Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrdjup?  (läst 10603 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Borrdjup?
« Svar #15 skrivet: 09 februari 2013, 16:33:11 »
När jag säger att F1245 inte behöver volymförstorare så går jag efter energimyndighetens test där den lyckades pressa ut 260liter vv ur sin 180litare och det räcker till det badkaret vi ska sätta in. Nu var ju iofs det en 10kW, men enligt NIBE-ÅF är skillnaden minimal. Enligt Thermia-ÅF så är det 180liter som gäller ur Diplomaten (För han vill sälja en G3 till mig eftersom han påstår att den kan producera precis hur mycket vv som helst...?). Så låt oss säga att det då behövs en VVT och en effektvakt till Thermian och inte till NIBE:n så kanske prisskillnaden blir 13000:- istället. Låt oss då säga att NIBE:n drar 1000kWh mindre och med ett elpris på 1,60kr/kWh så är den då alltså insparad på ~8år.
Orealistiskt? Tänker jag fel?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Borrdjup?
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2013, 17:13:18 »
volymförstorare har man till radiator vattnet och ger inte mera vv. Skulle tro att diplomaten ger mera vv än G3 förutom under den del av säsongen Hgw är aktivt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Borrdjup?
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2013, 19:47:38 »
Eh, va? Om jag sätter in ett badkar på 300 liter så måste jag ju sätta dit en volymförstorare på 150 liter så att jag slipper tappa kallvatten sista 120 litrarna. Jag har fått beskrivet för mig att BVP inte orkar producera speciellt mycket tappvarmvatten när man tömmer den. NIBE-ÅF hävdar att den inte göra något tappvarmvatten alls när man tappar upp vatten. Thermia-ÅF hävdade iofs att man kunde få hur mycket tappvarmvatten som helst ur en G3. Vad är det jag missuppfattat?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Borrdjup?
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2013, 19:59:26 »
Om du vill ha mera vv ska du endera ha en större vv beredare än den inbyggda eller så brukar man installera en elberedare efter beredaren som sitter i vp. Volymförstorare brukar man kalla ett kärl som används för att få mera vattenvolym i radiatorsystemet för att få mindre start stopp. Tycker du ska vända dig till andra åf för ingen av dom vet vad dom pratar om Niben gör vv så fort tempen går under ett inställbart värde men den hinner inte göra vv i samma takt du tappar vv. Thermian funkar i princip likadant men under den tiden när huset värms nyttjar den värmen från hetgasen till att värma vv och det värms till samma cop som framledningen vilket ger billigare vv men det är inte på köpet som det står på Thermias hemsida vid stora vv tappningar eller under tiden inte huset värms så laddar Thermian vv likadant som Nibe.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

laoh

  • Gäst
laoh
SV: Borrdjup?
« Svar #19 skrivet: 09 februari 2013, 21:08:34 »
Ja inte vet jag! Men är ingen expert på detta men jag borrade i augusti 2012. 220meter aktivt hål till detta nibe 1245-10kwh. Bor i Sundsvall och eltillsats är blockad på den. Men har ändå klarat vårt värmebehov.Huset 250kvm.Räknar med att total el blir ca 17000kwh.Kan det bli bättre än så.Eldade tidigare ved i 25år ca30 fastkubik om året.Så mitt råd till dej borra ca 10meter/kvm.Att tex fylla två badkar med ca 25 min mellan rum är inga problem.Och vill man montera en balja ute som jag tänkt är det inte heller några problem.180 liter varmvatten räcker väldigt långt.Vi är 4st i vårt hushåll.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Borrdjup?
« Svar #20 skrivet: 09 februari 2013, 21:12:38 »
Ja att det Thermiagubben sa om G3 inte stämmer misstänkte jag direkt, lät som om de uppfunnit Evighetsmaskinen i Arvika  ::)
Jaha, en elberedare? Jag trodde man bara kopplade ihop ett kärl med den befintliga vv-volymen i vp. Vad drar en 100-liter vvb ungefär på en höft?
Men vad tror du om resultatet i energimyndighetens test 2012? Där framgår det ju att F1245 och G3 är väldigt bra på att producera mycket varmvatten, de fick ju ut 260liter 53 gradigt vatten. IVT Premium fick ju "bara" ut 180 liter 48 gradigt vatten. Är det testet värdelöst att titta på, har det ingen verklighetsanknytning, eller är det så att F1245 förmodligen klarar att fylla ett större badkar med vatten?

@Laoh: Hehe, vi skrev samtidigt. Kul att höra att F1245 funkar fint med stora mängder tappvarmvatten. Då är ju frågan hur pass mycket "sämre" en Thermia Diplomat är. Thermia-ÅF pratade inget gött om den, han trodde inte vi skulle bli nöjda med den om vi skulle sätta bubbelkopp, men han ville ju sälja en G3 så jag vet inte vad han ville ha sagt egentligen...
Jag antar att du menar 1m/kvm Laoh? Annars blir det 1400m för min del  :-))
« Senast ändrad: 09 februari 2013, 21:20:15 av JensH »
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Borrdjup?
« Svar #21 skrivet: 09 februari 2013, 21:21:04 »
Att Ivt fick fick så dåligt vv resultat beror nog på inställningarna i vp tror dom kördes med standard inställning så man kan troligtvis få mera vv ur dom om man ökar tempen fast kanske inte ur Thermian för dom körde i alla fall tidigare med max temp varje vv laddning men kan vara ändrat på G3. Thermia och Nibe har en annan typ av beredare som återladdas fortare vid stora vv tappningar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Borrdjup?
« Svar #22 skrivet: 09 februari 2013, 21:44:36 »
Behöver man mycket varmvatten tar man en VP utan inbyggd beredare och sätter en större varmvattenberedare på sidan om.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Borrdjup?
« Svar #23 skrivet: 09 februari 2013, 22:22:37 »
Jaha? Jag trodde det var sämre ekonomi i en extern beredare?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Borrdjup?
« Svar #24 skrivet: 09 februari 2013, 22:33:10 »
Inte om du menar värmeförluster, lite dyrare om du menar inköp.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Borrdjup?
« Svar #25 skrivet: 10 februari 2013, 00:10:00 »
Tja, jag trodde nog att COP var högre i BVP än med en ren eldriven extern vvb helt enkelt, därför jag försöker undvika att köpa en pump där jag är tvungen att komplettera.

Sedan har jag en sidofundering. Alla offerterna jag fått har räknat på samma kWh-åtgång i mitt hus. Är besparingarna i offerterna att lita på eller kan ÅF räkna precis hur de själva vill? Enligt offerterna ska en F1245-8 dra 1450kWh mindre än en IVT HA-7 eller 1300kWh mindre än en Thermia Diplomat-8.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Borrdjup?
« Svar #26 skrivet: 10 februari 2013, 08:50:03 »
Kalkylerna innehåller en hel del gissningar och schablonberäkningar. Testa att försöka få nån att garantera den uppgivna besparingen...

Installatörens kompetens och injusteringen av anläggningen gör betydligt större skillnad på besparingen än skillnaderna mellan de olika fabrikaten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Borrdjup?
« Svar #27 skrivet: 10 februari 2013, 09:32:31 »
Tja, jag trodde nog att COP var högre i BVP än med en ren eldriven extern vvb helt enkelt, därför jag försöker undvika att köpa en pump där jag är tvungen att komplettera.

Sedan har jag en sidofundering. Alla offerterna jag fått har räknat på samma kWh-åtgång i mitt hus. Är besparingarna i offerterna att lita på eller kan ÅF räkna precis hur de själva vill? Enligt offerterna ska en F1245-8 dra 1450kWh mindre än en IVT HA-7 eller 1300kWh mindre än en Thermia Diplomat-8.
Naturligtvis är cop bättre med vp än el du kan tex köpa en Nibe 1145 och köpa en separat beredare vpb300 som dockas ihop då får du mera vv och så kan man göra med de andra också. Ska man ha ett badkar på tex 300 liter så fyller man inte mera än 200 liter vatten i det då har man i Nibes fall 58 liter vv kvar att duscha i och under tiden man badar hinner vp göra mera vv och vill man kan man nyttja extra vv då höjs tempen på vv med eller utan elpatron. Om det är de rätta värden som anges avseende förbrukning samt framlednings temp så bör kalkylerna stämma bra och det verkar rimligt att Niben drar mindre än Diplomaten för Niben har lågenergi cp samt lite högre cop har jag för mig hur det är med ivt har jag ingen koll på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Borrdjup?
« Svar #28 skrivet: 10 februari 2013, 10:02:51 »
Jag ringde till NIBE-ÅF och pratade om borrdjupet och nu erkände han att en 8kW egentligen är något för stor för mitt hus men att en 6kW är precis på gränsen.

Om 25 000 kWh är husets värmebehov och inte förbränningsvärmet för pelletsen är 6 kW för lite. Pumpen inte mer än 5,5 kW. Det är samma effekt som min pump ger med den köldbärartemperatur jag har vintertid. Värmebehovet för mitt hus är mindre men jag tycker att pumpen är lite för klen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Borrdjup?
« Svar #29 skrivet: 10 februari 2013, 12:55:48 »
Ok, det känns som att jag börjar komma fram till en slutsats (och det känns bra för det har lutat åt detta hållet hela tiden).
Grundofferterna mellan en NIBE F1245-8 och Thermia Diplomat-8 är 17000kr (Det ingår dock lite mer i NIBE:s offert såsom ventilationsinstallation i murstocken, montering av innegivare, bortplockning av onödiga rör i källaren m.m.). Till Thermian måste jag dock köpa en vvb, effektvakt och innegivare, vilket bör dra ner skillnaden en hel del mellan offerterna, låt oss säga 5-7000kr.
NIBE:n har förmodligen betydligt högre COP (låt oss gissa på 1000kWh/år) och många påstår att installationen är väldigt viktig för hur total-COP:n blir och ÅF till NIBE:n känns mycket bättre än ÅF till Thermian.
Enligt ovan gissning bör jag då tjäna in NIBE:n på 6-8 år och därefter blir det en ren förtjänst.
Till detta ber jag ÅF borra 10-20m till så att mitt aktiva borrdjup blir ungefär 1m/kvm.
Känns detta som ett bra beslut eller ska jag fundera ytterligare en sväng på Diplomaten?
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!