Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorinställningar av element vid värmepump o shunt  (läst 5317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
Hej.


Jag letade men hittade det inte.


Om man kör med L/V värmepump och rumstermostatstyr shunt på elementslingan.


Ska man då sträva efter att ha fullt öppet på radiatorernas shuntar, för att få bästa driften för pumpen, och lägsta el/energiåtgången till pumpen?. Alltså flöda runt all vätskan maximalt i systemet?.

9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Radiatorinställningar av element vid värmepump o shunt
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2009, 17:02:05 »
Har en Airwell 9kWh som gÃ¥r mot acca,  1/2-a 750l ung o sedan gÃ¥r elementslingan ut frÃ¥n tanken pÃ¥ tre höjder och retur pÃ¥ en höjd.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Radiatorinställningar av element vid värmepump o shunt
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2009, 19:48:53 »
Tack för svar. Jo då den går som en klocka.

Vad du skriver är alltså att flödet på elementsidan ska var så nära som möjligt värmeväxlarens vattensidas lps för värmepumpen.


På vilket sätt kan man maximera pumpen?. Alla värden låg bra vid provkörning av anläggningen i våras vet jag.

Nu kommer jag inte ihåg hur plintkopplingen var till 28-an. Alltså funktionen. Vad är det som slår till utgången?. Är det bara vid fel på kompressorn och/eller för kallt ute (enligt termostat utebegränsning)?.

Sen en sak till, den gula spiralen i displayen  nere till vänster (värmare för avfrostning) har aldrig varit tänd. Är den inkopplad över hvud taget och till vad i sÃ¥nt fall?. TrÃ¥gvärmningen fungerar i alla fall som den ska.

 Har kört sedan April ung. dÃ¥ vi monterade in den. Men eftersom jag matar solfÃ¥ngare in i samma tank har den inte gÃ¥tt kontirnuerligt, mer än sen halva Sep. ung. .


Det jag funderar över är om den ska gå mot halva 750l accan som nu, eller om jag ska köra den mot 750l eller 1500l som jag kan. Jag menar att det minskar start stopp, samtidigt som den nu kan gå en cykel ibland innan den behöver frosta av mellan varven, kör jag mot stor mängd vatten så kommer den behöva frosta av.



Här har du en länk till hur det ser ut.


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16888.40

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16888.60
« Senast ändrad: 04 februari 2009, 07:26:39 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Radiatorinställningar av element vid värmepump o shunt
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2009, 09:04:07 »
Med en exakt kondesering du kan gå 2-3 grader över utgående temp har du då exakt flöde vilket jag ser på bilden att ni missa i installationen
Flödesventilen (stad = liknande ) det är av stor vikt vid injustering ) utan den ventilen vet du bara att du har en temphöjning men inget resultat .

avfrostningen ligger i tiduret när du nÃ¥t  ca 4 bar pÃ¥ kalla sidan börjar den räkna (50 min). avfrostningen pÃ¥ en airvell känns försumbar . tro inte den gÃ¥r i avfrostningsläge mer än 2 minuter ,  en fördel med maskinen är att den har en tryckutjämning innan 4 vägaren reverserar vilket spar framtida service kostnader pÃ¥ maskinen .
40 liter vatten per kwh i värme effekt är mer än väl.  kortaste gÃ¥ng tid vid tillslag om inget behov finnes är nästan 20 minuter sen ökas det linjärt efter hur stort effektbehov du ha i ditt termiska skal .det kan du vara nöjd med .. (om det inte skulle finnas skikt plÃ¥t i tanken dÃ¥ kan du köra mot hela i stället )

andvänd resten av volymen till solvärmen skiktat och klart  Thumbsup
c-c *vinkar*


Ja då blir ju följdfrågan. Hur man ska nå mer exakt flöde menar du?. Vad kan variera?. Och hur. Detta är första rundan på denna anläggning, så vissa grejer ska ändras framöver. Och då kan jag göra allt samtidigt. Sen samtidigt ligger vi på 300-350 kWh åtgång på elen sommarhalvåret och 1000-1500 kWh vintermånaderna nu. Så frågan är om det är värt å spöka mer med något som fungerar utan problem.

Men det är ju alltid skoj med lite skuvande och förbättringar.   :)


Jag har för mig att vanlig avfrostning styr på B03 och inställd temp där. Däremot om den kallar på avfrostning tidigt, efter en utförd avfrostningcykel, så styr den på inställd tid som spärrar avfrostningsstart genom temp. Och det går undan på avfrostningen, ja.


Som det är nu ligger väl gångtiderna på runt 35-55 minuter i en cykel.



Jag har för mig att vi hade den kondenseringstempen, när vi mätte på 45 gradigt vatten ut
« Senast ändrad: 05 februari 2009, 09:06:39 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Radiatorinställningar av element vid värmepump o shunt
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2009, 17:10:40 »
för att kunna ställa flödet exakt behövs flödes ventilen . dÃ¥ ser du uppmättflöde samt att du mäter tempen pÃ¥ vätskan mot inkommande vatten och försöker fÃ¥ dom sÃ¥ nära varandra som möjligt  exempel 40c in pÃ¥ vatten sidan 40,1 pÃ¥ vätskan frÃ¥n växlaren dÃ¥ fÃ¥r du ut det mesta. .

in med en stad mät flödet och du får facit med en bra fluke termometer,
c-c


Du menar alltså flödet på den kondenserade gasen?. Är det där du vill ha flödesventil.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Radiatorinställningar av element vid värmepump o shunt
« Svar #5 skrivet: 06 februari 2009, 09:11:19 »
Njae det är väl jag som feltokar det du skrivit sist. Du skriver vätska Ã¥ sen vatten, dÃ¥ tolkade jag vätskan som kondenserad gas o vattnet pÃ¥ sekundärsidan in/ut. Tänkte det sitter ju redan en ventil pÃ¥ vätskesidan/gasen, vad ska det hjälpa med en till lite tidigare pÃ¥ röret   :)  .


Ja då är jag med dig. Du vill ha liten tempdiff över växlaren in/ut på vattensidan. har tre lägen och som den går nu ger den 1500-1550 l/h 0,43l/s blir 1548 l/h.

Hastigheten på vattnet kan jag justera. Digital tempmätare sitter det ju in på två ställen och ut har jag också tempmätare, så jag ska mäta in tempen och se vart vi ligger.

Tack för tipset.
« Senast ändrad: 06 februari 2009, 09:27:16 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Radiatorinställningar av element vid värmepump o shunt
« Svar #6 skrivet: 07 februari 2009, 08:31:02 »
Det jag menar är. Om du ska ha något annat flöde på vattnensidan, än det du vill ha (säg te.x att det ska vara 0,45l) . Måste du ju ändra något på gassidan som gör att du ska ha mer eller mindre vattenflöde. Om värmepumpen går och ger de värden den ska på gassidorna, så blir ju tempen 0,1 som du säger in/ut sekundärsidan rätt flöde.

Eller är jag ute o cyklar?.


Jag kan låna hem en flödesmätare som bara sätts runt röret så det är inget problem att kolla in det mer exakt.

« Senast ändrad: 07 februari 2009, 08:36:06 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Radiatorinställningar av element vid värmepump o shunt
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2009, 22:33:39 »
Hej igen.

Kan någon förklara för mig hur en Stad-ventil fungerar?.

Mvh. Anders S
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Radiatorinställningar av element vid värmepump o shunt
« Svar #8 skrivet: 03 augusti 2009, 23:28:24 »
Men den justerar inte flödet själv?, utan kör på ett inställt/injusterat flöde eller?.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Radiatorinställningar av element vid värmepump o shunt
« Svar #9 skrivet: 04 augusti 2009, 06:13:17 »
Hej igen.

Då förstår jag inte dess suveränitet riktigt. För på min pump så ska flödet på sekundära sidan, ändras med fallande temperatur ute, om man nu ska hålla 0,1 grad.

Eller så flödar man in den vid x utetemp, x vattentemp, etc.. och skiter i tempfallet öve platten vid kallare luft än det.

Eller är det jag som inte hänger med riktigt?.


 Sc:,h
« Senast ändrad: 04 augusti 2009, 15:26:30 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Radiatorinställningar av element vid värmepump o shunt
« Svar #10 skrivet: 05 augusti 2009, 06:26:38 »
Det jag tyckte var konstigt när jag kollade den i tidigt våras, var att när den pressades för fullt vid lite kallare väderlek och isad kondensor (lite innan avfrostning), så körde den ju ut värme från tanken till platten och lämmnade där, och om man då inte minskar flödet på sekundära slingan så lämnar den av värme i gasen.

Alltså anläggningen fungera bra, så det är inga problem. Det var mer att det måste ju på något sätt gå att få detta bättre, eller så är det inte värt merbesväret eller merkostnaden.


Eller så ska jag ställa ner tidsrytmen lite så att den avfrostar på lite kortare intervaller (spärren).


Det händer ju bara när det är kallt o is på kondensorn. Så det kanske inte är värt att bråka med ens.



Tack
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!