Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nackdelar med för stor pump?  (läst 11832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #15 skrivet: 22 februari 2010, 10:49:05 »
En svårighet med att köra på elpatron och testa är att jag får ju inte den uppvärmning av källaren som jag kommer att ha med pump. Nu värms ju källaren mycket av vedpannans egenvärme men när vi skaffar pump kommer vi ju att komplettera med en extra radiator samt dra upp värmen på de som finns där. Svårt att ta med i beräkningen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #16 skrivet: 22 februari 2010, 11:18:07 »
Har testat med elpatroner men mer på nivån hur många kWh som går totalt under en viss tid. Jag får nämligen sätta på elpatronerna och välja vilken temp jag vill ha i acktanken där de sitter. Sedan går de kontinuerligt och slår till och från beroende på tempen i tanken. Jag kan alltså inte styra vilken effekt de ska ha.

Har tidigare mätt upp cirka drygt 7kW kontinuerlig effekt för huset under en 12-timmarsperiod när det var 12-15 minus ute. Då ingår hushållsel.

Om jag då väljer en pump som ger 6,9 kW (modellen under den jag fått offert på) känns det som att det kan bli för klent om det är neråt -20 som nu.

Min andra offert gäller en 7,5 kW men det är ett annat märke och en dyrare offert. Samt en sämre firma som jag helst inte vill ha.

Sen måste du också tänka på att 7.1kW-pumpen inte ger 7.1kW vid -20 grader. Jag skulle ha satsat på en pump som ger ca 6-7 kW vid 15 minusgrader.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #17 skrivet: 22 februari 2010, 11:46:51 »
Kom ochså ihåg att när eltillskottet på t.ex 3kW slår till försämras ochså COP. Vid en enkel mätning fann jag att vid 3kW tillskott fick jag ut 2 kW mer från vpn!!!Någon som mätt noggrannare?


Det är inget argument för en kraftigare pump. Vid högre framledningstemperaturer sjunker pumpens uteffekt men det gäller för en liten som för en stor pump. Är det -20 ute behövs lika hög framledningstemperatur oavsett om den Ã¥stadkoms med en liten pump plus tillsats eller en kraftig pump. SÃ¥ COP försämras i bägge fallen. Man skulle tom kunna hävda att försämringen blir mindre för den lilla pumpen eftersom den i snitt arbetar vid lägre temperatur, tillsatsen stÃ¥r ju för den sista delen av temperaturhöjningen men jag har inget bevis för att sÃ¥ är fallet. 

Elpatronerna ger inte heller den nominella effekten. 6 kW tillsats på min pump är 5,4, sen kan nätspänningen variera också.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #18 skrivet: 22 februari 2010, 12:23:57 »
OK, nu tar jag fasta på era råd. Kommer att köra på enbart elpatroner i ca 48 timmar för att få den verkliga förbrukningen. Prognosen säger runt -10 och lätt vind så det ger bra förutsättningar. Då får jag även med varmvatten för duschning etc.

Ett sista förtydligande om pumparna som det står emellan:

Huvudkandidater: IVT HT+E7 eller E9
Andrahandsval: CTC EcoHeat 7,5

Enligt tillverkarna ger de följande effekt:

IVT HT+E7: 7,3/6,9 kW vid 0/35 resp. 0/50 grader
IVT HT+E9: 9,1/8,4 kW vid 0/35 resp. 0/50 grader
CTC 7,5: 7,6/7,1 kW vid 0/35 resp. 0/50 grader

Mitt hus kräver en framledningstemp på cirka 40 grader vid -5 till -15 (beroende på vind). Upp emot 50 grader när det kryper ner mot -20 och/eller blåser kraftigt. Runt 35 grader när det är mildare ute.

Återkommer med nyuppmätta förbrukningssiffror!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #19 skrivet: 22 februari 2010, 14:06:37 »
Med acktank så öppna schunten för fullt och höj tempen på patronen långt över det normala. då ser du... för att va säker borde du mäta effekten med en tångamperémätare.... som roland säger så kan man inte utan mätning va säker på vad elpatronen drar...
Du känner ingen elektriker det är gjort på 5 minuter...

Om man vill värma källaren kan det gå åt enormt med energi!! Tex oisolerade golv dåligt (ej) isolerade väggar, det drar energi nåt hemskt!!!!
Ett par kw bara för den delen minst, om det nu var du som nämnde källare  Sc:,h

Försök kolla vilken temp du får på stig och retur också och att alla radiatorer funkar som dom ska vid testet.

Lycka till!
« Senast ändrad: 22 februari 2010, 14:09:22 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #20 skrivet: 22 februari 2010, 18:33:22 »
Källaren ska inte värmas helt, kanske 30-40 kvadrat som ska värmas till 17-18 grader. Dock slukar den energi, helt riktigt.

Har ingen tångamperemeter men vet ungefär vad hushållselen ligger på i normala fall.

Shuntar inte ut max utan kör på innetemp 20,5 grader via automatshuntningen.

Har tyvärr inga termometrar på returrören. Sitter en termometer klämd mot röret direkt efter shunten så framledningstemp är det enda jag får ut.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #21 skrivet: 22 februari 2010, 18:49:33 »
Du måste shunta ut allt när du testar för att se effekten av den tillförda effekten.
Att kolla vad elpatronen ger UNDER testet för att få facit, som Roland nämnde vet man inte säkert att tex en patron som är märkt 6 kw ger det. Den kan tom ge 4 kw, om man begränsat den.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #22 skrivet: 22 februari 2010, 19:21:24 »
Du måste shunta ut allt när du testar för att se effekten av den tillförda effekten.
Att kolla vad elpatronen ger UNDER testet för att få facit, som Roland nämnde vet man inte säkert att tex en patron som är märkt 6 kw ger det. Den kan tom ge 4 kw, om man begränsat den.

Hmm, känner mig lätt trög idag... förstÃ¥r inte riktigt hur detta kan ge mig effekten. Fläska pÃ¥ max och shunta ut alltihop... vad visar det förutom att huset blir varmare och varmare?  ??? Borde jag inte kunna ställa autoshunten sÃ¥ att huset hÃ¥ller 20,5 grader i 2 dygn och sedan se hur mÃ¥nga kWh som gick Ã¥t? HushÃ¥llselen ligger nästan alltid pÃ¥ 20kWh per dygn sÃ¥ den kan jag räkna bort, resten är ju värme och varmvatten.

Vet inte hur kraftiga de 2 elpatronerna är men jag tror de har en sammanlagd effekt på 9kW.

Förklara gärna allt för mig som om jag vore ett barn  ;D Hellre övertydligt än svÃ¥rtolkat.
« Senast ändrad: 22 februari 2010, 19:23:42 av BiFuel »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #23 skrivet: 22 februari 2010, 19:30:06 »
Jag gissade att du har jättekallt nu....

Genom att tvångsköra tex 9 kw elpatron med alla radiatorer och shuntar öppna får du en verklighetstrogen uppfattning "hur långt" en värmepump med samma effekt klarar.
Dessutom ser du då om du har lämpliga radiatorer, når du tex 55 grader på returen med 9 kw elpatron kan du inte ha en sån värmepump då stannar kompressorn pga av hög returtemp. Nu finns det iofs pumpar som klarar högre temperaturer men med mycket sämre verkningsgrad.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad BiFuel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #24 skrivet: 22 februari 2010, 19:42:28 »
Har aldrig varit uppe i 55 grader ens på framledningstemp till radiatorerna så returen borde absolut vara svalare än så. Ligger som sagt oftast runt 40 grader ut. Har grova rör och äldre radiatorer av varierande sort.

Utloggad Lizard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #25 skrivet: 06 mars 2010, 13:55:25 »
Har man för stor pump blir det för många start och stopp så oljan hinner inte med köldmediumet runt i systemet vilket bidrar till att kompressorn kan skära, eller att livslängden på kompressorn minskar drastiskt (enligt Nibe-installatör). Så sa dom till mig när jag frågade iaf.

Pratade med en installatör som hade både Nibe, Thermia och CTC, han rekommenderade inte CTC, hade satt in några stycken och på 2 ställen hade dom dragit 4000kwh mer än vad beräkningen sa. CTC fick betala dom två kunderna för ett byte till en Thermia pump istället (vet ej om detta är sant, det är vad han sa).

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #26 skrivet: 06 mars 2010, 14:21:27 »
Installatörerna har många intressanta saker att berätta.
Har man rejäla radiatorer av lågtemptyp (andra är olämpliga) kan man utan problem ha en värmepump som är "för stor".
Iofs är det väl ingen som vill ha en för stor pump utan ev. en som klarar sig utan tillskott vid kraftig kyla.
Antalet starter kan man påverka på ett enkelt sätt i styrdatorn, det är inga problem.

Men man måste undersöka om radiatorerna kan avge den effekt en tänkt värmepump ger utan att man överskrider maxtemp för värmepumpen!!!

Där har vi sett en hel del exempel på problem i vinter... men inte med endast kompressorn igång utan när man når -30 och kallare och styren kallar på max elpatron samtidigt som kompressorn går (ska alltid gå vid stark kyla). Med extremt dålig dritsekonomi som följd.

Det verkar inte installatörerna här i kallhelvete intresserat sig för vid idrifttagningen. Man kan tex begränsa antalet tillåtna steg, om det inte fungerar med full effekt från elpatronen.

Som kuriosa.. -28 i morse men bara -14 nu strålande sol!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #27 skrivet: 07 mars 2010, 19:54:43 »
Hej!
Citera
Men man måste undersöka om radiatorerna kan avge den effekt en tänkt värmepump ger utan att man överskrider maxtemp för värmepumpen!!!

Hade vissa problem när det som kallast (-26..-28). Pumpen orkade bra med utan TS, men stannade en par gånger på Hög Retur. Detta avhjälptes med att Integralvärdet för start höjdes ganska rejält. Hade ca 14 starter/dygn kompressorn gick ca 1-1,5 timmar /körning. Den fasta kondenseringen jag kör med ställer väl oxå till problem med att returen blir onödigt hög.

Bästa lösningen på detta skulle ju vara effektivare radiatorer och max framledning skulle vara ca 45-50.

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad torstain

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sundbyberg/Gotland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #28 skrivet: 09 mars 2010, 08:58:44 »
Min installatör var väldigt skeptisk till mitt beslut att ta en 10:a istället för en 8:a men så här i efterhand så skulle jag kunna ta en ännu större. Pumpen kör ut 38 grader vid -8 och orkar inte göra högre temp. (har stora radiatorer) Då går den dygnet runt , har spärrat elpatronen, men tempen inne sjunker så sakta att det tar väl ett halvt dygn eller så tills det gått ner en eller 2 grader inomhus-
Nibe fighter 1230-10 med 2*300m slang på gotland i hus från -46 betonghålsten tvåvåningar, kall vind och varmkällare. Ca 200m2 uppvärmd yta.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nackdelar med för stor pump?
« Svar #29 skrivet: 09 mars 2010, 22:52:55 »
Hej!
Vilken vinter!
Jag tror ja peppade dig rejält kring valet av pump!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!