Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??  (läst 5807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
Hej!

Jo, när jag i våras konverterade mitt nyinköpta hus från direktEl till vattenburen värme med en NIBE 8kW Luft/vatten VP så kollade jag på "konverteringsstöd för att ersätta direktverkande elvärme" http://www.boverket.se/Bidrag--Stod/Hyreshus/ersatta-direktverkande-elvarme/ Ok, nu stod det iför sig någon stans att "luftvärmepump" inte var "godkänd" att ansöka....

Hur som helst så gjorde jag en "besparingskalkyl" och den stämde med kravet på "el svarar för högst 35% av bostadens beräknade årliga värmebehov och VV" Nu vet jag ju att en Luft-VP tappar "COP" när det är kallt, men däremot får man tillbaka mycket "COP" under den varmare årstiden! Och som alla vet har ju en Luft/Vatten oftast bättre COP över tex 15grader än en berg/jord-VP vilket väsentligt höjer "års-COP" på en Luft/vatten VP! Sen finns det ju massa andra faktorer som spelar in för att nå dom 35%, installation, styrning, "distributionsystem" av värmen mm, mm.

Hur som helst skickade jag in en ansökan + en egen bilaga med tydlig beskrivning hur jag räknat, samt detaljerat hur mitt värmesystem är uppbyggt vilket "bevisade" att jag nått 35%-målet!

Och nu fick jag svaret: "Installation av Luft/vatten-värmepump är inte en stödberättigad åtgärd. Er ansökan skall därför avslås"

Nu handlar inte avslaget om att jag inte nått "kravet" utan att jag har fel VP....

Det jävligaste är att om jag installerat en Berg-VP med kanske kass borrhål och med det dåligt års-COP, mm, mm, mm, kunnat få bidrag utan bekymmer? Saken är ju den att det räcker med att skicka in en leverantörs "kalkyl" som säger att VP-xx med xx meter hål ger detta värde med detta hus och sen lite "heder och samvete" Vad är det som säger och bevisar att just denna ansökan verkligen uppfyller kraven i praktiken?? Svar inget!!

Just detta retar mig att staten kan godkänna nÃ¥got lite halvt diffust och samtidigt indirekt säga att en Luft/vatten VP inte kan uppfylla kraven genom att den inte är bidragsberättigad.....    

Kan det verkligen vara rätt från en stat att Diskriminera/utesluta en viss typ av VP som lik förbannat kanske uppnår målen/kraven??

Nu är det så att jag kan vara ganska tjurskallig när det gäller "orättvisor" typ det här och funderar på någon form av överklagan, men hur sätter man bäst fart på någon försoffad byråkrat som inte ens sett en VP på vykort...

Mvh. Johan      

      
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #1 skrivet: 18 september 2009, 23:38:26 »
Eftersom bergvärme faktiskt är en del effektivare än luft/vatten så tycker jag det är rätt att man kräver att den effektivaste lösningen väljs för att bidraget ska utgå - hela syftet med bidraget är ju att vi ska minimera elanvändningen.
Chansen att man sparar 65% för vv och värme med luft/vatten är tyvärr ganska liten och när det är varmt ute så behöver ju huset inte värmas särskilt mycket.
"Saken är ju den att det räcker med att skicka in en leverantörs "kalkyl" som säger att VP-xx med xx meter hål ger detta värde med detta hus och sen lite "heder och samvete" Vad är det som säger och bevisar att just denna ansökan verkligen uppfyller kraven i praktiken?? Svar inget!! "
Om du kollar ansökningspappren så står det att stickprovskontroller kommer att utföras och om man inte uppfyller kraven så kan bidraget dras tilbaka.

 
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #2 skrivet: 19 september 2009, 05:45:03 »
Har det någonsin gjorts något stickprov ?
Jag har aldrig hört om att det kommit ut folk med mätutrustning för att kolla att bergvärmen uppfyller kriteriet.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #3 skrivet: 19 september 2009, 09:14:51 »
Det kan bero på att man vill undvika värmesystem som i praktiken fungerar som elpannor när elnätet belastas som hårdast. Spetskraften är dyr. Även om årsförbrukningen inte skiljer sig så mycket från en bergvärmepumps är fördelningen över tiden ogynnsammare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #4 skrivet: 19 september 2009, 09:16:58 »
Precis Roland, men du hann före ;)

Tror inte så mycket det handlar om diskriminering utan om att man vill främja den bästa tekniken både för enskild OCH samhället.
Problemet med alla luftvärmepumpar är att man till slut kommer till en punkt där de inte kan ge någon värme, men där en markvärmepump fortfarande ger sitt nominella värde.
Denna punkt är vinterns minusgrader och det är samhällets ansvar att man trots -15 grader i Skåne kan hålla elproduktionen på en sån nivå att man kan hålla elförsörjningen igång. Elbolagen vill helst inte ha detta ansvar eller ännu mindre betala för det.
Vid t ex -15 ºC i Skåne lär det vara rejält kallt även i övriga Sverige.

Det man från samhällets sida är att ge ett stöd för att man på sikt ska kunna minska problemen med strömförsörjningen vid extrema lägen.
Det kan man bara göra med markvärmepumpar, inte luftvärmepumar som både ger mindre utbyte och dessutom helt slår av vid -10, -15, -20 ºC
och därefter måste ersättas med direktverkande el som har COP=1.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #5 skrivet: 19 september 2009, 09:33:00 »

Jo, när jag i våras konverterade mitt nyinköpta hus från direktEl till vattenburen värme " av värmen mm, mm.
      

Har du skortsen? och har du plats?

i så fall köp en begagnad pellets anläggning
gör om ansökan och efter ett år säljer skiten på blocket
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #6 skrivet: 19 september 2009, 10:39:18 »
Hejsan igen!

Trevligt att det finns lite medhåll att Luft faktiskt kan funka bra! Nej, jag har inget imot bergvärme utan vill bara göra jämförelse mot något som är helt "legalt"

Jo, i "Förordning (2005:1255) om stöd för konvertering från direktverkande elvärme i bostadshus" står det så här:

"1 § Syftet med denna förordning är att främja en effektiv och
miljöanpassad användning av energi samt en minskad elanvändning
för uppvärmningsändamål i bostadshus."

Ja, läs dessa rader noggrant! Här handlar det både om "miljöanpassad användning av energi" och "minskad elanvändning"


Nu lär jag väl få på näsan... Men jag tycker allt en luft/vatten VP uppfyller dessa kriterier totalt sett bättre än bergvärme!

Ok, "miljöanpassad".... Hur är det med installation av bergvärme och energiåtgång för detta?

-Tror inte det finns så många experter som skulle jubla över att det fanns ett borrhåll på varenda tomt!
-Tänk bara på hur mycket total energi det går åt att fixa ett borrhål eller flera.
-Går också åt energi att tillverka samt transportera slang, rör, brinevätska och övrig material som behövs till hål och installation.
 
Jämför ovanstående med en Luft-VP och dess installation och miljöpåverkan!

Mvh. Johan   
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #7 skrivet: 19 september 2009, 14:47:33 »

Jo, när jag i våras konverterade mitt nyinköpta hus från direktEl till vattenburen värme " av värmen mm, mm.
      

Har du skortsen? och har du plats?

i så fall köp en begagnad pellets anläggning
gör om ansökan och efter ett år säljer skiten på blocket

Jodå, har en skorsten som jag inte vet skicket på än, inte ens sotarn visste något, så det var nog ett tag sedan den användes? Nåja, jag har faktiskt planer på att fixa den... Frugan tjatar om en kökspanna....

Mvh. Johan    

« Senast ändrad: 19 september 2009, 16:08:31 av Rickard »
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #8 skrivet: 19 september 2009, 22:10:16 »
Har det någonsin gjorts något stickprov ?
Jag har aldrig hört om att det kommit ut folk med mätutrustning för att kolla att bergvärmen uppfyller kriteriet.
Nej, det är säkert tomma hot, har svårt att tro att de orkar lyfta ars*et från kontorsstolen (jämför polisen).
Är de smarta så kollar de historisk elförbrukning och gör besök hos de som inte klarar kravet.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #9 skrivet: 19 september 2009, 22:14:05 »
besparingen  pÃ¥ en luft - vatten v-p blir  likvärdig en bergvärme pump om det byggs och dimensioneras rätt.

i zon 1 är det varmare än 0 ca 6000 timmar om året . 250 timmar är det kallare än - 10 . man får hjälp ner till minus 15 av dom flesta luft vatten pumpar
sÃ¥ dom  fÃ¥ timmar en luft vatten stÃ¥r är försumbara i zon 1 .

sen handlar ocksÃ¥ besparingen pÃ¥ vilken typ av distrubutions nät man har .80-60  .65-45 . 55-45. 38-27 eller om det är nÃ¥gon som räknat pÃ¥ nÃ¥gon annan typ av  delta -t i ett värme system för att fÃ¥ en energie optimering  och anpassade flöden tillvärmepumpen. (det är mycket att tänka pÃ¥)
c-c *vinkar*
Coka:  vad är likvärdig besparing enligt dig? Menar du att luft/vatten spar exakt lika mycket som bergvärme eller nÃ¥got annat?   
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #10 skrivet: 19 september 2009, 23:13:07 »
Hejsan igen!

Trevligt att det finns lite medhåll att Luft faktiskt kan funka bra! Nej, jag har inget imot bergvärme utan vill bara göra jämförelse mot något som är helt "legalt"
...
Jag tycker också att luft/vatten funkar bra och har absolut inget emot det. :)
Det är bara det att jag tycker bergvärme funkar bättre, även på mina breddgrader i höjd med norra delen av Vänern.
Bekanta har blivit övertalade av installatörer att "luft/vatten är nuförtiden minst lika effektivt som bergvärme vettu..." och de är väl nöjda även om de trodde att besparingen skulle bli lite bättre jämfört med de som har bergvärme.
Eftersom man blivit lite miljöskadad av ett visst forum ::) så för man ibland uppvärmning på tal vid diverse samkväm och när man t.ex. hör "vi har luft-vatten och huset är 200 kvadrat från 1984" så gissar man innan man frågar hur hög förbrukning de har: 14-16000 kwh och det brukar oftast stämma, motsvarande för bergvärme så ligger gissningen på 11-13000 kwh och det brukar oftast också stämma.
Jag konverterade själv från direktverkande el till vattenburet och jämförde förbrukningar från så många jag kunde eftersom jag velade i valet mellan mellan luft/vatten och bergvärme, resultatet av detta blev att jag hade valt bergvärme även om man inte hade fått bidrag för konvertering till vattenburet.
Hittade sedan Nibes värmeväljare vilket bekräftade magkänslan: http://iframe.nibe.se/epi/varmevaljaren/
Sticker ut hakan lite här och påstår att en del av anledningen till att vissa installatörer pushar hårt för luft/vatten är att de har lite större marginaler på luft/vatten jämfört med bergvärme (sorry coka *vinkar*), de behöver inte dela med sig av kakan till borrarn.
Sen kan man ju säga att vissa har fått riktigt bra priser i storleksordningen 70-80000 på sina luft/vatten-installationer och då är ju alternativet riktigt lockande.
Jag tror man är generös om man låter skillnaden i energibesparing från år 1 vid val av bergvärme jämfört med luft/vatten gå till den extra energiförbrukningen för installation/transport/borrning av bergvärme.
« Senast ändrad: 20 september 2009, 00:05:46 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #11 skrivet: 20 september 2009, 00:36:31 »
Jo, det här med att en "kontrollant" skulle kunna kolla en anläggning... Ja, dom skulle kunna få fram att man just har den anläggningen man fått bidrag för men aldrig om den uppfyller kraven i praktiken! Elförbrukning?? Nä, det handlar om årsbasis och det skulle ju inte ens gå få fram något ens med en separat mätare på VP:en mm. mm.

Och som jag skrev i mitt första inlägg att en berg-VP kanske inte alls ger installatörens utlovade effekt?? Kan nämna att jag en gång i tiden jobbade som fastighetstekniker på ett fastighetsbolag som hade många mindre hyresfastigheter med bergvärme. Av ren nyfikenhet så mätte jag upp effekten/temphöjningen i borrhålen vid lite olika flöden och det var skillnad mellan borrhålen må jag lova!!

När det gäller sÃ¥nt här har den vanliga "VP-konsumenten" noll koll pÃ¥, precis som nÃ¥gon "kontrollant" Ok, man kan se lite siffror pÃ¥ VP:en att man fÃ¥r xxx delta frÃ¥n "underjorden" Kanske bra värden pÃ¥ "pappret".. men men vid vilket flöde.. Tänk om installatören upptäckt att hÃ¥let konstigt nog inte riktigt ger den höjning det borde.... Men sen "rÃ¥kar" installatören upptäcka att det helt plötsligt blev det en bra temphöjning och rätta siffror när man sänkte flödet...  Och allt blev bra utan COP:en...

Nåja, vill bara visa i mitt lilla exempel att när det gäller berg-VP så hänger allt på borrhålet om den når den utlovade effekten/besparingen som ska berättiga till ett ev bidrag... Nu finns det säkert massor av berganläggningar som med råge når dom utlovade effekterna!

Men allt detta känns lite godtyckligt och flummigt från myndigheternas sida... En berg-VP är godkänd för bidrag trots att den kanske inte alls når upp till besparingskalkylen i praktiken.. En Luft/vatten-VP är inte godkänd för bidrag trots att den garanterat ger utlovad effekt... Är ju liksom bara att beräkna en effekt på aktuell orts årsmedeltemp..

Men vi brukar ju vara vana vid moment 22 från statens sida...

Mvh. Johan
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #12 skrivet: 20 september 2009, 10:40:51 »

När det gäller sÃ¥nt här har den vanliga "VP-konsumenten" noll koll pÃ¥, precis som nÃ¥gon "kontrollant" Ok, man kan se lite siffror pÃ¥ VP:en att man fÃ¥r xxx delta frÃ¥n "underjorden" Kanske bra värden pÃ¥ "pappret".. men men vid vilket flöde.. Tänk om installatören upptäckt att hÃ¥let konstigt nog inte riktigt ger den höjning det borde.... Men sen "rÃ¥kar" installatören upptäcka att det helt plötsligt blev det en bra temphöjning och rätta siffror när man sänkte flödet...  Och allt blev bra utan COP:en...

Jag ser inget problem där. Temperaturen på ingående köldbärare och differensen in-ut när pumpen går mycket visar klart och tydligt om borrhålet är som det skall vara. Det finns inga möjligheter att fuska där.

Citera
En Luft/vatten-VP är inte godkänd för bidrag trots att den garanterat ger utlovad effekt... Är ju liksom bara att beräkna en effekt på aktuell orts årsmedeltemp..

Så enkelt är det inte. Temperaturfördelningen under året spelar stor roll. För att ta ett extremt exempel. +10 halva året och -10 andra halvan jämfört med noll grader året runt och samma totala värmebehov i bägge fallen. Med elvärme spelar det ingen roll. Med värmepump blir det helt olika elförbrukning. Det blir sämre års-COP och högre elförbrukning i första fallet jämfört med det andra och skillnaden blir större för luftvärmepumpen då temperaturvariationen på värmekällan under året är betydligt större än för bergvärmepumpen. Det är alltså skillnad på en värmepumps elförbrukning i kustklimat och inlandsklimat även om värmebehovet är detsamma.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #13 skrivet: 20 september 2009, 19:34:47 »
ca 65 på bergvärme ca 63 på luft-vatten i zon 1 enligt prestige. sen som jag skrev hänger det lite på förutsänningar och dimensionering.
c-c

vart går gränsen norrut för zon 1?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Diskriminerar Länstyrelsen/stat Luft/vatten VP??
« Svar #14 skrivet: 20 september 2009, 21:56:53 »

Ok, "miljöanpassad".... Hur är det med installation av bergvärme och energiåtgång för detta?

-Tror inte det finns så många experter som skulle jubla över att det fanns ett borrhåll på varenda tomt!
-Tänk bara på hur mycket total energi det går åt att fixa ett borrhål eller flera.
-Går också åt energi att tillverka samt transportera slang, rör, brinevätska och övrig material som behövs till hål och installation.
 
Jämför ovanstående med en Luft-VP och dess installation och miljöpåverkan!

Mvh. Johan   

Det "kostar" oxå att tillverka o frakta utedelar till luft/vatten, o i teorin går det väll 3-4 utedelar på ett borrhål. Jag tänker på att hålet kan man ju återanvända medan utedelen troligtvis byts vid varje pumpbyte.
 Dessutom ingÃ¥r även ljud i miljö o dÃ¥ är det sÃ¥ att utedelar lÃ¥ter, oftast inte mycket, men ändÃ¥.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!