Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effekt frÃ¥n Ivt 495 Twin  (läst 5985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalsipper

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Hu va varmt!
Effekt från Ivt 495 Twin
« skrivet: 05 februari 2004, 19:24:18 »
Enl. spec så skall man ha ett hål (aktivt) på 50m för att få ur 2 kW effekt ur bergvärmedelen i 495.
Om man som jag har 60m aktivt hål, gör det något vid effekten.
Borraren som gjorde mitt hål sa att det skulle göra att jag fick ut ung. 0.5kW till alltså 2.5kW bergvärme +2kW frånluft= 4.5kW effekt.

Kan det vara så?
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

Utloggad rickardm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re: Effekt från Ivt 495 Twin
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2004, 22:40:09 »
Jag har inte studerat IVT:s kurvor närmare, så att jag kan ge ett helt faktaundebyggt svar.

Rent principiellt är det dock så att det finns två saker som avgör uteffekten.

1. Vilken framledningstemperatur som värmepumpen arbetar emot, ju högre temp som värmepumpen måste värma vattnet till (t.ex.varmvattenberedning) ju lägre blir uteffekten. Om du däremot värmer ett golvvärmesystem som bara behöver 30-35 graders framledningstemperatur så får du ut mera effekt ur värmepumpen. I ett sånt fall där du värmer "huset" med hjälp av 35 graders framledningstemp så ger den förmodligen ca 4.5 kW.

2. Den andra saken som påverkar uteffekten är temperaturen från borrhålet, ju varmare vatten som du får upp ur borrhålet ju högre uteffekt ger värmepumpen. Man brukar säga att verkningsgraden ökar med ca 3%/grad varmare vatten från borran.
Verkningsgraden är ett mått på förhållandet mellan avgiven effekt och tillförd effekt och förkortas COP.
I ditt fall är COP vid 0 grader inkommande och 45 graders framledningstemp = avgiven effekt 4kW/tillförd effekt 1.4=COP 2.86
D.v.s. du får ut 2.86 gånger så mycket effekt som du tillför, detta medräknat cirkulationspumparnas effektförbrukning.

Man kan väl säga att borraren både hade rätt och fel, om extrametrarna ger högre inkommande temp på vattnet så ger VP:n högre uteffekt. Men om den skall ge 0.5 kW högre uteffekt så krävs det att inkommande från borran håller 3 grader högre temp än det skulle ha gjort utan att borra de extra metrarna, och det är klart tveksamt.

Det som är viktigt för dig är att försöka få så låg framledningstemperatur som möjligt i ditt uppvärmningssystem, utan att det blir för kallt inne, det är där de "stora pengarna" finns att spara. Helöppna termostater och intrimmning av reglerparametrarna i reglerdatorn är lösningen.
« Senast ändrad: 01 januari 1970, 01:00:00 av 1076562000 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 598
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!