Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SamlingstrÃ¥d, alla frÃ¥gor om ThermIQ.  (läst 24546 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #60 skrivet: 01 december 2016, 18:12:09 »
Här har jag visst glömt att uppdatera....lovar man nÃ¥got bör man ju hÃ¥lla det även om det tar lite tid!  ::)

Det senaste problemet har varit löst länge. Jag fick köpa support av ThermIQ-Anders, som löste allt via remote access. Om jag minns rätt var det uppdatering av ThermIQ samt migrering av databasen som var lösningen.

Allt har fungerat fint fram tills att vi gick från ADSL till fiber i huset, och datum och tid blev fel i Rasberryn. Detta har lett till att ThermIQ låst sig, så nu är den obrukbar för mig. Jag har skrivit om dessa problem i den här tråden.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #61 skrivet: 04 maj 2018, 19:40:27 »
Hej igen,

Nu har det tyvärr kört ihop sig för mig igen. Jag var tvungen att nödstoppa bergvärmepumpen mha huvudströmbrytaren (pga kompressorhaveri) och eftersom Rasberryn matas via ett strömuttag i skenan i pumpen blev den hastigt strömlös samtidigt.

Det verkar som att strömavbrott kan totalsabba installationen på Raspberryn/ThermIQ om man har otur. Detta har hänt mig ett antal gånger, så även denna gång. Nu börjar jag dock få in rutinen på hur en nyinstallation ska gå till (jag har skrivit en egen lathund), så det var inte en så stor grej...trodde jag.

Det som först strulade var att jag inte lyckas sätta upp en statisk IP i Raspberryn...jag lyckades inte ens byta IP på den, trots att jag följde instruktionerna till punkt och pricka. Nåväl, jag lät den ha kvar sin 192.168.2.2 och slutförde installationen av ThermIQ. Allt verkade fungera som det skulle, jag kunde logga in via webbläsaren och se alla pumpens värden i ThermIQ:en när jag hade nätverkskabeln kopplad direkt till min MacBook. Dock när jag kopplade kabeln till min router, så som jag haft det tidigare, så hittar inte MacBook:en ThermIQ:en längre.

Jag har testat lite olika inställningar i routern, men inget fungerar. Jag har öppnat port 80 för 192.168.2.2 och även att sätta 192.168.2.2 till statisk ( routern alltså). Jag känner att jag missar något här.

Eftersom det funkar med kabel så måste ju Raspberryn och ThermIQ vara korrekt installerade. Så det är någonstans mellan där nätverkskabeln kommer in i routern och webbläsaren i min MacBook som det felar.

Någon som har något bra tips om vad jag kan testa?

Jag har varit i kontakt med supporten för min ISP, men han kunde inte se något som skulle kunna ge det här problemet.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #62 skrivet: 04 maj 2018, 21:51:44 »
Har routern 192.168.2.1 som IP?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #63 skrivet: 04 maj 2018, 21:59:31 »
Nej, den har 192.168.1.1
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #64 skrivet: 04 maj 2018, 22:31:22 »
Ändra i thermiq så att den har 192.168.1.2
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #65 skrivet: 04 maj 2018, 22:33:27 »
Menar du att jag ska försöka sätta 192.168.1.2 som IP för Raspberryn?
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #66 skrivet: 04 maj 2018, 23:09:43 »
Ja, förutsatt att den ipn inte används av annan dator. Din Mac har väl också 192.168.1.??? Som IP?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #67 skrivet: 05 maj 2018, 00:07:02 »
Innan kraschen hade Raspberryn 46 på slutet, och det funkade ju då. Ska se ifall jag kan ändra till det...återkommer.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #68 skrivet: 05 maj 2018, 00:13:24 »
Rättelse:

SÃ¥g nu att jag noterat i min lathund att min router har IP 192.168.2.1.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #69 skrivet: 05 oktober 2018, 19:03:33 »
Min ThermIQ har legat nere sedan kompressorhaveriet i våras, har helt enkelt inte orkat ta tag i att få igång den sen dess. Idag tog jag dock och installerade om hela klabbet (igen) för att lite enklare kunna hålla koll på pumpen nu när jag bytt tre raddar i källaren och behöver trimma in pumpen igen.

Ni som använder ThermIQ (är det någon som gör det fortfarande?), har ni också problem med hur sidan ser ut i webbläsaren? Först och främst att sidan inte längre fixar å,ä och ö-tecken, men också att delar av många texter döljs.

Jag har testat i Safari, Firefox och Chrome och det ser likadant ut överallt.

Bifogat är en skärmdump där jag ringat in delar där det är fel.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #70 skrivet: 06 oktober 2018, 00:35:00 »
Det är ett standardproblem, olika teckenuppsättningar. ThermIQ använder UTF-8, medan linuxen troligen kör 8859-1. ÅÄÖ och åäö representeras i UTF-8 med två bytes, medan 8859 tolkar dessa bytes var för sig. Det var länge sedan jag installerade, men nog var det ett val i raspi-config under Internationalisation Options där man kunde byta teckenuppsättning. Lite sent att testa nu, kanske återkommer i morgon.
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #71 skrivet: 06 oktober 2018, 00:43:40 »
Det var länge sedan jag installerade, men nog var det ett val i raspi-config under Internationalisation Options där man kunde byta teckenuppsättning.

Detta är inget jag behövt göra de tidigare gångerna jag gjort en nyinstallation av systemet, och det står ingenting om det i installationsanvisningarna...men saker kan ju ha ändrats.

Problemet med att viss text är dold har jag haft i tidigare installationer dock.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #72 skrivet: 06 oktober 2018, 11:07:29 »
Lysande claesc!  tummenupp Jag gick in i RPn och la till tre UTF-8 (US , EN och SV) i "locale"-inställningarna och nu ser texterna helt korrekta ut! Detta moment har jag inget som helst minne av att jag gjort tidigare, och jag har heller inte skrivit nÃ¥got om det i min lathund för ominstallation av systemet. Det ska dock skrivas dit nu!

Detta gjorde dock ingen skillnad när det gäller det grafiska att text döljs, så det antar jag ligger i koden för ThermIQ.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #73 skrivet: 06 oktober 2018, 11:52:42 »
Nej, det finns inget om detta i installationsanvisningarna, men jag har råkat ut för det i annat sammanhang, en stor bilddatabas som jag fick överta och försöka hantera. Där hade värden gjort en systemuppdatering och bytt till 8859-1. Tyvärr har jag ingen makt på den nivån i det systemet, så nu kan man inte varken se eller namnändra eller ta bort bilder med åäö i titeln.

Din dolda text kanske du får fram genom att gå in under Visa i webläsaren och zooma ut lite. Jag kan få precis ditt problem genom att zooma in till 120% (Firefox).
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
SV: Samlingstråd, alla frågor om ThermIQ.
« Svar #74 skrivet: 06 oktober 2018, 12:16:20 »
Zoomnivå har jag testat att ändra, men det hjälper inte så mycket. Det spelar ingen roll hur mycket jag zoomar ut, det blir aldrig helt korrekt, och det funkar ju inte att ha mycket mindre än 100%. I bilden nedan har jag zoomat ut till 65%, vilket är för litet för att det ska vara bekvämt att titta på.

Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!