Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Modifiera el-panna till acktank?  (läst 1542 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Modifiera el-panna till acktank?
« skrivet: 17 november 2007, 13:58:45 »
Jag tänkte 'stjäla'  >:D Avensis ide med Ack2 med hjälp av en gammal elpanna som jag fick tag pÃ¥ billigt :D  Thumbsup

- När jag hade slaktat bort allt onödigt krafs runtomkring blev jag misstänksam att den inte var utrustad med genomströmmingsslinga för varmvattnet utan förrÃ¥dsberedare.  Sc:,h - Tog fram ett litersmÃ¥tt och kollade, 150 i VVberedaren och 80 i manteln, mÃ¥nga skopor blev det  :-\
Det är inte den optimala ack-tanken, men billig och numera stÃ¥ende hemma i garaget  huvuddunk

Tänkte därför försöka koppla ihop mantel och beredare parallellt, köra in retur i beredaren genom kallvatten (ev.via avtappningspluggen) och ut genom vv, manteln som vanligt. Det blir troligen inte så stort flöde genom beredaren pga klenare anslutningar, men det kanske inte är så dumt med lite tröghetsbuffer i värme-cirkulationen..
Acken blir placerad 10m bort från VP'n.

- Är det nÃ¥gon som ser nÃ¥'t problem med designen?   *vinkar*
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Modifiera el-panna till acktank?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2007, 10:22:19 »
hej nollkoll

har du kopplat in tanken?
fungerar det bra?
hur anslöt du den?

  MVH/Kullabacken
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Modifiera el-panna till acktank?
« Svar #2 skrivet: 15 december 2007, 22:08:13 »
- OK, jag har kopplat in en ack-tank2.
Nu blev det inte en gammal el-panna som i trÃ¥dens ämne utan istället en 300L VV-bererdare som inte behövde paralellkopplas (sparade lite gas och nÃ¥gra slantar pÃ¥ kopplingar). Jag hittade en annons om en som fanns att hämta gratis  :D för att göra plats i garaget för snöskotern....

Jag har strulat en hel del, för med minskat antal starter följer oxÃ¥ minskad produktion av varmvatten. Nu har jag fÃ¥tt kompressorstarterna halverade frÃ¥n ca 24 till 12/dygn, men det innebär att VV-körningarna samtidigt är halverade,  :(  -tänkte inte pÃ¥ det (har ingen el-beredare i serie som Avensis) Thumbsup

Det finns nu en hel del 'kranar' inkopplade sÃ¥ jag kan alltid gÃ¥ tillbaka till 'original' eller bara nyttja volymförstorare, men jag gillar att prova mina ideer sÃ¥ jag vet om det fungerar, vilket det oftast inte gör utan justeringar  Sc:,h
Jag har för närvarande kopplat in en termisk fördelare, så att ack-tank2 bara ska laddas till ca 45ºC vid VV-körningar men då stryps flödet och framledningen 'boostas' istället med laddpumpen... måste fixa en ventil med bättre flöde i alla riktningar.
Jag har senaste dagarna dragits med blidväder så det är låg framledningstemp och inte bra förhållanden för justeringar, därför avvaktar jag tills jag får lite kyla och värmebehov
Bifogar en bild på hur det ser ut just nu, har inte monterat några tempsensorer på ack2 ännu
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!