Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Strömkännare och "Högt eluttag, reducerad el"  (läst 3803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Strömkännare och "Högt eluttag, reducerad el"
« skrivet: 17 oktober 2006, 19:06:14 »
Hej!

Det blev en EcoEl 1800 och EcoAir 107 tillslut. Allt verkar fungera bra förutom att jag blir lite fundersam när EcoEl informerar om "Högt eluttag, reducerad el" i displayen lite då och då. Jag har strömkännare monterade i apparatskåpet som hela tiden visar den mest belastade fasen och ser till att inte belasta mer än huvudsäkringen håller för. Är detta fenomen något som ni andra råkar ut för eller kan det vara en snedbelastning på mina faser i apparatskåpet?

/NIO

« Senast ändrad: 17 oktober 2006, 19:11:26 av nio »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strömkännare och "Högt eluttag, reducerad el"
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2006, 20:08:14 »
Hej!

Det blev en EcoEl 1800 och EcoAir 107 tillslut. Allt verkar fungera bra förutom att jag blir lite fundersam när EcoEl informerar om "Högt eluttag, reducerad el" i displayen lite då och då. Jag har strömkännare monterade i apparatskåpet som hela tiden visar den mest belastade fasen och ser till att inte belasta mer än huvudsäkringen håller för. Är detta fenomen något som ni andra råkar ut för eller kan det vara en snedbelastning på mina faser i apparatskåpet?

/NIO



Hur stora huvudsäkringar har du och vad är huvudsäkringen inställd på i din panna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nio

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Strömkännare och "Högt eluttag, reducerad el"
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2006, 20:12:30 »
Hej!

Jag har 20A huvudsäkring och pannan är inställd på 20A.

m.v.h

/NIO

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Strömkännare och "Högt eluttag, reducerad el"
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2006, 20:28:16 »
Hej!

Jag har 20A huvudsäkring och pannan är inställd på 20A.

m.v.h

/NIO


Då har du sannoligt lite snedbelastning på någon fas, kolla upp dina stora strömslukare typ tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin, kolla om dessa sitter på var sin fas eller flera på samma?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Strömkännare och "Högt eluttag, reducerad el"
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2006, 17:06:00 »
Problemet med dagens elapparater är att de är enfas. förr var mycket mera trefas vilket utjämnar belastningen på alla faser, istället för att belasta en fas.

Detta går enkelt att fixa. Be en kunnig mäta belastningen vid normalt effektuttag.
Mycket ofta är centralen snedbelastad och det är bara att "möblera om" i centralen.
MEN be en elektriker göra det.  Han vet hur man gör...inget för amatörer, fast mycket enkelt.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!