Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel värmekurva i Ecoheat 7.5  (läst 2419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Fel värmekurva i Ecoheat 7.5
« skrivet: 18 september 2007, 16:06:37 »
Hej

Jag är nybliven ägare av en Ecoheat 7.5 V3. Den är inställd på kurva 50 men reglerar till kurva 40. Jag har haft installatören där och han säger att det är fel men att det är pumpen. Har haft CTC där men dom hittar ingenting. Han bytte i och för sig ut utegivaren men det blir samma resultat. Både utegivartemp och framledningstemperatur läses ut från displayen. Enligt ctc så är det bara att ställa upp justeringen. Men är det ett generellt fel i pumparna eller är kurvan felritad?

Johan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel värmekurva i Ecoheat 7.5
« Svar #1 skrivet: 18 september 2007, 19:00:42 »
Värdet på kurvan anger framledningstem vid -15 ºC ute, kurvorna är rätt enligt mn manual.
Kolla lite andra grejor som kan spöka.
Nattsänkning aktiverad?
Justering (parallellförflyttning av kurvan)?
Max framledningstemp?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad yohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Fel värmekurva i Ecoheat 7.5
« Svar #2 skrivet: 21 september 2007, 16:27:11 »
Hej,

Allt avläst från displayen.
När utegivare är +5 så står börvärdet på framledningen på 30 grader och vid +10 så står det på 26 grader.
För mig är det enligt kurva 40. Eftersom mitt hus är kallt så har jag ställt upp justeringen +4 grader och får då pumpen att följa kurva 50. Maxframledning tror jag står på 60 grader och nattsänkning har jag satt på nyligen när jag har ökat justeringen.
Alla som har CTC, kan ni kolla att era pumpar verkligen följer kurvan?

En annan sak. Hur får man "extra vv" att gå på utan ts? Det står att det går att göra i manualen (V3) men inte hur man ska ställa in det. Hittar bara en inställning "extra vv elpanna" där man kan ställa in en temperatur. Men hur får man den att värma med kompressorn?

/Johan

Ecoheat 7.5, 150 m borra, 143 m aktivt, Stockholmsområdet

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Fel värmekurva i Ecoheat 7.5
« Svar #3 skrivet: 21 september 2007, 17:35:42 »
Hej,

Allt avläst från displayen.
När utegivare är +5 så står börvärdet på framledningen på 30 grader och vid +10 så står det på 26 grader.
För mig är det enligt kurva 40. Eftersom mitt hus är kallt så har jag ställt upp justeringen +4 grader och får då pumpen att följa kurva 50. Maxframledning tror jag står på 60 grader och nattsänkning har jag satt på nyligen när jag har ökat justeringen.
Alla som har CTC, kan ni kolla att era pumpar verkligen följer kurvan?

En annan sak. Hur får man "extra vv" att gå på utan ts? Det står att det går att göra i manualen (V3) men inte hur man ska ställa in det. Hittar bara en inställning "extra vv elpanna" där man kan ställa in en temperatur. Men hur får man den att värma med kompressorn?

/Johan

Ecoheat 7.5, 150 m borra, 143 m aktivt, Stockholmsområdet

Vilken kurva och justering har du valt under Inställning husparameterar?
(Avancerat/Inställningar/Husparametrar)

Själv har jag elpatronen helt avstängd nu.
Inställning av extra VV görs enligt beskrivning på sidan 13-14 i manualen (jag tittar nu i den som kan laddas från nätet).
Först skall du aktivera funktionen.
Välj sedan tid eller dag för dag.
Om du valt dag för dag fyller du i veckoschemat.

Det som händer när man kör extra VV är att cykeln med 123 + 4 skippas och den kör alltid till 55  eller vad du satt som max temp. Detta gäller under den period som du vill att extra VV skall köras, 30, 60, 90, 120 minuter etc. (gäller för valet tid). Om du valt dag för dag är det schemat som styr när extra VV skall tillverkas.

Tveka inte att fråga om något är otydligt.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Erik_Waesterberg

  • Gäst
Erik_Waesterberg
SV: Fel värmekurva i Ecoheat 7.5
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2012, 12:28:33 »
Hej!
Jag har samma pump om du har och har upptäckt några ologiska funktioner i styrprogrammet som kanske kan förklara det du frågar om. Vid låga utetemperaturer styrs pumpen av vald "lutning" (exempelvis 50) och "justering" (exempelvis -3). Vid utetemperaturen -15 grader blir framledningen 50 - 3 = 47 grader med exempelsiffrorna. Vid noll grader blir framledningen c:a 40 - 3 = 37 grader om man utgår från diagrammet i manualen och adderar "justering".
Vid höga utetemperaturer (över noll grader) spelar valet av "lutning" mycket liten roll. Då är det i stället variabeln "Husvärme från" som bestämmer reglerkurvans lutning. Sätter du "Husvärme från" till ett lågt värde exempelvis +10 grader får du en kurva med stor lutning och om du ställer in exempelvis +20 grader får du en mindre lutning. Observera att framledningstemperaturen vid 0 grader utetemperatur inte ändrar sig utan är fast (i exemplet 37 grader). Det är andra ändan av kurvan man styr med "Husvärme från".
I mitt hus har jag "lutning" = 50, "justering" = -6 och "Husvärme från" = 19. Det ger följande framledningstemperatur: +12-> 20, +5 -> 27, 0 -> 32, -15 -> 44.
En annan konstighet är att "justering" också påverkar den maximala framledningstemperaturen. Har man ställt "Max framledning" till exempelvis 55 och "justering" till -6 blir den maximala framledningstemperaturen 55 - 6 = 49 grader!!
Hoppas detta löser dina problem!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fel värmekurva i Ecoheat 7.5
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2012, 14:31:45 »
En annan sak. Hur får man "extra vv" att gå på utan ts? Det står att det går att göra i manualen (V3) men inte hur man ska ställa in det. Hittar bara en inställning "extra vv elpanna" där man kan ställa in en temperatur. Men hur får man den att värma med kompressorn?

Sätt "extra vv elpanna" till 37ºC (så lågt som möjligt), så värmer elpatronen bara om vattnet är under 37º. Alternativt, sätt effekten till 0 kW på elpatronen, då värmer den inte alls.
Ställer du in så här, kommer pumpen att gå som i sommardrift och värma till 55º så länge "extra vv" gäller.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!