Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+  (läst 41865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« skrivet: 18 december 2005, 18:10:18 »
Hmm för det första, finns det ingen kunnig som kan skriva en tråd o
optimering av IVT bv pumpar så som det finns om Nibe & Thermia.

Nu till mina frågor, iom 10- gr så har jag börjat pilla ordentligt i styren på min pump.
Jag håller på att sänka kurvan för att slippa eltillskott, när kommer det förressten?
10-gr ute och stopptemp på 42gr är det nu med 22gr inne
Jag hade tänkt mig att sänka kurvan allteftersom tills det blir 19-20 gr inne vid -15gr - -18gr och
låta eltillskottet gå in någonstans därefter. Jag vet redan nu att det kommer att bli kallt inne
vid +-0 och uppåt med kurva 4.4 som jag kör på nu och tänkte ordna det genom att knäcka kurvan ifrån 0 - +15 ungefär.
En förhoppning är att det skall gå att komma ner på kurva 4 :)
Är detta rätt väg att gå?

Övriga tipps emottages med tacksamhet, tex hur höja tiden innan eltillskott går in
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #1 skrivet: 18 december 2005, 20:50:03 »
Eftersom du hittat knäckningen. Strunta i kurvan och knäck direkt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #2 skrivet: 18 december 2005, 21:28:54 »
Eftersom du hittat knäckningen. Strunta i kurvan och knäck direkt.

Hmm stämmer sambandet ju lägre kurva jag kan köra på och
fortfarande ha en dräglig inne temp, desto mer ekonomisk blir driften?  Sc:,h

Isåfall bör jag väl se till att sänka kurvan så långt det går när det är kallt
och sedan knäcka upp den vid varmare utetemp, eller?

På detta sätt borde jag ju kunna hålla eltillskottet borta i möjligaste mån.

**Edit** Kör fn på kurva 4.1 med -10 gr ute och 22gr inne
« Senast ändrad: 18 december 2005, 21:30:59 av piece »
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #3 skrivet: 18 december 2005, 21:46:25 »
När du "knäcker" gör du din egen kurva. Fördelen är att om du hittat rätt temp för t.ex    -15 grader och ställt in den med knäckning behöver du inte fundera mer. Så det är bara att beta av de olika utetemperaturerna. Det kan vara lämpligt att utgå från kurva 4.


Sedan är det som du skriver att ju lägre temp du värmer huset med desto bättre COP.

« Senast ändrad: 18 december 2005, 21:49:43 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #4 skrivet: 18 december 2005, 22:26:57 »
När du "knäcker" gör du din egen kurva. Fördelen är att om du hittat rätt temp för t.ex    -15 grader och ställt in den med knäckning behöver du inte fundera mer. SÃ¥ det är bara att beta av de olika utetemperaturerna. Det kan vara lämpligt att utgÃ¥ frÃ¥n kurva 4.


Sedan är det som du skriver att ju lägre temp du värmer huset med desto bättre COP.



Då är jag rätt ute då, så låg kurva som möjligt och sedan höja där det behövs :)
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #5 skrivet: 19 december 2005, 01:40:02 »
Men notera värdena när du knäcker. Hur många grader du ändrar.
Jag tycker så här (på goda grunder).

Hitta en kurva som funkar vid svinkyla, den ska ge lagom temp inne.
Sen knäcker man om det behövs. särskilt vid temp kring +-0 kan man behöva gasa en del.

Men sen har IVT´s styr såna brister att utan rumsgivare blir det ALDRIG bra.

Deras styr gör tex att VP kan ge ett par grader över börvärdet konstant utan att stanna ( om utetemp ligger stilla). Det ger en övertemp inne.. då luras du att sänka kurvan fastän du kanske har rätt kurva!! samma kan den ligga något under börvärdet utan att tillskottet aktiveras.

Försök hitta rätt, lova sen att du köper en rumsgivare. Utan den blir det aldrig bra...

Men med en sån då funkar det.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #6 skrivet: 19 december 2005, 07:27:00 »
Men sen har IVT´s styr såna brister att utan rumsgivare blir det ALDRIG bra.

Deras styr gör tex att VP kan ge ett par grader över börvärdet konstant utan att stanna ( om utetemp ligger stilla). Det ger en övertemp inne.. då luras du att sänka kurvan fastän du kanske har rätt kurva!! samma kan den ligga något under börvärdet utan att tillskottet aktiveras.


Hur kan du påstå att det ALDRIG blir bra utan rumsgivare. Jag har själv kört min anläggning över 2 år utan rumsgivare och jag är mycket nöjd med innetempraturen efter justeringar av kurvinställning. Har även flera grannar som är nöjda trots brist på innegivare.

Sedan förstår jag inte vad du menar med att den ligger konstant över eller under börvärdet. Förklara hur detta går till. Min VP har något som kallas "Tillförd Eltillskott i %". Medans kompressorn försöker höja temperaturen till stopptempen så ökar en timer detta tillskott tills den passerar tex. 33% då en tredjedela av el-tillskottet går till. Detta gör då att min aldrig "fastnar" på ett för högt börvärde.

/Peter
Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #7 skrivet: 19 december 2005, 08:24:10 »
Men notera värdena när du knäcker. Hur många grader du ändrar.
Jag tycker så här (på goda grunder).

Hitta en kurva som funkar vid svinkyla, den ska ge lagom temp inne.
Sen knäcker man om det behövs. särskilt vid temp kring +-0 kan man behöva gasa en del.

Men sen har IVT´s styr såna brister att utan rumsgivare blir det ALDRIG bra.

Deras styr gör tex att VP kan ge ett par grader över börvärdet konstant utan att stanna ( om utetemp ligger stilla). Det ger en övertemp inne.. då luras du att sänka kurvan fastän du kanske har rätt kurva!! samma kan den ligga något under börvärdet utan att tillskottet aktiveras.

Försök hitta rätt, lova sen att du köper en rumsgivare. Utan den blir det aldrig bra...

Men med en sån då funkar det.

Hmm då var mina funderingar inte helt fel, jag har lärt ming något av att läsa på forumet :)
Satsar på så låg grundkurva som möjligt för att sedan knäcka upp där det behövs.
Ser ut som att det gÃ¥r att nÃ¥  ner till kurva 3.9 eller 4.0 nu när jag har -12gr... Är det bra eller dÃ¥ligt ?

Innegivare kommer inom kort då en braskamin skall installeras för mysfaktorns skull.
Men vad jag förstår så är det ingen bra ideé att koppla in den innan man har hittat någorlunda rätt
med strypningar av element sam har en någorlunda bra kurva, eller?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #8 skrivet: 19 december 2005, 08:25:22 »
När man "tillverkar" sin egen kurva via knäckningen så ändras inte uttempen på radiatorvattnet annat än vid den utetemp som man ställer om vid. Alltså hittar du en bra vattentemp vid en viss utetemp behöver du inte ställa om den mer. Om man använder lutning och finjustering så ändras uttempen på vattnet vid alla utetemperaturer. Alltså tar det ett tag att hitta rätt. Jag tycker alltså att det är betydligt bättre att knäcka sin egen kurva än att dribbla med lutningar och finjusteringar. Har du fixat till en egen kurva kan man givetvis gå in och sänka den med finjusteringen om man vill. Om man är orolig för hur man ändrar så är det bara att ställa in kurva 0.0 och finjustering 0.0 i det läget skall uttempen vara 20 grader vid alla utetemperaturer. När man knäcker en egen kurva kan värdena från kurva 4.0 vara lämpligt att utgå ifrån.

När det gäller rumsgivare är det ett enkelt utmärkt sätt att styra värmen i huset där det fungerar. Men det fungerar inte i alla hus och ju bättre kurva man fått till från början ju bättre fungerar det sen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #9 skrivet: 19 december 2005, 12:47:50 »
Dribbla och dribbla, en värmekurva som stämmer hyfsat bra måste vara en utgångspunkt.
För en normalanvändare är det svårt abstakt och tidsödande att knäcka vid samtliga utetemperaturer...

Kurvan som följer med stämmer oftast bra.  Hittar man en kurva som funkar vid rejäl kyla sÃ¥ är det smÃ¥ justeringar som ska till

Finjustering är nåt man kan skippa, det kan va aktuellt om man hittar en kurva då det ständigt är för kallt eller för varmt inne.
Det paralellförflyttar kurvan vid samtliga temperaturer...
Thermia avråder helt från det..

Lägg inte ned för mycket jobb, på det där med kurvan i en normalvilla är det inte så kinkigt.

Det du kan göra som få tänker på det är att en rumsgivare kan hjälpa dig att hitta rätt kurva...

Koppla in den efter ett tag kör den inte så känslig, man kan ställa in hur mycket den ska kompensera.

Sen läser du av rumstempen och önskad rumtstemp (Är värdet och börvärdet) i styrdatorn. rätt frekvent och vid olika utetemperaturer.

Då ser du om tempen avviker från det önskade. Men även vid vilka temperaturer det avviker.
EFTER det kan du knäcka kurvan OM det behövs. Men avvikelser kan bero på väderomslag solinstrålning egna aktiviteter tex räcker det om det är folk hemma så stiger tempen. bakning matlagning mm.

I en villa stämmer oftast kurvorna mycket bra..
Dock som jag sa på IVT kan det bli avvikelser men det beror en hel del på styren(s brister), det kompenseras på ett bra sätt av rumsgivaren.
Även sen du tycker att du hittat rätt kan du varje gång du tittar i styren, se om verklig temp avviker från önskad temp.
Men kom ihåg då kommer det oftast att bero på påverlan på rumstemp av andra anledningar än att kurvan är fel.

SÃ¥ ändra inte för ofta( vänta ett dygn) och för mycket. 
Som en schablon brukar man säga att om man ökar tre grader pÃ¥ framledningen kommer rumstempen att öka  ca 1 grad.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #10 skrivet: 19 december 2005, 13:38:36 »
Vet inte hur du har det med dina kurvor uppe i urskogen. Här nere i Stockholm måste nästan "alltid" standardkuvorna höjs lite med finjustering (parralellförskjutning) för att uppnå ett bra resultat.
Jag har mindre problem med att få folk att begripa sig på "knäckning" än att få dem att begripa sambandet med lutning och finjustering. Rumsgivare är bra där det fungerar men det fungerar inte överallt. Men där den finns kan du knäcka till en "perfekt" kurva som du beskriver.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #11 skrivet: 19 december 2005, 14:21:45 »
Vet inte hur du har det med dina kurvor uppe i urskogen. Här nere i Stockholm måste nästan "alltid" standardkuvorna höjs lite med finjustering (parralellförskjutning) för att uppnå ett bra resultat.
Jag har mindre problem med att få folk att begripa sig på "knäckning" än att få dem att begripa sambandet med lutning och finjustering. Rumsgivare är bra där det fungerar men det fungerar inte överallt. Men där den finns kan du knäcka till en "perfekt" kurva som du beskriver.


Kan du kanske försöka beskriva skillnaden mellan att höja kurvan resp höja finjusteringen?
Borde inte resultat bli detsamma?, eller
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #12 skrivet: 19 december 2005, 14:40:54 »
Hmm ytterligare en sak, jag har nu sänkt ifrån kurva 4,8 till 4,1. Det gjordes igårkväll.
Nu har innetempen Ã¥kt upp till 25,5 gr  :-\

Kan någon förklara varför ?

Yttertemp ligger stabilt på -9,6gr.

Eller är det bara att vara nöjd och fortsätta sänka kurva?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #13 skrivet: 19 december 2005, 15:04:24 »
En kurva är förhållandet mellan utetemp och värmebäraren (till rad. eller golvärme) .
En liten ändring av kurvan vid +5 ger än större ändring vid -20.
Finjustering (parralellförskjutning) innebär att man höjer eller sänker uttempen ett antal grader men ändringen blir lika stor oavsett utetemp.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Funderingar kring optimering av IVT greenline HT+
« Svar #14 skrivet: 19 december 2005, 23:35:43 »
Fixaren

Visst jag hÃ¥ller med dig.. men för en normalanvändare kan det bli lite mycket att hÃ¥lla koll pÃ¥...  kurva finjustering knäckning...

Citera
Hmm ytterligare en sak, jag har nu sänkt ifrån kurva 4,8 till 4,1. Det gjordes igårkväll.
Nu har innetempen Ã¥kt upp till 25,5 gr 

det är "omöjligt" det ska bli kallare.. men iofs bra eftersom verkn graden höjs ju mera du kan sänka kurvan.
Man bör vänta ett dygn innan man ändrar mera....

Ex har du 2 grader för varmt inne, då bör du sänka kurvan ungefär 6 grader på framledn tempen. (bör ske vid kyla)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!