Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Oseriös entreprenör - har borrat men ej installerat - vad göra?  (läst 19180 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle tro att de blivit blåsta någon gång och vill undvika detta.
Men jag håller med om att det känns fel att betala för en tjänst i förväg, motivationen att utföra tjänsten i tid och utan trubbel sjunker hos installatören ju mer pengar han får.
Man kan ju betala för materialet vid leverans, så gjorde jag i ett fall, men arbetet betalas alltid i efterhand.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Småvarmt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
Har du 90/5 dagar i kontraktet så har du det. Har de dessutom sålt fakturahanteringen till Wasa kredit förstår jag inte problemet alls, hela poängen där är att Wasa kredit sköter det hela.

För övrigt: min installatör kopplade in en mindre låne-vvb över natt mellan dag 1 och 2. Inte så man kunde duscha jättelänge men vi kunde använda lite varmvatten på morron.
Nibe 1145-10 + VPB300, 200m borra, installerad 2013. Radiatorer 2/3 + golvvärme 1/3, använder en UKV200 som arbetstank, FTX Heru 130 S EC2A, installerad 2014, i ett 220 kvm hus 1 1/2 plan+källare i Östergötland.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du 90/5 dagar i kontraktet så har du det. Har de dessutom sålt fakturahanteringen till Wasa kredit förstår jag inte problemet alls, hela poängen där är att Wasa kredit sköter det hela.

Ja det var det jag trodde det handlade om också. Sen om leverantören får betalt av Wasa i förskott eller inte bryr inte jag mig om. Men i det här fallet så hävdade leverantören att jag skulle underteckna en kreditansökan och att det var ett underlag de behövde för att sen kunna skicka fakturan. I det avtalet framgick att det skulle dras administrativa avgifter vilket jag inte hade gått med på. Jag hade inte heller nån lust att lusläsa avtalet för att se vilka andra sätt kreditbolaget hade rätt att ta ut avgifter och räntor. Så jag bad helt enkelt leverantören att skicka en normal faktura istället.

Men jag är beredd att avskriva det som ett missförstånd, men jag är inte beredd att gå med på att betala i förskott.

För övrigt: min installatör kopplade in en mindre låne-vvb över natt mellan dag 1 och 2. Inte så man kunde duscha jättelänge men vi kunde använda lite varmvatten på morron.

Ja det finns ju alltid lösningar, för min del är det ingen panik att vara utan vatten några dagar och ska jag lösa det så får jag nog fixa det själv.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle tro att de blivit blåsta någon gång och vill undvika detta.
Men jag håller med om att det känns fel att betala för en tjänst i förväg, motivationen att utföra tjänsten i tid och utan trubbel sjunker hos installatören ju mer pengar han får.
Man kan ju betala för materialet vid leverans, så gjorde jag i ett fall, men arbetet betalas alltid i efterhand.

Det kan mycket väl vara så att de inte litar på mig för de vet att jag inte litar på dom. Det blir en ond cirkel. Det är så trist att sitta i en sån här sits bara för jag har inte så mycket val annat än att hoppas att dom gör ett bra jobb. Om jag avbeställer jobbet så kommer de antagligen att försöka kräva mig på så mycket pengar det går och så ska man hålla på tvista om det. Och så blir det mycket krångligare med ansvarsfrågan om man inte har totalentreprenad.

Hade jag istället beställt borrningen och installation separat så hade allt varit färdigt för länge sen.

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
Surt att hamna i den sitsen. Tycker att Rickards förslag att ta ut summan som motsvarar 60% på en bankväxel verkar vara det bästa alternativet, då behöver du inte betala nåt förrän pumpen står hemma hos dig. Alternativt att installatören får se när du fixar överföringen på internetbanken så att hen känner sig trygg med cashflödet...

Att bryta kontraktet blir nog ännu surare med skadestånd och sånt skit...
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Ja det var det jag trodde det handlade om också. Sen om leverantören får betalt av Wasa i förskott eller inte bryr inte jag mig om. Men i det här fallet så hävdade leverantören att jag skulle underteckna en kreditansökan och att det var ett underlag de behövde för att sen kunna skicka fakturan. I det avtalet framgick att det skulle dras administrativa avgifter vilket jag inte hade gått med på.
Jag tycker det är många som har börjat såhär. Både vid köp av vitvaror som möbler har de frågat om jag vill betala i förskott eller på kredit. Kredit?! frågar jag, kostar det extra? Nej, 1:a fakturan är gratis sedan blir det både ränta+fakturatillägg (fast med finare ord). I förskott vill jag nu inte betala så då blir det andra alternativet. Jag känner mig förstås säkrare då det är mastercard som har handhaft krediten. Om jag ingenting får för de reda upp saken, har aldrig haft problem med att få upprätt med visa.

"Betalning, 90 dagar räntefritt på 100 000kr, Alternativt 24 månader räntefritt via wasa, fakturan skickas på hela beloppet i början av januari. Wasa blanketter bifogas. Resterande belopp 5 dgr från fakturadatum."
Så den årliga räntan var inte beräknad? Eller behövs som normalt förstoringsglas?

För övrigt kan man väl inte skicka en faktura på någonting som inte har sålts? Det skall väl heta förskottsbetalning?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så den årliga räntan var inte beräknad? Eller behövs som normalt förstoringsglas?

För övrigt kan man väl inte skicka en faktura på någonting som inte har sålts? Det skall väl heta förskottsbetalning?

Nja, enligt försäljaren så skulle det vara helt avgiftsfritt men avtalet han tyckte jag skulle skriva under sa något annat. Och med tanke på mitt förtroende för dom sen tidigare så var jag inte sugen på att skriva under något avtal över huvudtaget.

Formuleringen om faktura i januari berodde på att det skulle vara installerat och klart under förra året, så för att garantera att rotavdraget kan göras detta år så lade vi till den formuleringen. Jag tänkte att även om inte installationen skulle varit färdig innan nyår så kan dom inte kräva att jag betalar något i förskott för att det inte uttryckligen står något om betalning i förskott.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag skulle inte anlita nån för ett så pass stort jobb om det inte känns rätt från början.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Surt att hamna i den sitsen. Tycker att Rickards förslag att ta ut summan som motsvarar 60% på en bankväxel verkar vara det bästa alternativet, då behöver du inte betala nåt förrän pumpen står hemma hos dig. Alternativt att installatören får se när du fixar överföringen på internetbanken så att hen känner sig trygg med cashflödet...

Att bryta kontraktet blir nog ännu surare med skadestånd och sånt skit...

Ja det lutar väl åt att jag får gilla läget. Jag har aldrig betalat något med bankväxel förut, kan jag bara lämna över det när jag får maskinen? Om jag betalade kontant så skulle jag ju krävt kvitto på betalningen men jag antar att det inte behövs med en bankväxel? Jag skickade frågan till skatteverket om det är något särskilt vad gäller rotavdraget om man betalar med bankväxel men jag antar det går bra. Jäkla massa krångel bara...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Kvitto ska du ha oavsett vad du betalar med annars kan du bli riktigt blåst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag skulle inte anlita nån för ett så pass stort jobb om det inte känns rätt från början.

Jag hade helst anlitat en etablerad, lokal rörmokare som faktiskt har erfarenhet av VVS, värme och värmepumpar. Men samtidigt så ville jag också ha Daikin-pumpen och de önskemålen gick inte att kombinera. Ett krux om man anlitar ett litet större bolag är att då kommer det antagligen en säljare istället för nån som kan något och då är det ju ännu mer omöjligt att försöka bedöma om den som kommer och installerar faktiskt är kunnig.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kvitto ska du ha oavsett vad du betalar med annars kan du bli riktigt blåst.

Ok, min tanke var att en bankväxel är spårbar på något vis så att jag kan bevisa att de har fått betalningen.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag hade helst anlitat en etablerad, lokal rörmokare som faktiskt har erfarenhet av VVS, värme och värmepumpar. Men samtidigt så ville jag också ha Daikin-pumpen och de önskemålen gick inte att kombinera.

Jag har väl förresten stärkt tesen om att man ska välja den installatör man får bäst förtroende för och inte bry sig så mycket om vem som tillverkar värmepumpen...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag hade helst anlitat en etablerad, lokal rörmokare som faktiskt har erfarenhet av VVS, värme och värmepumpar. Men samtidigt så ville jag också ha Daikin-pumpen och de önskemålen gick inte att kombinera. Ett krux om man anlitar ett litet större bolag är att då kommer det antagligen en säljare istället för nån som kan något och då är det ju ännu mer omöjligt att försöka bedöma om den som kommer och installerar faktiskt är kunnig.
Precis du vet inte vem som kommer men nu vet du att det kommer nån du inte verkar lita på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ok, min tanke var att en bankväxel är spårbar på något vis så att jag kan bevisa att de har fått betalningen.
Den är säkert spårbar men inte vad du betalat för.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!