Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jovi
« skrivet: 07 mars 2007, 11:22:21 »

Tack Roland och tack alla ni andra på detta forum, ni har varit till mycket stor hjälp Thumbsup

Har plöjt igenom forat några år bakåt och börjar långsamt förstå Sc:,h

Köra slut på nuvarande pump, stödelda med ved vid behov och logga för att kunna fintrimma verkar nu vara bästa vägen.

Jonas
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 mars 2007, 21:04:29 »

En 7 år gammal pump underdimensionerad pump skulle jag anse ha gått halva livslängden. En ny får man för 40 000. Räknat rätt av kan den vara värd högst 20 000. Till det kommer att det finns ingen garanti och installationskostnaderna måste slås ut på halva livslängden. Skulle ge högst 10000.

Tycker det verkar tveksam affär. 160 meter borrhål med slang kostar ca 45 000. Till det pumpen som kanske kan prutas ner men med inkoppling kommer den nog ändå att kosta 20000. Skriver nettokostnaden för pumpen på 10 år kostar blir det 1000 kr per år, kan mer om oturen är framme.

9 kW pumpen som nu finns drar kanske 8000 kWh tillsatsel per år om inomhustemperaturen höjs. Max besparing med en pump som inte behöver tillsatsel alls blir en bit över 5000 kr/år. Dra ifrån avskrivningarna på den begagnade pumpen och ränta på kapitalet och det blir inte så mycket kvar. 

Ingen affär jag skulle ge mig in det beslutsunderlag som finns nu. Behovet av tillsatsel per år är mycket gissningar, inget som kan ligga till grund för att investera netto mer än 50000 kr plus att det kommer att kosta tid och bekymmer. Vänta åtminstone ett år tills det finns beslutsunderlag.
Skrivet av: jovi
« skrivet: 06 mars 2007, 09:28:43 »

Vad tror ni om att köpa en begagnad pump, tex den här?
http://www.blocket.se/vi/10505999.htm?ca=11_s

En gammal IVT på 18 kw för ca 20'000. Vad kan jag få för min IVT greenline E9 från 2000?

Har tekniken utvecklats så mycket att det är dumt att sätta in en äldre vp?

Om prisskillnaden mellan min lite nyare pump och denna lite äldre men kraftigare inte är så stor kommer kostnaden för uppgradering i princip bara bli för en borra till och installation. Då kanske det är match igen  studs

Vad tror ni?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 mars 2007, 08:44:38 »


Om man sänker kopplingsdifferensen för vv, försämras driftsbetingelserna för radiatorerna? Fler men kortare perioder av vv-drift?

Betyder ca 50'000 kwh ut och ca 18'000 kvh in att jag har en års-COP på 2,7? Är det ok? Somliga här pratar om 3-4 i COP, men det kanske är vid en viss tidpunkt.
...............
Skall börja samla månadsdata. Tittar på loggern som finns här, skulle vilja att den kunda logga el också..

Kopplingsdifferensen för VV påverkar inte radiatordriften. Pumpen fungerar som så att när  stopptemperaturen för radiatorvattnet har nåtts går pumpen över till att göra varmvatten om vv-temperaturen ligger under, har jag för mig, börvärdet. Det blir fler VV-beredningsperioder men det är bara sommartid som det innebär fler starter för pumpen. Övriga årstider blir det vv-beredning oftare efter en radiatorcykel. Men då pumpen annars skulle ha stannat påverkar det inte radiatorkörningen. När pumpen går hela tiden bryts radiatorkörningen oftare av att pumpen gör varmvatten men totala varmvattentiden ändras inte.

ÅrsCOP: Siffrorna är osäkra, tillsatselen kan vara högre. Sen antog jag COP 3 för pumpen, värdet är förmodligen högre och kan vara 3,3. 2,7 är mycket osäkert värde. Vintern då huset stod tomt var förmodligen värmen nerställd så det var nog inte många timmar tillsatsel.

De värden som det talas om här gäller oftast enbart pumpen och handlar ibland om golvvärme som ger bättre COP.

Man kommer långt om man läser av timmar kompressordrift och timmar tillsatsel varje månad. Vill man gå ett steg till köper man en elmätare av Rickard för att mäta pumpens elförbrukning. Kan som biprodukt ge en tankeställare beträffande hushållselen. 

Solpaneler är inte lönsamma om man redan har värmepump. Elen skulle behöva kosta 2 kr/kWh eller så för det.
Skrivet av: jovi
« skrivet: 04 mars 2007, 22:22:43 »

Tack Roland,
VV-differensen är satt på 7 ºC, skall prova att sänka den till 5 ºC omedelbart och samtidigt höja stopptemperatur till 47,5. Då borde pumpen stanna på 50 ºC. Tror hög retur slår till vid +50 ºC.

Om man sänker kopplingsdifferensen för vv, försämras driftsbetingelserna för radiatorerna? Fler men kortare perioder av vv-drift?

Betyder ca 50'000 kwh ut och ca 18'000 kvh in att jag har en års-COP på 2,7? Är det ok? Somliga här pratar om 3-4 i COP, men det kanske är vid en viss tidpunkt.

Börjar inse att det är svårt att räkna hem ändringar. Med en högre innetemp blir det något lättare men det är drygt att investera +100'000 kronor (ny pump och en borra till) för att kunna höja ett par grader. Återbetalningstiden blir mer än tio år.

Jag drömmer om en vp på 15 kw, ackumulatortank och några solpaneler men det får nog vara en dröm ett tag till. (har jag tur går min gamla pump sönder..)

Skall börja samla månadsdata. Tittar på loggern som finns här, skulle vilja att den kunda logga el också..

Hälsningar
Jonas
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 mars 2007, 21:21:52 »

Pumpens gångtimmar à 9 kW plus tillsatselen blir ungefär 50 000 kWh/år värmeproduktion men värdet är som sagt osäkert. Tidigare ägaren hade kanske annan temperatur inomhus osv. Det verkar vara en hel del hushållsel. 5200 timmar per år för pumpen bör dra 15 000 kWh. Med tillsatsel blir det ca 18 000 kWh. Hushållselen skulle då vara 12 000 kWh.

Börja notera antalet gångtimmar och tillsatsel varje månad. Det kommer inte att dröja många månader innan det finns underlag för en bättre uppskattning av värmebehovet. Det finns en hel del pumpägare i Stockholmstrakten som skriver här och kan bidra med jämförelsesiffror.

90 % energitäckning motsvaras av ungefär 52 % effekttäckning men det är svårt att dimensionera utifrån oljeeldning. Här verkar pannan ha varit bättre än vad man trodde så att huset tillfördes mer värme än i kalkylen. Hör oljeförbrukning brukar ge bra årsverkningsgrad. Tomgångsförlusterna blir procentuellt sett små.

Förutom Vv-temperaturen finns det också en kopplingsdifferens som man ställer in. Är den för hög så kan det blir för hög retur. VV startar vid inställd vv-temp - halva kopplingsdifferensen och stannar vid vv-temp + halva kopplingsdifferensen.

Detta med flera cirkulationspumpar är en egenhet för IVT:s pumpar och har förmodligen med reglersättet att göra. Fabrikat med gradminutreglering har bara en pump.
Skrivet av: jovi
« skrivet: 04 mars 2007, 13:07:40 »

Tack för all hjälp. Jag har varit lite upptagen med jobb och förkylda barn så därför lite sen att följa upp tråden.

Har nu grävt lite till.
Årsförbrukningen av el är drygt 30'000 kwh, inklusive hushållsel.
Tillsatselen har gått 3520 timmar sedan start, pumpen 30'900 timmar. Installationen gjordes januari 2000. Elpatronen är begränsad till 6kw. Jag får det till ca 3520 kwh per år i tillsatsel, mycket mindre än vad jag först trodde. Ser också att det nästan på öret överensstämmer med Rolands uppskattning  Thumbsup

Men.
Förra vintern sänkte jag kurvan från 4,7 till 4 samt sänkte vv-tempen till 46,5 vilket ger ca 49,5 vid tempgivaren (Att jag har så låg vv-temp är för att slippa stopp pga hög retur). Vintern 2005 (innan vi flyttade in) var huset nästan obebott pga renovering. Dessa åtgärder gör det lite svårt att använda historiken i pumpen.

Varför har vi så hög elförbrukning?

Kan man göra en ungefärliga uppskattning av kostnaden för uppvärmning respektive hushållsel?

Någon som har en idé varför vi så lätt får "hög retur-stopp" vid vv-produktion? För hög cirkulation?

Jag har två externa cirkpumpar på radiatorkretsen. Ytterligare två stycken sitter i pumpen och jag antar att en av dessa också driver radiatorkretsen. Behövs så många? Finns det en separat för vv-kretsen?

I samband med installationen gjordes en energiberäkning av huset, 73'320 kwh. 7,5 kubik olja plus lite diverse. Men efter det gjordes en tilläggsisolering så dessa beräkningar gäller nog inte.

Kan se i offerten att man strävade efter en energitäckning på 90%.

Hoppas ni vp-veteraner kan bringa lite ljus!

Hälsningar
Jonas
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 mars 2007, 16:37:00 »

 Antalet gångtimmar för kompressorn och antalet tillsatstimmar + inkopplad tillsatseffekt (bör vara 9 kW i det här fallet) ger en bra bild av hur mycket pengar det finns att vinna på ökad effekt. Det förutsätter dock att inomhustmperaturen har varit i stort sett densamma sedan pumpen togs i drift så att variationer där inte stökar till det.

Om det vid 20-21 grader inne behövs elpatrontillskott redan vid plusgrader klarar pumpen mindre än 50 % av maxeffekt vid DUT och den inomhustemperaturen, ligger nog i intervallet 45-50 %. Effektbehovet vid DUT blir då 18-20 kW. Men det är ingen exakt vetenskap. 17 kW kan vara rätt det också. Varmvattenförbrukningen spelar in också.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 februari 2007, 19:48:20 »

Carl, är inte 70W/m² lite väl mycket. Det gäller väl endast vid 1-planshus...
brukar väl vara 50-60 vid 2-plan.
Detta var ett 2½-plan, vet inte vad man brukar räkna med då, men det är nog ca. 50

Jo, jag tog väl i, 17 kW i max effektbehov tror jag stämmer bättre på detta hus.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 28 februari 2007, 19:33:34 »

Har man äldre grova rör är det bra om man fortsätter så... blandar man in nya granna dimensioner måste man strypa dom med grov anslutnng. Det är inta alls säkert att det går så lätt!

Ang flera radiatorer.. det är bara bra med flera eller större, men man tjänar nog inte in dom. Om nu inte dom man har är på tok för klena. Med den pump du har nu har du låg och fin temp (rejäla radiatorer). Större radiatorer skulle inte förbättra mera än marginellt som det är nu.
Med en större pump tycker jag att dom duger bra då också.

Du har säkert stor vattenvolym så om du behöver en acktank är högst osäkert. Inget behov med den pump du har nu som jag ser det. (pga av stor vattenvolym i dom äldre radiatorerna)

KANSKE du kan få installatören att göra ett riktigt godpris till dig!!!! Vädja till hans samvete.
Men följ upp noga som du redovisat till oss och elförbrukningen vartefter. Du måste ha värden att visa! samtidigt ser du om det lönar sig att byta maskin.

Ingen nackdel med en 15 som jag ser det. Men borran kommer inte att räcka!
Skrivet av: Roland
« skrivet: 28 februari 2007, 18:51:08 »

0,2 grader KBin och 40 grader VBut bör ge ganska exakt 9 kW från pumpen. Den verkar klara ungefär 50 % av effektbehovet vid DUT. Det skall ge ca 88 % energitäckning (= 12 % av värmeproduktionen från tillsatselen). Det verkar också som om huset drar 44 000 kWh/år men det är lite osäkert värde.

I dagsläget är behövs alltså ca 5000 Kwh tillsatsel per år. Kunde all värme produceras med pumpen skulle förbrukningen minska med kanske 3500 kWh/år. Vill ni har varmare inne ökar naturligtvis tillsatselen och den ökar rätt snabbt. En grad varmare inne kanske drar upp tillsatselen till 15 % av 46000 kWh.
 
Högre KB in är inte så mycket värt, en grad högre temperatur på ingående köldbärare minskar kompressorns elförbrukning med ca 2,5 %, sen minskar behovet av tillsatsel då pumpen ger högre effekt. Uppskattningsvis, jag gissar här lite från kalkyler jag gjorde för min anläggning, skulle en grad högre temperatur på KB spara 500 kWh/år.

Enda sättet att förbättra situationen är en kraftigare pump plus mer borrhålsdjup om det inte går att komplettera med markvärme, det blir billigare. Det är inte roligt när man upptäcker att pumpen är för klen men frågan är om det inte är bäst att gilla läget.   

Tillsatselen går in stegvis så det behöver inte var så illa som det ser ut, först går 3 kW in.  Jag är lite förvånad att man föreslog så liten pump till ett så stort hus byggt vid den tiden.

Skrivet av: jovi
« skrivet: 28 februari 2007, 18:46:09 »

Stort tack för alla svar  Thumbsup

Håller med dig Maha att 18,5 är för kallt, skulle föredra 20-21 grader men då blir det eltillskott redan vid plussgrader. Nu eldar vi i kakelugnar istället när vi känner oss frusna. Har också stängt några rum samt strypt radiatorerna i dessa. Vid simuleringen ovan gick dock alla radiatorer för fullt.

Carl, dina beräkningar är precis vad jag var ute efter. Tycker att det borde bli mycket mer rättvisande med en kontrollerad flertimmarskörning och sedan bakvägen lösa ut effektbehovet än att använda tumregler och räkna fönsteryta. Ibland finns såklart inget val.

Jag har läst en massa inlägg här om nyttan med stor radiatoryta och har tänkt att öka på med ett antal radiatorer själv samt byta till lite större på några ställen. Som du misstänkte Carl så har jag rejäla sektionsradiatorer och tjocka järnrör därtill, en tum kan stämma. Tyvärr finns det också några nyare installationer med dåliga radiatorer och smala rör som förstör. Vill reda ut detta "problem" också men skall kanske ta det i radiatorforumet. Men min fråga är, om man utökar radiatorytan påverkar det valet av pump?

I de flesta sammanhang gillar jag att överdimensionera och vill nog göra det här också. Nackdelen är som jag förstått det många starter och lösningen på det en volymförstorare. Finns det andra nackdelar än en högre investeringskostnad med att välja 15kw istället för 13kw?

"Varma" Hälsningar
Jonas
Skrivet av: seekn_destroy
« skrivet: 28 februari 2007, 14:03:22 »

Carl, är inte 70W/m² lite väl mycket. Det gäller väl endast vid 1-planshus...
brukar väl vara 50-60 vid 2-plan.
Detta var ett 2½-plan, vet inte vad man brukar räkna med då, men det är nog ca. 50
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 februari 2007, 12:46:40 »

DT i ditt fall var ca 20 ºC (framledning minus rumstemp) och det ger omräkningsfaktorn 3,2 (se bifogad bild).

Borde man inte räkna med medeltemperaturen p radiatorn? dvs (vbf+vbr)/2-rumstemp?


Jo det har du rätt i.  :-[

Fast skalan räcker inte i så fall, DT blir ca 15 ºC.

Om jag inte är helt ute och cyklar så innebär detta att marginalerna blir på rätt sida så fortfarande kommer huset att klara en 15 kW VP utan att framledningstemp blir för hög.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 28 februari 2007, 12:31:36 »

DT i ditt fall var ca 20 ºC (framledning minus rumstemp) och det ger omräkningsfaktorn 3,2 (se bifogad bild).

Borde man inte räkna med medeltemperaturen p radiatorn? dvs (vbf+vbr)/2-rumstemp?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 februari 2007, 12:22:01 »

Jag kom på att man kan även räkna på hur mycket effekt radiatorerna avger:

DT i ditt fall var ca 20 ºC (framledning minus rumstemp) och det ger omräkningsfaktorn 3,2 (se bifogad bild).
För att få vettig funktion på VP:n ska DT inte överstiga 35 ºC (faktor 1,6) då kompressorn ger mest, vilket ger 9x3,2/1,6 = 18 kW i maxeffekt.

Så jag tror att du kan ta till en 13-15 kW VP utan att få problem med höga framledningstemperaturer. En 15 kW VP ger en faktor på ca 9x3,2/15 = 1,9 => DT på ca 30 ºC eller max 50 ºC framledningstemp. Dessutom brukar gamla radiatorsystem från 1913 ha en hel del vatten, typ 1'' rör och sektionsradiatorer så problem med många starter blir det då inte heller (om ingen klåfingrig rörkrökare bytt ut de gamla radiatorerna mot modernare).
Skrivet av: maha6305
« skrivet: 28 februari 2007, 11:19:24 »

Personligen tycker jag 18,5 grader är väldigt kallt inne (vi har själv 22 och modern i föräldrahemmet 23)

Även om det är en fråga om tycke och smak (och hur många yllekoftor man äger) så tycker jag man skall dimensionera VP för minst 21 ºC och se över ev framtida VV-behov.
Anledningen är att familjeförhållanden kan ändras, pumpen kanske håller så länge att man själv blir äldre (äldre männsikor fryser mer - precis som små barn som kryper på golvet)

Sensmoral: Justera upp dimensioneringen till inomhustemp 21 grader och fundera 20 år framåt!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 februari 2007, 11:10:33 »

Man brukar bara dimensionera en bergvärmepump till 60-70% av max effektbehov och låta elpatronerna stå för resten. Anledningen är att det blir många start/stopp på VP:n annars och att VP:n med befintliga radiatorsystem riskerar att komma upp i så höga framledningstemperaturer att den slår ifrån. Energitäckningen blir dock över 95%

Den fullständiga beräkningen är (20 ºC - (-18 ºC) x 9kW/ (20 ºC - 0 ºC). 20 ºC är innetemp, 0 ºC är den temp du behöver 9 kW till och -18 ºC är då DUT.
Skrivet av: jovi
« skrivet: 28 februari 2007, 10:24:11 »

Tack Carl!
Precis vad jag letade efter, DUT var ordet.

Varför föreslår du en panna mindre än mitt effektbehov? Spara pengar?

Jag skulle behöva hjälp att förstå hur alternativ 2 beräknas, (20+18)x9/20. Står siffran 20 för den önskade innetempen?

Än en gång tack för din hjälp
Jonas
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 februari 2007, 07:57:06 »

Är det effektbehovet vid DUT du funderar över?

Alternativ 1:
Tumregel: Gammalt hus har effektbehov på ca 70 W/m2 vilket ger max ca 22 kW, en VP borde då ligga kring 13-15 kW.

Alternativ 2:
Beräkning från din nuvarande situation, 9 kW räcker till ca 0 ºC ute, DUT är -18 ºC, Maxeffekt är då ca (20+18)x9/20 = 17 kW vilket ger att du borde minst ha en 11-12 kW VP.
Skrivet av: jovi
« skrivet: 27 februari 2007, 23:07:49 »

Jag har ikväll låtit min IVT E9 gå kontinuerligt under flera timmar och bara producera värme till radiatorkretsen. Ställde upp kurvan till 10, starttemp för vv på 25 och stängde av eltillskottet.

Temperaturerna ser efter fem timmar ut så här:
GT1  Rad retur    32,5
GT2  Utetemp      0,1
GT3  VV temp      34,8
GT6  Kompressor  85
GT8  VB ut          39,9
GT9  VB in           33
GT10 KB in           0,2
GT11 KB ut          -3,5
Inomhustempen är ca 19 grader..

Kan man med denna information räkna ut ett ungefärligt effektbehov för mitt hus?

Lite data:
Gammalt hus (1913) 2 1/2 plan, ca 320 kvm utanför Stockholm
IVT Greenline E9 med en IVT 200/70 vvb, allt installerat år 2000
170 meters borra
Inomhustemperatur vintertid mellan 18,5 och 19,5

Eltilskottet slår till redan vid någon minusgrad och under minus 5 går det nästan kontinuerligt.

Tror att det är ordentligt underdimensionerat och behöver en handlingsplan.
En större pump torde kräva en borra till så det skulle kosta ganska mycket. Lite ekonomiskt ansträngd nu efter flytt och två småbarn.

Har tänkt att fler radiatorer vore bra men om vp:n inte orkar upp över 40 grader vid noll ute spelar det då någon roll? Det finns väl ingen ledig kapacitet att föra ut? (eller tänker jag fel?)

En granne skall borra snart och jag tror jag kan få en bra deal om vi borrar samtidigt. Tyvärr kan jag inte samtidigt köpa en ny pump så vinsten blir under en tid bara högre KB in, hur mycket är det värt? Eller skall jag först köpa en större pump och när kontot mår bättre borra en ny brunn? Eller betala höga elräkningar tills jag kan göra båda samtidigt?  Sc:,h

Många frågor samtidigt men de hänger ihop.

Ett fantastiskt forum det här  studs

Jonas

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!