Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla support (för novice)  (läst 8655 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elsmurfo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla support (för novice)
« Svar #30 skrivet: 17 juni 2017, 17:12:02 »
Men det kan ju också vara så att din konvektor kom med en ventil inbyggd (brukar vara en option). Och om det nu är något fel/brist på kretskortet så är det väl inte alls osannolikt att den ventilen inte öppnar eftersom den borde styras av samma relä/utgång som cirkulationspumpen.

Om du tar ett foto på konvektorn utan kåpa så borde vi kunna klura ut det.

Tycker inte att du ska misströsta. Det är klart att detta löser sig!

Ska fixa ett kort på konvektorn utan kåpa, jobbar 42 timmar under helgen och konvektorn sitter ~4 meter upp på väggen.
Försöker ta ett kort på Måndag då jag jobbat klart.

Tack för alla som engagerar sig tummenupp

Utloggad elsmurfo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla support (för novice)
« Svar #31 skrivet: 19 juni 2017, 15:02:22 »
Här kommer några svajiga foton på 4 meter höjd från en väldigt bristfällig och svajig "ställning" :P

Kopparrören på höger sida är kall.
Kopparrören på vänster sida är varm.
Verkar inte cirkulera inne i pumpen.

Har inte satt tillbaka kåpan än, om någon annan bild önskas så säg till (vinkel etc).

Mvh

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikyla support (för novice)
« Svar #32 skrivet: 19 juni 2017, 18:52:12 »
Tycker att det är svårt att avgöra. Om det sitter en ventil så sitter den under den kvadratiska isoleringen. Går det någon ledning dit? Om du klämmer på isoleringen, känns det som att rören bara går vidare rakt igenom eller känns det som att det skulle kunna sitta en ventil där?
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Frikyla support (för novice)
« Svar #33 skrivet: 19 juni 2017, 18:58:12 »
Förresten, har du provat att öppna på luftningsskruven som syns? Inte för att jag tror att det kan vara luft som är problemet, men det skadar inte att prova och se om det kommer luft eller köldbärare. Stäng av cirkulationspumpen innan du provar att lufta.

Edit: Tittar tillbaka i tråden på ditt första inlägg. Vi har ju i tråden helt fokuserat på cirkulationspumpen och det är ju helt klart att det är ETT fel. Men vi har glömt bort att manometern står på 0 bar - det kan vara ett ANDRA fel. Om systemet är rätt fyllt och luftat med hänsyn tagen till konvektorn så borde manometern stå på minst <höjdskillnaden mellan manometer och konvektor i meter> * 0.1 plus en marginal. Det gör den väl inte? Du kan göra luftningsprovet ovan och då ska det egentligen komma köldbärare direkt. Pyser det ut luft så ska köldbäraren komma efter ett tag. Men med manometern på 0 är det inte troligt att det kommer någon.

I det senare fallet behöver du fylla upp systemet. Det går att göra på lite olika sätt.
« Senast ändrad: 20 juni 2017, 08:46:13 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad elsmurfo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla support (för novice)
« Svar #34 skrivet: 27 juni 2017, 17:13:53 »
Förresten, har du provat att öppna på luftningsskruven som syns? Inte för att jag tror att det kan vara luft som är problemet, men det skadar inte att prova och se om det kommer luft eller köldbärare. Stäng av cirkulationspumpen innan du provar att lufta.

Edit: Tittar tillbaka i tråden på ditt första inlägg. Vi har ju i tråden helt fokuserat på cirkulationspumpen och det är ju helt klart att det är ETT fel. Men vi har glömt bort att manometern står på 0 bar - det kan vara ett ANDRA fel. Om systemet är rätt fyllt och luftat med hänsyn tagen till konvektorn så borde manometern stå på minst <höjdskillnaden mellan manometer och konvektor i meter> * 0.1 plus en marginal. Det gör den väl inte? Du kan göra luftningsprovet ovan och då ska det egentligen komma köldbärare direkt. Pyser det ut luft så ska köldbäraren komma efter ett tag. Men med manometern på 0 är det inte troligt att det kommer någon.

I det senare fallet behöver du fylla upp systemet. Det går att göra på lite olika sätt.

VA kille var hit och fyllde på systemet, manometern står nu på 2bar.
Luftade även fläktkonvektorn, kom köldbärare direkt. (luftade med cirkpump påslagen).

VA killen lämnade och sa att nu borde allting fungera, likförbannat kyler den inte luften.
Ringde min kontaktman som trodde det berodde på dålig cirkulation, bad mig kontrollera smutsfiltret, vilket var igensatt.
Jag rengjorde detta men fortfarande kommer ingen kyla.
VA´firman kommer nu i veckan och ska prova lufta aggressivare och samtidigt som luftning utförs så fylls systemet.
Hoppas det går till sig nu.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla support (för novice)
« Svar #35 skrivet: 27 juni 2017, 21:11:06 »
OM det är som på min kylare så sitter det en trevägs shunt under den fyrkantiga isoleringen, om den inte öppnar så kommer det bara att bli kallt på höger sida av konvektorn, precis som du beskriver.
Det kan inte vara så enkelt att du "dragit på" termostaten max, men du borde dra ned den till min för att få max kyla?
Det skulle förklara både att cirkpumpen inte får spänning och att shunten/växelventilen inte öppnar.

Det kan självklart vara kortfel på konvektorn också så att varje sig cirkpump eller växelventil får spänning när den skall kyla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad elsmurfo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla support (för novice)
« Svar #36 skrivet: 28 juni 2017, 10:15:32 »
OM det är som på min kylare så sitter det en trevägs shunt under den fyrkantiga isoleringen, om den inte öppnar så kommer det bara att bli kallt på höger sida av konvektorn, precis som du beskriver.
Det kan inte vara så enkelt att du "dragit på" termostaten max, men du borde dra ned den till min för att få max kyla?
Det skulle förklara både att cirkpumpen inte får spänning och att shunten/växelventilen inte öppnar.

Det kan självklart vara kortfel på konvektorn också så att varje sig cirkpump eller växelventil får spänning när den skall kyla.

Aha. låter precis som mitt problem!
Termostaten, vart finner jag denna? Jag har bara en fjärrkontroll jag ställer tempraturen på.
Ingen har haft åtkomst eller gjort åverkan på fläktkonvektorn (då den sitter 3.5 meter upp).

Verkar nästan som att det är växelventilen som spökar nu då, cirklurerar köldbäraren fortfarande i systemet om växelventilen är stängd?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla support (för novice)
« Svar #37 skrivet: 28 juni 2017, 10:45:43 »
Det finns olika typer av ventiler, tvåvägs som bara stänger/öppnar, eller som den jag har trevägs, som håller igång cirkulationen även om det är stängt till själva kylaren.
Blir det kallt på höger sida, men inte på vänster så är det troligen en trevägsventil.

Det verkar konstigt om styrningen till både cirkpump och växelventil gått sönder samtidigt, OM de inte styrs av samma relä, vilket inte är omöjligt.
Har inte kollat något elschema.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad elsmurfo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla support (för novice)
« Svar #38 skrivet: 02 juli 2017, 15:53:37 »
Det finns olika typer av ventiler, tvåvägs som bara stänger/öppnar, eller som den jag har trevägs, som håller igång cirkulationen även om det är stängt till själva kylaren.
Blir det kallt på höger sida, men inte på vänster så är det troligen en trevägsventil.

Det verkar konstigt om styrningen till både cirkpump och växelventil gått sönder samtidigt, OM de inte styrs av samma relä, vilket inte är omöjligt.
Har inte kollat något elschema.

Nu fungerar systemet!
Det var precis så att även styrningen till ventilen var ur funktion, så nu är denna konstant öppen och cirkpumpen konstant igång fram tills det nya kretskortet anländer och driftsätts!

Vill passapÃ¥ att tacka alla som har engagerat sig i denna trÃ¥d och i att hjälpa mig  "love"
Återkopplar hur detta slutar när kretskortet kommit!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!