla fall ungefärlig...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Pumpen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: BENTONIT
« Svar #4 skrivet: 22 april 2005, 21:29:08 »
Vad menar med "problem med kyla"? Förklara för en novis!

Skall jag tolka det som att jag bör borra djupare och i så fall hur mycket djupare?

Vägledning sökes
 
Thermia Diplomat 10 TWS installerad 29 Juni 2005.
Borran 180 m. 20 m till berg
Tidigare förbrukning ca 4m3 Olja

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: BENTONIT
« Svar #5 skrivet: 22 april 2005, 22:10:31 »
Beställ Nr 4 2004 av Borrsvängen (Geotecs branschorgan) Där finn följande:


Göran Risberg från SGU talade på Geotecstämman och följande sas:

"Kommunerna ställer krav på avtätning men de vet nog inte alltid varför, konstaterade Göran Risberg något provocerande. Därmed var debatten i gång."

Generellt sett finns det två scenarior där avtätning av brunnar kan rekomenderas. Dels inom vattenskyddsområden, där man vill skydda vattnet mot eventuellt köldbärarläckage, dels för att skydda de olika vattenförande skikten att få kontakt med varandra, konstaterade Göran Risberg. Motsvarande resonemang gäller för saltvatteninträngning....

"Göran Hellströms korta föredrag har bl. a. tagit död på myten som bentonit som ett universiellt och undergörande avtätningsmedel.

- Bentonit är ett naturmaterial, vilket är bra.Dessutom krymper det inte och har "självläkande" egenskaper.  Dess värmeledande egenskaper är ocksÃ¥ bra, berättade han.

- Men det finns klara nackdelar: Den är svår att blanda väl och pumpa ner i brunnen samt uppvisar stor variation i olika kommersiella produkter. Men framförallt tål bentoniten inte frysning, den sperarer så att vattnet frigörs från dess fasta beståndsdelar.

Den för närvarande optimala lösningen tycks vara en produkt utvecklad i USA. Den meter MIX 111 och är en blandning av cement, kvartssand, bentonit, vatten och bindningsmedel.

Mix 111 kännetecknas av bl. a hög värmeledningsförmåga och bra vidhäftning till kollektorslang. Blandningen har dock inte testats med avseende på frysning.

Olle Andersson (SWECO VIAK) var dock hoppfull om den saken.

- När cement härdar avges ju vatten. Den färdiga produkten innehåller inget vatten, så det finns förutsättningar för att Mix 111 ska hålla för frysning.

(Hoppar i artikeln)

"Det finns fall där värmepumpssystem fungerat tillfredställande tills man tvingats återfylla energibrunnen med frysning som följd. Ökat borrhålsdjup med ca 15-20 % samt rätt temperaturdimensionering torde lösa det problemet"

Som jag tolkar detta....räkna på +1 in och öka djupet med ca 20-25% (för att vara "säker")...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: BENTONIT
« Svar #6 skrivet: 22 december 2005, 12:40:26 »
Jag vet inte mycket om bentonit men jag vet att dom som borrar ledningar horisontellt i marken "styrd borrning" använder bentonit för at stabilisera upp sina hål under installationen och den fungerar även som ett glidmedel för rören när de skall dras in.

Vad jag vill komma till är att när man installerat rörledningar  med denna metod fÃ¥r man ofta ett stort överskott av bentonit som körs till tipp sÃ¥ledes borde det inte vara sÃ¥ svÃ¥rt att fÃ¥ tag pÃ¥ kanske tom gratis.

min idé  är att man kanske kunde fylla upp foderröret med bentonitlera för att även fÃ¥ den delen aktiv. Jag har nämligen 40m till berget.
IVT Greenline C7. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!