Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställningar Villa Classic 75?  (läst 7527 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
Inställningar Villa Classic 75?
« skrivet: 11 februari 2006, 10:01:35 »
Jag måste först säga att detta forum är helt fantastiskt. Har tidigare hållit till då och då på svepinfo.se men det forumet är både svårnavigerat och har ont om besökare. Upptäckten av detta forum har förändrat mitt liv känns det som. Nu har jag äntligen fått svar på frågor som jag haft i fem års tid. Fler lär det bli framöver när jag nu börjat ändra inställningar i mitt system. Tack än en gång.

Nu till mina inställningsfrågor. Inställningarna som de såg ut i går kväll:

Rumbör 20
Drift Värme (auto)
Utetemp -2
Innetemp 21
Kurva 40
VP 60
TS 600
FL 48 (43)
RL 42 (50)   Här har jag ändrat till läge 2 pÃ¥ cirkpumpen, tidigare läge 3
KB in -2
KB ut -5
TS 45

DT VP        19800
DT TS            527
DT VP VV     3404

VV tid var 20 vid installationen. Har ändrat detta till 30 tidigare men ser nu i manualen att fabriksinst är 40. Har ändrat till 40 nu. Har haft stora problem med att vv tar slut. Hoppas det blir bättre nu.

Efter ovanstående avläsning har jag ändrat kurva till 38 samt VP till 90 och TS till 1000.

Dock undrar jag lite kring TS som jag nu har ställt in i läge 45. Tidigare använde jag läge 6. Vad är skillnaden? Jag har tidigare trott att läge 6 innebar att elpatronen gick in endast i sitt lägsta steg men blev osäker efter att ha läst manualen som inte förklarar särskilt mycket. Då ändrade jag till 45. Ska jag ändra tillbaka?

Hur kommer det sig att KB-temperaturen höjs en grad ungefär vid vv-produktion?

Övriga synpunkter pÃ¥ mitt system mottages mycket tacksamt.  :)


Edit: Alldeles nyss kollade jag igen och då var Fl 41 (43) och RL 36 (50) samt KB in -2 och KB ut -6. Det känns som att ändringen av varma cirkpumpen till läge 2 inte påverkat särskilt mycket. Har för mig att jag hade 4-5 graders skillnad även tidigare. Kan tillägga beträffande drifttiden att det är ganska exakt 5 år sedan pumpen installerades.
« Senast ändrad: 11 februari 2006, 10:31:02 av l_exus »
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2006, 10:37:22 »
Tycker Brinetemp är lite låg.

Vilken innetemp strävar du efter att hålla? 20º? Eller är den bra som den är?
Får du samma innetemp när det är riktigt kallt? Kurvans rätta inställning ser man bäst när det är som kallast ute. Har du rätt temp då, då är kurvan bra. Får du sämre innetemp när det är kring 0º ute, så kan kurvan "knäckas" vid -5º/0º/+5º.

Du verkar ha mer tid på Varmvattentillverkning än vad jag har. Men jag har inte samma maskin som du. Dessutom kan det vara så att du förbrukar mer Varmvatten än jag också.
Men det kan även bero på din låga (i mitt tycke) brinetemp. Vilket jag tror påverkar i negativ riktning, då VV-tillv jobbar med höga temperaturer. Vv skall ju upp i ca 54ºc.

Om du kan tala om lite mer om ditt system, så vore det bra. Hur djup borran är, aktivt djup. Hur mycket bostadsyta du värmer osv. Kika lite på vad det står längst ner på mitt inlägg. Så förstår du ungefär vad jag menar.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2006, 11:40:44 »
Huset är byggt 1957 och är på 125 kvm (1 1/2 plan) plus källare ca 70 kvm. Tvårörssystem med 5 radiatorer i källaren som är helt rå och oisolerad. Endast pannrum, duschrum, tvättstuga och garage. Borrdjupet är 120 meter. Aktivt tror jag ligger på 112 meter. Brine har alltid legat på -1 till -2 in ända sedan systemet installerades. Det är på gränsen tyvärr men inte mycket att göra något åt. Jag har kontrollmätt tempen och fått samma värden. Inomhustemperaturen ligger på 20-21 grader även när det är kallt. I morse var det -9 grader ute och då låg innetempen på 20. Kurvan är knäckt med 3 grader vid 0 grader ute. Tidigare oljeförbrukning låg på omkring 3-4 kbm. Oftare 3 än 4 kbm. Elförbrukning 2000 låg på ca 5000 kwh. 2001 installerades pumpen i februari. 2005 gjorde vi åt 15053 kwh totalt. Uppskattningsvis har vi ökat hh-elen med kanske 1000 kwh sedan 2000 eftersom barnen blir större, vi har två datorer, ibland 3, som går några timmar per dag. Tv-tittande ha ökat markant sedan 2000 eftersom vi skaffat Boxer. Sett ur det perspektivet så torde värmepumpsförbrukningen inte ligga på mycket mer än ca 9 000 kwh per år vilket väl ändå får anses vara hyfsat trots låg brine-temp. Har planer på att installera en elmätare vid pumpen.

Edit: Bor i Värnamo i Småland och vad jag kan se på SMHI:s hemsida har vi en årsmedeltemperatur på ca 5 grader.
« Senast ändrad: 11 februari 2006, 11:57:59 av l_exus »
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2006, 16:06:11 »
Tidigare har du legat på en ungefärlig förbrukning på 29 000 - 38 000 kwh lite mellan tummen och pekfingret.
Numera ca 15 000 kwh. Tillsatstimmar ligger på ca 132 tim/år om jag räknade rätt, vilket känns som mer än vanligt.
132 *6 = 792 Kwh per år på tillsats. Det är väl kanske inte hela världen det heller.
Du har ju gjort en besparing på 14 000 - 22 000 Kwh. Det är ju bra så sett.

Om jag fattat rätt, så hadde du ca 24m till berg. Finns det möjlighet, så kanske du kunde komplettera med en bit markslinga, om det finns plats. KB in är lite låg tycker jag.
Om du får upp tempen på KB, så tror jag att du får bättre ordning på VV.

Jag förstod inte riktigt vad du menar med det där om läge 6 ändrat till läge 45. Kan du förklara?

En sak skulle du kunna titta på. VV start. Du har inte en låg temp inställd där? Kanske du kunde lägga dig på 44-45º där.
Då startar Vv-prod tidigare om du har ett lägre värde idag. Och då får du kanske lite bättre varmvatten. Pumpen kommer i så fall gå oftare för VV, men du får troligen lite bättre kapacitet på Vv.

Det skulle ju kunna vara en god idé att kolla om du kanske skulle ta och isolera vinden, vilket kan hjälpa upp en VP som får jobba hårt. Det finns ju fler isoleringsåtgärder man kan göra. Men att isolera vinden är effektivast. Sedan kan man passa på att tilläggsisolera väggar när man byter panel, till 3-glas om man skall byta fönster osv. Men det är svårt att räkna hem de senare åtgärderna.

Nu är inte jag att räkna som någon expert. Det finns många som kan detta bättre än jag här. Och vi får hoppas att någon av dessa kan bekräfta/dementera mina påståenden.

Edit:
Annars så ser det nog ganska ok ut med dina inställningar.

Som en liten referens, så har jag inte haft lägre än +2ºc in denna vinter. Men pumpen har iofs inte varit i drift så länge heller.
Jag vet inte när man skall börja se upp med frysningar i borran, med risk för ihopklämd kollektor som följd.
« Senast ändrad: 11 februari 2006, 16:14:52 av Michael A »
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2006, 17:10:08 »
Tillsatstimmar ligger på ca 105 tim/år i snitt eftersom jag haft pumpen i 5 år. Ang. borrdjupet har vi 16 meter till berg och såvitt jag förstår så brukar man räkna halva foderrörsdjupet som aktivt under förutsättning att det är vattenfyllt. Vi tappar några procent i verkningsgrad eftersom kb in ligger så lågt som -2 men jag tror att det kostar betydligt mer i pengar räknat att gräva ner en markslinga och koppla ihop den med befintlig slinga. Materialkostnad och montering blir nog svår att räkna hem med nuvarande pump. Däremot så undrar jag vad som händer med tempen i framtiden när nuvarande pump behöver bytas. Nya pumpar med ännu högre effektivitet lär ju kräma ur ännu mer ur berget vilket borde leda till ännu lägre kb in. Detta är ett bekymmer. Vet ej om jag kan klaga hos installatören. Jag funderar istället på om man kan komplettera anläggningen med en solvärmeanläggning när det blir dags för byte av pump. Detta blir dock en senare fråga som förhoppningsvis ligger ganska många år framåt.

Saxat ur manualen:
"TS anger på vilket sätt tillsatsvärmen i vp ska kopplas in. 45 innebär inkoppling i två steg (två alt. tre faser inkopplade) där första steget kopplas in vid Integral VP + Integral TS och steg två 40 gradminuter senare. Läge 6 innebär inkoppling i ett steg vid Integral VP + Integral TS." Dock så förstår jag inte om läge 6 kopplar in elpatronen med full effekt i ett steg eller om den endast kopplas in i steg 1 d.v.s. med två faser och aldrig går upp till full effekt.

VV start är inställt på 44. Vinden är redan tilläggsisolerad.
« Senast ändrad: 11 februari 2006, 17:12:29 av l_exus »
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2006, 17:53:41 »
Tillsatstimmar ligger på ca 105 tim/år i snitt eftersom jag haft pumpen i 5 år. Ang. borrdjupet har vi 16 meter till berg och såvitt jag förstår så brukar man räkna halva foderrörsdjupet som aktivt under förutsättning att det är vattenfyllt.

Tror man brukar räkna en tredjedel 16m/3= 5m. 5m + 104m = 109m aktivt.

Vi tappar några procent i verkningsgrad eftersom kb in ligger så lågt som -2 men jag tror att det kostar betydligt mer i pengar räknat att gräva ner en markslinga och koppla ihop den med befintlig slinga. Materialkostnad och montering blir nog svår att räkna hem med nuvarande pump. Däremot så undrar jag vad som händer med tempen i framtiden när nuvarande pump behöver bytas. Nya pumpar med ännu högre effektivitet lär ju kräma ur ännu mer ur berget vilket borde leda till ännu lägre kb in. Detta är ett bekymmer. Vet ej om jag kan klaga hos installatören. Jag funderar istället på om man kan komplettera anläggningen med en solvärmeanläggning när det blir dags för byte av pump. Detta blir dock en senare fråga som förhoppningsvis ligger ganska många år framåt.

Att klaga hos installatören är nog försent. Troligen har garantin på installationen gått ut, är ofta på 2år.
Min fundering med att utöka kollektorn, har delvis att göra med risk för frysning i borrhålet. Nu vet inte jag om dina temperaturer på brine är så låga, att risk föreligger. Men det skulle kunna vara en aspekt, som motiverar förlängning av kollektorn.

Saxat ur manualen:
"TS anger på vilket sätt tillsatsvärmen i vp ska kopplas in. 45 innebär inkoppling i två steg (två alt. tre faser inkopplade) där första steget kopplas in vid Integral VP + Integral TS och steg två 40 gradminuter senare. Läge 6 innebär inkoppling i ett steg vid Integral VP + Integral TS." Dock så förstår jag inte om läge 6 kopplar in elpatronen med full effekt i ett steg eller om den endast kopplas in i steg 1 d.v.s. med två faser och aldrig går upp till full effekt.

VV start är inställt på 44. Vinden är redan tilläggsisolerad.
Det verkar som att i läge 6, slår allt till direkt på integral VP + Integral TS.

Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2006, 21:11:46 »
Med TS i läge 45 sÃ¥ borde man kunna spara en och annan kwh eller?  :)

Det stämmer nog att risken finns för frysning i borrhålet. Om jag inte behöver komplettera borran nu så lär jag behöva göra det den dag pumpen behöver bytas. Tyvärr får jag betala för installatörens misstag. Än så länge funkar pumpen hyfsat med en årsförbrukning på ca 9 000 kwh men jag tror att jag skulle ha en elkostnad som understiger dagens med kanske 1000 kr per år, ev ännu mer, om kb in hade legat på säg +2 ºC jämfört med -2 ºC.

Man kanske kunde göra en deal med installatören om fri inkoppling om jag köper delarna själv. T.ex. 300 m markslang hos Rinkaby Rör ligger på ca 2500 kr. Hyra av en Ditch Witch borde inte vara så dyr. Jobbet kanske man klarar själv med att få ner slangen i jorden.
« Senast ändrad: 12 februari 2006, 21:16:04 av l_exus »
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2006, 01:19:07 »
Jag har sett ungefärliga siffror på hur mycket man tappar på lägre temp på brine. Minns inte riktigt vad det var. Men sök lite här på forumet, så kanske du kan hitta något.

Ta och ställ frågan på installationstråden. Ang om du bör förlägga markkollektor.
Där kan du säkert få svar på om du ligger i farozonen i dagsläget. Om du borde förlänga kollektorn, och hur mycket i så fall.
Om det går att räkna hem inom resonabel tid.

Om man jämför med andra med uppvärmningsyta lik din, så behöver inte din masikn nödvändigtvis vara för liten (med tanke på att du funderar på byta till större).

Hittade tex Bertil, som har en uppvärmd yta på ca 200m², och en Villa 75.
Men hans värden är annorlunda. 2003 såg det ut så här för honom:
VP 3200 tim
Vv 450 tim
Ts 4 tim

Att jämföra med dina siffror dividerade på 5år:
VP 3960 tim
Vv 680 tim
Ts 105,5 tim (du har 100 tim mer än honom per år)

En sak som skiljer era anl åt är djupet på borran, han har 160m! Men jag känner å andra sidan tre familjer på orten där jag bor, som har Villa 75 och som du ett borrhål på 120m. Och för dem funkar det bra såvitt jag vet. Så kanske en orsak kan vara skillnader i bergets värmeledningsförmåga där du bor jämfört med här.
Med TS i läge 45 så borde man kunna spara en och annan kwh eller? :)

Ja, om slutsatsen är riktig. Så borde det rädda någon kwh.


Man kanske kunde göra en deal med installatören om fri inkoppling om jag köper delarna själv. T.ex. 300 m markslang hos Rinkaby Rör ligger på ca 2500 kr. Hyra av en Ditch Witch borde inte vara så dyr. Jobbet kanske man klarar själv med att få ner slangen i jorden.
Det kan ju vara värt ett försök.
Om du får lite på fötterna angående om kollektorn är för kort, och hur mycket den i så fall skulle utökas. Så kanske det går att prata med honom.

Sedan dina ändringar gjordes, har du märkt någon förbättring med tillgången till VV?
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2006, 10:00:25 »
Om man jämför med andra med uppvärmningsyta lik din, så behöver inte din masikn nödvändigtvis vara för liten (med tanke på att du funderar på byta till större).

Tanken var nog snarare att en pump med samma effekt som min är ännu effektivare om 15 år på att krama ur energin ur berget. Då torde mitt borrhål få problem. Dessutom när min pump var ny så pekade alla beräkningar på att pumpen var överdimensionerad för vårt hus. Det var ju en himla tur att vi gjorde det. Annars hade väl pumpen gått konstant i fem år hittills med brinetemp på -10 grader in och permafrost i hålet ;D.

Sedan dina ändringar gjordes, har du märkt någon förbättring med tillgången till VV?

Inte direkt men det känns som att anläggningen inte går på knäna på samma sätt. Pumpen kan till och med stanna när det är minus 7-8 ºC ute för en natt. Det kan jag inte påstå att jag märkt tidigare. Nu kanske detta är inbillning eftersom jag inte gjort några större ändringar eller tillbringat lika mycket tid i pannrummet på senare år som jag gjort nu senaste veckan. En nackdel med min pump är att det inte finns någon inbyggd logger. Den visar inte antal start/stopp t.ex. Faktiskt ganska dåligt av en pump som ändå kostade ca 45 000 kr.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2006, 23:03:50 »
Jag kikade lite på SGU idag. Och kollade området i kring där du bor.
Där var Granit, Gabbro och Diabas om jag minns rätt. Värmeledningsförmågan varierar rätt mycket mellan dessa bergarter. Jag har sett siffror på upp till 3,4 w/mk för Granit, och så lågt som 1,9 w/mk på Gabbro.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2006, 21:59:38 »
Det är säkert så att vi har berg med sämre värmeledningsegenskaper, tyvärr.

En annan fråga:
Jag har noterat att när pumpen stannat och sedan matar på med varmvatten så ökar gradminutunderskottet. Detta är givetvis i sin ordning men när gradminuterna ligger runt -40 så på någon sekund hoppar den direkt till -90 och vp startar. Varför gör den så? Ner till ca 40 så ökar gradminuterna med 4-5 varje steg därefter går de direkt till -90.
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2006, 17:41:42 »
Är det medan Pumpen växlar mellan VV och VB du menar eller?
Kompressorn går hela tiden, utan stopp alltså.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2006, 17:49:23 »
l_exus

Kontrolera om du har nog stort hysteres så att pumpen inte styr på hysteres i stället för intregral. Jag har 14 ºC på min och hos mig fungerar det perfekt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2006, 18:19:23 »
Om den stänger av på hysteres, så nollas väl integralen eller?
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inställningar Villa Classic 75?
« Svar #14 skrivet: 16 februari 2006, 18:33:13 »
Om tempen på VB blir för hög (över börvärde+integral) nollas integralen och pumpen stoppas. Omvänt om VB blir för låg( under börvärde - integral) justeras integralen ned till inställt startvärde, i ditt fall -90
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!