Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: sigvard
« skrivet: 05 december 2010, 10:58:34 »

haha är det så den fungerar? jag har satt patronerna på off
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 december 2010, 10:40:09 »

När är det ekonomiskt sett bäst att sätta på spetsvärmen? Eller man sätter på den när det börjar bli kallt i huset för att vp inte orkar ge mer värme?

Slår inte den på lagom mycket själv när den behövs?
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 05 december 2010, 09:04:30 »

När är det ekonomiskt sett bäst att sätta på spetsvärmen? Eller man sätter på den när det börjar bli kallt i huset för att vp inte orkar ge mer värme?
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 02 december 2010, 10:54:43 »

Jag tror jag har kommit på varför vb-r är så högt. Där finns någon typ av vattenburen värmepump i butiksdelen varav returen från den är inkopplad i vb-r ca 40 cm från vp och givaren. I princip så är både vb-f och vb-r lika varma från butiks vp. Rören är max 7 m långa upp till butiken. Där måste ju finnas någon strypning uppe i pumpen i butiken till vb-r.

Annars fungerar vp bra har följande vrden vid -10

vb-f 38
vb-r 36  följer slaviskt 2 c i diff
kb-f 6
kb-r 4

Har satt vp diff på 23
- 60 gm
kurva 8 +2 och har inte kopplat in spetsvärmen ännu.
Och jag undrar NÄR ska man koppla in spetsvärmen??


Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 06 november 2010, 22:07:46 »

kolla även med handen då vp står och du har 2 graders skillnad. Håll en stund så kan man känna även 2 graders skillnad. Känner du ingen skillnad så är någon givare förmodligen lite fel.

Om du kollar i manualen finns det olika lösningar för acktank och vvb. Kan du klura ut hur din är kopplad och vilket förslag i manualen som är likt ditt? Var anslutningar sitter på acktank osv.

Hur ser gångtimmar ut på de båda kompressorerna?

Jag har kollat i din manual men inte hittat om man kan välja ordning på kompressorerna.Jag tycker det borde vara möjligt för att utjämna slitaget.
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 06 november 2010, 17:02:41 »


Ja det är ju såklart rätt. Då är det nog inte givarfel heller. Vill gärna få mer diff än 2 grader c på -och vb-r. vad kan det då vara.

Känn med handen.... 2 grader är svårt att känna skillnad på. 5-6grader känns med handen utan problem.

Jag känner ju en tydlig skillnad på rören det gör jag, returen är klart kallare
Nu stod pumparna stilla och då var värdena
vb-f 28
vb-r 30
kb f 8
kb r 8
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 06 november 2010, 15:49:32 »


Ja det är ju såklart rätt. Då är det nog inte givarfel heller. Vill gärna få mer diff än 2 grader c på -och vb-r. vad kan det då vara.

Känn med handen.... 2 grader är svårt att känna skillnad på. 5-6grader känns med handen utan problem.
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 06 november 2010, 15:43:42 »


Höja betyder i detta fallet mot 20 grader eller?

Prova med 20. se vad som händer.......

Det enda som egentligen kan gå helt galet om man ändrar värden, är detta med KB... Det får inte frysa i plattväxlaren. Då blir det haveri. 

För det låter som tvångsstart då den inte räknat ner till -60 gm som du har inställt.
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 06 november 2010, 14:44:47 »


Jag har hittat en gammal kvicksilver? termometer som sitter på  vb returen lite längre bort och den visar runt 20 och på menyn visar den 26, samtidigt när vb-f visar 29 på meny .
Känns som ett givar fel eller? 

Är det 20 grader i lägenheterna verkar 26 grader på returen rimligt. Kvicksilvertermometerns 20 grader går däremot inte ihop med 20 grader inomhus. Returen måste vara ett antal grader varmare än det är inomhus.
Ja det är ju såklart rätt. Då är det nog inte givarfel heller. Vill gärna få mer diff än 2 grader c på -och vb-r. vad kan det då vara.
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 06 november 2010, 14:42:53 »

Säkert lite givarfel om det diffar på vb då inte kompressorn är på.
Men startar vp på -30 är det en justering du måste göra.Hitta VB diff VP i menyn.....fabriks är 13 grader på MIN vp....
Höj detta värde.
Höja betyder i detta fallet mot 20 grader eller?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 06 november 2010, 08:53:18 »


Jag har hittat en gammal kvicksilver? termometer som sitter på  vb returen lite längre bort och den visar runt 20 och på menyn visar den 26, samtidigt när vb-f visar 29 på meny .
Känns som ett givar fel eller? 

Är det 20 grader i lägenheterna verkar 26 grader på returen rimligt. Kvicksilvertermometerns 20 grader går däremot inte ihop med 20 grader inomhus. Returen måste vara ett antal grader varmare än det är inomhus.
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 06 november 2010, 08:44:53 »

Säkert lite givarfel om det diffar på vb då inte kompressorn är på.
Men startar vp på -30 är det en justering du måste göra.Hitta VB diff VP i menyn.....fabriks är 13 grader på MIN vp....
Höj detta värde.
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 05 november 2010, 15:09:22 »

haha ja jag förstår ju det med,,tänkte fel om dom där 20 min,klart det är intervallerna,står ju ju klart och tydligt.
pump A går till elementen och pump B till VV. Pump A startar på gm -30 i bland men där är inställt -60,
har inte kollat gångtid ännu.
Pump B startar 1-2 gånger om dagen just nu..
Där är ingen hemma om dagarna i lgh och inga barnfamiljer. Sitter 2 tankar a 500 L varav 1 är vv beredare och en är acktank.
Jag har hittat en gammal kvicksilver? termometer som sitter på  vb returen lite längre bort och den visar runt 20 och på menyn visar den 26, samtidigt när vb-f visar 29 på meny .
Känns som ett givar fel eller? 
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 05 november 2010, 14:47:57 »

jag kanske ska dubbla tiden på pumpen  till 40 minuter för att se vad som händer med värdena

Den enda tid som står på 20 min på din vp är förmodligen med största sannorlikhet där det står vp intervall 20 min.
Det är en justerbar tid som förhindrar vp kompressor att starta med tätare intervaller. 20 min där är ok.

Det jag menade med 20 min i förra inlägget var din uppskattning på gångtid av vp. Går vp'n ut med värme i ditt stora system med enbart en kompressor i 20 min, så hinner det inte bli många kwh i ditt stora system.  1/3 timma, en kompressor ger ca 12kwh= typ 2 blåselement på 2000w som du kör i 20 min. Tänk dig 3 blåselement a 2000w i hela huset.. skulle det märkas något på 20 min?

Men för att hjälpa dig måste vi veta vad vp'n har för sig. Värmer den vvb i 20 är det normalt kan jag gissa. Allt beror på omständigheterna och vad du har för utrustning runt omkring din vp. Är ingen hemma på dagarna och spolar varmvatten eller är det barnfamiljer som ständigt använder varmvatten?
Hur stor vvb har du?
Finns det acktank? hur stor?
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 05 november 2010, 12:50:30 »

jag kanske ska dubbla tiden på pumpen  till 40 minuter för att se vad som händer med värdena
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 04 november 2010, 22:22:49 »

vp går i gång på - 60 gm ,men någån gång hr den startat redan på -30gm.

När den startar på -30 gradmin så gör den nog varmvatten till beredaren. Vattenkranen lyser på displayen.???? 20 min låter lite för att gå ut i ditt stora värmesystem.

Djupet på brunnen säger ingenting när du har grundvattenvärme. Möjligen när grannar pratar om sina hål!!?? Det är vattenmängden som är viktig. Tar vattnet slut får du KB-larm och vp'n stannar. Därför ska KB larmet vara på 0 grader.(plattväxlaren blir bucklig eller fryser sönder)

KB har jag beskrivit hur du kalibrerar....
VB kan du endast kolla då kompressorn står stilla men medan cirkpumpen går. Då ska dessa visa lika. VB går inte att kalibrera.
- 60 gradmin är en fabriksinställning på nibe. Vilket oftast inte är det optimala.
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 04 november 2010, 18:36:35 »

Pumpen går i 20 minuter . har fått reda på att borran är på 55 m djup . men hur kalibrerar man fb-r? vp går i gång på - 60 gm ,men någån gång hr den startat redan på -30gm.

ska sätta mej ner där i morgon med papper penna och klocka för att riktigt se tiderna på när tempen stiger på fb
Skrivet av: Roland
« skrivet: 01 november 2010, 17:29:51 »

Det här med gradminuter? vad ska den stå på? tror min står på -9 .
Det är 13 grader varmt ute enligt givaren och värdena är
Vb-f 27 (27)
vb-r 26 (50)

när vp startar så blir det
Vb-f 29(29)
Vb-r 28 (50)


Hur lång tid efter det att pumpen startade lästes temperaturerna av? Det som borde hända när pumpen startar är att Vb-r är oförändrat 26 ett tag. Vb-f borde stiga rätt snabbt efter det att pumpen har startat till  några grader över 30. Varför temperaturen inte stiger begriper jag inte på det här stadiet. Sedan efter ytterligare en tid skall Vb-r börja stiga då det uppvärmda vattnet har hunnit passera genom en del radiatorer.

Hur lång tid åt gången går pumpen normalt när den värmer huset?
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 01 november 2010, 13:42:05 »

Då inget är ifyllt i manualen och många inställningar är fabriks (default) inställningar så behövs en massa info om din anläggning för att insatta medlemmar ska kunna hjälpa till. Det kan vara så att förre ägaren mrX knåpat ihop din anläggning med "man tager vad man haver"

KB systemet med grundvatten har jag rätt mycket kunskap om, dels för att det strulade med det mesta i början för mig. För liten plattvärmeväxlare + att brunnspumpens elektonik tjyvstoppade denna.

Jag kan hjälpa dig med värden för KB.
Att graderna diffar då kompressorn står stilla är helt normalt. MEN!!! Då kompressorn står stilla så ska DU NU göra en tvångsstart av kb pumpen samt brunnspumpen. Dessa SKA starta samtidigt, Med undantag om det sitter en trycktank så brunnspumpen startar vid ett min tryck i systemet. (så har jag)

I avsnitt 22 i din manual (Igångkörning och injustering) så hittar du denna text.

Strömställare för köldbärarpump
Normalläge är “Auto”, vilket innebär att pumpen
går samtidigt som kompressorn.
Läge “Man” användes vid igångkörning, vilket
innebär att pumpen går kontinuerligt.

(läser man manualen vidare finns undantag även där)

Så när ingen kompressor arbetar sätter du brytaren i MAN läget och så håller du koll på vad KB-f och kB-r visar. MENY 4.

F och R ska då visa lika, och motsvara din grundvatten temp. Jag gissar runt 7-9 grader där nere i dina trakter. Kommunala vattenverk kan berätta mer exakt.

Visar Fram, ex 9 grader och returen 11 grader så är förmodligen Fram rätt, och du kan kalibrera Returen i meny 15, avsnitt 12.

Sedan då en kompressor går skall skillnaden vara några grader beroende på hur komp arbetar. EX. I slutet på vvb när tempen är hög minskar kompressorns effekt och det innebär att kb värdena kan ändras mot högre +värden.

(((((((((((((((((((((( Jag ligger på 4-2 vid golvvärme produktion (låg temp, 36 är max med -35 ute)
Vid vvb minskar effektutaget och jag får 5-3 ungefär vid 48 grader i vvb'n.)))))))))))))))))))))))))

GLÖM INTE SLÅ OM STRÖMBRYTAREN TILL AUTOMAT DÅ DU ÄR KLAR!!!!

Jag har kollat i denna manual... http://www.nibeonline.com/pdf/411985-4.pdf
och det är så många inställningsmöjligheter, så jag skulle rekommendera dig att hitta någon som kan hjälpa till med grundinställningarna och kolla upp hela anläggningen. Typ vilka tillbehör du har och tvångsköra båda kompressorerna och se om KB-R då hamnar på kritiska värden. Hamnar du på RIKTIGA (oavsett vad mätare visar) minus så är infrysning i plattväxlaren ett faktum, det är bara en tidsfråga innan det blir stopp. (dessutom sker inget ny automatisk omstart vid larm på KB, Då måste vp'n omstartas manuellt)
Dessutom om driftstimmarna på kompressorerna är väldigt avvikande, växla om dessa och få timmarna utjämnade.MM.MM

Positivt är att du rengjort plattisen. Är den dimensionerad i underkant, så tål det mindre belägg på plattorna. Så nu kanske det fungerar i vinter och några år framöver igen.

Som Roland skrev tidigare, att det finns många pengar i en rätt inställd VP. Och med bra utgångsvärden kan man med tiden och årstiden förbättra dessa genom detta forum.

Så nu har du något att testa och ev se positiva utslag från din grundvattenanläggning. Googlade din kommun och såg att det finns 9 vattenverk. De flesta från borrbrunnar, Så trolig vattenbrist kan man nog utesluta för din del. :)
Hellre då en skitig plattväxlare. Före detta skitig menar jag!

Ett fungerande KB system är ett måste för din vp. Sedan kan man gå vidare.





Skrivet av: sigvard
« skrivet: 01 november 2010, 09:29:42 »

ja det lutar nog mot givarfel eftersom det är näst intill konstant 2 - 3 grader i tempskillnad oberoende på vilken fart vp har. jag kolade avluftningen och fick bara ut vatten där , ingen luft,,, vad det gällar manualen så är den tom,,inget skrivet i den och står inte vem som har installerat den heller typiskt nog.
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 30 oktober 2010, 15:02:32 »

Kolla i din användarmanual vad installatören skrivit ner för inställningar. Följ upp dessa på din vp och se om det ändrats något i efterhand. Sedan har du en uppsjö av ytterligare inställningar beroende på hur din anläggning ser ut.

Men då kompressorn går, och du ändrar farten på vb pumpen SKALL vb in och ut ändras. Full fart på vb pumpen= låg mellanskillnad
Lägsta fart på vb pumpen en större skillnad för då hinner vp värma mera. Första tanken är givarfel.

Du hade rengjort KB systemet. Beroende på utformning så är det självavluftande. men du har en avluftning på KB inne i pumpen....nr77 på komponentlistan.



Skrivet av: sigvard
« skrivet: 29 oktober 2010, 19:52:18 »

Det här med gradminuter? vad ska den stå på? tror min står på -9 .
Det är 13 grader varmt ute enligt givaren och värdena är
Vb-f 27 (27)
vb-r 26 (50)

när vp startar så blir det
Vb-f 29(29)
Vb-r 28 (50)
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 29 oktober 2010, 19:46:34 »

du menar att jag ska slå ifrån helt alltså? mest så jag förstår dej rätt
VP'n ska vara på.
Du läser av värdena då kompressorerna står, medan vb cirkpumparna går. VB temp ut ock retur ska då visa samma gradtal.
((( 1 grad fel kan bero på att nibe INTE visar decimaler  fiR: och säg att det cirkulerar 35 grader ut och 34 på returen kan bero på att ena givaren läser 35,0 ut och den andra givaren 34,9på returen... Så kan det bli då man grovmäter.ala Nibe)))

Vänta sedan till vp,n startar och läs av då den jobbat en stund. Men som kuriosa så är tiden då returen börjar stiga bra att veta då man ska gissa.. Eller pressa fram en start som jag skrev om tidigare.Knappen kanal, trekant,pil nedåt skall hållas inne några 8 sec så kommer du till undermenyerna.
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 29 oktober 2010, 16:58:51 »

du menar att jag ska slå ifrån helt alltså? mest så jag förstår dej rätt
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 28 oktober 2010, 21:51:20 »

ja då har jag inte mycket nytta av pumpen när det är svinkallt med andra ord

Inte måla faan på väggen redan. Det kan finnas andra "fel" som orsakar stopp i maskineriet. Men felsöka fel som inte visar sig konstant är svårare att hitta. Speciellt då ingen på forumet egentligen inte vet något om din anläggning.

Gör så här.
1-Läs av värdena då pumpen stått stilla en stund.
2-håll inne vita trekantsknappen så du hamnar i undermenyerna. mata fram med minusknappen så du passerar inställda gradminuter så startar pumpen fortare. Detta påskyndande påverkar inga inställningar utan gäller bara en gång.
3-läs av värden igen efter några minuter. Kolla hur lång tid det tar mellan gradökningar på vb och när vb-returen börjar stiga.
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 28 oktober 2010, 18:47:10 »

ja då har jag inte mycket nytta av pumpen när det är svinkallt med andra ord
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 28 oktober 2010, 18:11:17 »

Min första tanke eftersom "frysvakten" var onödigt hög, är att det helt enkelt inte är tillräckligt med vatten i brunnen då vp'n går längre stunder då kylan sätter in. Så man har provar att sänka frånslag av vp'n med frysvakten. Vilket inte fungerar om det är slut på brunnsvatten. Då blir det stopp oavsett inställningar.

Detta med varmvattenberedare i källaren och långa ledningar är ett elände. Bor man i lägenhet är det alltid bra att ha någon morgonpigg granne som stiger upp före en själv som då spolat fram lite varmvatten.
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 28 oktober 2010, 15:21:18 »

Vad jag har hört av hyresgästerna så stannade systemet när det var som kallast,,flera ggr.
Där är bra tryck i vattnet,,men det tar dock en jäkla tid innan varmvattnet kommer.
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 28 oktober 2010, 11:27:13 »

Hoppla hoppla!!! Snabbtittade på nibes sida ( http://www.nibeonline.com/pdf/411985-4.pdf  ) Ock en 1310 (20-25-30 kw) är lite mera att kräma på med än min 1210-7 kw... Så du behöver en hel del köldmedium för att det ska fungera. typ 4,5 kubik/tim för en 20 kw vp.
Jag såg i manualen att du har EN stor KB pump inuti vp'n. Du har rengjort en plattväxlare och då är frågan vad som förser den andra kretsen i plattväxlaren med färskvatten/saltvatten...  Vanliga cirkpumpar klarar inte att suga vatten typ ur en brunn.

Tackar för infon och ställer nog om min kb-r  till +-0 jag med  :).
Det borde ju vara att brunnspumpen trycker endast mot vattenledningarna,mén det är en  gissning. Hur ser man det i så fall


+-0 är vad cetepac ochså rekommenderar för sina plattisar som går MOT icke köldskyddade medium. Men medan jag dribblade (2002) med nibe så sa dom att 2-3 minusgrader inte skulle påverka plattisen. Men som sagt. Hamnar man på minus på KB-r är något fel och måste åtgärdas.

Extremt tryckfall på dusch och kranar då vp'n startar tyder på en pump..... Men just nu så tvivlar jag på att du bara har en pump i brunnen.... Dels är fastigheten gammal och gamla borrbrunnar klarar flera pumpar i samma hål. (Grova borrhål och foderrör)

Den som söker....... Han letar! Eller hur det nu var..????

Om jag var i din sits skulle jag lägga tid på att få anläggningen i övrigt att fungera och sedan följa upp detta med KB... I dagsläget är det inte det viktiga för förmodligen har anläggningen fungerat tidigare.



Skrivet av: sigvard
« skrivet: 27 oktober 2010, 18:25:58 »

Tackar för infon och ställer nog om min kb-r  till +-0 jag med  :).
Det borde ju vara att brunnspumpen trycker endast mot vattenledningarna,mén det är en  gissning. Hur ser man det i så fall
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 27 oktober 2010, 13:01:18 »

Jag har också grundvatten sedan många år. Och var med från början vid nyinstallationen. (Learning by doing)

Du har förmodligen inte några problem med ditt grundvattensystem. Men försöker förklara vad som händer om ex brunnspumpen börjar fela. Eller plattväxlaren inte får nog med sötvatten.
Vad som KAN hända, är om Kb-r sjunker på minusgrader så börjar en påfrysning i lamellerna i sötvattensidan på plattväxlaren. Det börjar med en tunn hinna på första lamellen närmas Kb-r som då sänker uteffekten på växlaren som ytterligare får Kb-f att sjunka. Vp'n tar forfarande sin energi ur inkommande men då har Kb-r blivit ännu kallare och cirkusen är i full gång. Börjar det frysa så går förloppet väldigt fort innan det når dina inställda  (-5) grader. När du når -5 på Kb-r så slår vp'n av och signalerar "fryslarm" Och då kräver den en (manuell) nystart.. slå av och sedan på igen. Då den då startar upp får man kolla vad som felat.

Medan vp'n funderar en stund innan den startar kan man manuellt starta kb pumpen och då ska även Pumpen i brunnen komma igång.... Min brunnspump ligger över trycktanken och ger även tappvatten. Så min startar på tryckfall 2 bar. Då bara Kb pumpen går+brunnspumpen skall tempmätarna på kb visa LIKA. Annars kan man kalibrera dessa i meny 15 (i min manual)

Trycksätter din brunnspump hela husets vattenledningar? Eller går brunnspumpen enbart mot plattväxlaren?

Nibe sålde mig 2002 en grundvatten utrustning som var beräknad för dina hemtrakter. Och det funkade inte alls med vårt +5 i grundvatten. När vp'n krämade på och golven var kalla så växlade vp'n långt över de 7kw som den ska klara. 1210-7  (gammal härk nu)
Så jag hade många fryslarm innan nibe kom på att plattväxlaren var felberäknad för en Pitebo. Jag kommer aldrig numera under +2 på returen så jag har mitt fryslarm satt på +-0.....  Som jag skrev tidigare så om min/din vp ens hamnar på +-0 så är det något fel. Och då måste man kolla vad som felat..

Ett extremfall där JAG möjligen skulle kunna behöva sänka fryslarmet tillfälligt, är om plattan varit avstängd hela sommaren och långt in på hösten så att den är extrem utkyld. För då levererar niben en väldigt massa kw och de kw'en tar den från brunnsvattnet via plattisen.. Men detta har aldrig hänt att jag väntat så länge med att få igång värmen.

Om det fryser LITE i plattisen har ingen betydelse, Men med på tok för hög frysvakt, Typ (-12) på min vp så är dessutom frysvakten helt avaktiverad då..(läste just i manualen) Då kan man nog räkna med att få en bucklig plattis. Typ trasig!! kaputt!! Mafisch!! Finito!!

Har man då ingen plattis utan kör grundvattnet direkt in i vp,n så blir det väldigt kostsamt.


Skrivet av: sigvard
« skrivet: 27 oktober 2010, 11:24:36 »

Det vet jag inte Sc:,h
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 27 oktober 2010, 11:22:49 »

tackar stig-H
Jag har lokaliserat plattvärmeväxlaren och har kört ren den med citronsyra ett antal ggr i höstas,,det behövdes.
Men vad menar du med det sista ? vart det avkylda vattnet tar vägen

Du pumpar ju upp vatten från ett borrhål(?) till värmeväxlaren. Vart tar det vägen sen? Går det tillbaks till borrhålet?
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 27 oktober 2010, 11:19:16 »

Har fortfarande bara max 3 graders skillnad mellan vb-f och vb-r trots att jag sänkt cirkulationen. fler förslag vänner?
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 27 oktober 2010, 11:16:39 »

tackar stig-H
Jag har lokaliserat plattvärmeväxlaren och har kört ren den med citronsyra ett antal ggr i höstas,,det behövdes.
Men vad menar du med det sista ? vart det avkylda vattnet tar vägen
Skrivet av: Stig-H
« skrivet: 27 oktober 2010, 01:22:07 »

Välkommen Sigvard.
Du har just hamnat i gissningarna och förkortningarnas värld. Ock nu ska vi prata KB...köldbärare
Du har på din sida skrivit  -Nibe 1310 grundvattenvärme. inga detaljer om borrdjup.
Detta med borrdjup är ointressant i ditt fall. Du pumpar en massa grund/sjö/havsvatten in i din vp som oftast passerar en plattväxlare som sitter på utsidan av vp'n. Troligen med en grön isolerad plastkåpa runt om,sannorlikt av märket Cetepac. Denna plattväxlare är för att skydda vp'n från allsköns föroreningar och belägg.. Men är egentligen inget måste. Men finns den där har du ett påfyllnadskärl med en ventil i toppen. (Vitaktig behållare) Den luktar förmodligen sprit eller glykol.

Kb F    9 c       vet inte vad detta är
Kb R    10 (-5) vet inte vad detta är

Kb-f  9 grader c "fram" är den krets som går in i din vp med varm köldbärarvätska som vp'n tar tillvara några grader ur..9 grader är högt och bra och är det från ett borrhål så är det tempen på grundvattnet hos er där nere. (uppe i Piteå är det +5,5 grader)

Kb-r  10(-5) "retur" är det avkylda mediet. Detta brukar ligga 2-3 grader lägre än Kb-f. Så 6 hade varit mera logiskt än 10.
(-5) är ett förinställt värde så att inte köldmediet (spritblandning) gör att den externa plattväxlaren fryser där vatten från brunnen passerar ock kan frysa. -5 tycker jag låter lågt och skulle hellre ha -1 -2. Detta är ingen temp vp'n ska arbeta med utan det har redan blivit något fel om man hamnar på ens 0 grader med Kb-f på 9.
Kb pumpen är den visuellt större av pumparna. Och på min 1210 sitter den i bakkant av vp'n 

MEN Har du en extern plattväxlare så har du en pump till för kb. Nämligen en brunnspump som skickar sötvatten till plattväxlaren i en rasande fart. Det handlar då i kubikmeter vatten/timma  ock detta avkylda vatten måste ta vägen någon stans.

Jaja! Lycka till med knappandet,Nu kommer john blund strax hit.

Skrivet av: sigvard
« skrivet: 25 oktober 2010, 21:21:45 »

ja sidoplåten vettefan hur man får av och framifrån såg man inte så mycket.Hittade dock cirkulationspumparna och en knapp som hade 3 lägen. Såg inte vilket läge den var i men den var i läge längst ner, så jag tog upp den ett snäpp på Modul A eftersom det är den som går nu bara, Modul B startar en gång per dygn. Får se vad som händer till i morgon bitti.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 oktober 2010, 20:24:59 »

Det var värmebärarpumpen, eller i det här fallet pumparna, jag menade.
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 25 oktober 2010, 20:05:27 »

ja här går det undan :) den förra ägaren har gått bort så där är ingen som vet . cirkulationspumpen? är det värmebärarpumpen ? Där finns 2st modul A och B.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 25 oktober 2010, 19:43:59 »

Prova med att sänka hastigheten på cirkulationspumpen.

Fråga tidigare ägaren om denne kontrollerade temperaturskillnaderna över radiatorerna och strypte in dem efter det att värmepumpen installerades. Är inte det gjort finns det, med tanke på att det måste vara en rätt kraftig pump, förmodligen så mycket pengar att spara att det är värt att göra det. Men då är vi redan inne på överkursen när det gäller värmepumpar.
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 25 oktober 2010, 19:26:55 »

tack alla för svaren.
Men jag får likväl inte tempskillnaden mellan
vb-f och vb-r att bli mer än max 3-4 grader
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 oktober 2010, 21:42:45 »

Glöm inte lufta varmvattenberedaren.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 oktober 2010, 20:16:13 »

Nä elementen är varma ,men det är mycket luft i systemet med märker jag,och känns som där är dåligt med tryck. Luftar ur men där kommer inget vatten i vissa,men det är ett annat problem :)

Jo, du måste fylla på med mer vatten, det ska finnas påfyllningskran och expansionskärl med manometer i pannrummet.

glömde en sak med
vb fram min 10c
vb fram max 50c
vad är detta ?
ska man ställa in nåt högre  värde på min eller?

Det där är min och maxvärde för börvärdet på framledningen, ser helt OK ut.
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 24 oktober 2010, 18:47:16 »

glömde en sak med
vb fram min 10c
vb fram max 50c
vad är detta ?
ska man ställa in nåt högre  värde på min eller?
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 24 oktober 2010, 18:41:50 »

Nä elementen är varma ,men det är mycket luft i systemet med märker jag,och känns som där är dåligt med tryck. Luftar ur men där kommer inget vatten i vissa,men det är ett annat problem :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 oktober 2010, 18:39:00 »

Är det kallt i lägenheterna?
VP:n jobbar som mest effektivt då den har så låg kurva som möjligt, håller du värmen med kurva 8 så höj inte.

tack för svaret jag läser manualen just nu,,men vad är ett normalt värde för vb-f och vb-r då ?

Det beror på utetemp, ju kallare ute ju högre temp.
Sen bör differansen mellan VB-f och VB-r vara mellan 5-10 ºC (helst 7-8 ºC) då kompressorn värmer huset.
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 24 oktober 2010, 18:29:06 »

tack för svaret jag läser manualen just nu,,men vad är ett normalt värde för vb-f och vb-r då ?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 24 oktober 2010, 17:42:16 »

Pumpen stod still när avläsningarna gjordes. Därför är Vb-retur lika med Vb-fram. När den går skall det vara en skillnad på 5-10 grader.

KB F resp. R är köldbärartemperaturerna ut och in, alltså temperaturen i slangarna till/från borrhålet eller markslingan. (-5) betyder att pumpen är inställd att stanna när returtemperaturen går under -5, det betyder att köldbärarflödet då är för lågt.  

Är värmen dålig är det kurvlutningen, värdet 8, som skall ökas. Det går också att använda finjusteringen, +-, men den bör man använda när utetemperaturen är högre.

Om manualen saknas så finns den att ladda ner från Nibes hemsida. Skaffa den, det blir lite svårt annars.

Edit: skrev "värdet 8" inom parentes först men det blev en smiley med solglasögon
Skrivet av: sigvard
« skrivet: 24 oktober 2010, 17:30:12 »

Hej alla! Jag hittade denna sidan igår och har näst intill suttit här sen dess. Jag har tagit över en fastighet med 4 lgh och en affärslokal. I den ouppvärmda källaren sitter en Nibe 1310 .
Har försökt förstå mej på menyerna och siffrorna men känner mej väldigt osäker på värdena.
Dagens siffror 8 grader + på utegivaren.
vb-fram  29 c
vb-retur 28 c,,,känns lite skumt
vv-temp 50 c
vv start 45 C

Kb F    9 c       vet inte vad detta är
Kb R    10 (-5) vet inte vad detta är

VB fram min 10 c
vb fram max 50 c

kurvlutning 8  +-0 på styrknappen

Jag får inte riktigt bra med värme på radiatorerna i lgh.
vad bör värdena ligga på?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!