Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: köpa nytt, f1255?  (läst 5193 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anhstm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
köpa nytt, f1255?
« skrivet: 29 januari 2015, 19:38:06 »
God kväll.
Har planer på utbyte av mina gamla thermia d12s som dundrar i källaren. Har bott i kåken i 1,5 år nu och snart studsar vp ut av sig självt. Problemet är att jag har inte en susning om hur lång kollektorslangen i gräsmattan är. Den förra ägaren är inte mycket till hjälp heller. Jag har mätt mig till att delta t på slangen nu mitt i vintern är ca 3 grader. Skall göra lite fler mätningar under vintern nu innan köpet spikas.
Hur som haver, jag har sneglat på en f1255 i storlek 4-16 kW eftersom den är varvtalstyrd och då borde det väl inte spela så stor roll om slangen är för kort? För visst anpassar sig pumpen efter kb in/ut?

Det gamla åbäket borde väl ge 12 kW eller är modellnamnet taget ur luften bara? Märkskylten säger "effekt: 5900 W" och det är väl ändå förbrukningen som mäts?

Tack på förhand!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: köpa nytt, f1255?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2015, 20:37:45 »
Det går att ställa in 1255 så den inte kyler ner tex en borra för mycket men en jordslinga bör det inte göra nått om den blir riktigt kall visst kommer vp lämna lite lägre cop samt effekt men inget fryser i alla fall. Vad ligger kb in/ut på nu när vp går konstant vid lite kyligare väder. Klarar din Thermia sig utan elpatron ? Varför vill du byta ut den i förtid ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: köpa nytt, f1255?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2015, 22:43:02 »
Det stämmer nog att den är på 12 kW.
Du kanske kan ställa upp den på nått vibrationsdämpande material?
http://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/64-sylodyn-extra-mjuka-vibrationsdampare-for-varmepumpar.html
« Senast ändrad: 29 januari 2015, 22:44:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad anhstm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köpa nytt, f1255?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2015, 05:59:10 »
God morgon.
temperaturerna låg på 2,5 in och -0,6 ut i mitten av januari. Att copen sjunker gör väl inte så mycket, jag har ju typ 2 idag?

Japp thermian går utan tillsats, typ. Det är lös vvb som laddas med vp där tror jag det tillförs lite el för att klara tempen.
Befintlig vp är frÃ¥n 94 och lÃ¥ter som en tröska, samtliga rör är stumt anslutna sÃ¥ det ör stomljud i hela kÃ¥ken, och hela paketet saknar styrning dÃ¥ den bara körs mot en utegivare. Ja, det är bara nÃ¥gra av anledningarna att vi tänkte byta ut den  :)

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: köpa nytt, f1255?
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2015, 08:28:09 »
Befintlig vp är från 94 och låter som en tröska, samtliga rör är stumt anslutna så det ör stomljud i hela kåken, och hela paketet saknar styrning då den bara körs mot en utegivare.
I grunden är det ingen större skillnad på styrningen på olika värmepumpar, alla har en utegivare, även nya. Kan du inte göra som carlN föreslår och montera fötter och flexslangar, för du kan inte vara säker på att du inte behöver göra det även när du har köpt en ny värmepump, även den kan behöva flexslangar och vibrationsdämpning.
Din värmepump har betalat sig sedan länge, och varje år som du kan behålla den är rejält lönsamt.

Utloggad anhstm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köpa nytt, f1255?
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2015, 08:45:31 »
Självklart har alla en utegivare, men nyare pumpar torde ha framlednings- och/eller returtempgivare för att veta om det krävs tillskott av värme eller ej. Då min saknar vissa av dessa funktioner gör den till en ganska så kostsam historia.

Nyare värmepumparna har flexslangar innanför kapslingen går det läsa sig till i produktbladen så nej jag ska inte behöva göra några extra insatser mot stomljudet.

Jo jag vet att pumpen är betald. Det vart den direkt jag flyttade in i huset. Men att kosta på en pump som är 21 år gammal, med ett cop värde på lite över 2 , som lika gärna kan haverera nästa dag, månad, vinter, år det kan kvitta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: köpa nytt, f1255?
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2015, 08:51:30 »
Eftersom KB-temp är så pass hög som den är tror jag att du kan installera en 1255-16 rakt av om du vill.
Men kolla även upp Diakins bergvärmepump också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: köpa nytt, f1255?
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2015, 09:43:47 »
nyare pumpar torde ha framlednings- och/eller returtempgivare för att veta om det krävs tillskott av värme eller ej
Det där har din värmepump också, det är bara det att på nyare kan man se siffrorna i en display.

Men din notering om COP, om det bara är 2 så kan det vara en anledning att byta

Utloggad anhstm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köpa nytt, f1255?
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2015, 21:00:39 »
Eftersom KB-temp är så pass hög som den är tror jag att du kan installera en 1255-16 rakt av om du vill.
Men kolla även upp Diakins bergvärmepump också.

Kikade lite på daikin maskinen och den har ju faktiskt ett mycket bättre effekt område. Skall läsa på lite mer, har läst mig till att menyerna på daikin är lite sisådär, detsamma verkar gälla för supporten.

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köpa nytt, f1255?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2015, 11:30:07 »
Vad man har läst sÃ¥ har Daikin bra support, sen brukar dom hjälpa till här pÃ¥ forumet 😄

Utloggad anhstm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köpa nytt, f1255?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2015, 23:53:24 »
Vad man har läst sÃ¥ har Daikin bra support, sen brukar dom hjälpa till här pÃ¥ forumet 😄

Okej där ser man. Får kanske kolla daikin lite noggrannare

Utloggad anhstm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köpa nytt, f1255?
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2015, 20:31:17 »
Har kollat närmare på Daikin maskinen och just nu lutar det åt en Nibe faktiskt.
hur som haver så är temperaturerna på köldbäraren uppmätta igen. Har sjunkit en del sen förra mätningen visar det sig. Mätte upp -0,6/-3,6. Det borde väl fungera med en 1255 ändå?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: köpa nytt, f1255?
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2015, 22:05:55 »
Lite minus är inga problem på kb.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad nisselause

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: köpa nytt, f1255?
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2015, 23:07:56 »
Hej,

Jag funderar på att köpa 1255 och har bett Nibe räkna på borrhålet och de tyckte att jag ska 2x130m. Min kompis har en 4-5år gammal bergvärmepump med spets och han har 180m hål. tydligen så kräver de nya inverterstyrda pumparna djupare hål, då de tar det mesta av sin energi från hålet. Har du koll på att det befintliga hålet du har är tillräckligt för en inverterstyrd pump som 1255?

Bara en tanke då jag fick dessa svar när jag undra varför jag behövde så djupa hål på ett nytt lågenergihus.

/Niclas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!