Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ökning av kopplingsdifferens pÃ¥ IVT HA C9 Ã¥rsmod. 2014?  (läst 1174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
Någon som vet hur man gör? Jag har ökat tidsfaktorn till max (30 minuter) men skulle även vilja öka kopplingsdifferensen lite för att se om det gör något åt de många starter jag har (vid nuvarande utetemp +6 grader c:a 1.7 starter per klocktimme). Jag har för mig att jag sett kopplingsdifferensen någon gång när jag varit inne i menyerna (vilket är ganska ofta) men jag kan inte hitta den igen. Det är ju ganska förvirrande med IVT:s variabla kopplingsdifferens. Är det den största eller minsta kopplingsdifferensen man ska ändra på - eller kanske båda?

Tacksam för alla tips från någon som vet!
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

Utloggad Ecke16

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du får logga in som installatör det gör du i meny, accessnivå. Koden är dagens datum tex. 0106. Sen har du lite fler parametrar att ändra i dom andra menyerna.
IVT Greenline HE E9, 300l VVB, Borrhål 160m. Hus 1.5 plan suterräng med källare 128m2 + 80m2 i Kalmar. Loggar med Husdata.

Utloggad gbse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Lär mig om bergvärme
SV: Ökning av kopplingsdifferens på IVT HA C9 årsmod. 2014?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2016, 12:52:28 »
Tack Ecke16! Jag har nu hittat var man kan ändra kopplingsdifferensen och den största har jag ökat från 25 (standard) till 30. Kan inte riktigt avgöra om det har hjälpt. Prövade också tidigare att ändra den minsta från 4 till 3 men kunde inte se någon skillnad så ändrade tillbaks till 4. Skrev till IVT med frågan om var man kunde ändra kopplingsdifferensen, men de svarade bara med anvisning om hur man kunde ändra tidsfaktorn...Det skulle vara intressant att veta om min ändring från 25 till 30 borde sänka antalet starter? Brukar föra statistik varje kväll men det är svårt att se då startantalet ändrar sig så mycket med utetemperaturen.
God fortsättning!
Jag bor i ett s.k. Eurohus (byggt 1980) i stockholmsområdet. Det är ett tegelklätt ett och ett halvt plans hus utan källare med 3-glasfönster och en golvyta på 263 kvm inklusive det inbyggda garaget. En över 30 år gammal (tror jag) FTX-anläggning sköter ventilationen. Vattenburen värme med en IVT Greenline HA C9 installerad 2014-11-27 med 200m borrhål. Tidigare en elpanna (Elomin 3 + Focus värme). Wirsbo golvvärme i hela nedervåningen (ingjutet i betongplattan) och radiatorer i övervåningen. Elförbrukning per år i genomsnitt 23,328 kwh. Installerat en IVT Greenline HA C9 141128.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!