Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det en rimlig anläggning ?  (läst 4708 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad YA-Norrlänning

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Är det en rimlig anläggning ?
« Svar #15 skrivet: 20 november 2004, 23:37:33 »
Citera
Hur resonerar du då ? Varför är risken obefintlig ?

Vad jag har förstått är risken för att få slangarna hoppressade av is liten så länge som ingående köldbärare är varmare än -3 grader. Det verkar som det måste frysa kring bägge slangarn ut till bergväggen för att det skall bli problem.

Minskar du farten på köldbärarpumpen blir utgående köldbärare kallare men ingående blir varmare. Därför tycker jag att risken för igenfruset borrhål inte bör variera så mycket med farten på pumpen. Det finns en guru på området, Anders Nelson på Geotechs hemsida. Där kan du hitta en hel del intressant om borrhål. Det är för övrigt från honom -3 grader kommer.

Lite lustigt att temperaturskillnaden ökade så mycket med pumpen i läge 1. Vet du om givarna visar rätt?

Roland:

Jag har inte mätt mina givare mot nån refernsgivare men jag testade båda givarna i rumstemeratur och det skillde 0.2 grader mellan dem. Det är ju inte fursummbart men hyffsat iallafall.

Ska läsa pÃ¥ mer frÃ¥n geotechs websida.. Bra med lästips  :D

Idag när det bara är ca: -9 grader är det lite lägre temp från hålet... +0.7 istället för 0.8-0.9
Delta T pendlar dock som tidigare mellan 4.0 och 4.2 vid normal drift

Ska kolla om tempen från hålet går upp nästa gång det blir -20grader eller kallare.

Tack !
IVT C8 (installerad -97), borra ~112 aktivt djup. 1 1/2 plansvilla i västerbotten 134+100 Kvadrat. 21 radiatorer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!