Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För hög brinetemp, felmed.  (läst 3326 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Caroline123

  • Gäst
Caroline123
För hög brinetemp, felmed.
« skrivet: 25 december 2013, 18:13:53 »
Igår, på självaste julafton så började larmet att blinka rött till vår värmepump. Den slog av sig flertalet gånger men genom att trycka på ON så gick den igång igen en liten stund innan den slog av och larmlampan lös ytterligare. Upprepade gånger.

Imorse svinkallt inne och värmepumpen av. Med röd blinkande lampa. Fick upp felmeddelande: "För hög brinetemp"
Får heller inte tag i varken istallatör eller service. Så nu eldar vi i kaminen men det är ju fortfarande kallt. Någon som vet vad som kan ha hänt? Är pumpen trasig nu? Någon som har erfarenhet?

En ctc-eco heat från -04.. Jordvärme!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: För hög brinetemp, felmed.
« Svar #1 skrivet: 25 december 2013, 20:42:46 »
Antagligen är det nån av brine givarna som visar fel vilket är ganska vanligt det bör gå att kasta om anslutningarna inne i själva vp mellan de båda givarna så du får igång vp för det är egentligen bara en av givarna som orsakar larmet. Surfa in på ctc hemsida och ladda ner installatörs handbok eller liknande så står det vart givarna är anslutna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: För hög brinetemp, felmed.
« Svar #2 skrivet: 25 december 2013, 20:45:51 »
Troligaste felet är en fuktskadad givare pÃ¥ köldbäraren. Det är rätt vanligt. Det blir dÃ¥ delvis kortslutning i givaren vilket resulterar i att givaren har lägre resistans än vad som motsvarar temperaturen. Det tolkas som för hög brinetemperatur av reglersystemet. 

Har jag rätt i min förmodan om felet kan man koppla ett motstånd i serie med givaren för att få igång pumpen men det förutsätter ju att man tillgång till motstånd med någorlunda rätt resistans och det är väl få förunnat.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: För hög brinetemp, felmed.
« Svar #3 skrivet: 25 december 2013, 20:53:21 »
Hittade ingen manual på ctc hemsida men jag hittade en på min dator dock lite nyare skicka mejl till mig så skickar jag manualen så ser du vart givarna är anslutna. Tydligen är det inkommande givare som styr larmet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: För hög brinetemp, felmed.
« Svar #4 skrivet: 25 december 2013, 20:58:04 »
Fixade ett skärm klipp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Caroline123

  • Gäst
Caroline123
SV: För hög brinetemp, felmed.
« Svar #5 skrivet: 26 december 2013, 12:19:22 »
Tusen tack för svaren. Då ska jag kolla närmare på det där :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!