0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Undermeny SERVICE -> INSTALLATION -> SYSTEM -> TILLÄGG där finns fasfel att sätta på eller av. Har för mig att av är standard.Den måste väl börja närma sig så tillsats slår på snart nu då?Att koppla fel... L1 till L1... brun-brun tja, allt är väl möjligt, men mindre sannolikt om det var samma som anslöt kabeln i båda ändarna.
Och det är inte någon variant av det klassiska Thermiaproblemet, att växelventilen kärvar och har fastnat i ett mellanläge?
Vad är symptomen för detta och hur testar man det?
Tidigare ägarna har kört 210h tillsats sedan 2007
Jag tror inte det är nått fel, värmepumpen orkar helt enkelt inte få upp värmebäraren i högre temp.
Vad är drifttiden på värmepumpen?
Del laddar varmvatten stup i kvarten om växelventilen fastnar i nått mellanläge vid husvärmning.Jag tror inte det är nått fel, värmepumpen orkar helt enkelt inte få upp värmebäraren i högre temp.Det vore en annan sak om du kört betydligt varmare framledning förra vintern.
Därför att huset förbrukar all den värme som pumpen producerar. Hos mig har den legat på max vad den orkar utan tillskott i 2 dygn nu, jag har haft en stabil temperatur ute på minus 13 - 14 grader och inne lika stabilt på 20,5. Blir det bara någon grad kallare så börjar tillskottet att gå in
Därför att huset förbrukar all den värme som pumpen producerar. Hos mig har den legat på max vad den orkar utan tillskott i 2 dygn nu, jag har haft en stabil temperatur ute på minus 13 - 14 grader och inne lika stabilt på 20,5. Blir det bara någon grad kallare så börjar tillskottet att gå in.
Den har gått drygt 3000 h/år och då är 210 h tillsats på 7 år ganska lite.Hur är tillsatsen fördelad mellan tillsats 1 och 2?Har svårt att tro att förra ägarna haft 24-25 °C inne såvida inte det finns en kamin eller liknande?De kanske hade så varmt så länge det var hyfsad utetemp och lät innetemp sjunka med blockerad tillsats då det blev kallare ute?
Zyberdude, det är dom värmeavgivande ytorna som bestämmer hur hög temperatur du kan få från pumpen. Går inte pumpen hela tiden så arbetar den inte på max utan har mer att ge, eftersom den går 30 min och vilar ca 60 så har den myyycket kvar att ge. Och du ska nog vara lite försiktig med att jämföra din "anläggning" med någon annan för det kan finnas många "parametrar" som du inte känner till.Elias timmarna på tillsats 2 kommer säkert från legionellakörningar. OCH jag tycker att du ska låta pumpen koppla in steg 2 om den så "önskar", det kommer inte att kosta många kronor men det kan vara skönt att ha varmt när det är riktigt kallt.
Varför "orkar" den inte mera? Vid varmvatten trycker den ju upp tempen mycket mera?
Problemet med att koppla in steg 2 på pumpen är att det kan bli gränsfall för huvudsäkring som är 20A genom att jag har luft/luft i garaget och element i tvättrummet i maskinhallen som ger underhållsvärme.Borde cirkpump brine gå 100% alltid eller kan detta vara ett tecken på igensatt filter? Har korrekt diff just nu dvs dT 3 grader men den har som ingen möjlighet att öka för tillfället.
Hur mycket drar luft/luft samt elementen då? Har du provat mäta vad som går genom ledningarna vid "normal" drift på huvudsäkringarna?(Klippt)
Elias123, man kan inte trolla din pump ger kanske 5,5 KW när det är kallt och det är helt naturligt för lite för ditt hus. Om du låter pumpen koppla in 2 steg så är jag övertgad om att det inte är några problem med huvudsäkringen. Jag har 6 år haft min VP den är lika stor och jag har en huvudsäkring på 20 A och jag har ALDRIG behövt byta någon. Vad som händer är att pumpen kommer att gå hela tiden sedan kopplar den in 3 kW och räcker det inte till kopplas det in 6 kW. När integralen sjunker och når värdet för tillskott och hysteres (mellan 6 och 3 kW tillskott obs ej noll) kopplas först 6 kW bort och 3 kw kopplas in och om värdet når det inställda för tillskott kopplas även 3 kW bort. Men observera att integralen då sista steget kopplas bort INTE är noll utan det värde som anger när elsteget sk kopplas in.När du kör pump och 6 kW tillskott drar pumpen ca 12 kW 16-17 A har du en 20 A huvudsäkring tål den att belastas med 25 A under mycket lång tid. Köp hem ett paket säkringar och prova så ska du se att det går.
Jag gör en jämförelse med TommyE som har en liknande pump (8kw) och boyta som jag, men element. Han har nu -19 ute, frambör 40 och hans pump kör upp framledningen till 47 grader och den orkar ännu räkna hem integralen.
--Klipp--Detta har jag aldrig varit med om förut då den oftast tar igen inom några timmar.Vad jag har förstått så ska det inte gå lägga fel fasföljd utan att pumpen larmar och slår av sig?
Då jag dök upp som referens här så tänkte jag fylla på med...Man ska nog inte jämför min pump, den är beräknad med DUT -35 Vi har klarat -27 utan tillsats.
Hade hit en elektriker och bytte kabel från centralen till pumpen då det var fel area på kabeln.
Har kört igång tillsatsen imorse och nu har den gått i drygt 2h och framledningen har enbart stigit 1 grader kontra utan tillsats.--Klipp--Framledning: 37 (37)Returledning 29
Då jag dök upp som referens här så tänkte jag fylla på med...Man ska nog inte jämför min pump, den är beräknad med DUT -35 Vi har klarat -27 utan tillsats.Men jag också kan tycka att det är konstigt att en 6kW + 3kW tillsats inte skulle orka värma mer än så, det blir väll 9kW + COP, eller missar jag nått?Jag tycker att det låter som om någonting har hänt när elaren var där, så jag skulle nog be elaren komma tillbaks och kontrollera att faserna är rätt.
Hoppas du inte misstyckte... Försöker lista ut lite hur pumpen fungerar på max framledning... En montör ville att jag skulle ta en 10kw pump så då hade det väl gått helt åt skogen för mig....Varför var det "fel area" på kabeln från början? Var det då bara 1,5mm2 och ingen tillsats möjlig?
Vad har du för temp fram och retur i golvvärmen då? Det verkar ju som att de är ganska mycket strypta?