Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flexrören-kompressorfel  (läst 787 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Reinhold Zoll

  • Gäst
Reinhold Zoll
Flexrören-kompressorfel
« skrivet: 04 juli 2017, 10:33:11 »
Hej! En fråga till er experter. Kan det läckage som uppstod i lödningen på båda flexrören,i skarven mellan kopparrören o ingående rör,kunna vara orsaken till att kompressorn gick sönder. Köldbärarvätska läckte ut. Det är en Nibe 1245 bergvärmepump. Allt har blivit ganska otydligt förklarat av Nibe o deras serviceföretag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Flexrören-kompressorfel
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2017, 10:51:03 »
OM jag får gissa så har de gått sönder när de lossat dem vid felsökning/reparation.
Det är INTE ett vanligt fel på den där modellen av värmepump.
Troligen, än en gång om jag får gissa, så skyller de haveriet på slangarna för att de inte skall behöva ersätta slangarna själva.
Om felet berodde på slangarna så får ju du betala reparation/utbyte.
Har de varit oförsiktiga och haft sönder dem så får de betala...

Kompressorhaverier beror oftast på:
Materialfel, alltså otur med en dålig kompressorn helt enkelt
För högt inställd kurvlutning i styrdatorn - i kombination med termostater aktiva som stryper bort flöde, detta två brister i injusteringen av värmepumpen leder till att värmepumpen får gå med höga tryck, höga temperaturer, för litet flöde (stor deltaT över kondensorn) och med i vissa fall extremt många start och stopp.
Ett annat fel kan vara en kärvande växelventil som sköter växlingen mellan varmvattenproduktion och värmeproduktion, om den inte tätar helt mot varmvattenberedaren så får värmepumpen "hela tiden" arbeta med varmvattenproduktion (Hög temp - höga tryck) och med många start och stopp på liknande sätt som när styrdatorn är dåligt/fel injusterad.
Kan du läsa av antalet drifttimmar och antalet start och stopp så kan det ge en ledtråd till om någon av de två senare orsakerna är troliga.

Om KB-vätska läcker ut så stannar cirkulationen av och värmepumpen larmar inom någon sekund för frysskydd eller lågtrycksvakt, det skall i normalfallet inte kunna skada kompressorn.

Ett ytterligare skäl, som är mer långsökt, är att värmepumpens motorskydd löst och att någon ställt upp brytgränsen för detta skydd med resultat att kompressorn kunnat gå på två faser under lång tid, det leder till överhettning av motorlindningarna och kompressorhaveri om inte det mekaniska överhettningsskyddet i kompressorn löser ut i tid.

Överdrivet många start och stopp i kombination med höga temperaturer och höga tryck är som jag ser det den vanligaste felorsaken.
Har aldrig hört talas om att läckande KB-vätska skulle orsakat kompressorhaveri.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!