Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det nÃ¥gon pÃ¥ forumet som rekomenderar SRK/SRC-20ZFX-SA ?  (läst 13418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Citera
När jag skrev 4000 W så uttryckte jag mej lite slarvigt. Jag skulle ha skrivit 4000 W inklusive hushållsel.
Ja det blev ju genast lite skillnad.
Jag glömde även berätta att vi har värmeåtervinningsagg, om det nu gör någon skillnad.
Enl, dom flesta är det bara skit, men om detta kan jag inte uttala mig då jag inte har några som helst referenser.
Det har suttit där sedan kåken var ny.
Vi bor ca: 7-8 mil (geografiskt sett) norr om karlstad.
Vi värmar alltså upp hela kåken, förutom garaget som har eget element.


Värmeåtervinningsaggregat är helt OK, även om det inte alltid lönar sig att nyinstallera eller återinstallera efter ett eventuellt haveri. Svårt att få tillbaka pengarna, speciellt i ett hus med värmepump.

Arvika har ortsfaktor 116, så ditt W/K-värde borde ligga på nånstans 95 om man räknar baklänges från din historiska förbrukning för uppvärmning. Inte för att det spelar så stor roll, men det kan vara intressant att veta den ungefärliga förlustfaktorn på sitt hus, det sätter saker och ting i perspektiv. För varje grad du vill ha varmare inne än ute så går det åt ca 95 W.

Jag ligger själv på samma förlustfaktor i ett lika stort hus på Hammarö, men jag har valt 2 värmepumpar. Det ger bättre värmekomfort, speciellt längs golv på bottenvåningen och "borta i hörnen".

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!