Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft i markslingan  (läst 2968 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Johansson

  • Gäst
Mattias Johansson
Luft i markslingan
« skrivet: 17 april 2004, 12:12:51 »
Det är luft i min mark slinga.
Har kört med min anläggning ca 3 veckor.
Den har blivit luftad i samband med igångkörning .
plus ytterligare en gång efter ca en vecka.
Å nu e där luft igen är detta normalt ?

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Luft i markslingan
« Svar #1 skrivet: 17 april 2004, 13:28:08 »
Det kan ta ganska lång tid att bli av med all luft. Jag har 600 meter i två 300 metersslingor och trots att installatören luftade efter konstens alla regler så tog det mej 3-4 veckor att bli av med all luft mha värmepumpens egen cirkulationspump. Nu hade jag fördelen att kunna göra detta under sommaren så det gjorde inget att pumpen inte kunde gå normalt under tiden. Totalt så tror jag att jag fyllde på 20-25 liter för att ersätta den luft som kom ut!!!

Beroende på hur slangen ligger så kan det finns luftfickor som är svåra att bli av med. Dessutom så finns det små små luftbubblor i vattnet/alkoholen efter att vätskans körts runt. Om man trycksätter markslingan så blir man lättare av med dessa. Det borde din installatör ha gjort.

Har du så mycket luft kvar att det stör cirkulationen? Du kan prova att sätta en skruvmejsel mot röret och lyssna med örat mot handtaget när cirkulationspumpen går. Det ska i princip inte låta (bubbla) nånting alls. Har man provat att köra luftningen åt bägge håll? Ibland kan det vara lättare att få ur en luftficka åt "fel" håll.

Det är bara att gneta på. Till slut så är luften borta.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft i markslingan
« Svar #2 skrivet: 17 april 2004, 16:25:32 »
Jag lade märke till att avluftningen gick snabbare när jag trycksatte mitt system till 0.5 bar.

Sen stängde jag ventilen på inkommande köldbärarledningen, helt kort, (med cirkpumpen igång) för att sedan öppna den igen, i samband med dessa övningar verkade även luftsamlingar i slangen följa med varvet runt.

Fick fylla mitt expansionskärl 2 ggr för att kompensera för avluftningen.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Luft i markslingan
« Svar #3 skrivet: 17 april 2004, 16:52:10 »
Sen stängde jag ventilen på inkommande köldbärarledningen, helt kort, (med cirkpumpen igång) för att sedan öppna den igen, i samband med dessa övningar verkade även luftsamlingar i slangen följa med varvet runt.

Just det! Det gjorde jag ocksÃ¥. De snabba tryckstötar som uppstÃ¥r hjälper till att "skaka loss" luften ur fickorna. Kör ocksÃ¥ cirkulationspumpen pÃ¥ max, om du inte redan gör det ,sÃ¥ blir tryckstötarna kraftigare. Efter ett tag lär man sig rytmen öppna/stäng sÃ¥ att det svänger ordentligt!  ;D

Inga obcena kommentarer nu, tack!!!  ;D ;D ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft i markslingan
« Svar #4 skrivet: 17 april 2004, 17:02:31 »
När man har fått till rätta rytmen så går det.
Som tur är kommer det bara luft  ;D ;D ;D

Utloggad Tone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Luft i markslingan
« Svar #5 skrivet: 17 april 2004, 22:39:35 »
Jag hade stora avluftningproblem i mitt borrhål, monterade då en automatisk avluftare. Problem löst efter ca en vecka.
NIBE 1115-4 96 meter aktivt borrhål Gamla Elpannan som varmvattenberedare +30liters elberdare. Rumsgivare separat elmätare på VP samt Rickards logger, 14 st radiatorer (en-rörssystem med 4 slingor )+ ett badrum samt hall med golvvärme. 200 m² souterräng INSJÖHUS från 1979 i sundsvallstrakten

admin

  • Gäst
admin
Re:Luft i markslingan
« Svar #6 skrivet: 18 april 2004, 01:24:09 »
Om man har expansionskärlet monterat på inkommande ködbärare (högt) så fungerar det som en automatisk avluftare.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Luft i markslingan
« Svar #7 skrivet: 18 april 2004, 08:56:04 »
Fast man kan ibland ha besvärliga högpunkter på andra ställen beroende på hur man lagt slangen. Har man en sluttande tomt tex. och borrhålet ligger högre än pannrummet.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Luft i markslingan
« Svar #8 skrivet: 20 april 2004, 09:51:55 »
Det finns alldeles förträffliga avluftare som heter SPIROVENT kan rekomenderas till brinekretsar och även värmebärare med problem. Har själv väldigt bra erfarenhet av dem.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!