Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?  (läst 26245 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
Hej,
Jag har en Aqua inverter 6,4kw. I går installerade jag en templogger för att bättre kunna se vad som händer. Aquan har en något bristfällig display.. det enda man kan utläsa är vilken retur temp systemet har samt hur varm det är i vvb..

Nu är det ca 0 grader här och den högsta framlednings tempen jag lyckas klämma ur maskinen är ca 32 grader och det räcker inte långt.
Jag har provat att ändra i princip alla parametrar som går utan resultat.. det går helt enkelt inte.

Frågan är hur hög framledning kan man förvänta sig av en maskin med 410 gas?
Jag har försökt att hitta svar här på forumet. Det ser ut som de flesta LV pumpar klarar ca 50 graders framl utan att spetsa.
Det vore ju kanon men hur jag än labbar med motorchunt på eller av, kurvor, ändrad cirkpumphastighet,etc etc så händer inget. Jo föresten, det blir lite sämre..

Som det är nu måste spetsen gå in redan runt nollan för att vi inte skall frysa ihjäl här.

Är det nÃ¥n här som har nÃ¥gra ideer om hur man kan fÃ¥ upp värmen? 
« Senast ändrad: 19 januari 2009, 21:38:15 av njitnjau »
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2009, 08:54:43 »
Aquan ska givetsvis prestera betydligt bättre än så här. Över 50 grader ska väl alla r410 maskiner klara.
Jag tycker att du ska kontakta installatören och be honom felsöka/åtgärda eventellt problem. Du har väl någon garanti om installationen köptes med pumpen. Eller har du installerat själv?

Annars kommer nog snart någon Aqua-kunnig med förslag...

Mvh Thomas

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2009, 12:32:43 »
Pratade med Värmeutveckling idag  de säger att alla maskiner har stora problem när det är hög luftfuktighet och runt noll (SkÃ¥ne).. för dÃ¥ mÃ¥ste dom frosta av hela tiden och dÃ¥ hinner det inte bli varmt i systemet.. Enl Rickard sÃ¥ blir det bättre vid lägre temp och torrt i luften... tycker ändÃ¥ det känns klent.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2009, 12:51:04 »
Vad är det för skitsnack, jag bor i Blekinge och här kör pumpen vattnet till 55º från sommar och ner till minus 8-10 grader på vintern, och det gör den om det är fuktigt eller ej. Visserligen blir det mer avfrostning vid hög luftfuktighet, men det tar max 2 minuter för pumpen här att frosta av en gång i timmen och då blir det som mest 30-35 liter vatten under ett dygn.

Just nu är det -1º här och i morse var det +1º, pumpen har hela dygnet hållit 50-55º i pannan utan hjälp av någon elpatron. Den kör varje körning till 55º nu.

//Ronnie
« Senast ändrad: 07 januari 2009, 13:01:09 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2009, 13:28:02 »
Hur varm framledning din pump klarar av beror ju till stor del på hur mycket effekt som huset kräver. Det kan vara så att din balanspunkt ligger redan vid 0 grader, dvs pumpen genererar lika mycket energi som huset förbrukar vid 0 (eller varmare eftersom du inte tycker att värmen räcker till.) Min pump klarar att värma huset till -2 grader sen behöver jag stötta med elpatron, då kan pumpen producera 42-gradigt vatten.

Men temperaturen på vattnet är inte det viktiga, det viktiga är hur mycket energi du kan "tillverka" med pumpen. Stora radiatorer kräver mindre varmt vatten men avger lika mycket energi som mindre radiatorer som i sin tur kräver varmare vatten så varje hus är unikt.

Hur stort hus har du och hur mycket energi har gått åt tidigare. Kanske är pumpen för liten?
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2009, 13:49:04 »
Hej!
Jag har samma typ av maskin och tror tyvärr att den lilla Acquan inte orkar mer...

Maskinen kanske ger ifrån sig 5 kW (kanske ännu mindre pga. alla avfrostningar) vid 0 grader ute och det räcker nog inte till ditt hus. Jag antar att den värmer vv till 50 grader utan problem vid 0 grader så den ger nog hetgastemperaturer som den ska (för mig värmer den vv vid -10 utan problem.) När den värmer radiatorvattnet räcker den helt enkelt inte till. Då jag har alla (14 st) radiatorer öppna har jag också problem i mitt lilla hus att få upp högre framledningstemperaturer då det är kallare (framledningstemp. ca 32 grader vid -10-15 ute). Då jag eldar i braskaminen då det är kallt och en del av radiatorerna är stängda, så pumpen jobbar mot en mindre volym kan jag dock komma upp i betydligt högre framledningstemperaturer.
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2009, 13:54:57 »
Jo, jag tror också att pumpen är för liten..men då tycker man att Värmeutveckling skulle ha talat om det innan man installerade en för liten pump... Mitt hus är från 1890,135 m2, halvdåligt isolerat, enkla panelraddar (men stora och många)Tidigare ägare gjorde av med ca 34500kwh inkl HH-el. Idag ligger vi på ca 17000kwh ink HH.el.
Innan installation kollade killarna på radiatorerna och ansåg att dessa skulle funka.

Men men, Jag skall snacka med killarna i eftermiddag så får vi se vad de kan hitta på.

Och det stämmer som Asa skriver, den kan fixa 50 graders varmvatten vid 0 grader utan problem



« Senast ändrad: 07 januari 2009, 13:57:34 av njitnjau »
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2009, 14:16:06 »
Jo, jag tror också att pumpen är för liten..men då tycker man att Värmeutveckling skulle ha talat om det innan man installerade en för liten pump... Mitt hus är från 1890,135 m2, halvdåligt isolerat, enkla panelraddar (men stora och många)Tidigare ägare gjorde av med ca 34500kwh inkl HH-el. Idag ligger vi på ca 17000kwh ink HH.el.
Innan installation kollade killarna på radiatorerna och ansåg att dessa skulle funka.

Men men, Jag skall snacka med killarna i eftermiddag så får vi se vad de kan hitta på.

Och det stämmer som Asa skriver, den kan fixa 50 graders varmvatten vid 0 grader utan problem

Ok, man kan nog tycka att de ska tala om en hel del...Med tanke på din tidigare förbrukning borde du nog haft en större pump, men din besparing är ju ändå ganska bra. Min tidigare förbrukning (inkl. hh-el) låg på ca 24000 kWh, nu 12000 kWh (+braskamin både nu och tidigare). Utan braskamin hade jag inte klarat mig utan tillskott. Nu kör jag bara med värmepumpen, så jag är ändå ganska nöjd trots att den inte riktigt räcker till då det är riktigt kallt. Det får man nog räkna med då man väljer en l/v-pump oavsett fabrikat.
/A

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2009, 14:38:17 »
Att man fått en för klen pump är ju en sak, men att börja yra om att alla pumpar har problem med fuktigheten vid nollgradigt och inte klarar mer än strax över 30 grader är bara att försöka snacka bort problemen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2009, 15:09:01 »
HÃ¥ller med...

Kanske får man hyfsa språket:

-För klent system (= elpatronen/primära värmekällan klarar inte att hålla värmen. Har inte hört talas om detta faktiskt)

-För klen VP. (= Besparingen blev mindre än vad ägaren trodde när han köpte systemet.) Man får dock anta att priset var därefter. (Om han inte blev lurad förstås)

Dessutom som ägare till LL och LV måste jag säga:

-Avfrostning av LL är en smärtsam historia som kan ta tid och stjäl nyttig värmeproduktions-tid från pumpen.

-Avfrostning av LV (R407) är ju som när en blöt hund ruskar av sig vattnet i en minut. Sedan full fart på värmeproduktionen igen
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2009, 15:23:19 »
Hej larryd

Man blir en aning upprörd över vissa leverantörer, som inte kan förklara vad problemet är, utan ska börja med diverse slingrande.
Det går ju faktiskt att förklara för kunden vad som verkligen är problemet.

Hade han dragit förklaringen som du skrivit, hade man ju fått förtroende för honom och kanske till och med fått ordning grejorna.
Börjar man skylla på annat, får ju inte kunden klart för sig vad som är fel.

Ska försöka hålla igen lite.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2009, 15:33:10 »
Tycker inte att du behöver hålla igen...

Du skriver sansade och kloka inlägg tycker jag. Jag försökte bara understryka vad du sade.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2009, 16:20:25 »
är inte aqua en inverter   dÃ¥ kan man överdimensionera lite, det gör ju inget   förutom att anläggningen blir dyrare men det är upp till kunden
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2009, 17:23:55 »
Aqua inverter är som namnet anger en inverter. Och visst den går att överdimensionera men då hade det blivit ganska mycket dyrare och då hade jag nog valt annan maskin. Men enlig leverantören skulle denna pump klara mitt hus utan problem..

Vad besparingen anbelangar så har vi gjort en bra besparing tycker jag (34500kwh ink hh. innan pumpen mot 17000kwh nu) .. pumpen kostade med installation och bortforsling av panna ca 70000.-
Det är inte där skon klämmer utan att maskinen inte hänger med så fort det blir lite kallt. Jag kan kanske leva med det också men jag ville kolla med er om det finns bot?? Samt vad anledningen till den låga framtempen beror på.
Självklart kan man isolera bättre och det är pÃ¥ gÃ¥ng när vi skall byta taket till vÃ¥ren  :) Tror jag skall byta nÃ¥gra radiatorer ocksÃ¥.

Mätte bostads ytan, den hade ökat sen sist... Vi har numera 165m2. tidigare 130.  Vi har visserligen konverterat garaget till sovrum.. men det är bara 15 m2..  :o

 
« Senast ändrad: 07 januari 2009, 18:07:33 av njitnjau »
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2009, 21:04:41 »
Aqua inverter är som namnet anger en inverter. Och visst den går att överdimensionera men då hade det blivit ganska mycket dyrare och då hade jag nog valt annan maskin. Men enlig leverantören skulle denna pump klara mitt hus utan problem..

Vad besparingen anbelangar så har vi gjort en bra besparing tycker jag (34500kwh ink hh. innan pumpen mot 17000kwh nu) .. pumpen kostade med installation och bortforsling av panna ca 70000.-
Det är inte där skon klämmer utan att maskinen inte hänger med så fort det blir lite kallt. Jag kan kanske leva med det också men jag ville kolla med er om det finns bot?? Samt vad anledningen till den låga framtempen beror på.
Självklart kan man isolera bättre och det är pÃ¥ gÃ¥ng när vi skall byta taket till vÃ¥ren  :) Tror jag skall byta nÃ¥gra radiatorer ocksÃ¥.

Mätte bostads ytan, den hade ökat sen sist... Vi har numera 165m2. tidigare 130.  Vi har visserligen konverterat garaget till sovrum.. men det är bara 15 m2..  :o
 
Hej igen!
Jag förstår inte hur Kaj (leverantören) har tänkt om han tror den minsta Acquan med bara en utedel skulle klara ditt hus utan tillskott. (Pga underdimensioneringen orkar pumpen uppenbarligen inte ge ifrån sig högre framledningstemperatur.) Tror han det inte kan bli kallare än +5 i skåne? Han hade väl även din gamla elförbrukning att gå efter? Sc:,h

Vårat hus är 80 m2 + 80 m2 källare (större delen bostadsyta nu) med ganska bra isolering, min elförbrukning (se tidigare inlägg) var ju betydligt lägre än din. Jag blev ganska införstådd med att denna pump inte kan räcka helt då det blir kallare, även om den klarade förra vintern (som knappt var en vinter) utan större problem. Kaj har föreslagit att man kompletterar med en l/l-pump. Alternativt kan man väl bygga om Acquan med en kraftigare utedel (Fujitsu, enligt inlägg under Acqua-tråden). Man borde väl också kunna komplettera din maskin med ytterligare än utedel men det kanske är dyrare och mer komplicerat...
/A


 

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #15 skrivet: 07 januari 2009, 21:53:44 »
En värmepump sjunker i effekt vid ökad framledningstemp.
för att det ska bli lättare att förstå, så kan vi vända på det och säga att en värmepump stiger i effekt vid sjunkande framledningstemp.
detta samtidigt som radiatorerna sjunker i avgivnings-effekt vid  lägre framledning.

När VP börjar krokna, så sjunker tempen, radiatorernas avgivna effekt sjunker och pumpens ökar.
när man hitat "jämvikten" mellan avgiven och tillförd stannar tempsänkningen !!

Slutsats...för att bibehålla 50 ºC i framledning när den som bäst behövs (vid kallt ute) krävs en kraftigt dimensionerad pump...inte minst en R410A-pump.

mvh. ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #16 skrivet: 07 januari 2009, 22:47:59 »


Slutsats...för att bibehålla 50 ºC i framledning när den som bäst behövs (vid kallt ute) krävs en kraftigt dimensionerad pump...inte minst en R410A-pump.

mvh. ACE



Varför är detta i synnerhet gällande en R410A pump? eller är det inte så du menar?

Jag pratade med Rikard frÃ¥n Värmeutveckling idag och han trodde fortfarande att det är den fuktiga skÃ¥nska luften som är den största boven...  Men efter ett tag sÃ¥ höll han nog med om att min pump är lite underdimensionerad...
Medicinen heter eltillskott vilket dock inte medges för tillfället då styrprogrammet endast tillåter korta intervall med elpatron.
De skall dock skicka ner ett nytt program som sägs åtgärda detta.
Fast då börjar det snart kännas som att köra elpanna fiR: Varmvattnet får redan eltillskott annars blir det inget över alls i elementen...
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #17 skrivet: 07 januari 2009, 23:37:10 »
Om den som sålt pumpen till dig varit medveten om typ av fastighet och tidigare förbrukning ska du vara riktigt missnöjd.
Synnerligen oproffsigt, och att skylla på fuktighet i luften är ju bara löjligt. Den är ju inte ens nära...

Sedan om du kunde valt en annan pump eller inte känns inte relevant. Har försäljaren menat att pumpen ska räcka till ert hus var det eran beslutsgrund som inte visat sig stämma. 70.000kr är inte en skitsumma direkt heller.

Jag tycker de minst borde kompensera feldimensioneringen med att bjuda er på en bra luft/luft-värmepump installerad och klar på rätt placering.

Mvh Thomas

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #18 skrivet: 08 januari 2009, 07:01:17 »


Slutsats...för att bibehålla 50 ºC i framledning när den som bäst behövs (vid kallt ute) krävs en kraftigt dimensionerad pump...inte minst en R410A-pump.

mvh. ACE



Varför är detta i synnerhet gällande en R410A pump? eller är det inte så du menar?



Därför att 50 ºC i framledning är nära max av vad du kan ta ut ur en R410A Pump....det finns knappt några marginaler till denna temperatur när effekten börjar "svikta"

Det jag menar är att en pump som kan göra vatten som är betydligt varmare än så, har större marginaler till 50 ºC när effekten börjar "svikta"

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #19 skrivet: 08 januari 2009, 08:17:09 »
Frågan som jag ställer mig är vad de lovat?

Besparingen är ju riktigt bra, så att tjäna in en större värmepump hade nog kanske varit svårt, och de få dagar som det är kallare än 0 grader vid skånes kust är väl rätt lätträknade (förmodligen också därför besparingen är så stor som den är).
Att pumpen är för liten för att UTAN eltillskott klara huset vid DUT är ju uppenbart för även en lekman kan jag tycka, däremot skall den ju naturligvis klara att hålla värmen med eltillskottet aktiverat, om det inte funkar bör det åtgärdas med det snaraste.

Jag gissar att valet stod mellan Aquan eller en CTC, NIBE IVT av lite större modell, och jag är inte alls säker på att det ekonomsikt hade varit en bättre affär att köpa de dyrare, även om det naturligvis är tråkigt att värmepumpen blir "en elpanna" när det biter till och blir riktigt kallt några dagar.

Fick du någon besparingskalkyl av dem?
HÃ¥ller den kalkylen?

Om svaren på ovanstående frågor är ja så anser inte jag att du är mer lurad än vad du blir av mer eller mindre alla som säljer värmepumpar, vill man ha en anläggning med större effekttäckningsgrad än sådär kanske man måste säja till om det själv, grundat på kunskaper som man själv skaffat sig inför köpet.

Och precis som ACE skriver, den låga framledningstempen beror på att dina radiatorer gör av med den energi som värmepumpen kan ge, ju större energibehov ditt hus får, desto lägre blir framledningstempen (om inte eltillskottet går in).
Det är många som har svårt att första varför framledningstempen blir lägre när det blir kallt ute, men det är en naturlag på luft/vattenvärmepumpar med undantag för Sanyo CO2 som har en stabil uteffekt ned till -16? grader (eller var det ned till -20 grader).

Alltså, uteffekten sjunker samtidigt som husets energibehov ökar när det blir kallare ute, kombinera detta så faller framledningstempen.

PS. Rickard på Värmeutveckling är INTE jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #20 skrivet: 08 januari 2009, 08:26:43 »
Om den som sålt pumpen till dig varit medveten om typ av fastighet och tidigare förbrukning ska du vara riktigt missnöjd.
Synnerligen oproffsigt, och att skylla på fuktighet i luften är ju bara löjligt. Den är ju inte ens nära...

Sedan om du kunde valt en annan pump eller inte känns inte relevant. Har försäljaren menat att pumpen ska räcka till ert hus var det eran beslutsgrund som inte visat sig stämma. 70.000kr är inte en skitsumma direkt heller.

Jag tycker de minst borde kompensera feldimensioneringen med att bjuda er på en bra luft/luft-värmepump installerad och klar på rätt placering.

Mvh Thomas

Givetvis fick leverantören alla relevanta data från mig.
Och jag menar bara att när man står inför valet att investera i en pump så är det nog sällan så att man endast tittar på ett fabrikat.
Så var det heller inte i mitt fall. Vi tog in offerter från diverse leverantörer och vi valde den som låg bäst till i pris i förhållande till utlovad effekt och prestanda... Så valet mellan den större eller den mindre Aquan fanns helt enkelt inte utan då var det andra pumpar som valet stod mellan.

Och nej, jag känner mig inte lurad med tanke på besparingen. Men just nu orkar inte pumpen trots eltillskott och då börjar det kännas fel! Om inte annat så fryser vi! Och det var aldrig nåt alternativ...






 
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #21 skrivet: 08 januari 2009, 08:30:08 »
Liten undring bara.. Vad händer om man byter ut alla radiatorer till lågtemp raddar? ( förutom att plånboken blir tom)
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #22 skrivet: 08 januari 2009, 08:55:36 »
Jo, jag tror också att pumpen är för liten..men då tycker man att Värmeutveckling skulle ha talat om det innan man installerade en för liten pump... Mitt hus är från 1890,135 m2, halvdåligt isolerat, enkla panelraddar (men stora och många)Tidigare ägare gjorde av med ca 34500kwh inkl HH-el. Idag ligger vi på ca 17000kwh ink HH.el.

Har svårt att förstå hur man kan sälja in Aqua på ett hus med enkla panelraddar gjorda för högtemp-system. Om nu huset är på 160m2 (reviderat i annan tråd) och från sekelskiftet borde det bli runt 75W/m2-minst = 12kw i effektbehov för värme - sen tillkommer tvv till detta, och vad ge då Aquan vid -7 samt -15 ute ?. Antingen då addera en utedel till (om det går) eller gå in med en Nocria för uppvärmning så Aquan kan ge något varmvatten alls. Jag gissar att kåken blir helt kall när ni börjat dusha.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #23 skrivet: 08 januari 2009, 10:39:11 »
Liten undring bara.. Vad händer om man byter ut alla radiatorer till lågtemp raddar? ( förutom att plånboken blir tom)

Förmodligen inte så mycket eftersom de kommer att avge lika mycket energi även om vattentempen är lägre. Visst blir pumpen lite effektivare om den slipper värma vattnet de sista graderna men energibehovet i ditt hus är fortfarande lika stort. Fortfarande kommer din pump att avge för lite effekt.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #24 skrivet: 08 januari 2009, 10:56:20 »
går inte acquan att komplettera med en utedel till ? ?
eller skiljer det på innedelen mellan dessa ? ?

tycker def du ska försöka byta raddar efterhand oavsett !

mvh. ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #25 skrivet: 08 januari 2009, 13:20:44 »
Vet inte riktigt.. men om det blir till Ã¥ byta utedel sÃ¥ blir det nog en Fujitzu utedel typ Nocrian.. Jag vet i varje fall att Värmeutveckling numera gör egna L/V som heter Pluotemp. De byggs med  Fujitzu utedelar. Som enligt Kaj o Rickard är oerhört effektiva...
Vi fÃ¥r se.. Jag vill bara att det skall bli varmt. Fast när man hör nyheterna om folk som fryser ihjäl pga uteblivna gasleveranser sÃ¥ känns det nästan genant att gnälla över att det inte är tillräckligt varmt... typ "Dagens I-lands problem"   De i Ryssland hade glatt sig över "inte tillräckligt varmt"

Tror också jag skall byta ut radiatorer efterhand.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #26 skrivet: 08 januari 2009, 16:06:08 »
Fast när man hör nyheterna om folk som fryser ihjäl pga uteblivna gasleveranser sÃ¥ känns det nästan genant att gnälla över att det inte är tillräckligt varmt... typ "Dagens I-lands problem"   De i Ryssland hade glatt sig över "inte tillräckligt varmt"

Nja - det är ryssen som har strypt gasen för att dom ligger i luven med ett av sina grannländer och effekten är att slovenien, bulgarien m.fl förlorade sina leveranser. Naturligtvis vill dom också använda detta som påtryckningsmedel för att hindra andra aktörer på gasmarknaden och också få sin vilja fram att få dra en ledning på östersjö-botten. Putin är idag tillfakto Gazprom:s talesman, så italienska maffian bleknar i jämförelse......
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #27 skrivet: 08 januari 2009, 16:40:20 »
Frågan som jag ställer mig är vad de lovat?

Att pumpen är för liten för att UTAN eltillskott klara huset vid DUT är ju uppenbart för även en lekman kan jag tycka, däremot skall den ju naturligvis klara att hålla värmen med eltillskottet aktiverat, om det inte funkar bör det åtgärdas med det snaraste.

Fick du någon besparingskalkyl av dem?
HÃ¥ller den kalkylen?

Om svaren på ovanstående frågor är ja så anser inte jag att du är mer lurad än vad du blir av mer eller mindre alla som säljer värmepumpar, vill man ha en anläggning med större effekttäckningsgrad än sådär kanske man måste säja till om det själv, grundat på kunskaper som man själv skaffat sig inför köpet.

Funderade i samma banor, det finns väl ingen luft/vattenpump på marknaden som utan tillskott klarar hela värmebehovet när kylan kommer, detta borde inte komma som en överraskning. Att tillskottet går in strax under nollan är väl normalt. Att tillverkarna i sin marknadsföring anger att pumpen går eller ger värme till t.ex -15° är inte samma sak som att pumpen ensam klarar värmebehovet till den temperaturen.

Givetvis borde detta framgÃ¥ av den besparingskalkyl som jag förutsätter att installatören presenterar. I mitt fall beräknades värmepumpens energiförbrukning till 10.300 kWh med 3.370 kWh som tillskott. Utfallet förra Ã¥ret var för pumpen 7.628 kWh och för pannan  2.748 kWh. I pannans förbrukning ingÃ¥r dÃ¥ ocksÃ¥ de bÃ¥da cirk.pumparna, som tillsammans svarar för ca 1.000 kWh.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #28 skrivet: 08 januari 2009, 17:00:30 »
Frågan som jag ställer mig är vad de lovat?

Att pumpen är för liten för att UTAN eltillskott klara huset vid DUT är ju uppenbart för även en lekman kan jag tycka, däremot skall den ju naturligvis klara att hålla värmen med eltillskottet aktiverat, om det inte funkar bör det åtgärdas med det snaraste.

Fick du någon besparingskalkyl av dem?
HÃ¥ller den kalkylen?

Om svaren på ovanstående frågor är ja så anser inte jag att du är mer lurad än vad du blir av mer eller mindre alla som säljer värmepumpar, vill man ha en anläggning med större effekttäckningsgrad än sådär kanske man måste säja till om det själv, grundat på kunskaper som man själv skaffat sig inför köpet.

Funderade i samma banor, det finns väl ingen luft/vattenpump på marknaden som utan tillskott klarar hela värmebehovet när kylan kommer, detta borde inte komma som en överraskning. Att tillskottet går in strax under nollan är väl normalt. Att tillverkarna i sin marknadsföring anger att pumpen går eller ger värme till t.ex -15° är inte samma sak som att pumpen ensam klarar värmebehovet till den temperaturen.

Givetvis borde detta framgÃ¥ av den besparingskalkyl som jag förutsätter att installatören presenterar. I mitt fall beräknades värmepumpens energiförbrukning till 10.300 kWh med 3.370 kWh som tillskott. Utfallet förra Ã¥ret var för pumpen 7.628 kWh och för pannan  2.748 kWh. I pannans förbrukning ingÃ¥r dÃ¥ ocksÃ¥ de bÃ¥da cirk.pumparna, som tillsammans svarar för ca 1.000 kWh.

Sture



det finns väl ingen luft/vattenpump på marknaden som utan tillskott klarar hela värmebehovet när kylan kommer,

 den här har nog klarat det ?
MITSUBISHI ECODAN
Utomhusdel.16kw.ZubaDan PUHZ-HRP100YHA
men dyrare
kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #29 skrivet: 08 januari 2009, 17:22:22 »
Fast när man hör nyheterna om folk som fryser ihjäl pga uteblivna gasleveranser sÃ¥ känns det nästan genant att gnälla över att det inte är tillräckligt varmt... typ "Dagens I-lands problem"   De i Ryssland hade glatt sig över "inte tillräckligt varmt"

Nja - det är ryssen som har strypt gasen för att dom ligger i luven med ett av sina grannländer och effekten är att slovenien, bulgarien m.fl förlorade sina leveranser. Naturligtvis vill dom också använda detta som påtryckningsmedel för att hindra andra aktörer på gasmarknaden och också få sin vilja fram att få dra en ledning på östersjö-botten. Putin är idag tillfakto Gazprom:s talesman, så italienska maffian bleknar i jämförelse......

Jo så var det förståss... ::) Jag lyssnade bara med ett halvt öra samtidigt som jag jobbade med andra saker ...men ändå!


Ang huruvida det finns pumpar som klarar hela behovet så är det nog inte så ovanligt.. man läser ständigt här på forumet om folk som kör helt utan eltillskott ner till stränga minusgrader både vad det gäller 407 pumpar och 410 inverter pumpar..

Värmeutveckling killarna trodde att jag skulle behöva lite eltillskott vid -10 ungefär... Det har visat sig vara lite fel  ;D
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #30 skrivet: 08 januari 2009, 17:25:13 »
Vet inte riktigt.. men om det blir till Ã¥ byta utedel sÃ¥ blir det nog en Fujitzu utedel typ Nocrian.. Jag vet i varje fall att Värmeutveckling numera gör egna L/V som heter Pluotemp. De byggs med  Fujitzu utedelar. Som enligt Kaj o Rickard är oerhört effektiva...
Vi fÃ¥r se.. Jag vill bara att det skall bli varmt. Fast när man hör nyheterna om folk som fryser ihjäl pga uteblivna gasleveranser sÃ¥ känns det nästan genant att gnälla över att det inte är tillräckligt varmt... typ "Dagens I-lands problem"   De i Ryssland hade glatt sig över "inte tillräckligt varmt"

Tror också jag skall byta ut radiatorer efterhand.
Jag tror väderprognosen ger varmare utsikter. Då jag tittar på Acqua-tråden var du ju helnöjd över din Acqua förra året då det var en mildare vinter...Ser också att din tidigare elförbrukning var baserad på en äldre ensamstående som "knappt" förbrukade någon el, så det är helt klart att pumpen inte räcker till nu. Tror inte du tjänar mycket på att byta raddar innan du kan få ut mer effekt i systemet.

Jag ser att min Acqua ger ifrån sig betydligt högre framledningstemperatur då cirk.pumpen går i lägsta hastighet (I). Det verkar som effekten från utedelen blir högre då cirk. pumpen går långsammare. Vad jag förstår gäller det alla invertersystem. Kan någon förklara hur detta hänger ihop? Sc:,h

Enklaste sättet för att få högre effekt är nog att sätta in en Nocria, men jag tror du måste byta PLC:erna i maskinen också. Då blir det väl i princip en Pluotemp av det hela. Har du fått något prisförslag? Komplettera med en till utedel från Ecatech är nog dyrare?
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #31 skrivet: 08 januari 2009, 17:32:40 »
Jo, Det var en annan sak också.. Jag hade precis besök av en vän. Han kör två luft luft i Eslövstrakten ( skåne) Han bekräftade faktiskt Rikards påstående om att det är tufft för pumperiet vid 0 grader och hög luftfuktighet... Hans pumpar fick frosta av stup i kvarten vilket gjorde att de knappt gav nån värme alls vid noll grader. När det däremot kröp ner till minus 7 så sparkade de igång och gav bra med värme.
De gav så dålig effekt vid nollan att han trodde den ena pumpen, en Mitsubitzi, hade gått sönder så han stack o köpte en ny pump... ;D ;D
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #32 skrivet: 08 januari 2009, 17:41:47 »

.
Vet inte riktigt.. men om det blir till Ã¥ byta utedel sÃ¥ blir det nog en Fujitzu utedel typ Nocrian.. Jag vet i varje fall att Värmeutveckling numera gör egna L/V som heter Pluotemp. De byggs med  Fujitzu utedelar. Som enligt Kaj o Rickard är oerhört effektiva...
Vi fÃ¥r se.. Jag vill bara att det skall bli varmt. Fast när man hör nyheterna om folk som fryser ihjäl pga uteblivna gasleveranser sÃ¥ känns det nästan genant att gnälla över att det inte är tillräckligt varmt... typ "Dagens I-lands problem"   De i Ryssland hade glatt sig över "inte tillräckligt varmt"

Tror också jag skall byta ut radiatorer efterhand.
Jag tror väderprognosen ger varmare utsikter. Då jag tittar på Acqua-tråden var du ju helnöjd över din Acqua förra året då det var en mildare vinter...Ser också att din tidigare elförbrukning var baserad på en äldre ensamstående som "knappt" förbrukade någon el, så det är helt klart att pumpen inte räcker till nu. Tror inte du tjänar mycket på att byta raddar innan du kan få ut mer effekt i systemet.

Jag ser att min Acqua ger ifrån sig betydligt högre framledningstemperatur då cirk.pumpen går i lägsta hastighet (I). Det verkar som effekten från utedelen blir högre då cirk. pumpen går långsammare. Vad jag förstår gäller det alla invertersystem. Kan någon förklara hur detta hänger ihop? Sc:,h

Enklaste sättet för att få högre effekt är nog att sätta in en Nocria, men jag tror du måste byta PLC:erna i maskinen också. Då blir det väl i princip en Pluotemp av det hela. Har du fått något prisförslag? Komplettera med en till utedel från Ecatech är nog dyrare?
/A




Jo förra vintern var det inga problem. Då var man ju nöjd. Och som jag har sagt hela tiden så är jag nöjd med besparingen. Den kan man faktiskt inte klaga på den låg i fjor nånstans runt 60 -70 procent mot tidigare elpanna. Men det är inte kul när det ca 17 grader inne och det inte finns mer att ge.
Jag skall kolla pÃ¥ cirkpumpen,  har inte fÃ¥tt prisförslag.
« Senast ändrad: 08 januari 2009, 17:45:38 av njitnjau »
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #33 skrivet: 08 januari 2009, 18:57:57 »

Jo förra vintern var det inga problem. Då var man ju nöjd. Och som jag har sagt hela tiden så är jag nöjd med besparingen. Den kan man faktiskt inte klaga på den låg i fjor nånstans runt 60 -70 procent mot tidigare elpanna. Men det är inte kul när det ca 17 grader inne och det inte finns mer att ge.
Jag skall kolla pÃ¥ cirkpumpen,  har inte fÃ¥tt prisförslag.

Ok, man är inte populär i familjen om man har 17 grader inne...
Jag tror vi har liknande styrsystem, med timer som förhindrar onödig elpatroninkoppling då vv-värms. Om man bara kör på elpatronen skall väl det fungerar utan timer? Jag har bara kört på detta sättet då utedelen var avstängd.
(Det är alltså cirk.pumpen med en liten plast/plexiglaskåpa som måste skruvas loss om man ska ändra hast.)
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #34 skrivet: 08 januari 2009, 19:17:04 »
Hur stor elpatron har du Asa? Min är bara på 3kw.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #35 skrivet: 08 januari 2009, 19:28:24 »
Hur stor elpatron har du Asa? Min är bara på 3kw.
3kW, det var inte mycket för ditt hus, sitter den kvar på något sätt i ditt gamla system?
Jag har en elkassett sittande bredvid Acquan. Den är inkopplad på 6 kW (det finns ytterligare 3 kW som inte är inkopplat) och det räcker för mig. Varmvattensberedaren värms ju separat.
/A

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #36 skrivet: 08 januari 2009, 21:18:27 »
Fast när man hör nyheterna om folk som fryser ihjäl pga uteblivna gasleveranser sÃ¥ känns det nästan genant att gnälla över att det inte är tillräckligt varmt... typ "Dagens I-lands problem"   De i Ryssland hade glatt sig över "inte tillräckligt varmt"

Nja - det är ryssen som har strypt gasen för att dom ligger i luven med ett av sina grannländer och effekten är att slovenien, bulgarien m.fl förlorade sina leveranser. Naturligtvis vill dom också använda detta som påtryckningsmedel för att hindra andra aktörer på gasmarknaden och också få sin vilja fram att få dra en ledning på östersjö-botten. Putin är idag tillfakto Gazprom:s talesman, så italienska maffian bleknar i jämförelse......

Jo så var det förståss... ::) Jag lyssnade bara med ett halvt öra samtidigt som jag jobbade med andra saker ...men ändå!


Ang huruvida det finns pumpar som klarar hela behovet så är det nog inte så ovanligt.. man läser ständigt här på forumet om folk som kör helt utan eltillskott ner till stränga minusgrader både vad det gäller 407 pumpar och 410 inverter pumpar..

Värmeutveckling killarna trodde att jag skulle behöva lite eltillskott vid -10 ungefär... Det har visat sig vara lite fel  ;D


Min vp klarar sig till ca -15 
sen den 15 maj 2006 har jag endast behövt tilskott 1 gÃ¥ng och det var i lördags, dÃ¥ lÃ¥g tempen pÃ¥ -18 dÃ¥ fick jag elda lite i insatsen  men dÃ¥ har jag ganska lÃ¥gtempererat system behöver ca 50 ºC vid -15   Behöver man högre temp sÃ¥ är det nog omöjligt att komma ner i de temperaturerna.   jag blev rekomenderat ctc 107 eller nibe 2020-8 men valde ett snäpp större för det blir nog en utbyggnad i framtiden
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #37 skrivet: 08 januari 2009, 21:28:03 »
Hur stor elpatron har du Asa? Min är bara på 3kw.
3kW, det var inte mycket för ditt hus, sitter den kvar på något sätt i ditt gamla system?
Jag har en elkassett sittande bredvid Acquan. Den är inkopplad på 6 kW (det finns ytterligare 3 kW som inte är inkopplat) och det räcker för mig. Varmvattensberedaren värms ju separat.
/A

Ja, det är dem gamla pannan som Värmeutveckling moddade lite så att den bara ger 3kw.. det säger ju en del om leverantörens optimism rörande pumpens effektivitet...
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #38 skrivet: 08 januari 2009, 21:48:13 »

Ja, det är dem gamla pannan som Värmeutveckling moddade lite så att den bara ger 3kw.. det säger ju en del om leverantörens optimism rörande pumpens effektivitet...
Ok, det låter som du får problem med ditt system när det blir kallt hur man än gör...
Du har ingen möjlighet att komplettera med en l/l-pump? Värmeutveckling (Kaj) brukar aldrig vara omöjlig, även om han lovar lite väl mycket ibland. De kan säkert ge dig en pump till ett väldigt bra pris som kompensation för diverse feldimensioneringar i ditt system...Då har man ju också ett system som är oberoende av Acquan, men din planlösning kanske inte passar för detta? En l/l har ju också lite bättre COP då det är riktigt kallt.
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #39 skrivet: 09 januari 2009, 07:41:05 »
Jag skall ta ett snack med Kaj. Jag vill dock inte ha nån luft/ luft...Finns inget bra ställe att sätta den på i vårt hus. Vi har lite knasig planlösning och många små utrymmen. Tror inte en luft luft skulle nå ut till dessa.

En större utedel är nog tricket tror jag.

mvh  /J
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #40 skrivet: 09 januari 2009, 11:37:08 »
Hm.. då skulle jag behöva en elpatron på sisådär en 11-12 Kw. Menar du ifall då värmepumpen havererar eller vad?

Snackade med Värmeutveckling nu på morgonen, det ser ut som det kan bli en större utedel.
Vi har inte diskuterat vilken effekt jag skall ha eller när det kan bli av men. Men det kan nog lösa sig i varje fall.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #41 skrivet: 09 januari 2009, 14:03:35 »
Hm.. då skulle jag behöva en elpatron på sisådär en 11-12 Kw. Menar du ifall då värmepumpen havererar eller vad?

Snackade med Värmeutveckling nu på morgonen, det ser ut som det kan bli en större utedel.
Vi har inte diskuterat vilken effekt jag skall ha eller när det kan bli av men. Men det kan nog lösa sig i varje fall.
Vid dut kan man väl räkna med att elpatronen ska stå för hela effektbehovet, därav måste effekten vara så pass hög, då man vill ha samma komfort även då det är kallt ute.

Jag har en bekant som just installerat en IVT l/v i ett hus som jag tror ungefär motsvarar ditt. Installatören sa att han måste ha elpatroner på 12 kW, så han fick dra ny el och säkra upp huset...Jag tycker nog det var lite onödigt hög effekt. För mig känns det ändå som det räcker med 6KW i elpatronen till radiatorerna, då jag även kan elda i braskaminen om det behövs vid riktig kyla.

Hoppas det löser sig för dig, berätta gärna hur det går.
/A

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #42 skrivet: 09 januari 2009, 14:27:33 »
zubadanen.  titta pÃ¥ avgiven kyleffekt pÃ¥ maskinen när det är kallt ute, ja dÃ¥ ser du att en stor del av den samlade effekten kommer frÃ¥n kompressorn har skrivit det i ett tidigare inlägg. airvell 12 tar pÃ¥ hÃ¥ret in lika mycket kyleffekt med mindre satsad energie enligt broschyrer.  behöver du sen lite extra värme effekt köp det pÃ¥ en patron kostar lika mycket som att ha en kompressor gÃ¥ pÃ¥ övervarv .

Stämmer det att zubadanen ligger över 3kg köldmedium och då måste inspekteras 1 gång om året enl den nya kylmedelsförordningen, eller var det 5kg - eller så är jag ute o cyklar, men kan vara bra o veta för det är ev en kostnad också...
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #43 skrivet: 09 januari 2009, 14:35:03 »
6kw är väl lite lågt att ha, men man vill kunna klara hela behovet om vp går sönder
oftast är det så med allt när det väl år sönder så är det -20 ute, då är det ganska gott att ha effekt fall det är ett par veckors vänte tid på service
har man effekt begränsning kan man plocka ut lite mer kw då släpper den nått steg på elpatronen om skulle dra igång nått annat som drar mycket.
min gamla diom panna har fin justering pÃ¥ elpatronerna   det finns 2 st 2kw läge samt 1 st 1kw läge pÃ¥ varje fas alltsÃ¥ 15 kw tot sÃ¥ ställer man bara in maxeffekt . jag kör pÃ¥ 9kw   skulle jag snebelasta faserna lägger den ut effekten pÃ¥ en annan fas. har sett i bland när man tex kör torktumlare,motorvärmare mm att den har haft 4kw pÃ¥ en fas, 1 kw pÃ¥ fas 2 och 0 pÃ¥ den tredje
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #44 skrivet: 09 januari 2009, 14:48:36 »
Hm.. då skulle jag behöva en elpatron på sisådär en 11-12 Kw. Menar du ifall då värmepumpen havererar eller vad?

Snackade med Värmeutveckling nu på morgonen, det ser ut som det kan bli en större utedel.
Vi har inte diskuterat vilken effekt jag skall ha eller när det kan bli av men. Men det kan nog lösa sig i varje fall.

Orkar din Aqua endast 32° vid ±0°, så betyder det att dina radiatorer suger 5-6 kW eller vad nu Aquan ger. Det i sin tur betyder att du har många och stora radiatorer d.v.s. ett lågtempsystem.

Kollar man vad enkla panelradiatorer med konvektorplåt har i värmeavgivning, så upptäcker man att 29 st. 600x1200 avger 5 kW vid rum 20°, 32° på framledningen samt 30° på returen.

Naturligtvis ser man till att elpatronerna ensam kan tillgodose värme/varmvatten. Om kompressorn inte stannar pÃ¥ grund av lÃ¥g  temperatur, kan den effekten ingÃ¥ i dimensioneringen d.v.s. är husets toppeffekt 12 kW och kompressorns driveffekt 3 kW sÃ¥ bör elpatroneffekten vara 9 kW.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #45 skrivet: 09 januari 2009, 23:45:18 »
Jag har krupit runt i huset o kännt på elementen upptill o nertill. ( vilket fredagsnöje!!) Det är rätt stor skillnad mellan in o ut! Gissar tio grader. Dessutom är de längsta radiatorerna kalla i ena änden..! (tror de är tre meter långa).Skall det vara så??
I vardagsrummet har vi helt okej värme men ute i tillbyggnaden blir det aldrig varmt.. Kan man justera nÃ¥gonting sÃ¥ det blir jämnare värme? AlltsÃ¥ lite sämre i vardagsrummet och nÃ¥got bättre i utbyggnaden..  Tex öka hastigheten pÃ¥ cirkpumpen och strypa raddarna i vardagsrummet?
Det har blivit några plusgrader här nu så nu är det inte så akut kallt som innan ... men vi har väldigt ojämn värme i huset.
Har vi nån klurig kille ( eller tjej) som har nån ide?

mvh J
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #46 skrivet: 10 januari 2009, 07:31:58 »
Jag skulle kolla så att det inte är någon luft kvar i systemet, för det hade vi lite strul med efter installationen ??? Sen skulle jag nog höja cirkulationspumpen och se om det hjälper.
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #47 skrivet: 10 januari 2009, 09:35:28 »
nja luft är det nog inte, jag har säkert luftat tio ggr vid det här laget.. Det kanske bara är för lite kräm i maskinen för att allt skall bli varmt?
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Slipp

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #48 skrivet: 10 januari 2009, 13:19:25 »
Ska du få jämn värme i så långa radiatorer, måste man nog ha inloppet uppe på ena sidan och utloppet nere på andra sidan. Plus ett relativt högt flöde.

Simon

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #49 skrivet: 15 januari 2009, 21:49:54 »
nu har det hänt en grej här... Jag har en extra cirkpump monterad pÃ¥ returen som Värmeutveckling installerade tllsammans med VP.  Den har varit avstängd ända sen installationen eftersom den bara försämrade prestandan.. Kaj (montören)tyckte den kunde vara avstängd.. Har provat sätta pÃ¥ den ett par ggr men utan framgÃ¥ng.
Jag noterade häromdan att den inbyggda cirkpumpen som sitter i Aqua skåpet står i läge 1. Och att "extra-pumpen" stod i läge 2...
Jag tänkte att varför inte prova köra igång den läge 1 istället o se om det händer nåt bara för att uttömma alla möjligheter om inte annat..

Jag satte igång pumpen... Wow vilken skillnad!!! Helt plötsligt blev det varmt längs hela elementen ( vissa tre meter långa)
Returen in i pumpen steg betydligt, värmen i huset steg från 20 till 24 ºC , Jag blev till och med tvungen att skruva ner värmen i gamla delen av huset och i vår tillbyggnad har det blivit mycket varmare. Där har det annars alltid varit skitkallt!

Jag skall nog inte dra för stora växlar av detta riktigt än för det är ganska milt i Skåne -2 ºC nu.. Men det lär nog sjunka i natt
Hoppas det håller i sig även om utetempen sjunker!!

Nitnjau!
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad bippsan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #50 skrivet: 16 januari 2009, 08:05:23 »
Alltså, det hjälpte med högre flöde Thumbsup Visst är det underbart när man testar och ändra något och får ett så positivt gensvar. Själv så håller jag på att bli tokig på mitt system, en foma kopplad till CTC Vemax med två acc 500l st. Det jag nog är mest besviken på är nog det simpla styrsystemet + att den känns halvfärdigt utvärderad/testad. Som väl är så finns det tydligen rena genier på det här forumet som snart har löst dom flesta problem med den Thumbsup Thumbsup.
1 plans tegelvilla 1967: Boarea 120m2:
Källare 120m2 i Kronoberg/Småland.
CTC vemaxx med 2st acc 500l. En 6kw elpatron
 i ena tanken.+ en NIBE 200l vvb som spetsberedare.
2st llvp, 1 DAIKIN solo XR35 i vardagsrummet, installerad oktober-17
och en Zibro SC 3032 i sovrummet som stöd vid köldknäppar+svalka på sommaren.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #51 skrivet: 16 januari 2009, 10:04:26 »
 Jag undrar om inte den stillastÃ¥ende pumpen rent av kan ha hindrat flödet.. Det var Ã¥tminstone min tanke när jag satte igÃ¥ng den.
Nu skall jag prova o se om man kan använda motorchunten utan att allt flippar ut. Den har också mest stått still. En massa fina finesser installerade som inte funkat hitills... fiR:
Framledningstempen ser dock inte ut att komma över 37-38 ºC Så frågan är om det kommer att funka med sjunkande utomhus temp....
I morse var det -4,7 ºC  och fortfarande varmt o skönt i huset. SÃ¥ nÃ¥got har definitivt gÃ¥tt i rätt riktning. Thumbsup
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #52 skrivet: 16 januari 2009, 11:52:51 »
troligtvis när det blir kallare kommer tempen sjunka ytterligare
« Senast ändrad: 18 januari 2009, 09:59:44 av FRJO »
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #53 skrivet: 18 januari 2009, 09:43:36 »
Jag antar att du menar ytterligare? ;) Detta var isåfall ett korrekt antagande. Vi hade ca fem minus här häromnatten och då var det lite väl kallt inomhus.. Så det måste nog ändå bli en större utedel... Men vi har fått mycket bättre värmespridning i huset tack vare min pumpupptäkt!! Nu kan man till o med gå på toa utan att förfrysa både skinkor o fötter! :) I like!!!

Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #54 skrivet: 18 januari 2009, 10:01:45 »
Jag antar att du menar ytterligare? ;)
Nu var det ändrat  :)
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #55 skrivet: 18 januari 2009, 23:14:29 »
nu har det hänt en grej här... Jag har en extra cirkpump monterad pÃ¥ returen som Värmeutveckling installerade tllsammans med VP.  Den har varit avstängd ända sen installationen eftersom den bara försämrade prestandan.. Kaj (montören)tyckte den kunde vara avstängd.. Har provat sätta pÃ¥ den ett par ggr men utan framgÃ¥ng.
Jag noterade häromdan att den inbyggda cirkpumpen som sitter i Aqua skåpet står i läge 1. Och att "extra-pumpen" stod i läge 2...
Jag tänkte att varför inte prova köra igång den läge 1 istället o se om det händer nåt bara för att uttömma alla möjligheter om inte annat..

Jag satte igång pumpen... Wow vilken skillnad!!! Helt plötsligt blev det varmt längs hela elementen ( vissa tre meter långa)
Returen in i pumpen steg betydligt, värmen i huset steg från 20 till 24 ºC , Jag blev till och med tvungen att skruva ner värmen i gamla delen av huset och i vår tillbyggnad har det blivit mycket varmare. Där har det annars alltid varit skitkallt!

Jag skall nog inte dra för stora växlar av detta riktigt än för det är ganska milt i Skåne -2 ºC nu.. Men det lär nog sjunka i natt
Hoppas det håller i sig även om utetempen sjunker!!

Nitnjau!
I mitt Acqua-system har jag också en extra cirk.pump som jag normalt inte har igång...Vad jag förstår blev dina prestanda försämrade då du körde med extrapumpen i läge 2 (=för högt flöde?) och även sämre då den var avstängd (=för lågt flöde). Då extra pumpen står i läge 1är väl flödet lägre än med pumpen i läge2 antar jag? Du hade ändå bättre cirkulation än då den var avstängd verkar det som.

Pumpens effekt verkar ocksÃ¥ pÃ¥verkas av flödet. DÃ¥ jag har ett ganska lÃ¥gt flöde (cirk pumpen i Acquan i läge 1) synes utedelen ge ifrÃ¥n sig högre effekt och jag kan fÃ¥ betydligt högre framledningstemperaturer (delta T ökar). Utedelen verkar dÃ¥ gÃ¥ hÃ¥rdare med kortare gÃ¥ngtider. Om jag ökar flödet  (cirk.pumpen i Acquan i läge 2) verkar utedelen gÃ¥ lugnare (inte pÃ¥ full effekt?) och gÃ¥ngtiderna blir längre. Det kanske är bättre att köra den i detta läge dÃ¥ det är varmare ute. DÃ¥ det rör sig om en inverter kanske COP är högre dÃ¥?

Hur verkar ditt system fungera nu. Tror du alltså att du fått ut högre effekt från pumpen genom att ändra (öka i ditt fall) flödet?

/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #56 skrivet: 18 januari 2009, 23:49:06 »
Det enda jag vet är att det inte är lika kallt här längre.  Thumbsup
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #57 skrivet: 18 januari 2009, 23:59:51 »
kwh är den samma. men i och med att flödet sjunker höjs tempen. ända gången effekten ändras är om inverten går upp eller ner i varv eller om du byter
maskin .  ex 6 kwh i 5 graders d-t =17,2lper min  vid 8grader d-t 10,7 lpmin det är det som händer när du sänker flödet.
c-c
Ok, det borde ju vara så. Min invertermaskin ger uppenbarligen ifrån sig högre effekt (=varmare inne) då flödet minskar!
/A

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #58 skrivet: 19 januari 2009, 00:07:55 »
Det enda jag vet är att det inte är lika kallt här längre.  Thumbsup
Ok, det lÃ¥ter bra att ni förhoppningsvis slipper frysa! Jag tycker trots allt det verkar som din maskin av nÃ¥gon underlig anledning lämnar ifrÃ¥n sig högre effekt nu dÃ¥ flödet ändrats (ökat i ditt fall?!)   ;)
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #59 skrivet: 19 januari 2009, 08:42:32 »
Du Cocacola,
Berätta för mig rent konkret ( som om du talar till ett barn.. ;D) vad jag skall göra. Så skall jag försöka undersöka saken efter bästa förmåga. Jag har en datalogger med fem givare samt en IR termometer, visserligen av diskutabel kvalite. Men nåt borde man kunna få ut.. Dessutom har jag en separat elmätare på pumpen Men jag kan inte utläsa hur mycket elspetsen drar..

/J
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #60 skrivet: 19 januari 2009, 08:49:36 »
Mäter du med IR-termometer på omålade rör måste du sätta en matt tejp på de ställen du avser mäta på, mätning direkt på mässing, rostfritt, kromat eller koppar fungerar inte bra.
Vanlig maskeringstejp funkar bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #61 skrivet: 19 januari 2009, 09:43:37 »
Jo, det har jag hört talas om.. var skall man helst mäta då, på röret eller radiatorn? De flesta rör är målade med vit blank färg. Vad som stör mig lite är att loggern talar om att framlednings tempen ligger på max 38 ºC och medeltemp 35 ºC och Ir termometern säger 39 ºC... Kanske borde byta ut IR termometern?
Var hittar man okej sådana? eller finns det bättre alternativ?
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #62 skrivet: 19 januari 2009, 13:21:15 »
Du måste fästa loggern givare dikt an mot röret, exempelvis med tejp eller ett bantband, gärna med kontaktpasta eller kopparpaste mellan rör och givare, sen bör du isolera med minst 13 mm armaflex eller liknande isolermateriel, på kalla sidan där det kan bli kondens bör isoleringen vara av en typ med tät cellstruktur. (Som inte kan ta åt sig vatten)
Utanpåliggande givare mäter upp till 5 grader för lite om du inte har den isolerad.

När du mäter med IR-termometern skall du hålla så nära som möjligt, det är ofta bäst att hålla den emot röret. (eller tejpen)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #63 skrivet: 19 januari 2009, 14:21:55 »
Det är så jag gjort... dock ingen pasta men givarna är instoppade under isoleringen och fastsatta med tejp..Skall hem o titta över alla givarna o se om någon glidit ur armaflexen... Verkar misstänkt att jag inte får högre temp på framledningen...
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #64 skrivet: 19 januari 2009, 21:52:05 »
Med risk för att bli steglad eller nåt annat otäckt.. knUp Det är en grej jag upptäckte precis... Det är ju väldigt mörkt i min källare och så ser jag ju inte så bra (uppenbarligen) Cirkpumparna står inte i läge 1 utan i läge 3! jag har alltså sett fel på bägge två!! huvuddunk
Men, om inte annat så känns detta väl lite mer logiskt...?
Jag är ledsen för att ha klantat till det så. sorry!

Jag kollade givarna och monterade om dem med kopparpasta och tejpade tillbaka samt isolerade lite bättre... men det blev ingen skillnad de satt nog korrekt
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #65 skrivet: 19 januari 2009, 23:23:09 »
Med risk för att bli steglad eller nåt annat otäckt.. knUp Det är en grej jag upptäckte precis... Det är ju väldigt mörkt i min källare och så ser jag ju inte så bra (uppenbarligen) Cirkpumparna står inte i läge 1 utan i läge 3! jag har alltså sett fel på bägge två!! huvuddunk
Men, om inte annat så känns detta väl lite mer logiskt...?
Jag är ledsen för att ha klantat till det så. sorry!

Jag kollade givarna och monterade om dem med kopparpasta och tejpade tillbaka samt isolerade lite bättre... men det blev ingen skillnad de satt nog korrekt
Menar du alltså pumparna i Acquan nu? Den ena pumpen är ju kopplad till vv-uppvärmningen. Den skall alltid stå i läge 3! Den undre pumpen med plastkåpan går till radiatorerna ...står denna i läge 3 borde du få för högt flöde. Kan det vara så att du sänkt flödet då du startat extrapumpen?? Sc:,h
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #66 skrivet: 20 januari 2009, 12:05:02 »
Med risk för att bli steglad eller nåt annat otäckt.. knUp Det är en grej jag upptäckte precis... Det är ju väldigt mörkt i min källare och så ser jag ju inte så bra (uppenbarligen) Cirkpumparna står inte i läge 1 utan i läge 3! jag har alltså sett fel på bägge två!! huvuddunk
Men, om inte annat så känns detta väl lite mer logiskt...?
Jag är ledsen för att ha klantat till det så. sorry!

Jag kollade givarna och monterade om dem med kopparpasta och tejpade tillbaka samt isolerade lite bättre... men det blev ingen skillnad de satt nog korrekt
Menar du alltså pumparna i Acquan nu? Den ena pumpen är ju kopplad till vv-uppvärmningen. Den skall alltid stå i läge 3! Den undre pumpen med plastkåpan går till radiatorerna ...står denna i läge 3 borde du få för högt flöde. Kan det vara så att du sänkt flödet då du startat extrapumpen?? Sc:,h
/A

Asa, tack för att du bringar ljus över situationen.. Du har rätt!  den "undre " pumpen har jag inte ens sett förrän nu.. Den stÃ¥r i läge 1 mycket riktigt. Och den andra som gÃ¥r till VVB i läge 3. Jag trodde detta var cirkpump till raddarna.. :-[

SÃ¥, jag har alltsÃ¥ ökat flödet i systemet genom att sätta igÃ¥ng den pump som sitter utanför Aqcuan. Den stÃ¥r i läge 3.  Men.. precis som jag sagt tidigare, när jag startar den i läge 2 blir elementen kallare än när pumpen är helt avstängd... Vilket jag tycker är lite underligt.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #67 skrivet: 20 januari 2009, 13:30:05 »
Asa, tack för att du bringar ljus över situationen.. Du har rätt!  den "undre " pumpen har jag inte ens sett förrän nu.. Den stÃ¥r i läge 1 mycket riktigt. Och den andra som gÃ¥r till VVB i läge 3. Jag trodde detta var cirkpump till raddarna.. :-[

SÃ¥, jag har alltsÃ¥ ökat flödet i systemet genom att sätta igÃ¥ng den pump som sitter utanför Aqcuan. Den stÃ¥r i läge 3.  Men.. precis som jag sagt tidigare, när jag startar den i läge 2 blir elementen kallare än när pumpen är helt avstängd... Vilket jag tycker är lite underligt.
Kan det möjligen vara så att du minskat flödet då du kör med extrapumpen i läge 1... Sc:,h (Om pumpen är avstängd snurrar den bara med, men nu kanske den går med sin egen hastighet och sänker flödet. Finns det några data på pumpen?)

Jag har också en extrapump. Då jag startar den ser jag att trycket sjunker lite i systemet, vilket borde innebära att flödet minskar!
Eftersom flödesteorin som beskrivits tidigare av c-c gäller verkar det som maskinen (invertern) ger högre effekt ifrån sig vid lägre flöde (större d-T), vilket jag också tidigare upplevt.
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #68 skrivet: 20 januari 2009, 14:07:05 »


Asa, tack för att du bringar ljus över situationen.. Du har rätt!  den "undre " pumpen har jag inte ens sett förrän nu.. Den stÃ¥r i läge 1 mycket riktigt. Och den andra som gÃ¥r till VVB i läge 3. Jag trodde detta var cirkpump till raddarna.. :-[

SÃ¥, jag har alltsÃ¥ ökat flödet i systemet genom att sätta igÃ¥ng den pump som sitter utanför Aqcuan. Den stÃ¥r i läge 3.  Men.. precis som jag sagt tidigare, när jag startar den i läge 2 blir elementen kallare än när pumpen är helt avstängd... Vilket jag tycker är lite underligt.
Kan det möjligen vara så att du minskat flödet då du kör med extrapumpen i läge 1... Sc:,h (Om pumpen är avstängd snurrar den bara med, men nu kanske den går med sin egen hastighet och sänker flödet. Finns det några data på pumpen?)

Jag har också en extrapump. Då jag startar den ser jag att trycket sjunker lite i systemet, vilket borde innebära att flödet minskar!
Eftersom flödesteorin som beskrivits tidigare av c-c gäller verkar det som maskinen (invertern) ger högre effekt ifrån sig vid lägre flöde (större d-T), vilket jag också tidigare upplevt.
/A

SÃ¥ kan det kanske vara.. men extra pumpen gÃ¥r i läge 3, inte 1.. och den inbyggda pumpen gÃ¥r pÃ¥ 1an. Det lÃ¥ter väl inte troligt att läge 1 pÃ¥ "den inbyggda" överskrider läge 3 pÃ¥ "extra pumpen"??  Extra pumpen är av fabrikat Flygt. Har dock inga data för tillfället.

Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #69 skrivet: 20 januari 2009, 16:51:18 »
nu har det hänt en grej här... Jag har en extra cirkpump monterad pÃ¥ returen som Värmeutveckling installerade tllsammans med VP.  Den har varit avstängd ända sen installationen eftersom den bara försämrade prestandan.. Kaj (montören)tyckte den kunde vara avstängd.. Har provat sätta pÃ¥ den ett par ggr men utan framgÃ¥ng.
Jag noterade häromdan att den inbyggda cirkpumpen som sitter i Aqua skåpet står i läge 1. Och att "extra-pumpen" stod i läge 2...
Jag tänkte att varför inte prova köra igång den läge 1 istället o se om det händer nåt bara för att uttömma alla möjligheter om inte annat..

Jag satte igång pumpen... Wow vilken skillnad!!! Helt plötsligt blev det varmt längs hela elementen ( vissa tre meter långa)
Returen in i pumpen steg betydligt, värmen i huset steg från 20 till 24 ºC , Jag blev till och med tvungen att skruva ner värmen i gamla delen av huset och i vår tillbyggnad har det blivit mycket varmare. Där har det annars alltid varit skitkallt!

Jag skall nog inte dra för stora växlar av detta riktigt än för det är ganska milt i Skåne -2 ºC nu.. Men det lär nog sjunka i natt
Hoppas det håller i sig även om utetempen sjunker!!

Nitnjau!
Hallå igen Njitjau!
Nu börjar jag känna mig helt förvillad... :o
Här skriver du ju att extra pumpen står i läge 1!
Har jag missat nÃ¥got?  ???
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #70 skrivet: 20 januari 2009, 19:46:44 »
Ja, du har missat nåt... Jag hade ju sett fel! huvuddunk
Jag ber om ursäkt att det blev lite svamligt  men läget är alltsÃ¥ följande:
Inbyggd pump i läge 1 ( har inte rört den sen installationen)
extra pump läge 3 (trodde jag ställt den i läge 1 skyller på tilltagande skumögdhet samt mörker i källaren)
Framledning ca 36 ºC
retur ca 32 ºC

Värmen jämnare i huset sen jag ställde om pumpen och satte igång densamma.( fryser inte längre) Däremot fortfarande för dålig kräm i systemet vid lägre temp än -5 grader ( då blir det kallt inne)
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #71 skrivet: 20 januari 2009, 20:22:15 »
Ok, då är jag med igen...(jag ser nu att det står längre upp på denna sida att externa pumpen var i läge 3, jag hade börjat tappa kontrollen lite efter alla pumpar...:).)

Jag har en extern pump med 2 lägen. Den står i läge 2 (maxläge). Det är en Gustavsbergpump, tror den har lägre effekt än pumpen i Acquan. Som sagt, jag tror flödet minskar då jag slår på denna, eftersom trycket i systemet sjunker märkbart.
FÃ¥r du nÃ¥gon känsla av att flödet verkligen ökar i ditt system? Du kan kanske kolla skillnaden mellan framl och retur (d-T) sÃ¥ bör du ju se om flödet ökar eller minskar. Om flödet ökar bör d-T minska! 
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #72 skrivet: 20 januari 2009, 20:56:18 »
Min logger ballade ur strax innan jag satte igång extrapumpen... Men jag är rätt säker på att DT minskade när jag satte igång extrapumpen. dvs det var större skillnad mellan framl o retur innan.
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #73 skrivet: 21 januari 2009, 07:31:11 »
Ok, då är jag med igen...(jag ser nu att det står längre upp på denna sida att externa pumpen var i läge 3, jag hade börjat tappa kontrollen lite efter alla pumpar...:).)

Jag har en extern pump med 2 lägen. Den står i läge 2 (maxläge). Det är en Gustavsbergpump, tror den har lägre effekt än pumpen i Acquan. Som sagt, jag tror flödet minskar då jag slår på denna, eftersom trycket i systemet sjunker märkbart.
FÃ¥r du nÃ¥gon känsla av att flödet verkligen ökar i ditt system? Du kan kanske kolla skillnaden mellan framl och retur (d-T) sÃ¥ bör du ju se om flödet ökar eller minskar. Om flödet ökar bör d-T minska! 
/A

Beror ju på var du mäter det trycket... menar du trycket före eller efter cirkulationspumpen du slår på?

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #74 skrivet: 21 januari 2009, 08:21:32 »
Skönt att det verkar som det löst sig och att du har varmt i huset iaf.
Har ju själv Aquan fast med två utedelar. Kör oftast bara på en av dem men när det börjar krypa ner mot -5 så drar jag igång båda.
Har aldrig behövt använda elpatronen, även om det finns en sån ansluten till systemet(den är dock avslagen). Så ner till -17 funkar det utan tillskott i alla fall.

Inte laborerat så mycket med cirk pumparna, möjligt att det kan gå att få det ännu mer effektivt om man gör det. Är på jobbet nu men har för mig att de står i läge I som det ser ut nu.


Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #75 skrivet: 21 januari 2009, 11:02:09 »
Beror ju på var du mäter det trycket... menar du trycket före eller efter cirkulationspumpen du slår på?
Denna tryckmätare sitter strax efter cirk.pumpen. Det sitter en i Acquan också, tror även den sjunker lite...

Tycker fortfarande det är lite lustigt att framledningstemperaturen ökat dÃ¥ cirkulationen/flödet ökat i Njitnjaus system. Vad jag förstÃ¥r brukar man minska cirkulationen för att öka framledningstemperaturen. I detta fall var kanske flödet för lÃ¥gt och nu blev det optimerat med den externa pumpen i läge 3?!  :).
(För att öka flödet ytterligare kan man ju även prova att ställa upp den nedre pumpen i Acquan till läge 2 och kanske slippa köra med den externa pumpen...)
/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #76 skrivet: 21 januari 2009, 15:04:33 »

Beror ju på var du mäter det trycket... menar du trycket före eller efter cirkulationspumpen du slår på?
Denna tryckmätare sitter strax efter cirk.pumpen. Det sitter en i Acquan också, tror även den sjunker lite...

Tycker fortfarande det är lite lustigt att framledningstemperaturen ökat dÃ¥ cirkulationen/flödet ökat i Njitnjaus system. Vad jag förstÃ¥r brukar man minska cirkulationen för att öka framledningstemperaturen. I detta fall var kanske flödet för lÃ¥gt och nu blev det optimerat med den externa pumpen i läge 3?!  :).
(För att öka flödet ytterligare kan man ju även prova att ställa upp den nedre pumpen i Acquan till läge 2 och kanske slippa köra med den externa pumpen...)
/A


just det.... det kan man prova! Skall testa detta när jag kommer hem. men hur kommer man åt reglaget på acqua pumpen måste man skruva loss något?
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #77 skrivet: 21 januari 2009, 20:50:47 »

just det.... det kan man prova! Skall testa detta när jag kommer hem. men hur kommer man åt reglaget på acqua pumpen måste man skruva loss något?
Det sitter en liten plastkåpa över reglaget. Den sitter med 4 skruvar. Hastighetsreglaget har 3 lägen.

/A

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #78 skrivet: 21 januari 2009, 21:32:37 »
okej har redan provat.. Men det blev inget bättre.. Min utgångspunkt är iofs bara att det skall vara varmt o skönt i huset o att hålla frugan på gott humör..;-)
Detta är säkert helt förkastligt ur ett rent driftsekonomiskt perspektiv. Men, men  jag lyckades i varje fall konstatera att deltat ökade med "Acqua pumpen" i 2:an och extra pumpen avstängd. Förutom det  blev det sämre sprutt i elementen. Varför jag raskt Ã¥tergick till mitt (Ã¥tminstone enligt min fru) vinnande koncept...

Godkväll
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #79 skrivet: 21 januari 2009, 22:02:02 »
Menar du att pumpen kan ta skada av att man ändrar flödet med cirkpumpen? Problemet är bara att Värmeutveckling är, minst sagt, erbarmligt dÃ¥liga pÃ¥ att besvara mejl och telefonsamtal. Det har visserligen skett en viss förbättring sen Rickard pÃ¥ VP center gÃ¥tt in i verksamheten. Det händer att han tar telefonen.. Men det är ju Kaj som gjort installationen, som vet hur det är gjort och honom är det hart när omöjligt att komma till tals med.. SÃ¥, om det skall hända nÃ¥t fÃ¥r man för det mesta skruva själv  huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Det här problemet med dålig värme i min utbyggnad har jag tex påtalat i ca ett år utan att få något svar om vad som kan förbättra situationen
« Senast ändrad: 21 januari 2009, 22:04:50 av njitnjau »
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #80 skrivet: 21 januari 2009, 22:24:52 »
Jag måste nog först stajla upp det lite ;D ;D Just nu ser det ut som f-n med alla tempgivarkablar o skit kors o tvärs
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #81 skrivet: 21 januari 2009, 22:35:26 »
nä det gör nog inget  men vad vill du att jag skall plÃ¥ta? nÃ¥gra speciella motiv som du är speciellt intresserad av?
och tack för att du vill hjälpa till!

mvh  J
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #82 skrivet: 22 januari 2009, 23:20:23 »
okej har redan provat.. Men det blev inget bättre.. Min utgångspunkt är iofs bara att det skall vara varmt o skönt i huset o att hålla frugan på gott humör..;-)
Detta är säkert helt förkastligt ur ett rent driftsekonomiskt perspektiv. Men, men  jag lyckades i varje fall konstatera att deltat ökade med "Acqua pumpen" i 2:an och extra pumpen avstängd. Förutom det  blev det sämre sprutt i elementen. Varför jag raskt Ã¥tergick till mitt (Ã¥tminstone enligt min fru) vinnande koncept...

Godkväll
Acquapumpen brukar man få köra i läge 2 i äldre system med dåligt flöde. I ditt fall verkar inte ens det räcka, då du fick bättre värme med det ännu högre flödet med extrapumpen i läge 3. Jag antar att du har en bypassledning också, hur står den? (Den bör ju vara lite öppen då du kör med extrapumpen, eftersom det annars inte finns någon cirkulation genom Acquan då den värmer vv.) Har du kollat om smutsfiltret är rent? Det kan ju också påverka cirkulationen...

Som c-c säger bör man normalt inte laborera med såna här saker själv. För Acquan brukar man efter telefonsupport från värmeutveckling få utföra det mesta själv, då de sköter allt ifrån Linköping. Det är ju som Njitjau säger inte alltid så lätta att få tag i (speciellt Kaj som alltid är upptagen med något jobb och tidsplaneringen spruckit...). De brukar dock alltid vara sympatiska och hjälpsamma, även om det kan ta tid...Jag har den uppfattningen att de aldrig skulle lura någon avsiktligt och de brinner i första hand för sina vp och $-sedlarna kommer i sista hand, de tar aldrig ut överpriser.

Det är ju ändå trist för dig att du uppenbarligen fått för liten pump. Du har ju tidigare sagt att du fick offerterter från flera andra företag, vilken storlek på maskiner erbjöd dom? De borde med tanke på din yta och tidigare förbrukning offererat bytydligt kraftigare maskiner, varvid du kanske borde ifrågasatt om din lilla Acqua verkligen skulle räcka?? För mig (med betydligt lägre förbrukning) var det iaf ganska uppenbart (enkel matematik) att en maskin på 6 kW skulle behöva tillskott då det blev kallare (Kaj lovade inga specifika gradtal då de var väldigt individuellt...). I förhållande till andra maskiner med samma effekt tror jag Acquan är minst lika effektiv. Då mina grannar med "svenska" l/v-pumpar kör med fullt eltillskott vid -10 (deras vp slår av då) kör jag fortfarande med min Acqua+en liten brasa i kaminen.

Hoppas verkligen du kan fÃ¥ fart pÃ¥ värmeutveckling sÃ¥ de kan fixa till din pump sÃ¥ du blir nöjd!  :)

/A


Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Vilken framlednings temp skall man kunna räkna med?
« Svar #83 skrivet: 23 januari 2009, 09:42:43 »
Det blir säkert bra så småningom ! Det är precis som du säger, när man väl får tag i dem så är de hur trevliga som helst. Inga problem där.
Vad gäller offerter från andra pumpinstallatörer så tror jag ( minns inte helt klart) att det var ungefär samma storlek som offererades. Tex hade vi en kille från Carrier som ville sätta in en KW smart. Han trodde absolut att den skulle räcka..."Inget som helst snack" tyckte han. Den är väl tom mindre än Acquan?
Hade även ivt kille på besök tror även där de offererade en pump i samma storlek... (även om den rent fysiskt var ca fyra ggr större...)
Har pratat med Kaj om problemet,  han säger att de kunder med hus i Linköpingstrakten, som är i stil med mitt, där den lilla Acquan är fullt tillräcklig..

Men man kommer inte ifrån att min tidigare förbrukning talar emot att pumpen skulle räcka till.

Jag har faktiskt fått lite support från Rickard de senaste dagarna så vi håller på att försöka bena ut problemet med felsökning. Dock är det jag själv som får göra jobbet.. Vi, dvs jag, skall rengöra smutsfiltret och se om det eventuellt kan vara boven. ( jag tror det inte..)


Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!