Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat LÃ¥g IVT Greenline HT Plus C7  (läst 10665 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Röddehus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Pressostat LÃ¥g IVT Greenline HT Plus C7
« skrivet: 14 februari 2016, 16:49:34 »
Hej!

Fick ett larm på pumpen idag.
Pressostat låg (LP). Detta kom i samband med att vi eldade i kaminen.
När jag tittade igenom larmloggen så hade jag ett antal LP larm för ca ett år sen när pumpen var inställd på semesterfunktionen.
Någon som har någon ide om vad det kan vara?
Fick ny expansionsventil och kompressor för ca ett år sedan så dessa bör ju fungera som det ska.

Med vänlig hälsning
Martin

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: Pressostat LÃ¥g IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2016, 21:45:59 »
Hej Martin. Ska försöka ge lite tips. Men vore intressant att veta lite mer. Är det bergvärme/markvärme? Hur gammal är anläggningen? Osv.
Men som du beskriver det med ny kompressor och expansionsventil ca 1år. Så förutsätter man expansionventilen borde fungera som den ska. Och att du har rätt gasmängd (ej gasbrist=bubblor i synglas vid normal drift.)
DÃ¥ borde LP larmet vara brinekrets relaterat.
Lågtemp på inkommande köldbärare.
Luft i köldbärare pga läckage el liknande.
Igensatt sil i filter på inkommande KB.
Strulande köldbärarpump. 
Kolla temperatur på gt10 (Kb in) gt11 (Kb ut )vid drift. Skillnad mellan dessa bör ligga på ca 3-4 grader. Tyvärr kan man inte alltid lita på maskinens givare till 100% när den börjar bli lite till åren. Men kan ge en hint. Testa att handköra KB- pump och lyssna om det skvalar i rören pga. luft. Och om pumpen verkar gå normalt.
Håll in menyknapp i ca 10sek. Gå till meny 5.3 för handkörning

Om du har NÃ¥got av ovanstÃ¥ende problem borde larmet Ã¥terkomma rätt ofta.  Ett enstaka LP larm behöver iofs inte betyda att det är nÃ¥got allvarligt fel. Men är rätt besvärliga dÃ¥ du mÃ¥ste kvittera bort det manuellt. Annars gÃ¥r vp i Larm drift (elpatron)
 Mvh / A





Utloggad Röddehus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sjöbo
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Pressostat LÃ¥g IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2016, 06:38:11 »
Hej!
Det är markvärme med ca 400 meter slinga. Pumpen är ca 10 år gammal.
Synglaset är kollat.
Skillnaden mellan gt 10 och gt 11 ligger på ca 3 grader.
Silen är kollad.
Ska prova att handköra kb-pumpen ikväll.
Förra larmet var för ca 1 år sedan då var pumpen inställd på semesterfunktionen under 4 veckor.
Inte roligt att komma hem och se att pumpen hade gått på elpatron under tiden.
Med vänlig hälsning
Martin

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: Pressostat LÃ¥g IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2016, 13:39:04 »
Hej Martin. Ska försöka ge lite tips. Men vore intressant att veta lite mer. Är det bergvärme/markvärme? Hur gammal är anläggningen? Osv.
Men som du beskriver det med ny kompressor och expansionsventil ca 1år. Så förutsätter man expansionventilen borde fungera som den ska. Och att du har rätt gasmängd (ej gasbrist=bubblor i synglas vid normal drift.)
DÃ¥ borde LP larmet vara brinekrets relaterat.
Lågtemp på inkommande köldbärare.
Luft i köldbärare pga läckage el liknande.
Igensatt sil i filter på inkommande KB.
Strulande köldbärarpump. 
Kolla temperatur på gt10 (Kb in) gt11 (Kb ut )vid drift. Skillnad mellan dessa bör ligga på ca 3-4 grader. Tyvärr kan man inte alltid lita på maskinens givare till 100% när den börjar bli lite till åren. Men kan ge en hint. Testa att handköra KB- pump och lyssna om det skvalar i rören pga. luft. Och om pumpen verkar gå normalt.
Håll in menyknapp i ca 10sek. Gå till meny 5.3 för handkörning

Om du har NÃ¥got av ovanstÃ¥ende problem borde larmet Ã¥terkomma rätt ofta.  Ett enstaka LP larm behöver iofs inte betyda att det är nÃ¥got allvarligt fel. Men är rätt besvärliga dÃ¥ du mÃ¥ste kvittera bort det manuellt. Annars gÃ¥r vp i Larm drift (elpatron)
 Mvh / A


Hej Jag har också samma problem, Markvärme slinga, anläggningen är från 2008,
Det bubblar en hel del i synglaset första minuten under uppstart därefter syns inga bubblor.
Jag har tagit ur och gjort rent filtret på brine sidan ingen smuts synlig.
Ingen minskning på brine (köldbärar vätska)
Temperaturen mellan GT10 och GT11 är 3-4grader.
Man hör inget skavlande ljud när man startar stoppar KP pumpen.
Larmet har kommit 3gånger sedan i tisdags (2dagar).

Finns det något annat filter som kan vara igensatt i pumpen eller behöver man kontakta installatör/tekniker?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat LÃ¥g IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2016, 15:12:27 »
Det kan vara köldbärarpumpen som strular, att den inte går igång vid alla tillfällen. Det kan i sin tur bero på beläggningar i pumpen. Om det är så är det är ett besvärligt fel då köldbärarpumpen oftast kan starta som den ska men så händer det ibland att den inte gör det.

Har man en köldbärarpump där man kan lossa en mutter i motoraxelns förlängning kan man prova att dra runt axeln med en skruvmejsel och känna om det tar emot nÃ¥gonstans. Men det behöver inte heller var till nÃ¥gon hjälp dÃ¥ man trycker in axeln samtidigt som man drar runt. När jag hade problem med min första köldbärarpump (gick inte igÃ¥ng ibland) visade det sig vid demontering att rotoraxeln fastnade i beläggningarna när man tryckte pÃ¥ pumphjulet. Jag hade alltsÃ¥ kunnat märka det om jag hade kunnat dra axeln mot mig meden jag vred runt den med en skruvmejsel. Men när jag tryckte in axeln och vred runt snurrade den lätt.     
« Senast ändrad: 17 mars 2016, 16:11:19 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Simba83

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • IVT Greenline HT Plus C7
SV: Pressostat LÃ¥g IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2016, 19:51:59 »
Tackar jätte mycket för tipset, har dock inte haft något mer fel ännu så avvaktar till nästa driftstopp så skall jag se om det du skrev ovan kan hjälpa mig i jakten på felet.

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: Pressostat LÃ¥g IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2016, 22:05:01 »
För att utesluta att Kb- pump kärvar kan du testa att köra den i kontinuerlig drift under en testperiod nÃ¥gra dagar. Och sen tillbaka till normalt läge igen. GÃ¥r att ställa om i service menyn. Normalt sÃ¥ ska den starta och stoppa med kompressorn. FÃ¥r du LP- larm dÃ¥ vid kontinuerlig drift, dÃ¥ du vet att Kb-pump gÃ¥r och det ej är nÃ¥got annat strul i brinekrets. DÃ¥ ligger sannolikt problemet i kylkretsen. Expansionsventil, igensatt torkfilter, glapp/fel i lÃ¥gtryckpressostat,  alt. gasbrist. = ring installatör/tekniker.  LP- Larm blir det när trycket över förÃ¥ngaren blir för lÃ¥gt ( frÃ¥n exp.ventil > växlare brine > sugsida kompressor)   

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Pressostat LÃ¥g IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2016, 08:05:13 »
Bra tips, det var sÃ¥ jag fick göra med den eländiga Lowarapumpen (ersatte den ursprungliga havererade köldbärarpumpen) när den började krÃ¥ngla efter ett Ã¥r. Den fick gÃ¥ kontinuerligt medan jag väntade pÃ¥ leverans av köldbärarpump nr 3. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Pressostat LÃ¥g IVT Greenline HT Plus C7
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2016, 18:33:52 »
Jag skulle lossa lågtryckspressostatens molexkontakt från kretskortet den sitter på och klämma ihop hylsorna lite grann. Det är inte ovanligt att det blir lite dålig kontakt efter några år och då kan larmet dyka upp när som helst.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!