Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket luft/vatten värmepump  (läst 9241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nordkraft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vilket luft/vatten värmepump
« skrivet: 15 mars 2016, 07:02:25 »
Hej.

Vi vill ha värme i huset, just nu har vi bara kaminer och en luft/luft värmepump.
Vi behöver 18 radiatorer, hus är ca. 220 qm stor + 55 qm garage och vi fick erbjudandena frÃ¥n olika företag och alla har de bästa värmepump.  ;)

Alternativen är:

Mitsubishi Luft/vattenvärmepump inverter 16kw

IVT AirX 170 luft/vatten värmepump 17kw

EURONOM ExoAir 16kw

NIBE (ingen info om det, men tror det måste ochså ha omkring 16kw)

Vad tror ni är bäst?

« Senast ändrad: 15 mars 2016, 07:06:50 av Nordkraft »

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2016, 07:54:09 »
Du har inte någon Panasonic Propartner som du kan få ett förslag av, deras maskiner är väldigt bra. Mitt val annars blir Euronom om det är Polaris modellen dom har lämnat pris på. Mycket och billigt varmvatten från den maskinen.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2016, 08:03:18 »
Det kan vara lämpligt att säga samma sak som vanligt i sådana här köprådsfrågor:

Alla de välkända tillverkarna ligger pÃ¥ ungefär samma tekniska nivÃ¥.  Det är mer viktigt att installationen blir väl dimensionerad och genomförd än vad det rÃ¥kar stÃ¥ för firmamärke pÃ¥ värmepumpen, sÃ¥ jag föreslÃ¥r att du gör affärer med den leverantör som verkar mest seriös och har bäst rykte pÃ¥ din ort, oavsett vilken värmepump hen säljer.
Begär referenser,  prata med grannar som har gjort liknande installationer nyligen, prata med din kommuns konsumentvägledare/energirÃ¥dgivare om sÃ¥dan finns, osv osv.

Du har inte skrivit var i landet huset befinner sig och omgivande klimat är ju ganska avgörande för luft/vattenvärmepumpar. Man kan ju behöva titta på hur många dagar per år det kan väntas vara så kallt att tillsatsvärme behövs, om det är kusttrakter med fuktigt klimat är det mer kritiskt än annars att avfrostningsfunktionerna fungerar bra även i konstigt väder, osv osv.

Tänk också på vart kondensvattnet från utomhusdelen ska ta vägen, och att det är viktigt med en bra grundläggning om det är en stor och tung utomhusdel. När du jämför offerter, så kolla om ev gräv- och dräneringsarbete ingår eller inte. Man måste såklart ta hänsyn till vad det är för slags mark, om det finns befintliga dräneringsledningar i bra skick runt huset, om huset har källare eller inte osv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2016, 08:52:37 »
Du har glömt CTC, Thermia och Bosch.
Sen undrar jag varför du bara listar skitstora pumpar? 16-17 kW? Mitt hus är lika stort och vi klarar oss med en 7 kW större delen av året, och när det blir så kallt att den inte klarar att gå så hade det ju inte hjälpt med en större pump som inte heller hade gått.

Som tillägg till det kloka torbjorn_forsman skriver kan man lägga till – räkna ordentligt på hur stora radiatorer du behöver för att inte behöva alltför varm framledning när det är riktigt kallt ute. När du skriver "18 radiatorer" låter det som om du räknat fönster, men inte räknat på hur mycket värmeavgivning du behöver i olika rum. Är det enplans- eller tvåplanshus?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Nordkraft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2016, 10:19:43 »
En och halv plan huset är det och vi bor i Skåne.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2016, 13:42:47 »
Om jag förstår det rätt? Så är du i begrep att installera nytt radiatorsystem och LVVP? Inget fel i det, bara du är medveten om kostnader, om dem nu spelar ingen roll?
För det mesta så står uppvärmningen för största delen av elförbrukningen.
Det finns flera alternativ som man kan tänka sig, om planlösningen är någorlunda lämpligt.
Kraftigare LLVP med dubbla innerdelar och VV-beredaren, klart billigaste alternativ och med tanke på nuvarande system, mest fördelaktigt.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2016, 14:09:43 »
Finns inte en chans att värma 220 m2 hus + garage med 2 st L/L pumpar om man inte kör el element samtidigt om man vill ha någorlunda jämn värme och komfort.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Nordkraft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2016, 14:22:31 »
Vi vill definitivt ha en rdiatorsystem i huset, så man har samma värme överallt. Garagen ska inte blir varm, bara att det inte för kallt i vintern, 10 grader är bra.
Vi fick erbjudande från 210.000 till 300.000 utan ROT för en komplett installation.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2016, 15:01:09 »
Du verkar vara på med det klara, säkert helt beroende på hur länge man tänker bosätta sig på samma plats?
Så föregående råd är nåt att tänka på.
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Nordkraft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2016, 15:06:48 »
Vi tänker inte att flyttar, vi bor sÃ¥ bra där.  ;)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2016, 15:39:41 »
Jag tycker också att det ser ut att vara väldigt kraftiga pumpar. Hur ser energiberäkningarna ut i de olika offerterna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #11 skrivet: 15 mars 2016, 16:31:26 »
Här uppe har grannar installerat vattenburen värme från scratch, och det har kostat ca 5000 per radiator. Det blir ca 90 000 om du ska ha 18 stycken.
Ett komplett LVVP-system av rimlig storlek (max 10 kW) ska du kunna få färdigt och installerat för typ 100 000, plus-minus nån 10-tusing, så offerter som närmar sig 300 000 låter helt orimliga.

Eller vad säger ni installationsrävar?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2016, 17:47:54 »
Ungefär samma uppfattning som" lunk Umeå ".
Max 100 lakan radiatorsystem+100 lakan LVVP. Mycket bra affär om samma firma involverat!
Med vänlig hälsning Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Nordkraft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2016, 00:34:45 »
Jag har glömt att skriver att huset är mycket gammal och inte bra isolierat. Huset står mitt i skogen och vi har en högt luftfuktighet här.
Den LLVP som vi har just nu, stannar alltid när det är 0 grader.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilket luft/vatten värmepump
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2016, 11:19:33 »
DÃ¥ bör man nog grovt sett räkna med ett behov pÃ¥ 70 W/m2 när det är kallaste dygnet pÃ¥ Ã¥ret. Blir 15,4 kW för huset plus kanske ytterligare 2,5 kW för garaget dvs 17,9 kW totalt. En värmepump bör ha kapacitet att ge minst hälften av denna effekt när det är kallt. Resten fÃ¥r värmas med el-patron eller ev. eldning i kamin.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 431
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!