Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare  (läst 6265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Solenergi.
« Svar #15 skrivet: 05 oktober 2016, 14:40:49 »
Nackdelen med att använda elbilen som batteri till sol-elen, är att jag har bilen på jobbet under dagarna när solen skiner. Har man bilen ståendes hemma dagtid, så funkar det såklart bättre.
Men å andra sidan så kan jag ladda bilen på jobbet och sedan använda den strömmen hemma under nätterna a:gl

(nej jag har ingen elbil än).
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Solfångare
« Svar #16 skrivet: 05 oktober 2016, 14:57:19 »
Jo lite bakslag får man nog räkna med men för oss skulle det nog passa eftersom furiren jobbar natt och tanken är väl att "andra" bilen (furirens så klart :))skulle vara EL-bil.Det är nog många som är i samma målgrupp som har 2 bilar med 1 som skulle passa för kortare turer som EL-bil.sedan har vi diskuterat lite på jobbet ang.laddning för EL-bil och inget negativt från chefen ännu :'(
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Solfångare
« Svar #17 skrivet: 05 oktober 2016, 14:58:19 »
 tummenupp
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Solfångare
« Svar #18 skrivet: 05 oktober 2016, 19:49:52 »
Just ja, om du eller för all del någon annan köper en el-bil nu, så ladda den inte med sol-el än.
Just nu är det alltför bra betalt för den el som säljs.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Solfångare
« Svar #19 skrivet: 11 oktober 2016, 08:19:32 »

Hej MÃ¥le10
Tillbaka till din ursprungliga fundering: Ja det blir pannkaka-NEJ du kommer inte att  ha möjligheten att värma varmvatten längre  än till max oktober med solvärme. Lite längre om du sätter panelerna pÃ¥ söderväggen i stället för 45 grader pÃ¥ taket. Jo det finns säkert nÃ¥n som fÃ¥tt  upp tempen till 50 C i december en gÃ¥ng  som kommer att invända men du kan inte räkna med att ha varmvatten ens mitt i sommaren om det är mulet. Om man ska  fÃ¥ ut nÃ¥tt under  mindre optimala tider  som morgnar+ eftermiddagar eller senare pÃ¥ Ã¥ret krävs varvtalstyrning av pumpar vilket ger temperaturen  som behövs men till priset av en lägre energimängd.   BÃ¥de beredare och acktank  kan värmas  med en lite större investering  i smart reglerteknik, och VP kopplar bort sig själv om du kommer över inställda temperaturen för respektive tank.




Hej Börjar bli mer intresserad av solenergi och hittade ett paket som ligger på 22600kr utan ackumulatortank.Dock så finns Nibe compakt 300 solslinga för 14600.Grannen är grymt nöjd med sin solenergi men har ingen värmepump men vi båda har gynnsamma lägen för solenergi.Själv är vi inga storförbrukare på varmvatten längre men eftersom läget för solpaneler undrar jag om man inte skulle klara att köra varmvatten längre än dom "varma" månaderna och priset på el-verkar ju höjas.Börjar bli sugen att koppla ur givaren på starten till varmvatten och bara köra värmedrift.Vet att investeringskostnaderna blir höga men vad tror ni blir det pannkaka eller?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Solfångare
« Svar #20 skrivet: 14 oktober 2016, 07:40:19 »
Hm ja det lutar mer Ã¥t solceller istället  :).
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solfångare
« Svar #21 skrivet: 24 oktober 2016, 22:31:37 »
@Sobris rekommenderade 'alltid' att nyttja flata solpaneler och ha en acktank med slinga för förvärmning av VV in till VP.
Inkommande vatten är rätt kallt under vintern. Säg 4-8°C . Kan man lyfta det till 25-30°C mha solen,
så sparas nästan halva uppvärmningskostnaden för VV.
Och man kan nyttja låga temperaturer under i princip hela året.
Med blandningsventil efter VP som ger 45°C ut , där man späder med det förvärmda,
så kan man trycka med kostnaden för VV även om panelerna bara ger 30°C.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!