Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rego800  (läst 28776 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Rego800
« Svar #15 skrivet: 26 april 2011, 08:50:48 »
Det var inte själva frånvaron av ventilen jag tänkte på, utan att om man ställer/byglar att det inte skall produceras varmvatten så kanske inte ikonerna visas...

Den inställningen har jag letat efter fölr att mitt system skulle sluta att värma varmvatten (har slinga) och jag kan säga att den inte finns.
Till slut var jag tvungen att lura systemet med ett 800ohm's motstånd på T3 ingången som satte varrmvattentempen till 76°C.

I styrskåpen sitter styrkortet med CPU i locket, den byttes häromdagen från 3.20.20 till 3.30. De andra korten är IOB och PSU, de verkar vara standard korten.
Det finns ett kort till som jag antar är tillvalskortet, det är kopplat med en canbus kabel till IOB kortet och en till CPU kortet.
Det står ofta ver eller rev och någon siffra på dylika kort, det finns inte så jag kan inte säga något om detta.

Du skall ha en låda till tillnämligen tillvals kortet för el/oljepanna
om du inte har det kanske du behöver terminera CAN nätet på något av de befintliga korten eftersom man kan få spegelkommunikation om det inte är rätt terminerat.
detta betyder att systemet kan få samma signal från två håll med samma prioritet vilket kan få systemet att agera konstigt.

Sitter inte just nu med info om var terminetingarna skall vara men det finns en trÃ¥d som Purjo_ skrivit  om CAN nätet
där kan man se hur signalerna går och var man behöver terminera om man inte har tillvalskortet.


Vilka symptom hade du för att bli tvungen att lura den med ett motstånd. T3 och växelventil är ju tillval.

Menar du att tillvalskortet sitter i sin egen låda? Min Rego800 har en egen "Garo" låda och det sitter dessutom ett kort som jag beskrev, inte finns beskriven i installations manualen.
Jag bifogade en bild på insidan av mitt skåp, kortet i fråga sitter längst ner, cpu kortet sitter i locket som jag ställt ovanför utanför bild

Om Purjo kan berätta vilken tråd ska jag försöka ta bort det mystiska kortet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rego800
« Svar #16 skrivet: 26 april 2011, 09:10:30 »
Det ser ut som att du har två PSU-kort (ett till vänster och ett på botten i lådan) och ett IOB-kort i lådan. CanBus-en verkar komma in från VP'ns IOB-kort till det vänsta PSU-kortet (den vita lite grövre kabeln). Sen går bus'en vidare till Regon, via det andra PSU-kortet och till IOB-kortet. Kolla att den lilla strömbrytaren märkt 'Term' står i avstängt läge överallt utom i ändpunkterna av CanBus'en. Dvs IOB-korten i lådan resp VP'n.

I vilket läge sitter bygeln på IOB-kortet?

Logga in i fabriksnivån och kolla igenom larm och varningsloggarna om det står nåt intressant där... Det skall även finnas en meny där man kan se vilka kort som är anslutna och vilken version det är på dem (Jag kommer inte ihåg exakt vart..).

Edit: Det ligger i längs ner i Avancerade menyn - Nedanför 'Programversion'. Menyn är ny och tillkom iom version 3.30.
« Senast ändrad: 26 april 2011, 10:07:32 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Rego800
« Svar #17 skrivet: 26 april 2011, 10:25:43 »
Det ser ut som att du har två PSU-kort (ett till vänster och ett på botten i lådan) och ett IOB-kort i lådan. CanBus-en verkar komma in från VP'ns IOB-kort till det vänsta PSU-kortet (den vita lite grövre kabeln). Sen går bus'en vidare till Regon, via det andra PSU-kortet och till IOB-kortet. Kolla att den lilla strömbrytaren märkt 'Term' står i avstängt läge överallt utom i ändpunkterna av CanBus'en. Dvs IOB-korten i lådan resp VP'n.

I vilket läge sitter bygeln på IOB-kortet?

Logga in i fabriksnivån och kolla igenom larm och varningsloggarna om det står nåt intressant där... Det skall även finnas en meny där man kan se vilka kort som är anslutna och vilken version det är på dem (Jag kommer inte ihåg exakt vart..).

Ahaaaa  b00k
Din schematiska beskrivning stämmer.
Pump IOB - PSU - CPU - PSU - IOB.
PSU korten har ingen terminering, De som har är alla ställda mot ordet TERM, - slÃ¥r om -. Nu stÃ¥r CPU kortets terminerings switch frÃ¥n ordet TERM  ;)
Provar igen...

Nu är det ju väder för människor och inte värmepumps körning, 20 grader i skrivande stund...

Enligt Service meny - Avancerad meny - "Anslutna I/O kort" finns det 2 Reläkort värmesystem 2,06 och Reläkort värmepump 2,06. känns lite som att detta är PSU korten.

Det finns kanske inget tillvalskort då. Lika bra det.

Nu kör vi.
Det visas fortfarande ingen radiator icon, bara kompressor och fläkt.
Max temp för T1 i uppstarts menyn stÃ¥r nu pÃ¥ 39, men T1 är just nu 41,7  :( kanske nÃ¥gon timer som begränsar minimal körtid.
10 minuter senare, typ.
Den verkar fortfarande ignorera både max temp för T1 och "Värme systemets start/stop" tempar i temperatur menyn.





Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Rego800
« Svar #18 skrivet: 26 april 2011, 10:26:05 »
Vilka symptom hade du för att bli tvungen att lura den med ett motstånd. T3 och växelventil är ju tillval.

Menar du att tillvalskortet sitter i sin egen låda? Min Rego800 har en egen "Garo" låda och det sitter dessutom ett kort som jag beskrev, inte finns beskriven i installations manualen.
Jag bifogade en bild på insidan av mitt skåp, kortet i fråga sitter längst ner, cpu kortet sitter i locket som jag ställt ovanför utanför bild

Ser att du saknar tillvalskortet (som skall ligga sist i kedjan och där en av termineringarna sker men du kan göra som Purjo_ skriver, terminera på IOB kortet)
Skall ladda upp bilder på de olika korten/lådorna när jag kommer hem från jobet
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Rego800
« Svar #19 skrivet: 26 april 2011, 10:32:53 »
Vilka symptom hade du för att bli tvungen att lura den med ett motstånd. T3 och växelventil är ju tillval.

Menar du att tillvalskortet sitter i sin egen låda? Min Rego800 har en egen "Garo" låda och det sitter dessutom ett kort som jag beskrev, inte finns beskriven i installations manualen.
Jag bifogade en bild på insidan av mitt skåp, kortet i fråga sitter längst ner, cpu kortet sitter i locket som jag ställt ovanför utanför bild

Ser att du saknar tillvalskortet (som skall ligga sist i kedjan och där en av termineringarna sker men du kan göra som Purjo_ skriver, terminera på IOB kortet)
Skall ladda upp bilder på de olika korten/lådorna när jag kommer hem från jobet

Jag var egentligen inte ute efter något tillvalskort så det är lugnt. Som jag skrev stod switchen mot term på alla 3 korten, ändrade på CPU kortet så endast det står _från_ ordet term. Antar att att _mot_ term betyder terminerat.
Jag var mer intresserad av symptomen som får dig att behöva lura regon med ett motstånd på T3.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rego800
« Svar #20 skrivet: 26 april 2011, 10:33:53 »

Enligt Service meny - Avancerad meny - "Anslutna I/O kort" finns det 2 Reläkort värmesystem 2,06 och Reläkort värmepump 2,06. känns lite som att detta är PSU korten.

Nej, det är IOB-korten - Det till stora kortet till höger i lådan med 5 vita relän på. Det sitter ett exakt likadant i VP'n.

Som sagt var: Termineringen fixar inte problemet med varmvattnet, men kan mycket väl fixa problemet med att regonn startar om sporadiskt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rego800
« Svar #21 skrivet: 26 april 2011, 10:38:36 »
Anledningen till att du skulle koppla ett motstånd till T3 är för att lura Regon att varmvattnet alltid är tillräckligt varmt. Eftersom det verkar vara svårt att få Regon att inte vilja göra varmvatten överhuvudtaget så är det en liten 'fullösning'...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Rego800
« Svar #22 skrivet: 26 april 2011, 10:57:20 »
Anledningen till att du skulle koppla ett motstånd till T3 är för att lura Regon att varmvattnet alltid är tillräckligt varmt. Eftersom det verkar vara svårt att få Regon att inte vilja göra varmvatten överhuvudtaget så är det en liten 'fullösning'...

Ahha, lite micro$oft i regon, det förklarar saken! Kan man inte bara ta en bit koppar tråd så tror den att det är 195 ºC... Kanske inte. Vem säljer lämpliga motstånd? Kjell.com kanske

Jag tror att jag måste låta maskineriet köra själv ett tag, Det har ju inte gått innan. Problemet är ju bristen på värmebehov... :D

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Rego800
« Svar #23 skrivet: 26 april 2011, 10:57:52 »
Vad som hände med varmvattnet var att REGO försökte köra tillskott för att göra periodisk varmvattenhöjning.
och har den völ påbörjats spelar det ingen roll att du inaktiverar den i systemet, den måste gå klart.

När T3 inte finns kommer därför detta tillskott aldrig att slå ifrån
Dessutom har jag för mig att kompressorn jobbade upp mer värme(inte följde kurvan) samt att REGO försökte reglera med shunten eftersom T1 då blev för varm.

EDIT: Närmsta radiohandlare borde ha ett 800ohm's motstånd
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Rego800
« Svar #24 skrivet: 26 april 2011, 11:08:22 »
Vad som hände med varmvattnet var att REGO försökte köra tillskott för att göra periodisk varmvattenhöjning.
och har den völ påbörjats spelar det ingen roll att du inaktiverar den i systemet, den måste gå klart.

När T3 inte finns kommer därför detta tillskott aldrig att slå ifrån
Dessutom har jag för mig att kompressorn jobbade upp mer värme(inte följde kurvan) samt att REGO försökte reglera med shunten eftersom T1 då blev för varm.

EDIT: Närmsta radiohandlare borde ha ett 800ohm's motstånd

Ok, lysande. Det förklarar en hel hög med förslag att lura den med detta motstånd. Det ska provas. Tack för denna fakta, efter 15 år med C++ jag är allergisk mot vidskepelse när det gäller maskiner. Präktig bugg på min ära.


Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Rego800
« Svar #25 skrivet: 26 april 2011, 12:12:08 »
Vad som hände med varmvattnet var att REGO försökte köra tillskott för att göra periodisk varmvattenhöjning.
och har den völ påbörjats spelar det ingen roll att du inaktiverar den i systemet, den måste gå klart.

När T3 inte finns kommer därför detta tillskott aldrig att slå ifrån
Dessutom har jag för mig att kompressorn jobbade upp mer värme(inte följde kurvan) samt att REGO försökte reglera med shunten eftersom T1 då blev för varm.

EDIT: Närmsta radiohandlare borde ha ett 800ohm's motstånd

Vilken effekt ska motståndet klara?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rego800
« Svar #26 skrivet: 26 april 2011, 12:30:55 »
1/4 W räcker...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
SV: Rego800
« Svar #27 skrivet: 26 april 2011, 12:36:39 »

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Rego800
« Svar #28 skrivet: 26 april 2011, 16:58:27 »
Lovade lite bilder tidigare så kommer de

EDIT:Sen kom jag att tänka på en annan sak nämligen jordningen av CAN kabeln För den är väl skärmad för att undvika diverse störningar.
Har du jordat den ute i värmepumpen?
kan inte se att du jordat skärmen i skåpet så därför frågan
OBS! Skärmen i CAN kabeln skall bara jordas på EN sida (antingen i skåpet eller ute i värmepumpen)
OBS! Förtydligande om jordpunkter
min är jordad i skåpet längst ner till höger direkt i chassit sen är can kabeln till tillvaskortet jordad på den jordpunkten som är längst till höger på DIN skenan.
« Senast ändrad: 26 april 2011, 19:01:37 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rego800
« Svar #29 skrivet: 26 april 2011, 17:04:07 »
Vad använder du tillvalskortet till?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 223
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!