Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: HJÄLP!!  (läst 23208 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
HJÄLP!!
« skrivet: 18 mars 2010, 19:35:39 »
Hej alla snälla! Har problem med att välja värmepump, både storlek och märke. Vi har beslutat oss för bergvärme, då det tydligen ska vara ca 5-8 meter till berg. Storleken på huset är 85kvm + 85kvm källare som också ska värmas upp till samma temperatur, ligger i västerås. Det är byggt 1962, källaren är inredd och känns ej speciellt kall, alltså hyfsat bra isolerad verkar det som. Finns bra tvårörselement i alla rum, även i källaren.

Har fått två offerter, en från thermia och en från nibe. Så här ligger det till:

Thermia Diplomat Duo 8kW (menade på att det krävdes när källaren skulle värmas upp)

Nibe F 1245 6kW (skulle räcka enligt honom)

I Thermiaofferten ingår borrhål på 130m och 6m foderrör och borrhålsdiameter på 115mm. Har hört att man bör ha minst 140mm, stämmer det?

I niben ingår borrning på 118m och 6m foderrör och ingen uppgift på diameter.

Dessutom ingår det i thermia installation av nytt el/oljefyllt element på wc nere (sitter ett gammalt el element nu). Asbestsanering i pannrum ingår också (Nibeinstallatören nämnde ej något om detta utan bara att de rören skulle bort).

Pris Thermia: 139000 (118000 med ROT)
Pris Nibe: 126500 (109500 med ROT)

Något att säga om detta?

I offerterna ingick även besparingskalkyl där vi skulle spara ca 21000/år med Nibe och ca 14000/år med Thermia. Har lagt märke till att de räknat lite annorlunda t.ex. när det gäller årsmedeltemp, innetemp m.m. (skiljer ca 1grad).

Hur ska vi gå tillväga? Tacksam för svar!

/Niklas

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: HJÄLP!!
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2010, 21:11:28 »
Om det stÃ¥r mellan de alternativen sÃ¥ ska du välja den inst som känns mest pÃ¥litlig. Detta är det som är det viktigaste. Att du känner att du fÃ¥r hjälp när du behöver och sÃ¥. Vad gäller pump sÃ¥ är jag nog inte rätt man att säga vilken som är bäst eftersom jag säljer Thermia ;D  Men sÃ¥ mkt kan jag säga att bÃ¥da märkena är bra. Nibe pumpen är ju Nibes värsting(förutom 1250) och har varvtalsstyrda pumpar vilket är bra. Thermian är ju av Duo typ(2 delar,separat VVB) men ingen varvtalsstyrning. Varvtalstyrning är bra eftersom VP justerar in flödena själv. Det finns sÃ¥klart ocksÃ¥ pÃ¥ Thermia men dÃ¥ heter dem optimum. Lycka Till

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP!!
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2010, 22:40:55 »
Jag skulle välja 8kW  pump oavsett märke till 170m2 + källare, och borrning minst 130m aktiv djup eller mer.
Skälv har jag 6kW till 147m2 ingen källare och 130m var av 125m aktiv  huset byggt 1980 nedanför Karlstad.
Det räckte precis till under vinter nu.
Tag gärna flera offerter frÃ¥n flera märken och leverantörer, alla större märken är bra Bosch , IVT , Thermia , Nibe , CTC och installatören som du tycker inger mest förtroende som VP ORAKLET säger.   

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP!!
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2010, 23:46:23 »
130 meter borrhål till en 8:a är snålt borrhål.
Att en Nibe 6:a spar skulle spara 5000kW mer än en Thermia 8:a beror på felräkning från nån eller medvetet lurendrejeri.
Nån grads skillnad har inte så stor betydelse.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: HJÄLP!!
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2010, 06:48:42 »
Nibe pumpen är ju Nibes värsting(förutom 1250) och har varvtalsstyrda pumpar vilket är bra. [...] Varvtalstyrning är bra eftersom VP justerar in flödena själv.

Nja...? Nibes varvtalsstyrda pumpar är nog inte riktigt så fantastiska som man skulle kunna tro. Man får justera VB-pumpen manuellt (0-100%) men kan ha olika förinställningar till olika produktion: VV, värme, elpatron, osv...
KB-pumpen ställs med fem fasta steg, inga finesser.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Niklas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP!!
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2010, 13:39:35 »
Nu känns det tamefan ännu svårare :-\ Tyckte båda inst kändes trovärdiga, men med helt olika åsikter...Thermiakillen var först inne på en 6a, men ändrade sig senare när vi var i källaren. Har lutat mer åt thermia men när de räknade på besparingen såg det ut att vara fördel nibe. Men för mig är det som att läsa arabiska när de inte använder samma system, vilket hade varit enklare då man bara kunnat läsa rakt av.

Var också inne på att det behöver borras djupare, men man borra djupare om pumpen är större va? Vilka är rekomendationerna? Tänkte försöka få till 130m om det blir nibe och 140m och det blir thermia, kanske går att pruta sig till ;) Detta med yttre borrhålsdiameter, har det någon betydelse?

Eftersom man är helt väck på detta område, om ni hade varit i min situation, vad hade ni valt? Med tanke på pris och storlek och allt?

Har ringt till en CTC och en IVT inst, CTC blev sjuk och IVT har telefonsvarare, men var ändå nibe och thermia som kändes intressantast. Dessutom ska vi flytta in i slutet av april så är ju lite bråttom också...

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP!!
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2010, 14:58:43 »
Hi
berget leder värmen bättre än vatten, så trångt borrhål är ju snarast kopplat till problem men kollektorslangmonteringen, men köper du ett färdigt jobb så får du de stå för riskan vid monteringen i trånga hålet, så det är nog inget problem, 130 m låter ju för lite till 8Kw

var totalytan 170 eller 170+källaren (i de senare fallet lär du ju behöva den större pumpen)
mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP!!
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2010, 15:04:48 »
Jag skulle nog satsa på en 8 kW VP, försök pruta till dig 150 m borra. Mindre håldiameter är faktiskt fördelaktigare ur värmeöverföringssynpunkt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP!!
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2010, 15:22:53 »
Citera
Nu känns det tamefan ännu svårare
Ingen kan ju ta ifrån dig det slutliga avgörandet!
Jag var själv i valet och kvalet förra året. Efter två månader beslöt jag mig för en LVpump från IVT. Men du ligger på lite hårdare inlandsbreddgrader än jag. LVpumpen har lämnat mig bara en gång i sticket några timmar, när det blev -23.
Jag räknade mycket själv, och kom fram till att leverantörernas kalkyler får tas med en hel del nypor salt. I mitt fall var de rena rama glädjekalkyler. Jag skulle bara för informationens skull låta dom räkna på LV ochså.
Min LVpump är på 9KW och eltillskott blev det ytterst sällan. Jag vågar säga, att en normalvinter klarar jag helt utan. Men då har jag ju ochså högeffektiva fläktradiatorer.
Jag anser, att det har gått lite mode i bergvärme och leverantörena propsar gärna på. Min var nästan lite förnärmat, när jag ändrade och stökade i hans offerter.
Ta en IVToffert ochså, så har du tre och kan få ett bra genomsnitt.
Men räkna gärna själv ochså. På klimatet, ni har. Nuvarande förbrukning. LV är ju faktisk effektivare under 9-11 mån än bergv. Och - ha inte brottom!
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: HJÄLP!!
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2010, 16:17:15 »
Har lutat mer åt thermia men när de räknade på besparingen såg det ut att vara fördel nibe. Men för mig är det som att läsa arabiska när de inte använder samma system, vilket hade varit enklare då man bara kunnat läsa rakt av.


Besparingen blir densamma oavsett märke på pumpen om det är samma effekt på pumpen så det behöver inte vara något kriterium för val av leverantör. Det skiljer så lite i verkningsgrad mellan olika fabrikat. Olika storlek på pumpen ger lite olika förbrukning av tillsatsel men mellan en 8 och en 6 kW pump skiljer det högst 1000 kr/år i värsta fall, förmodligen mindre.

Hur många m3/år olja har det gått åt tidigare? Det verkar ha varit oljeeldning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Niklas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP!!
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2010, 19:30:55 »
Tack för alla svar, verkligen! Huset är på 85kvm och en källare på 85kvm. Har inte någon energideklaration så vet inte riktigt hur mycket olja det gått åt, troligen ca 2,8 - 3m3/år.
Kanske 6kW borde räcka dÃ¥ tro? Med tanke pÃ¥ om det inte skiljer sÃ¥ mycket kr/Ã¥r menar jag, eftersom Niben var billigare..Samtidigt ingick det ju lite fler moment med Thermia. Sen har jag tänkt pÃ¥ vintrarna ocksÃ¥, brukar ju gÃ¥ ganska mÃ¥nga Ã¥r mellan sÃ¥na här kalla vintrar, sÃ¥ nu är ju en avverkad och förhoppningsvis dröjer det ca 10 Ã¥r :D Detta skulle ju isÃ¥fall tala för Nibe. Blir mÃ¥nga sömnlösa nätter framöver känner jag ??? 

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: HJÄLP!!
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2010, 20:48:24 »
Varför vill de installera en Thermia Diplomat Duo, dvs med separat beredare?
Har ni ett stort badkar?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: HJÄLP!!
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2010, 22:41:20 »
Egentligen finns det ju bara fördelar med en Duo typ pump. MKT lättare att bära in, enklare att byta beredare om den skulle gå sönder,osv. Nackdelen är att den tar mer plats och är lite dyrare.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: HJÄLP!!
« Svar #13 skrivet: 20 mars 2010, 09:23:59 »
Jo så är det ju, jag tänkte mer på att 1245 inte är lämplig om man behöver tappa 300l i rask takt.
Jag skulle göra som Carl N säger: välja 8kw och försöka pruta till mig 150m.
Thermia-installatören verkar seriös som tänker på asbestsanering.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Niklas88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP!!
« Svar #14 skrivet: 20 mars 2010, 09:29:30 »
Anledningen till Duo är att det är trångt att ta sig in till pannrummet där den ska stå, kom fram till det efter ett tag. Vi är inga storförbrukare när det gäller vatten så det räcker med en standard, har vanlig dusch. När jag frågade om skillnaden på diplomat och duo så svarade han att den enda skillnaden var att den hade separat beredare, och tog lite mer plats. Frågade om priset och han sa att det inte var någon skillnad?

Frågan är ju om 8 kW verkligen krävs? Vad tycker ni om priset när det gäller båda? Är det rimligt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!