Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT HE C9 Problem med för hög framledningstemp  (läst 12299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad agw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
IVT HE C9 Problem med för hög framledningstemp
« skrivet: 03 september 2010, 10:19:05 »
Borrade och installerade min panna stax innan sommaren. IVT HE C9 (REGO1000) med poolstyrning och 210 meter borrat.
Efter installationen fick jag problem med att pannan löste för hög framledningstemp. Jag har golvvärme och jag tror att den löser vid 45gr. Kompletterade då med en utjämningstank på 120 liter för att säkerställa flödet. Efter det har pannan av naturliga skäl bara kört i sommarläge och producerat varmvatten och poolvärme. Pannan har konstant visat 10 grader mer på framledning mot vad börvärdet visat. Typ bör: 22gr. Fram 31gr. Detta har jag ignorerat och trott att det kanske blir så när circpumpen (G1) står still och jag inte egentligen tar ut någon effekt ur utjämningstanken.
När nu pannan går över i vinterläge rusar tempen upp över 45 gr på framledning (T1) vilket gör att pannan stannar. Fortfarande tar jag nog inte ut speciellt mycket effekt då huset är välisolerat men jag kommer aldrig i närheten av börvärdet. När pannan har producerat varmvatten skickar den över lite värme till utjämningstanken vilket drar upp tempen. Ännu värre är det när den producerat poolvatten och ska shunta över till värme, default tar shunten 300s på sig att stänga vilket gör att det glider över en hel del varmvatten i utjämningstanken. Svårt att få med allt men grundproblemet är som sagt att det verkar omöjligt att komma i närheten av börvärdet på framledningen.
Har bokat en servicetekniker till nästa vecka men ni vet ju hur det är när man går och funderar.

/AGW

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT HE C9 Problem med för hög framledningstemp
« Svar #1 skrivet: 03 september 2010, 19:56:18 »
Ska inte T1 vara retur från radiator/golvslingan och inte framledning?
Har du gjord installation själv eller en installatör och monterat T1 i fel ledning?

Utloggad agw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: IVT HE C9 Problem med för hög framledningstemp
« Svar #2 skrivet: 03 september 2010, 21:01:10 »
T1 är framledning och den ligger i min utjämningstank.
/AGW

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: IVT HE C9 Problem med för hög framledningstemp
« Svar #3 skrivet: 04 september 2010, 08:12:41 »
Verkar vara rätt att givaren skall sitta på framledning enligt manualen... kanske hela reglersystemet är omgjort jämfört äldre maskiner. Rad retur verkar inte finnas med längre.

Be montören fixa detta
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad agw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: IVT HE C9 Problem med för hög framledningstemp
« Svar #4 skrivet: 04 september 2010, 09:46:59 »
Jag tror att en del av mitt problem är hur pannan shuntar om mellan varmvattenprod. och värmeprod. Varje gång pannan har producerat varmvatten passar den på att shunta ut lite varmvatten till värmesystemet. Samma procedur om den producerat poolvatten så skickar den in lite värme till varmvattnet. Detta är ju egentligen ganska bra, när den ändå startat kompressorn kan den ju lika gärna passa på. När jag inte tar ut någon effekt ur värmesystemet kommer den temperaturen alltid att ligga högt. Problemet kanske försvinner när huset behöver värme men perioden höst och vår när jag behöver varmvatten, värme och poolvärme kombinerat känns lite tufft.

/AGW

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: IVT HE C9 Problem med för hög framledningstemp
« Svar #5 skrivet: 04 september 2010, 10:40:34 »
Det kan ju vara som du säger att det kommer lite hett vatten ut i värmesystemet, men det bör ju volymtanken svälja. Ser i manualen att man rekommenderar att VB ut från VP in till volymtank skall ske till det rör som slutar i övre delen av volymtanken, vilket är intill dykröret för T1. Har ändå svårt att tro att detta skall resultera i en höjning till över 45 grader i toppen av tanken? Om det är 45 grader i toppen av tanken när vp slår i från så känner du det med händerna, eller mät om du kan. Kan ju vara fel på givaren.

Prova att ändra till radiator läge så slipper du att den larmar vid +45 grader. Håll dock koll på vad som sker om ditt hus behöver värme så du inte får för varmt vatten till golvvärmen, detta om du inte har huvudtermostat vid shuntgruppen för golvvärmen.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad agw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: IVT HE C9 Problem med för hög framledningstemp
« Svar #6 skrivet: 04 september 2010, 12:00:57 »
Det kan vara så att jag är en idiot. :) Tyckte att det plaskade lite i rören vid pannan så jag provade att lufta golvvärmesystemet. Det kom en hel del luft och nu verkar allt fungera som det ska...
Den bjuder jag på!
/AGW

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: IVT HE C9 Problem med för hög framledningstemp
« Svar #7 skrivet: 04 september 2010, 13:43:33 »
Ja där slapp du nog en utryckingsräkning frÃ¥n montören Thumbsup  Min golvvärme luftar sig själv *vinkar*

Hmmm, ser skönt ut med pooltempen....

Synd att man inte bytte  vp i Ã¥r sÃ¥ man fick allt nytt som verkar vara in de nya maskinerna >:(
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Tore B

  • Gäst
Tore B
SV: IVT HE C9 Problem med för hög framledningstemp
« Svar #8 skrivet: 04 juni 2012, 14:33:26 »
Jag har skiftat Vekselventil av samma årsak, og det fungerte.

Berra 26

  • Gäst
Berra 26
SV: IVT HE C9 Problem med för hög framledningstemp
« Svar #9 skrivet: 25 december 2012, 17:40:29 »
  :'( Vad göra om jag fÃ¥r felmeddelande E11 T1, för hög framledningstemperatur...

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE C9 Problem med för hög framledningstemp
« Svar #10 skrivet: 25 december 2012, 19:35:16 »
  :'( Vad göra om jag fÃ¥r felmeddelande E11 T1, för hög framledningstemperatur...
#1 Starta en ny tråd för frågan. Det är inte en kritik utan bara så att du får bäst hjälp på det viset.
#2 Vad har du för system? Värmepump, radiator, golvvärme, hustyp? Fungerar varmvattnet?

Åter till tråden och dess ägare. Mycket riktigt så har IVT bytt till framledningsgivare i HE och EQ modellerna, vilket också har lett till att dom har fått ta hand om en del andra bieffekter i sin styrning.
Då man tidigare körde mot retur-temperatur hade man en naturlig utjämnande funktion hos radiatorer och radiatorvatten, vilket gav mjuka snygga avläsningar utan alltför stora överraskningar. Bytet till framledning innebär i ett växlat system som här mycket riktigt plötsliga temperaturhöjningar då växelventilen släpper ut lite värmevatten från vv-laddningen på framledingen.

Enligt installationmanualen, s.58
Citera
>> Frånslagsskydd vid växling från varmvatten till värme
F-värde: 300s
Minsta värde: 0s
Största värde: 600s

Ställ in hur lång tid som ska gå innan ett värmebehov
får inaktiveras efter varmvattenproduktion. Detta
säkerställer att den heta vattenmängden som går ut i
värmekretsen efter att varmvatten producerats inte
blir orsak till att värmebehovet felaktigt inaktiveras.
Jag vet inte om dett värde, fabriksinställt på 0s, ställer till det för dig. Inställningen finns under Installatörsmenyn Rumstemperatur->Allmänt.

Placering av T1 enligt installationsmanualen, s.35
Citera
Med arbetstank: Montera givaren i den övre delen av
arbetstanken (ca 10cm ner), enligt systemlösning. Se installations-
anvisning för arbetstanken.
Tidigare monterades T1 ca 1m ner i från tankens topp, för att mäta returvattnet.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT HE C9 Problem med för hög framledningstemp
« Svar #11 skrivet: 25 december 2012, 19:44:07 »
SÃ¥g en sak till.
Citera
17.9.13 Hög framledningstemperatur E1x.T1
Funktion: Kompressor stoppas eftersom framlednings-
temperaturen är för hög för värmekretsen. Aktiveras då
givaren visar ett värde som är 5K högre än största bör-
värde för kretsen. Fabriksvärde för största börvärde är
60 °C för krets av typ radiator och 35 °C för krets av typ
golv.
Efter varmvattenproduktion fördröjs larmet med 4min.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!