Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varm om fötterna i badrummet under sommarmÃ¥naderna  (läst 1531 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
Hej,

Sommaren närmar sig och vp:n kör knappt någon värme mera. Med min kurva går GM inte ner om tempen är över +5 °C. Men badrummet är kallare (klinkers) och där kunde det vara lite varmare på golvet. Hur skall man göra det på bästa sätt?

Alla golvvärmeslingor är normalt fullt öppna, men till sommaren kunde man kanske strypa alla slingor utom i badrummen. Sen kanske man kunde schemalägga värmen så att den kör en timme tidig morgon. och då lägga värmen på +5-7 °C så att betongen får en liten kick under den timmen och kanske lyckas hålla värmen en stund på dagen. Tror ju inte att det är speciellt bra att ha hög fuktighet under längre perioder. sen finns det ju alltid handdukar som skall torka, för att inte tala om våta barnkläder...

Har ställt min framledning till 20 °C
Risk finns att vattenmängden blir liten att köra emot, då jag kör direkt mot systemet. Men det är ju få timmar det rör sig om...

Vad tror ni om detta eller har Niben andra alternativ?
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Varm om fötterna i badrummet under sommarmånaderna
« Svar #1 skrivet: 18 april 2013, 20:22:12 »
Skaffa arbetstank så du får lite mera volym tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varm om fötterna i badrummet under sommarmånaderna
« Svar #2 skrivet: 19 april 2013, 07:14:57 »
Jag tycker idén inte är sÃ¥ dum med schemalagd styrning av golvvärmen.  tummenupp
Det enda man måste ha koll på är att flödet över värmepumpen blir tillräckligt med alla andra termostater stängda.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Percy

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nykarleby/Finland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Börjar förstÃ¥ funktionen, kan inte det tekniska
SV: Varm om fötterna i badrummet under sommarmånaderna
« Svar #3 skrivet: 19 april 2013, 19:18:28 »
Jag tycker idén inte är sÃ¥ dum med schemalagd styrning av golvvärmen.  tummenupp
Det enda man måste ha koll på är att flödet över värmepumpen blir tillräckligt med alla andra termostater stängda.

Tänk att man kan tänka ut sånt! :)
Är det så att vp:n larmar om flödet inte blir tillräckligt? Jag har ju en extern cp på värmesidan som jag har synkat med vp:n nu när jag har alla slingor öppna. Blir kanske då att synka upp det igen då. Det rör sig om en 30 m2 golvvärmeslingor + kulvert, tror nog att jag har att litet flöde i de andra slingorna också bara så att vattnet inte står helt stilla. Kanske man kunde stänga av externa cp:n och bara köra med interna?
Nibe F1145 10kw, 500l Strömsnäspanna, 200m (188 aktivt) energibrunn, 20m kulvert och varmvattencirkulation. 1.5 plan 192 m2 våningsyta, allt golvvärme. Förrådet 16 m2 värms upp med spillvärme från vp och pannan. 1800kg ackumulerande kakelugn. Ventilation: Enervent Pandion EDA automatik. Installerat september 2012.
Förbrukning 2013: 9 464 kWh
Förbrukning 2014: 9 992 kWh
Förbrukning 2015: 10 177 kWh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varm om fötterna i badrummet under sommarmånaderna
« Svar #4 skrivet: 19 april 2013, 20:26:35 »
Jag tror nog du behöver den externa CP:n för att få fart på vattnet i golvet.
Jag tror inte Nibe larmar på hög tempdiff så du bör kolla upp vad den blir när du kör med bara en slinga öppen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!